Odată cu experimentarea cu ataşe, motocicletele au putut transporta pasageri în confort mult mai mare, iar pasagerii au putut fi mai mulţi la număr. Popularitatea motocicletelor cu ataş nu s-a lăsat mult aşteptată, iar varietatea lor a crescut rapid în anii 1920-1930. Câteva exemplare superbe au fost expuse Concorso, iar noi nu putem să nu vi le prezentăm aici!
1. BORGO-READING. Anul 1920. Motor: 2 cilindri Cilindree: 1,160 cm cubi
Cei trei fraţi Borgo au început asamblarea de motociclete în 1899 la Torino, iar mai apoi au pornit şi producţia de motociclete, folosind motoare Fafnir din Aachen, Germania. Din 1912 până în 1919 Borgo a dezvoltat câteva motociclete cu motoare proprii de un cilindru, dar în 1919 fraţii au decis să contracteze compania americană Reading-Standard pentru echiparea motocicletelor cu motoare V2, majoritatea lor ajungând instalate pe motociclete cu ataş, precum cea expusă aici. Vă puteţi imagina cât de luxoasă părea o asemenea motocicletă în anul 1920, mai ales că într-un asemenea ataş puteau încăpea şi trei sau chiar patru oameni, nu doar unul?
2. HENDERSON MODEL K. Anul 1921. Motor: 4 cilindri Cilindree: 1,302 cm cubi
Istoria celor de la Henderson devenise extrem de complicată în acei ani, Willian Henderson fiind nevoit să-i vândă compania lui Iganz Schwinn, însă acest model, deşi fusese lansat mai târziu, fusese de fapt creaţia lui Henderson. Echipat cu un motor cu 4 cilindri şi 1,302 cm cubi, era una din cele mai generos motorizate motociclete cu ataş de pe piaţă la vremea sa.
3. SCHUTTOFF K500. Anul 1930. Motor: 1 cilindru Cilindree: 494 cm cubi
Fabrica de instrumente a lui Artur Schutoff din Chemnitz a decis în 1924 să-şi extindă gama de produse cu motociclete, echipate cu motoare în patru timpi. În 1929 aceştia au lansat şi prima motocicletă cu ataş, având un motor ceva mai mare, ca să facă faţă noilor dimensiuni. La scurt timp după această nouă aventură, însă, compania a fost forţată să-şi declare falimentul.
4. TRIUMPH RR 750. Anul 1930. Motor: 2 cilindri Cilindree: 741 cm cubi
Nu, nu e Triumph-ul cel care-l ştiu cei mai mulţi dintre noi, ci de o companie germană, care şi-a început activitatea ca o subsidiară a renumitei mărci britanice, apoi pe parcursul anilor 1920 legăturile cu compania mamă s-au rupt, însă germanii au continuat producţia cu acelaşi nume, bucurându-se de o poziţie bună pe piaţă. Din anul 1930, adică inclusiv de la acest model expus aici, motoarele au parvenit de la compania Motosacoche, din Geneva. Marca a rezistat bine şi mult în Germania, producând motociclete până în anul 1957.
5. BROUGH SUPERIOR SS80. Anul 1939. Motor: 2 cilindri Cilindree: 986 cm cubi
George Brough, din Nottingham, îşi dorea să creeze motociclete mai superioare decât cele pe care le crease anterior tatăl său, de aceea şi-a luat o marcă pe măsură Brough Superior. Tot el a fost cel care a dus multe din modelele sale de cursă la victorii în numeroase competiţii, iar modelele mărcii au devenit în scurt timp simboluri ale unui statut privilegiat în societate. Din 1937 a început şi producţia de motociclete cu ataş, iar inovativitatea creatorului său se poate vedea şi pe acest exemplar, unde bara ce înconjoară ataşul are rol şi de rezervor suplimentar de combustibil, funcţional şi astăzi, la aproape 80 de ani de la producţie! Apropo, tocmai această motocicletă a primit marele premiu al publicului în acest an, la Concorso, în categoria motocicletelor!