Renault Scenic
6 Iulie 2012
Renault a ştiut dintotdeuana să facă van-uri practice şi confortabile. În ultimii ani, reuşeşte să le facă şi frumoase. Iar Scenic, un model trecut de curând prin facelift, e un exemplu
perfect al van-ului care chiar arată atrăgător. Să vedem, însă, ce se ascunde după exteriorul estetic al modelului francez şi ce obţine un proprietar de Scenic de la maşina sa!
Design exterior şi prezenţă

După cum tocmai spuneam, designul exterior e unul din punctele forte ale lui Renault Scenic. Modelul are linii
îndrăzneţe şi expresive, care îi conferă un aer proaspăt şi inspirat. Nu e un design prea sportiv, ci mai degrabă unul pozitivist şi bine armonizat. Totuşi, dacă ne aruncăm privirea la
fratele său mai mare, Grand Scenic, acesta din urmă pare mai bine proporţionat, în timp ce Scenic îţi inspiră ideea că e o variantă „scurtată” a lui Grand Scenic, şi nu invers, cum ar fi logic să fie. Chiar şi aşa, Scenic rămâne un van frumos, care place ochiului.

Odată cu facelift-ul, partea frontală a lui Renault Scenic a devenit mult mai expresivă, primind inserţii argintii în
partea inferioară şi o pereche de LED-uri. Şi forma blocurilor optice s-a modificat, acestea căpătând un contur mai echilibrat.
Dinamică motor

Maşina testată de noi are sub capotă cel mai accesibil propulsor – un benzinar aspirat natural de 1.6 litri, care dezvoltă 110 CP şi 151 Nm. Motorul dispune de 16 valve, fapt care îl face să respire mai bine, dar chiar şi aşa, la turaţii joase pare uneori anemic. Dar să nu uităm că vorbim totuşi de motorizarea de bază, iar pentru cei dornici de mai multă putere, Renault oferă până la 160 CP pentru acest model.

În ritm lejer de condus, propulsorul e destul de silenţios şi plăcut. În depăşiri rapizi de traseu e preferabil să se retrogradeze cu 1-2 trepte pentru a tura motorul cel puţin spre 4,000 rpm, acolo unde realizează cuplul maxim, şi a obţine astfel dinamismul necesar manevrei.

În mare parte, motorul de 1.6 litri este destinat celor ce nu-şi doresc prea multă sportivitate, ci mai degrabă eficienţă, costuri mai mici de achiziţie şi mentenanţă, şi o fiabilitate sporită. Nefiind echipat cu o turbină sau cu un sistem de injecţie prea complex, acest propulsor nu va fi pretenţios la calitatea combustibilul şi la maniera de exploatare şi va sluji foarte mult timp.

Precizie / etajare transmisie

Propulsorul maşinii din test este cuplat la o cutie de viteze manuală, în 6 rapoarte. . E un motiv bun să se ia în considerare acest model pentru călătorii la distanţe lungi, pe autostrăzi
de mare viteză, unde treapta a 6-a se dovedeşte a fi, de cele mai multe ori, foarte eficientă în minimizarea
consumului. Foarte multe maşini cu cutii manuale de 5 rapoarte suferă de lipsa unei trepte superioare atunci când ajung pe autostrăzile de mare viteză şi, deşi pot prinde viteza dorită, devin mult prea setoase de
combustibil.

În cazul lui Renault Scenic, transmisia are treptele etajate prea mult în partea inferioară, a vitezelor mici. Această etajare favorizează o acceleraţie bună, de 11.7 secunde până la 100 km/h, şi o eficienţă bună în condiţii de trafic urban şi mixt, însă atunci când se conduce extra-urban, există senzaţia că treapta a 6-a nu aduce nimic în plus faţă de o obişnuită treaptă a 5-a de pe oricare alt model. Practic, transmisia a redistribuit rapoartele către noul număr de trepte, dar nu a câştigat prea mult în planja superioară, acolo unde te aştepţi să te favorizeze treapta a 6-a. Această senzaţie se confirmă şi de cifre: un Renault Megane cu motor de 1.6 litri şi cutie cu 5 trepte rulează în treapta a 5-a cu motorul turat la
1,000 rpm, cu o viteză de 33.56 km/h, în timp ce Scenicul din testul nostru rulează în treapta a 6-a cu motorul la 1,000 rpm cu doar 34,69 km/h – la o diferenţă de doar 1 km/h.

