Mega-vizită la service pentru Mercedes-Benz B-Class-ul redacţional
4 Noiembrie 2014, 09:53
Din 2009 încoace redacţia
PiataAuto.md exploatează intens un
Mercedes-Benz B-Class B170 NGT
BlueEFFICIENCY, achiziţionat nou în
showroom-ul Mercedes-Benz
Moldova. În primăvară automobilul
redacţional trecuse de bariera de
200,000 km parcurşi, iar acum,
toamna, odometrul maşinii noastre arată deja 225,000 km parcurşi. Aşa s-a întâmplat că ultima noastră vizită la service s-a transformat într-o mega-vizită, fiind cea mai scumpă intervenţie de până acum, de care a beneficiat B-Class-ul redacţional.

În primul rând, aveam nevoie de o nouă pereche de anvelope de iarnă. În al doilea rând, în relatarea anterioară vă menţionam că amortizoarele faţă fuseseră schimbate o singură dată la 94,000 km. Şi cu doar trei zile înainte de data vizitei programate la service, din partea dreaptă faţă se începuse a auzi o bocănitură îngrijorătoare. O inspecţie vizuală ne-a confirmat suspiciunea – amortizorul drept faţă dăduse o primă scurgere, iar asta însemna că schimbul amortizoarelor
nu mai putea fi amânat. Totuşi, ultimul set neorginial s-a dovedit a fi mai durabil decât cel original – 130,000 km versus 94,000 km. Pe lângă toate astea, aveam nevoie şi de un schimb standard de ulei.

În vara acestui an, la ultimul schimb de ulei, venise şi timpul schimbării a trei
role de dirijare şi extensie a curelei de la motor. Comandasem setul de role de la distribuitorul oficial, apoi am mers pentru a-l schimba, iar la sfârşit am fost surprinşi să constatăm că unul din proaspeţii angajaţi ai service-ului oficial, care ne ghidase procesul de intervenţie tehnică, a avut grijă să schimbe cele 3 role, dar nu şi cureaua
de transmisie, deşi era logic şi
evident că şi ea trebuia schimbată,
mai ales că avusese vreo 50,000 km
de exploatare anterioară. Atunci
dânsul se scuzase că starea curelei
era bună la inspecţia vizuală, motiv
din care a considerat că schimbarea
nu e necesară, însă discuţiile
noastre ulterioare cu reprezentanţii
distribuitorului autorizat au relevat
faptul că omiterea schimbării curelei
de transmisie nu trebuia admisă, iar
situaţia fusese o scăpare a acelui
proaspăt angajat. În fine, acum, în
prag de iarnă când temperaturile
sunt mai scăzute şi acea curea de
transmisie a mai fost exploatată
încă 10,000 km, ea se face uneori
auzită dimineaţa cu mici şuierături
neplăcute. E evident, deci, că vizita
noastră la service de acum trebuia
să însemne şi schimbul acestei
curele şi unde mai pui că manopera
pentru acest proces ne fusese
promisă drept bonus din cauza
scăpării anterioare.

Ah, şi ca tabloul să fie complet, cu câteva zile înainte de vizita la service se mai arsese şi becul luminii de poziţie spate dreapta. E pentru prima dată când vreun bec se arde la blocurile optice spate în cei 225,000 km. Şi pe lângă toate, maşina dădea
semne şi de faptul că are nevoie de o nouă reglare a geometriei roţilor...

Şi uită-ne la service-ul oficial, cu
B-Class-ul nostru pentru care
adunase o listă lungă de intervenţii
necesare pentru a-i reda starea
tehnică foarte bună cu care suntem
obişnuiţi. Însă nu putem să nu
recunoaştem că eram un pic îngrijoraţi de suma finală pe care am fi putut-o primi pentru atât de multe intervenţii... În acelaşi timp, dacă tot planificam şi instalarea unui nou set de anvelope de iarnă, era firesc că va trebui să achităm o factură ceva mai consistentă de această dată.
Alegerea anvelopelor de iarnă

