Curios: acesta e bolidul cu care BMW a câştigat singura dată la Le Mans, în 1999
23 Iunie 2016, 16:55
După cursa de 24 de la Le Mans din acest an şi cronica noastră deplină publicată în ziua următoare, am primit câteva mesaje de la cititorii care ne întrebau de ce nu participă şi BMW şi Mercedes-Benz la Le Mans. Adevărul e că în cursa de la Le Mans au fost succesiv implicaţi cam toţi marii producători de maşini de-a lungul istoriei, dar, unii din ei episodic în câteva cazuri singulare, alţii cu tradiţii mai lungi şi poveşti frumoase înscrise.
Astăzi vă vom spune despre experenţa celor de la BMW în Le Mans. Bavarezii participă cu mare ardoare la o mulţime de tipuri de curse din motorsport, or, maşinile lor au ADN-ul sportiv adânc implantat. Participă inclusiv în curse de anduranţă, spre exemplu la cea de pe Nurburgring, atât în echipe oficiale ale uzinei, cât şi în echipe independente, care aleg BMW-urile drept bolizii lor de
cursă. Dar experienţa bavarezilor la Le Mans a fost destul de scurtă şi episodică.

Această experienţă a pornit încă în anul 1939, când un BMW 328 a terminat cursa de 24 de ore de la Le Mans primul în clasa sa şi al 5-lea în clasamentul general. Apoi, cel de-al doilea război mondial a pus o pauză lungă pentru cursa de la Le Mans, şi
una şi mai lungă pentru participarea BMW în această cursă. Tocmai de 33 de ani a fost nevoie pentru ca BMW să revină în cursă, 1972, cu un BMW 2800CS al echipei Schnitzer Motorsport. Experienţa unor echipe independente care foloseau BMW-uri pentru a concura la Le Mans a ţinut până în 1989, apoi din 1993 până în 2000, iar foarte sporadic la Le Mans se
avântau şi echipe de uzină – în 1973 cu BMW 3.0 CSL, în 1976 cu BMW 3.5 CSL, în 1981 cu BMW M1, etc. Un caz interesant este cel al bolidului McLaren F1 GTR, care a învins cursa din 1995 fiind propulsat de un motor BMW. BMW a avut participări directe cu aspiraţii la victoria în clasamentul general, prin bolizii asemănători cu cei de azi din clasa LMP1. Dar unicul învingător
general BMW la cursa de 24 de ore de la Le Mans a fost BMW V12 LMR, din 1999, bolidul pe care vi-l prezentăm azi!

Acesta avea un şasiu monococ construit din fibră de carbon şi aluminiu, şi era propulsat de un motor V12 de 6.0 litri, aspirat natural, care dezvolta 580 CP şi era cuplat la o cutie de viteze secvenţială cu 6 trepte. În acea cursă
traseul încă avea segmentul drept Mulsanne, aşa că bolidul a putut atinge o viteză de 342 km/h pe acel segment!

De ce BMW nu şi-a continuat evoluţia de succes la Le Mans? Ei bine, pentru că în anul următor au semnat un parteneriat cu echipa WilliamsF1 din Formula 1, bavarezii fiind cei care le furnizau motoarele. Astfel, cei de
la BMW au decis să se concentreze pe Formula 1 şi să nu-şi continue evoluţia la Le Mans.

Astăzi se mai zvoneşte că BMW analizează oportunitatea revenirii la Le Mans, dar se zvoneşte de asemenea şi faptul că această analiză a ajuns deja la un rezultat negativ, iar bavarezii nu-şi prea doresc o revenire în această
cursă. Cine ştie ce ne va arăta viitorul? Cert este că bolidul despre care vă vorbim, unicul învingător BMW de la Le Mans, va alerga peste câteva zile în Marea Britanie la Festivalul Vitezei de la Goodwood, pus acolo de divizia de maşini clasice de la BMW pentru elogierea bolizilor BMW învingători în motorsport din cei 100 de ani de istorie BMW!
PiataAuto.mdIlie Toma
1
3,021
GALERIE FOTO (3 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!