Feedback direcţie

Direcţia lui Renault Scenic este asistată electric şi este puternic axată spre confort şi uşurinţa manevrării
volanului. Cei care pun preţ pe o călătorie confortabilă, izolată de lumea exterioră, ar putea aprecia această setare. Însă cei care vor ceva mai mult dinamism şi feedback în volan vor simţi o lipsă de informativitate în volan. Practic, pe un traseu extra-urban, la o viteză de 80 km/h, se poate realiza o manevră de test pe care am încercat-o şi noi: o rotaţie bruscă pe un sfert de circumferinţă a volanului, după care se
revine la fel de rapid la poziţia iniţială centrată a volanului. În cazul lui Scenic, după această manevră rapidă, veţi sesiza doar o uşoară balansare a maşinii, iar maşina îşi va schimba foarte puţin unghiul de direcţie. Deci, e clar, Renault Scenic nu e maşina cu care să faci slalom şi nici să te strecori prea rapid de pe o bandă pe alta pe autostrăzile aglomerate. Renault Scenic e adeptul unui condus lejer, cu manevre line şi sigure.
Manevrabilitate în viraje

Pentru că manevrabilitatea în viraje e şi ea legată de feedback-ul sumar pe care îl poate oferi direcţia, constatăm din nou că Scenic nu e un adept al manevrelor unghiulare rapizi. Pe puntea faţă, Scenic vine cu o suspensie „pseudo-McPherson”, după cum o numesc francezii. De ce îi zic „pseudo” nu e clar, pentru că
arhitectura pare identică celei de
McPherson. Pe puntea spate, Renault
Scenic vine cu o suspensie semi-
independă, care are avantajul de a fi
compactă, lăsând mai mult spaţiu util
pentru portbagaj şi ocupanţii locurilor
spate, însă oferă o susţinere laterală
mai moderată.
Marea majoritate a vanurilor compacte şi medii clasă adoptă acest tip de suspensie însă tocmai de asta multe din ele suferă de „sindromul bărcii”. Din cele care folosesc o suspensie similară, doar Opel Zafira face uz de încă două bare de stabilizare asimetrice posterioare, unite într-un
sistem pe care germanii îl numesc „Watt link” şi care contribuie esenţial la îmbunătăţirea manevrabilităţii.

În cazul luii Scenic barele de stabilizare inferioare a punţii faţă preiau o mare parte din forţele laterale şi prin asta maşina îşi asigură totuşi o
manevrabilitate
cel puţin egală cu cea
a mai multor concurenţi.

Confort la rulare

Dacă lui Scenic i se pot aduce critici de sportivitate prea moderată şi manevrabilitate insuficientă, atunci la confortul pe care îl asigură, acesta excelează cu adevărat. Maşina reuşeşte să izoleze textura carosabilului de habitaclu într-un mod foarte reuşit, absorbind denivelările mici şi mari foarte eficient şi foarte silenţios.
La drum lung aceste avantaje se fac vizibile şi mai mult şi condusul relaxat devine definitoriu pentru plăcerea călătoriilor. Dacă se călătoreşte fără graba de a ajunge cât mai rapid şi mai agresiv la destinaţie, şi se doreşte savurarea traseului până acolo, atunci Renault Scenic oferă caracteristicile potrivite pentru o astfel de manieră de a merge în vacanţă.

E foarte posibil ca pauzele de drum să le luaţi doar pentru a savura o cafea, nu pentru că aţi fi obosit cu adevărat. Şi asta pentru că un asemenea nivel de confort te păstrează mult mai mult timp într-o stare fizică excelentă, încât să tot vrei să înaintezi în plăcere.