Primul set de anvelope de iarnă de pe maşina noastră redacţională a fost de origine Continental, de care am rămas cât se poate de mulţumiţi. Apoi am optat pentru anvelope ceva mai bugetare – BF Goodrich – de care am fost relativ mulţumiţi în prima jumătate de sezon de exploatare, apoi, la condiţii mai dificile de iarnă, cu mai multă zăpadă sau gheaţă, am constatat că maşina nu are stabilitatea şi perseverenţa cu care eram obişnuiţi anterior. Ulterior, în cea de-a doua iarnă de exploatare, calităţile de aderenţă a acelor anvelope scăzuseră şi mai mult, undeva la limita siguranţei admisibile. Aşa că de această dată am decis să mergem din nou pe calea unor anvelope mai bune. Cele mai bune, dacă e posibil.
B-Class-ul redacţional are o mărime a anvelopelor de 205/55 R16 – o mărime destul de răspândită, care face ca preţul anvelopelor să rămână în limite raţionale. Cei de la Mercedes-Benz Moldova sunt şi distribuitori autorizaţi Pirelli în Moldova, iar pe noi parcă ne atrage tot mai mult această marcă de anvleope. Cândva, mai demult, când exploatam un Rover 620Si la mâna a doua, avuseserăm un set de anvelope
de vară Pirelli, de care rămăseserăm extrem de mulţumiţi. În această vară am mers cu plăcere cu C-Class-ul redacţional, echipat din uzină cu anvelope de vară Pirelli. Iar acum, în prag de iarnă, Pirelli era primul pe listă pentru analiza unor oferte de anvelope de iarnă pentru B-Class.

Cei de la Mercedes-Benz Moldova ne-au întrebat cât de dificile sunt condiţiile
în care exploatăm B-Class-ul redacţional iarna. I-am spus – foarte dificile uneori, cu necesitatea deplasării în suburbiile oraşului şi chiar în zone extra-urbane atunci când utilajele de deszăpezire încă nu ajung pe acolo. Ne-au recomandat, deci, modelul Pirelli cel mai pregătit pentru iernile dure, scandinave – Pirelli Winter Carving! Ei bine, cel mai bun trebuie să aibă şi un preţ pe măsură şi
ne aşteptam să auzim un preţ de
2500-3000 lei per anvelopă. Ni s-a
spus că o anvelopă de mărirea
noastră, model Winter Carving,
costă 2,325 lei, iar dacă vom
cumpăra întreg setul de 4 anvelope,
vom primi reducere de
fidelitate de 10% şi,
evident, montare
gratuită, cu echilibrarea gratuită a roţilor. Rezultă, deci, un preţ de 2,092 lei pentru cele mai bune anvelope Pirelli! Nu e cel mai ieftin de pe piaţă,
dar ne amintim că, acum 5 ani am plătit 2,700 lei anvelopa pentru Continental. Deci soluţia Pirelli mare mult mai atractivă. Ne-am informat un pic online înainte de a decide, am văzut şi forma profilului anvleopei şi calitatea cauciucului, şi Winter Carving părea a fi exact ce ne trebuie, aşa că le-am dat undă verde celor de la Pirelli să ne pregătească anvelopele în timp ce maşina avea să treacă mententanţa tehnică.

Deservirea tehnică obişnuită

Pe lângă toate lucrările tehnice mai speciale, pe care trebuia să le facem de această dată, am început cu mententanţa tehnică obişnuită. Maşina noastră a fost ridicată pe stand şi i-a fost scurs uleiul de motor anterior. De fiecare dată când trecem prin această procedură, constatăm cu plăcere că uleiul este extrem de limpede chiar şi după 12-13 mii km parcurşi, iar nivelul de ulei în acest interval nu scade absolut deloc, deci motorul nu consumă pic de ulei nici măcar la cei 225,000 km parcurşi! În motorul de
2,034 cm cubi capacitate cilindrică al B-Class-ului încap peste 4 litri de ulei 5W40 şi, ca întotdeauna, am ales uleiul original Mercedes-Benz, care costă doar 140 lei per litru! Motorul a mers întotdeauna doar cu acest ulei şi întotdeauna s-a simţit minunat cu el,
aşa că nu avem niciun motiv să schimbăm tradiţia. Ni s-au alocat 5 litri de ulei, la un preţ total de 700 lei. Filtrul de ulei, original şi el, costă 165 lei. Şi aici am ales să mergem pe calea pieselor originale. Mecanicul a scos şi filtrul de aer al motorului, aducând altul
original în loc. Şi aici am decis să
mergem tot pe piese originale, ca
întotdeauna. În tot ceeea ce ţine de
motor şi transmisie, am preferat să
alegem doar consumabile şi piese
originale, pentru că nu vrem să
riscăm să experimentăm cu variante
alternative. Filtrul de admisie original
pentru B-Class costă 290 lei. Până
aici, teoretic, avem un preţ de
1,155 lei pentru consumabilele
mentenanţei tehnice şi încă
vreo 100 lei pentru manopera asociată – cu un preţ de 1,250 lei orice Mercedes-Benz cu parcurs mai mare şi-ar putea permite un tratament profesionist la distribuitorul oficial al mărcii!
Lucrări de amploare

