Sfaturi utile şi curiozităţi: ştiaţi că amortizoarele trebuie schimbate odată la 80,000 km sau 4 ani de exploatare?
27 Octombrie 2016, 09:37
Redacţia PiataAuto.md dă astăzi startul unei serii de articole cu sfaturi utile şi curiozităţi puţin cunoscute pentru exploatarea automobilelor, articole pe care le vom realiza în strânsă colaborare cu bucătăriile interne ale producătorilor de componente auto. În cadrul acestei serii de articole, ne propunem să ajungem şi la liniile de asamblare a acestor producători de componente, în special a celor localizaţi în Republica Moldova, iar informaţii expuse de noi în această serie de relatări sunt menite să vă spună lucruri cu adevărat puţin ştiute despre maşinile Dvs. şi „organele lor interne”, care asigură funcţionalitatea lor cotidiană.

Articolul de astăzi este realizat în colaborare cu KYB Corporation, şi distribuitorul lor în Moldova, compania Nichimas. Atunci când zicem „KYB”, cei
mai mulţi dintre noi vor rămâne absolut afoni şi neavizaţi la acest nume, pentru că pe meleagurile noastre este mult mai cunoscută denumirea de Kayaba, care vine de la fondatorul acestei companii, Shiro Kayaba, care a fondat compania niponă încă în 1919, adică aproape 100 de ani în urmă. Iar oamenii care exploatează automobile, mai ales cele nipone sau la mâna a doua, ştiu cu siguranţă de amortizoarele Kayaba şi piesele de suspensie ale acestui producător. Mai nou, însă, compania nu poartă numele său complet, ci o abreviere a acestuia – KYB – aşa că şi noi mai departe în această relatare vom utiliza acest nume modern.
De ce anume cei de la KYB vin să ne ofere curiozităţi şi sfaturi utile pentru amortizoare şi componente de suspensie? Ei bine, pentru că însăşi activitatea lor în lumea auto globală constituie o curiozitate necunoscută: 1 din 4 automobile produse global, dintre toate mărcile şi modele, iese din uzină echipat cu amortizoare KYB, de cele mai multe ori fără aplicarea directă a emblemei KYB, ci cu cea a producătorului de automobile! Având un asemenea volum de livrări către producătorii de automobile la capitolul amortizoare, KYB şi-a adjudecat titlul de cel mai mare furnizor de amortizoare în lumea auto, având la activ 34 de uzine
în toată lumea în total, 8 dintre care produc amortizoare. Aproximativ 60% dintre amortizoare sunt produse în Japonia, iar 40% – în alte regiuni ale lumii, inclusiv în Europa, unde activează două din cele mai noi şi mai tehnologizate uzine, în Spania şi Cehia. Prin urmare, KYB este şi cea mai potrivită companie care ne poate oferi asemenea sfaturi.

Spre exemplu, uitaţi-vă la lista de furnizori pentru această Toyota Camry de mai jos, produsă în anul 2012. Amortizoarele ei originale au fost furnizare de KYB Corporation, în acest caz de divizia nord-americană a companiei.
Prima curiozitate, deci, a fost cea legată de activitatea lor, însă cea de-a doua n-a fost mai puţin uluitoare.

Cei de la KYB, la nivelul central al corporaţiei, recomandă înlocuirea amortizoarelor la fiecare 80,000 de kilometri parcurşi ai unei maşini, sau la fiecare 4 ani de exploatare, în dependenţă de elementul care survine primul. Aceste recomandări ne-au uimit profund, mai ales că până şi pe drumurile din Moldova, la automobilele noastre redacţionale, adeseori am schimbat amortizoarele şi o odată la 95,000 km, şi la 130,000 km parcurşi cu un singur set, iar pentru noi simptomul evident al necesităţii de schimbare este atunci când amortizorul începe a curge, sau eventual a manifesta carenţe de păstrare a aderenţei. Şi dacă pe drumurile rele ale Moldovei un set de amortizoare bune poate rezista lesne peste 100 mii km, atunci de unde această recomandare generală de schimb la 80 de mii, valabilă şi pentru ţări cu drumuri absolut perfecte?