Izolare fonică

Francezii au fost întotdeauna maeştri în a face interioare silenţioase şi confortabile, mai ales în segmentele medii spre cele superioare în ierarhia modelelor. Iar Renault Scenic se bucură de această experienţă a francezilor şi vine cu un habitaclu bine izolat se sunete exterioare nedorite.

Nu se fac auzite prea mult nici zgomotele rulării şi nici curenţii
aerodinamici, iar sunetul motorului poate fi deranjant doar la turaţii cu adevărat mari. În rest, confortul acustic la bordul lui Scenic e foarte bun.

Design interior / ergonomie

Aici nu pot să nu-mi amintesc de proaspătul Renault Clio, care a debutat cu un interior pe care noi l-am declarat cel mai frumos şi inspirat pe care l-a creat Renault în ultimii cel puţini 10 ani. Şi asta pentru că noul Clio s-a debarasat de clişeul permanentelor experimente de design excentric, care se tot ţinea scai de marca franceză în ultimii ani. Iar acest clişeu se face simţit şi la bordul lui Scenic.

Fără îndoială, interiorul lui Scenic are un design original, gândit şi creat într-o manieră absolut unică. Doar că aprecierile asupra lui vor fi întotdeauna controversate – e frumos sau nu, favorizează o adaptare rapidă sau nu. Părerea noastră e că goana după originalitate absolută alunecă uneori într-o zonă în care lucrurile devin greu interpretabile şi prea puţin intuitive. Iar Renault Scenic e o mostră a acestui fenomen. Cheia electronică, de forma
unui card, se introduce în apropierea levierului transmisiei, după care se presează butonul start al motorului, poziţionat reuşit, acolo unde se afla cândva contactul cu cheie.

Comenzile sistemului audio şi ale celui de climatizare sunt mai ergonomice, fiind grupate logic în zone diferenţiate pe bord. Comenzile sistemului cruise-control, însă, se dispersează în două – o parte din ele fiind amplasate pe volan, iar o alta – în apropierea levierului cutiei de viteze. Aici sunt prezente butoanele de pornire a cruise-control-ului şi revenire la viteza setată anterior, în timp ce setarea vitezei se face cu ajutorul butoanelor de pe volan. Nu e o soluţie prea ergonomică, trebuie să recunoaştem.
Cel mai simţitor deranj vine, însă, de la cadranele de bord. Faptul că acestea nu sunt amplasate în faţa celui de la volan, ce pe partea superioară centrală a bordului, nu e o mare noutate pentru Renault. Cadranele de bord sunt, de fapt, un display LCD, care preia rolul afişării tuturor funcţiilor esenţiale ale maşinii, dar şi ale sistemului audio. Viteza este afişată electronic, cu cifre masive, iar turometrul este afişat două variante posibile – fie în stitlul unuia clasic analogic, cu o săgeată în mijloc, care mai lasă şi o umbră galbenă, fie într-un stil mai avangardist, cu un contur progresist şi cu cifra turaţiilor
indicată pe mijloc. Pe acelaşi display mai sunt prezente informaţii despre nivelul combustibilului din rezervor, temperatura motorului, temperatura aerului exterior, ora, frecvenţa postului de radio audiat şi un încă un parametru interesant, foarte rar întâlnit în maşini – cantitatea totală de combustibil consumat de la pornire. Astfel, dacă aţi alimentat cu 20 litri, spre exemplu veţi vedea progresiv cum maşina consumă această cantitate. Toate afişajele display-ului LCD despre care vorbeam ar fi plăcute, mai ales că au o calitate grafică destul de bună. Ceea ce spuneam că deranjează la
cadranele de bord nu este logica şi nici amplasamentul, ci faptul că, atunci când se aprind farurile pe timp de zi cu soare, display-ul LCD îşi reduce într-atât de mult luminozitatea, încât se trasnformă într-o zonă gri închis, din care nu se mai poate înţelege nimic. În condiţiile în care în multe ţări europene e obligatoriu să se circule cu farurile incluse pe timp de zi, mai ales în afara localităţilor, acest element se poate dovedi destul de incomod. Am încercat să căutăm setări prin care să putem reseta luminozitatea acestui display la capacitatea sa maximă, însă nu am găsit vreuna.
Ceea cu ce Scenic îşi va bucura cu adevărat ocupanţii de la bord este multitudinea de spaţii de depozitare, gândite ingenios şi prezente chiar şi acolo unde de aştepţi mai puţin. Spre exemplu, până şi în podeaua pasagerului din dreapta faţă există un astfel de spaţiu!