Mecanicul Mercedes-Benz scoate şi filtrul de aer al interiorului, însă. Pe teritoriul UE aceste filtre sunt schimbate mult mai rar, însă mediul mai prăfuit al ţării noastre dictează necesitatea schimbării mult mai frecvente a lui, cel puţin o dată în două deserviri programate. Aşa că am decis
şi noi să schimbăm acest filtru. Cel original e pe bază de cărbune şi costă în jur de 900 lei. I-am întrebat pe mecanici dacă există vreun analog neoriginal. În scurt timp ni s-a confirmat – un filtru calitativ MANN, tot pe bază de cărbune, costă 550 lei. Ne-am gândit că aici putem face economie, întrucât nu e vorba de vreo piesă sensibilă de motor, iar atât timp
cât filtrul e unul perfect compatibil şi tot e pe bază de cărbune, putem opta liniştiţi pentru un filtru MANN.

Aflăm că o curea de transmisie originală, potrivită motorului nostru, nu există acum în stoc şi va fi disponibilă peste 7 zile. Păcat, va trebui să răbdăm 7 zile de şuierături urâte dimineaţa înainte de a o schimba.

Suntem întrebaţi despre perioada schimbării bujiilor, când am făcut-o ultima dată. Hm, sinceri să fim, scăpasem oarecum din vedere acest element acum, însă bănuiam că am parcurs vreo 50,000 km cel puţin cu bujiile actuale. I-am rugat pe cei de la Mercedes-Benz să verifice în arhiva lor când a avut parte maşina noastră de schimbul de bujii şi estimarea noastră s-a confirmat. Mecanicul a scos una din bujii pentru a inspecta starea ei. Era încă satisfăcător de bună, dar, având un asemenea parcurs de exploatare şi având o iarnă în faţă, ne-am decis să schimbăm bujiile cu altele noi. Şi aici am ales bujiile originale, care costă 280 lei bucata. Pentru patru bujii, costul total se ridică la 1,120 lei, la care se mai adaugă 228 lei pentru manoperă.
Între timp roţile maşinii noastre era într-o altă zonă a service-ului, unde îşi primeau încălţări noi şi treceau procedura de balansare. Maşina, între timp, a fost ridicată ceva mai sus pentru a primi şi o inspecţie la suspensie, dacă tot trebuia să schimbăm amortizoarele faţă. Suspensia spate e în stare excelentă ni se spune, iar mecanicii observă că avem acolo instalate recent amortizoare originale Mercedes-Benz. Costul amortizoarelor spate originale e mult mai accesibil în comparaţie cu variantele de alternativă şi de aia am optat pentru ele, dar maşina avea în jur 170 mii km când am făcut-o, deci nu e chiar atât de recent. Totuşi, cei de la service ne menţionează că maşina noastră are parte de un tratament tehnic cu mult bun decât alte exemplare ale aceluiaşi model, care
vizitează service-ul. Ne simţim flataţi, desigur. În zona suspensiei spate există o protecţie din plastic care acoperă buteliile de gaz natural comprimat, produse din fibră de carbon, poziţionate ceva mai sus. Acea protecţie e fixată de nişte piuliţe din plastic şi se pare că două dintre ele s-au cam uzat, întrucât nu mai ţineau
protecţia bine fixată. Ni s-a sugerat să schimbăm toate patru piuliţe. Una costă 11 lei, iar pentru 44 lei de asiguram că protecţia din plastic avea din nou să fie fixată bine pentru mult timp înainte. Evident, am făcut-o.

