Paradox în Moldova: importul automobilelor electrice, taxat de stat cu TVA de 20%!
30 Octombrie 2014, 09:27
Automobilele electrice devin tot mai tentante chiar şi pentru cetăţenii moldoveni, care văd în electromobile şansa unei exploatări mai eficiente şi mai moderne. Însă, în timp ce
majoritatea guvernelor din ţările occidentale au adoptat măsuri de subvenţionare directă sau indirectă la achiziţia automobilelor cu propulsie electrică, Republica Moldova nu doar
că nu subvenţionează în niciun fel achiziţia acestor, dar o şi penalizează, de facto!
Legea Republicii Moldova stipulează clar că importul autoturismelor este scutit de TVA, în schimb plătindu-se
un acciz vamal, care variază în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului. În acelaşi timp, taxa pe valoare adăugată se aplică la vehiculele comerciale – camionete, camioane, autobuze, etc. Cu toţii realizăm o Tesla Model S, spre exemplu, un Nissan Leaf sau un Mercedes-Benz B-Class Electric Drive se încadrează în noţiunea de
autoturism. Şi atunci cum se calculează accizul vamal? Cilindreea de facto este zero, pentru că există doar un motor electric şi niciunul cu ardere internă. Ideea cea mai logică ar fi ca accizul vamal să fie înmulţit la un coeficient zero, iar astfel rezultatul să fie nul. Cu alte cuvinte – taxa de import să fie echivalentă cu zero. În acest fel, statul Republica Moldova şi-ar aduce
contribuţia la stimularea electromobilelor mai ecologice, care nu poluează aerul şi au avantaje evidente în menţinerea aerului curat în ţară.

Redacţia PiataAuto.md a contactat, însă, Serviciul Vamal al Republicii Moldova pentru a obţine o confirmare la acest capitol. Este oare taxa de import egală cu zero? Cum se
procedează astăzi, legal, la importul unui autoturism cu propulsie pur electrică în ţara noastră? Răspunsul a fost de-a dreptul frapant. Autoturismele cu propulsie electrică nu se încadrează în niciuna din categoriile menţionate în lista vehiculelor supuse accizelor şi exceptate de la TVA, prin urmare importul autoturismelor
electrice se realizează cu plata
TVA-ului de 20% la import! Astfel,
dacă o Tesla Model S costă
aproximativ 70,000 dolari SUA la
achiziţie în SUA, importul ei în
Moldova ar presupune plata unei taxe
14,000 dolari SUA! Un Nissan Leaf,
care are un preţ brut mediu de
aproximativ 30,000 euro în
Europa, fără taxe, ar fi taxat la importul în Moldova cu încă 6,000 euro TVA la import! Un B-Class Electric Drive, preţul căruia porneşte de la aproximativ 33,000 euro fără taxe, ar fi taxat în Moldova cu încă 6,600 euro. Până şi un micuţ Mitsubishi i-MiEV, cumpărat la cel mai avantajos preţ de prin ţările Europene, în jur de 20,000 euro, ar însemna plata unei taxe la import în Moldova de 4,000 euro!
Pentru comparaţie, un acciz vamal de 17,000 dolari SUA, echivalentul a aproximativ 13,500 euro, cât necesită importul unei Tesla Model S în Moldova, ar trebui plătit la importul unei
maşini cu un motor de 3,857 cm cubi! Cei 6,000 euro plătiţi la importul unui Nissan Leaf sunt echivalenţi importului a două maşini cu un motor diesel de 2.3 litri volum, iar cei 6,600 euro ai lui
B-Class Electric Drive – echivalentul
a importului de două maşini diesel
cu motor de 2.5 litri capacitate!
În fine, taxa de import a micuţului Mitsubishi i-MiEV ar echivala cu cea de import a unei maşini cu motor pe benzină de 3.0 litri!