Calitate materiale interior

Renault Scenic oferă o calitate bună la materialele din habitaclu. Bordul este realizat din plastic moale la atingere, combinat cu inserţii calitative. Plasticul bordului pare prea moale pentru a asigura rigiditatea cozorocului care umbreşte display-ul central superior, fapt care face cozorocul să oscileze la abordarea mai brutală a unor denivelări de carosabil.

Volanul şi manivela transmisiei sunt căptuşite cu piele de bună calitate,
cusută cu precizie excelentă. Şi materialul textil de pe scaune e unul potrivit, iar calitatea lui denotă o bună durabilitate în timp.

Spaţiu / confort pasageri faţă

Chiar dacă e, în esenţă, un van compact, Renault Scenic oferă un confort admirabil la bord, anume confortul fiind marele său avantaj cu care îşi va cuceri clienţii. Scaunele faţă sunt profilate reuşit, şi dispun şi de reglaje care favorizează găsirea rapidă a celei mai potrivite poziţii. Până şi reglajul lombar este prezent aici, iar francezii nu cer bani în plus pentru asta – confortul e standard la bordul lui Scenic.
Înălţimea mare a plafonului favorizează senzaţia de spaţialitate generoasă, iar masivitatea parbrizului şi a geamurilor laterale favorizează, pe de o parte o bună vizibilitate, iar pe de alta – accentuează ambianţa generală de confort pentru ocupanţii locurilor faţă.

Un element inovativ, care aduce o contribuţie importantă pentru confortul tuturor ocupanţilor de la bord, este sistemul de climatizare cu senzor care analizează calitatea aerului de afară. Astfel, aflându-vă în trafic în spatele unei maşini care emite gaze de eşapament nepotrivite, Scenic se va autosesiza şi va include temporar recircularea aerului din interior, astfel încât în habitaclu să nu pătrundă mirosurile nedorite.

Spaţiu / confort pasageri spate

Aici Renault Scenic excelează din nou. Pasagerii banchetei spate sunt cu adevărat alintaţi de multitudinea de soluţii prevăzute pentru confortul lor maxim. De fapt, nici nu e prea corect să spune „banchetă”, pentru că fiecare din cei trei pasageri de aici îşi poate culisa şi regla scaunul în mod individual, alegându-şi unghiul de
înclinare potrivit al spătarului şi depărtarea dorită faţă de primul rând de scaune. Cu un astfel de nivel al confortului, ocupanţii de aici ar putea călători fără cel mai mic discomfort pe distanţe de mii de kilometri. Şi, din nou, vorbim despre o dotare standard, inclusă în preţul de bază!

Şi pentru că Renault Scenic este un model cu tracţiune pe puntea faţă, nu există tunel central care l-ar priva de spaţiul pentru picioare pe ocupantul locului din mijloc al banchetei spate. Deci, confort pentru toţi trei!

Despre spaţiul pe înălţime putem spune că aici pot călători ocupanţi de orice statură, chiar şi peste 1.90 metri, şi tot vor mai avea spaţiu de rezervă până la plafon.

Mai mult ca atât, scaunele faţă au în regiunea lor posterioară montate măsuţe detaşabile, care pot fi deschise, oferind astfel pasagerilor spate confortul unor prânzuri la bord.

Iar pentru ca tabloul confortului pentru ocupanţii acestor locuri să fie unul perfect, Renault Scenic mai oferă şi două guri de ventilare ale sistemului de climatizare, care, însă, nu vin din
tunelul central, ci din montanţii mediani ai maşinii, suflând astfel curenţii de aer într-un mod mult mai reuşit!