Cu excepţia amortizoarelor, suspensia faţă este şi ea într-o stare foarte bună.
Suntem întrebaţi ce amortizoare
preferăm – originale sau cele
produse de Sachs. Judecând după
experienţa anterioară de exploatare
a amortizoarelor, răspunsul nostru
este evident – optăm pentru
amortizoare Sachs în locul celor
originale, mai ales că preţul unui
amortizor Sachs este de 1,100 lei,
faţă de aproximativ 4,000 lei al unui
original.

La demontarea amortizoarelor, însă, mecanicii observă că elementul rotativ de susţinere a amortizorului şi fixare a lui de caroserie are o uzură avansată. Ni se arată acest element şi simpla lui inspecţie vizuală confirmă acest lucru. Ni se spune că îl putem monta aşa cum este, dar peste 10-20, poate 30 mii km, acesta va fi complet uzat şi va provoca bocănituri urâte, necesitând înlocuire urgentă. Atunci va trebui să demontăm din nou amortizoarele pentru a instala acea piesă. Îi intrebăm cât costă, ca să ştim dacă o putem face acum, pentru că e intervenţie neaşteptată totuşi. Ni se spune că fiecare din cele două suporturi costă 940 lei. Hm... Încă 2 mii lei neprogramate la factura finală. Dar
economia de astăzi nu va aduce economie nici de bani, nici de timp pe termen lung, aşa că decidem să schimbăm şi aceste piese.

Iar între timp electricianul schimbă
becul ars din dreapta spate şi cel
corespunzător din stânga. Acel din
strânga are şi lumina de ceaţă
inclusă şi costă 10 lei, în timp ce
cel din dreapta costă 9 lei. Măcar
unele piese au preţuri de doar 1-2
cifre!
Maşina noastră primeşte şi roţile cu noile anvelope, apoi urcă pe standul reglajului geometric al roţilor. A petrecut apoi o oră, apoi a ieşit afară. Însă am observat un simptom ciudat, pentru prima dată de când exploatăm maşina. Poziţia „zero” a volanului nu
mai era absolut dreaptă, la mijloc, ci niţel întoarsă spre dreapta. Maşina mergea înainte, fără a avea tentaţii laterale, însă nu e normal să se meargă aşa! Am revenit, deci, să le spunem celor de la Mercedes-Benz că nu suntem satisfăcuţi de calitatea
reglajului geometric. Recepţionistul îşi ceruse scuze că graba anterioară l-a făcut să nu observe acest simptom înainte de a înmâna maşina şi a dus maşina din nou la standul geometric. Acolo, de această dată, reglajul a fost făcut excelent.
Costuri

Ei bine, vine şi momentul
adevărului la sfârşit, atunci
când ni se înmânează
factura finală. Suma iniţială
ne afişează un preţ total
de 1,710 lei pentru
manoperă şi unul de
16,393 lei pentru piese şi
consumabile! Aoleu! Din
preţul pieselor şi
consumabilelor primim
obişnuita reducere de 10%
pentru fidelitate şi avem un
preţ total final de 14,754 lei
la acest capitol. Să nu
uităm însă, să fim obiectivi
până la urmă – 8,370 lei din
acest preţ îl constituie doar
anvelopele, iar fără ele
preţul pieselor şi
consumabilelor pentru
intervenţia noastră majoră
la service ar constitui
6,384 lei – o cifră mult mai
acceptabilă, de această
dată. Însă, cifra totală a
facturii noastre ajunge
astăzi la un maxim istoric
de când exploatăm
maşina – 16,464 lei. Iar
B-Class-ul redacţional a
primit un set nou de cele
mai bune anvelope de
iarnă Pirelli pentru această
sumă, a primit noi
amortizoare faţă şi noi
elemente de suport ale
acestora, a beneficiat de
schimb de ulei original şi
filtru de ulei original, a
primit un nou filtru de aer
de admisie original şi un
filtru de polen MANN, a
primit noi bujii originale,
reglaj al unghiurilor roţilor
şi, evident, o spălătorie
exterioară.