Ei bine, ea vine dintr-o recomandare de păstrare a aderenţei absolute a unei maşini pe orice drum, or, tocmai amortizoarele sunt piesele ce asigură transferul fizic al maselor dintr-o parte în alta a maşinii, iar odată cu asta păstrarea aderenţei şi stabilităţii maşinii pe orice traiectorii, de la cele uzuale la cele efectuate în condiţii extreme. Tocmai din aceste considerente, producătorul recomandă acest parcurs optim pentru un set de amortizoare, care ar trebui să-l asigure pe cel de la volan că nu se va pomeni niciodată cu amortizoarele uzate, iar astfel va avea întotdeauna şi aderenţă bună, şi ditstanţă de frânare potrivită, şi confort, şi siguranţă.

Pe lângă recomandarea de parcurs şi timp, cei de la KYB mai recomandă schimbarea amortizoarelor chiar mai devreme, dacă observaţi că maşina sare excesiv pe drumuri rele şi-şi pierde aderenţa, dacă ruliul caroseriei în viraje devine excesiv, dacă la frânare faţa maşinii se lasă excesiv de mult în jos şi dacă pe trasee drepte maşina devine prea sensibilă la vânturile laterale şi manifestă ruliu.
Partea şi mai puţin ştiută este că odată cu schimbarea recomandată a amortizoarelor, o dată la 4 ani sau 80,000 km, trebuie schimbate şi arcurile ce le împrejmuiesc, asta asigurând manevrabilitatea corectă a maşinii şi o geometrie corectă a abordării virajelor. Câţi din noi schimbăm arcurile maşinii atât de frecvent? Recunoaştem, nici noi n-o facem. Mercedes-Benz B-Class redacţional al nostru, la cei aproape 300,000 km parcurşi, încă mai merge cu arcurile sale originale din uzină! Apropo, o altă curiozitate din experienţă proprie este cea că Mitsubishi Lancer X redacţional, pe care nu-l mai avem deja în exploatare de câţiva ani, la 41,000 km a avut nevoie de primul schimb de amortizoare pe puntea faţă, unul din ele curgând. Am schimbat perechea şi am instalat atunci amortizoare KYB, cu care maşina a rulat bine-mersi până în momentul în care a fost vândută.
Amortizoarele furnizate pe linia de asamblare a unui producător vor fi în continuare livrate ca piesă de schimb originală a acelui producător prin reţeaua lui de service-uri oficiale şi de cele mai multe ori numele producătorului de facto al piesei va fi vizibil doar undeva cu text mărunt. Acele amortizoare vor fi identice cu cele instalate de uzină, create după specificaţiile exacte ale producătorului. Pe lângă asta, producători precum KYB operează şi pe piaţa afertmarket, producând amortizoare licenţiate pentru o gamă vastă de modele, dar care vor fi vândute cu propria marcă comercială, KYB, prin distribuitorii KYB. Astfel, şi modelele care nu au avut iniţial instalate din uzină amortizoare KYB pot beneficia ulterior de aceste produse.
Compatibilitatea lor este strict verificată de cei de la KYB, pentru asta fiind editate cataloage avansate, cu indicarea exactă a modelelor unde pot fi instalate acestea, cu ani de fabricaţie şi versiuni, precum şi cu codurile de produs a componentelor ce urmează a fi înlocuite.

Şi ultima curiozitate despre care cel mai probabil nu ştiaţi este cea că după scoaterea amortizoarelor defecte de pe o maşină, aceste trebuie „dezactivate” conform unei proceduri speciale, ce presupune întinderea lor la maxim şi găurirea tubului (sau tuburilor la cele cu tub dublu), pentru ca gazul sau uleiul presurizat din interior să fie scurs. Apoi amortizorul este compactat la maxim şi îşi urmează calea unei reciclări corecte.
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
1
24,168
GALERIE FOTO (5 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!