Moldova SUV Maraton: Feteşti, Volodeni şi Brînzeni – frumuseţile grandioase ale nordului
22 Iulie 2016, 09:06
La Edineţ am ajuns seara, lihniţi de foame, pentru că nu apucasem să facem vreo pauză de prânz pe undeva şi nici nu oprisem pentru vreun popas ad-hoc. Iar când 12 bărbaţi sunt flămânzi, atmosfera din aer e îmbibată cu praf de puşcă!...

În această noapte urma să ne cazăm la unicul hotel în adevăratul sens al
cuvântului de pe traseul nostru. Cei de acolo ne sunaseră de dinainte şi ne pregătiseră deja cina, iar când am ajuns cu maşinile prăfuite de cele două zile de explorare a ţinuturilor Moldovei, ne-am zis că acestea merită o spălătorie, aşa că le-am dus la vreo 50 de metri depărtare de hotel pentru împrospătare, în timp ce noi ne pregăteam de cină. Şi pentru că oamenii din Moldova sunt deschişi şi ospitalieri, cei de la hotel
ne-au pregătit şi bucate standard, dar şi bucate preparate din carnea proaspătă, ce tocmai ne fusese livrată de către cei de la Rogob, fiind transportată în frigiderul magic al lui Oleg Negară,
care poate răci până la minus 18 grade folosind doar energia maşinii! Aşa că am avut parte de o cină lungă şi gustoasă, ca să ne întremăm puterile pentru a doua zi.
Şi, ca nişte adevăraţi camarazi într-o mare provocare, am decis că e nevoie să refacem planul pentru următoarea zi. Cea de-a treia zi avea gândit iniţial un traseu de peste 500 de kilometri până
dincolo de Cahul, dar după experienţa primelor două zile ne-am dat seama că acest lucru ne va fi total imposibil în condiţii de siguranţă şi savurare a locurilor. Aşa că, după un sfat comun caramaderesc, am hotărât de comun acord să facem ce e mai bine: să divizăm traseul următoarei zile în
două. Popasul la Văleni aveam să-l facem peste o zi, iar în seara următoare aveam să stăm la Ungheni. Cu gândul împăcat am mers la culcare, pentru că a doua zi mai aveam de explorat o mulţime de locuri din nord.
Şi aici mă simt obligat să spun ceva din toată inima despre nordul ţării noastre. Eu, umilul Dvs. autor al acestui text, sunt născut în centrul ţării şi ştiam nordul de prin destinaţiile esenţiale turistice, la care se mai adăugau câteva orăşele şi, fireşte din văzul unor imagini făcute de alţii. Dar după această
explorare a nordului Moldovei prin frumuseţile reliefului lui, m-am îndrăgostit de nord. Sunt atâtea zone cu relief atât de divers, încât te tot întrebi admirând, dacă asta e Moldova cu adevărat. Pe alocuri copacii coniferi iar locul celor foioşi, iar dealurile obişnuite iau faţade cu totul incredibile. Mergeam
la volanul Suzuki-ului meu din această expediţie şi călătorul din mine îmi tot zicea „uite aici parcă e Polonia, uite aici parcă e Finlanda, uite aici parcă e Toscana”. Nu glumesc şi nici nu vreau să fiu pompos, e purul adevăr simţit în
această parte frumoasă a ţării noastre. Când mergi atât de minuţios prin ţară şi explorezi atâtea locuri, conştientizezi că Moldova nu e o ţară mică, ba chiar e una de dimensiuni potrivite, şi înglobează în ea o asemenea
diversitate de forme ale reliefului, de faună şi floră, încât ar fi păcat să ne plângem că suntem cumva strâmtoraţi de mărimea ţării. Şi în general, ar fi păcat să ne plângem, având o ţară atât de frumoasă, cu oameni atât de
frumoşi. Da, mai există mii de probleme, dar cei mai încântători oameni pe care i-am întâlnit pe traseu au fost cei care după spunerea unui of au ştiut întotdeauna să traseze un vector optimist „ne e cam greu, dar vom izbuti,
vom munci, vom face”. Ăsta ar trebui să fie sloganul nostru naţional în aceste vremuri dificile pentru ţară, şi tot el ne-ar putea îndemna să-i punem la treabă coerentă şi pe cei din funcţii cu altitudine
în stat! Ah, era să uit – tot aici, pe la nord, sunt cei mai mulţi cucostârci, iar cucostârcii, se zice, vin în satele cu oameni gospodari şi curaţi...