Evident, legea e dură, dar e lege, chiar dacă pare absurdă sau imperfectă. Şi
evident, poate Republica Moldova
are probleme mult mai strigente de
soluţionat decât stimularea
automobilelor cu propulsie electrică.
Dar cât de corect este astăzi, în
timpurile cât automobilele
electrice devin tot mai mult
un fenomen, ca Republica Moldova să aibă o legislaţie atât de inadaptată faţă de acestea, care nu doar că nu le favorizează, dar le pune într-o categorie discriminatorie faţă de autoturismele cu propulsie tradiţională?
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
4
22,458
COMENTARII (10)
Kristi
Chişinău
la 30 Octombrie 2014 - 09:40
Dalbaiobizm, domnilor!!!
0
0
Cyber
Briceni, Moldova
la 30 Octombrie 2014 - 10:01
Eu la asta si m-am asteptat, sincer... Nu am cuvinte:(

Plus la acesta, daca platesti acea taxa pe accize parca masina respectiva cu un motar de 3 - 5 litri nu vai mai polua aerul, ce prostie!!! Acei cateva k de EURO cei platesti curata automat aerul, cu alte cuvinte nu vom mai avea nevoie de paduri deoarece sunt eurasi, nui asa?
Mai bine ar planta cat mai multe paduri pe campurile pustii (nelucrate) din Moldova, aceasta ar curata cu adevarat aerul.

Imi pare ca se apropie era bicicletelor, daca nu vor baga si aici o taxa...

In concluzie, se vede clar ca "lor" le e in cot de poluare... la mijloc e o spalare de bani pe fata.
0
0
GRED
Chişinău
la 30 Octombrie 2014 - 11:07
Bine asta e prostia Nr.1 si multumim PA pentru info.

Acuma mai avem o intrebare pentru PA daca tot a inceput sa sape - hai sa dezlegam prostia nr.2.
Cum se taxeaza aceste automobile cu "0 cm3" cilindree pentru mentinerea lor anual referitor la - Revizia Tehnica !!??? Din cate stiu si aici conteaza volumul motorului.

Multumesc Anticipat.
0
0
Valeriu
Chişinău
la 30 Octombrie 2014 - 13:42
Dar ce asta-i tara? De cand ma rog a aparut RM? Ce drept istoric de existenta are ea? De aici si pornesc toate...
0
0
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 30 Octombrie 2014 - 15:49
Toate tarile "normale la cap", cu guvernanti care se gandesc cat de cat la cetateni, subventioneaza achizitionarea automobilelor electrice. Dar cui ii pasa la noi? Lui Filat sau Plahotniuc sau cine-o mai fi acolo? Eu cred ca si Ministerului Mediului al Republicii Moldova le este absolut indiferent de mediu.
P.S. Buna intrebare a acordat GRED.
0
0
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 30 Octombrie 2014 - 17:49
Moldova, Țara Minunilor!
0
0
constantin
Bălţi, Moldova
la 30 Octombrie 2014 - 17:51
Din păcate avem o guvernare de r.... la televizor o mulţime de publicităţi electorale de ţie-e greaţă asta se numeşte REPUBLICA MOLDOVA.Referitor de maşini electrice la noi în Bălţi a apărut un Opel Ampera cu numere moldoveneşti (BL VP 1 )stăteam în trafic şi am fost plăcut surprins nu am văzut în realitate.Vreau să zic nimic încă nu e pierdut,sperăm că vor apărea mai multe electric car.
0
0
Petru Amihalachioaie
Chişinău
la 30 Octombrie 2014 - 19:36
Eu de ex. mi-as lua un automobil electric, sa-l am pentru oras. Desigur, daca ar avea si un pret accesibil. Acum nu sunt gata sa dau 20 000 Euro pe un iMiEV. :)) Cu o autonomie a majoritatea celor electrice de 100-200 km, eu cred ca pentru oras asta este de ajuns peste cap. :)
0
0
winnetow
Hânceşti, Moldova
la 30 Octombrie 2014 - 22:14
Dura lex,sed lex....legea e proasta,dar e lege.
0
0
dima
Chişinău
la 31 Octombrie 2014 - 10:26
Atunci cind numiti tara intr-un fel sau altul, ginditi-va ca si voi faceti parte din ea, cum s-ar zice "copilul unei vaci tot vaca e sau bou" legea e imperfecta deoarece nu sa pus pina acum intrebarea devamarii unui automobil electric, cind va fi mai mult solicitata se vor lua masuri, noi sintem o tara in curs de dezvoltare si inca vom mai polua aerul citiva ani, legea ne va obliga sa-l poluam mai putin si mai putin in fiecare 5 ani, in tarile europene din 2010 au intrat in vigoare legile care la noi vor intra in 2030, asta dupa proiect, insa sper ca mai devreme.
P.S. daca sint asa multi doritori la noi de masini electrice, acum aveti posibilitatea sa mergeti cu nr. straine fara sa o devamati, asa ca GO!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!