Este evident că deservirea
unui automobil la
distribuitorul oficial chiar şi la 5-6 ani de la achiziţie nu este decizia care vă va asigura cele mai mici costuri de deservire. Desigur, am putea opta pentru ulei mult mai ieftin, filtre mai iertine, bujii mai simple, orice. Dar peste câteva zeci de mii de kilometri ne-am plânge că motorul începe a consuma ulei, că nu mai avem aceeaşi compresie, poate, că maşina
nu mai merge la fel de bine, că motorul nu mai funcţionează la fel de ritmic... Aşa, însă, reţeta deservirii maşinii la distribuitorul autorizat, chiar şi cu costuri un pic mai mari decât orice service de cartier, ne dă garanţia că B-Class-ul nostru e într-o stare tehnică perfectă indiferent de kilometrii parcurşi şi indicaţi pe odometru. Soluţia asta nu e cea care să vă
asigure cele mai mici costuri de deservire, însă e soluţia care să vă asigure cea mai bună stare tehnică a maşinii şi o fiabilitate la fel de bună oricând. Noi, astăzi, ne-am putea porni cu B-Class-ul oricând într-o călătorie de 5-7 mii de kilometri, chiar şi 10 mii km, având încredere în starea tehnică a maşinii şi nu ne pasă parcursul indicat de odometru.
La sfârşitul procedurii de deservire tehnică, recepţionistul care preluase maşina înapoi pentru reglarea repetată a geometriei roţilor, ne invitase să mergem într-un scurt tur cu B-Class-ul ca să verificăm că reglajul este, de această dată, excelent. L-am invitat să ia loc la volan şi am vrut să mergem atât pe drum recent reparat, cât şi unul mai cariat. Ne-a fost plăcut să-i surprindem mirarea şi exclamările despre B-Class-ul de 225 mii pe care îl conducea: „Maşina asta nu pare să
aibă 225 mii, merge ca nouă, bine închegată, reacţionează foarte bine la orice denivelări, se ţine bine pe drum. Da, se mai aud mici sunete de plastic în habitaclu din zona spate – un lucru aproape normal la drumurile distrugătoare pe care le avem, dar vă spun sincer, B-Class-ul Dvs. e într-o stare tehnică foarte, foarte bună!”.

Şi uite că, deşi factura de data asta a fost mai mare pentru noi, am părăsit service-ul din nou satisfăcuţi. Vine
âte un moment din ăsta în exploatarea unei maşini, când trebuie să cheltui mai mult decât alteori, pentru a-ţi revigora amplu maşina şi a-i da forţă şi tinereţe pentru următoarele vreo 200 de mii de km. Noi ne-am decis, totuşi, să nu analizăm costul facturii ca unul singular, total, ci separat de cel al anvelopelor. Anvelopele sunt o poveste aparte, şi nu e normal să le punem în aceeaşi oală cu mentenanţa tehnică a componentelor mecanice ale maşinii. Iar astfel, costurile ultimei noastre
vizite la service par mult mai normale.

Voi, dragii noştri, cei care exploataţi maşini cu 100 mii, 200 mii, 300 mii km şi mai mult – ce aţi prefera pentru
maşinile voastre? Cât de des mergeţi voi la service-urile oficiale autorizate ale mărcii pe care o deţineţi sau ce tipuri de lucrări sau intervenţii preferaţi să le faceţi acolo? Cât de satisfăcuţi
sunteţi de profesionismul şi costurile cu care vă confruntaţi?

PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
5
10,181
GALERIE FOTO (60 IMAGINI)
COMENTARII (2)
GRED
Chişinău
la 4 Noiembrie 2014 - 10:34
Bravo!
O descriere destul de ampla.

Am pregatiti si eu masina pe iarna. Eu am peste 350 mii deja.
Am iesit din service cu o factura de 2350 lei.
Cea mai scumpa interventie a fost anul trecut cand am iesit cu peste 6500 lei la schmbul levierelor spate si arcurilor
0
0
Amator
Chişinău
la 4 Noiembrie 2014 - 18:47
Bravo PA!
O intretinere corecta la timp si calitativa va mari durata vietii automobilului considerabil si va face o placere sa conduceti automobilul pe o perioada indelungata si cel mai important va reduce riscul de intrari in service neprevazute.
Problema multora din noi este ca nu intelegem asta si toata vina o punem pe spatele producatorului ceea ce in putine cazuri are loc.

Cu regret nu toate service-urile oficiale dau dovada de profisionalism.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!