Ei bine, şi revenind la drumeţia noastră, din Edineţ ne îndreptăm spre cariera Feteşti şi rezervaţia naturală Feteşti. Tocmai aici e una din acele zone cu copaci cu totul diferiţi, şi relief
magnific. Ce-ar putea fi frumos la o carieră de piatră, v-aţi putea gândi, dar adevărul e că toată regiunea e una magnifică – drumul, miile de copaci rari de alături, dealurile şi, fireşte, cariera
de la Feteşti cu un copac stând falnic în vârful colinei!... Vă lăsăm să mai admiraţi un pic imaginile de aici, că până şi noi nu ne putem rupe ochii de la ele, deşi am văzut totul pe viu!
Apoi, ne-am îndreptat spre
un sătuc din apropiere,
numit Volodeni. Ferit
de ochii lumii şi de
traseele intens
circulate, dar în
acelaşi timp destul
de aproape de
ele. Dumurile de aici sunt înconjurate de nişte coline aşezate în scări, parcă, pestriţate pe ici colo cu câte un arbust. Da, asta e Moldova, dragii noştri, Moldova mult prea puţin cunoscută!
Iar de aici până la Brînzeni sunt doar câteva minute de mers cu maşina. Noi am luat-o pe drum neacoperit de
pietriş sau asfalt, alături de sat, pentru a ajunge la una din cele mai frumoase formaţiuni de relief din Moldova! Văi şi
dealuri la o diferenţă mari de nivel, versanţi plini de verdeaţă, dar de după care se mai văd şi stânci! Ai putea sta
toată ziua aici, aşezat pe o piatră sau pe iarbă, ascultând vântul şi tulpinele ierbii mânate de el. Înălţător de frumos, pur şi simplu!
Am parcat maşinile în rând pe malul acestei mari depresiuni. Deşi toate au mers prin iarbă şi deşi suntem cu toţii obişnuiţi să nu le atribuim calităţi prea mari de offroad, în aceste zile cele 6 SUV-uri ale noastre îndură ceea ce nu
le-au ursit nici producătorii. Şi îndură cu demnitate şi dârzenie! Toate înaintează cu bine, toate rezistă excelent! Tot de aici v-am transmis încă un video live pe pagina de Facebook a PiataAuto.md, şi am făcut-o, fireşte, cu ajutorul
conexiunii 4G de la Orange. Prin toată frumuseţea asta naturală neumblată, există conexiune 4G! Aşa că ţara noastră e un adevărat lider şi la capitolul tehnologiilor de comunicare. Şi acum, o ţară frumoasă avem, tehnologii avem,
oameni frumoşi şi harnici avem – ce ne încurcă să ne dezvoltăm tot mai sigur şi mai bine? Da, mulţi au apucat drumurile străinătăţii şi din păcate prea puţini au rămas, dar nu-i învinuiţi niciodată,
pentru că n-au făcut-o dintr-un moft, ci dintr-o necesitate. Francezilor le-a luat sute de ani să se coaguleze ca un popor unitar în anii de demult, alte naţiuni s-au coagulat în mai puţin de un
secol când s-au văzut independete şi cu noi hotare trasate. Are şi poporul nostru nevoie să treacă, poate, prin aceste etape de formare a unei conştiinţe colective de popor, de dragoste şi
respect generalizat pentru ţară, de încredere în propriile forţe şi viitor! În 25 de ani am trecut accelerat printre multe dintre aceste etape, iar senzaţia noastră
în această expediţie este că moldovenii sunt tot mai aproape de acel deziderat de a-şi iubi profund ţara şi de a se conştientiza ca o forţă unitară, ca un
popor care nu se lasă dezbinat şi dezorientat. Am întâlnit oameni minunaţi, cu care e o onoare să vorbeşti
vorbe simple cu înţeles profund. Numai tâlcul ăla popular poate trata atât de lucid probleme majore şi dincolo de
simplitate se ascunde întotdeauna un gând adânc, de viaţă!

E momentul pentru noi aventuri, însă! Tocmai aici, la Brînezi, echipajelor
noastre li s-au alăturat două vehicule neaşteptate, care ne-au însoţit mai departe, dar despre următoarele aventură vă spunem în următoarea
relatare a SUV maratonului! Până atunci, admiraţi aceste locuri şi distribuiţi-le mai departe! Iubiţi-vă ţara!
PiataAuto.mdIlie Toma
8,969
GALERIE FOTO (52 IMAGINI)