Prin urmare, Renault Scenic nu poate decât să primească o apreciere
maximă pentru confortul oferit tuturor ocupanţilor de la bord! Francezii au făcut o treabă minunată la acest capitol!
Practicitate portbagaj

Renault Scenic oferă un volum generos al portbagajului, de 437 litri până la linia geamurilor. Acesta poate creşte însă până la 1,637 litri dacă se
rabatează bancheta spate. La fel de importantă e şi configuraţia rectangulară a portbagajului, care îl face şi foarte practic. Iar deschiderea mare face posibilă încărcarea facilitată a unor obiecte voluminoase.
Consum

Consumul lui Renault Scenic în mediul urban constituie 10.1 litri/100 km, însă cifra indicată în datele tehnice oficiale e mult mai uşor de atins în condiţii reale decât în cazul motor turboaspirat. Poate părea o valoare mare în raport cu motoarele moderne germane sau
japoneze, iar motivul vine, cel mai probabil din lipsa unui sistem avansat de gestiune variabilă a valvelor, care eficientizează foarte mult motoarele. Chiar şi aşa, în regim extra-urban şi mixt, cifrele de consum atinse de Scenic sunt cu mult mai competitive – 5.9 litri/100 km extra-urban şi 7.4 litri/100 km în regim mixt
Preţ de achiziţie

Pe lângă confortul de excepţie oferit la bord, cu care se impune în faţa concurenţilor, preţul este un alt element eficient, cu ajutorul căruia Renault Scenic devine irezistibil. Cu un preţ de start de doar 14,800 Euro, Scenic este printre cele mai atractive modele din segment, iar faptul că vine în dotarea de bază cu toate soluţiile ingenioase care asigură confortul maxim la bord îl avantajează şi mai mult.

Modelul din testul nostru, fiind în motorizarea de bază, are acelaşi preţ de pornire de 14,800 Euro, la care se mai adaugă dotări opţionale în sumă de 1,170 Euro. În lista de opţionale se include vopseaua metalizată, LED-urile din partea frontală, sistemul bi-zonal de climatizare (în regim standard vine un sistem de aer condiţionat simplu) şi senzori de ploaie şi lumină. Astfel, preţul final al modelului din test constituie 15,970 Euro.

Costuri de întreţinere

Pe cât de raţional şi atractiv este preţul de achiziţie al lui Renault Scenic,
pe atât ne-am aştepta să fie şi costurile vizitelor programate la service. În buna tradiţie a ultimelor teste drive, redacţia noastră a solicitat aceste costuri de la distribuitorul autorizat Renault în Moldova.

După cum se poate observa, intervalul vizitelor de deservire pentru motorizarea din test este de 15,000 km, iar costurile a 5 din 6 vizite necesare până la primii 100,000 km sunt relativ moderate şi alternează de la 2,100 lei la 3,000 lei. Vizita la 60,000 km, însă, ar putea să-i lase pe mulţi viitori proprietari cu gura căscată, pentru că are un cost exorbitant, de tocmai 16,766 lei! La acest parcurs maşina primeşte o revizie amplă, însă chiar şi aşa, dacă stăm să ne gândim că vorbim de o transmisie manuală, schimbul de ulei al căreia e cu mult mai accesibil decât în cazul uneia automate, preţul final pentru această vizită pare oricum exagerat de mare.

Renault Scenic – cui i se adresează?

La sfârşitul acestui test se conturează şi câteva conluzii esenţiale. Renault
Scenic nu se adresează cu siguranţă celor care îşi doresc un van cu calităţi dinamice apropiate de cele ale unui wagon sau sedan şi asta din cauza manevrabilităţii moderate, a feeback-ului redus în direcţie şi a unui motor mai puţin dornic de performanţe sonore. Însă Renault Scenic îi va cuceri cu desăvârşire pe cei care pun accent pe confort şi practicitate, or, van-ul francez oferă un confort de excepţie la bord, atât pentru ocupanţii locurilor faţă, cât şi pentru cei ce ocupă bancheta spate. Iar toate sunt condimentate cu o mulţime de spaţii de depozitare, un portbagaj încăpător şi o excelentă versatilitate a interiorului. Ce poate fi mai potrivit pentru o familie
tânără, care îşi doreşte o maşină capabilă să asigure necesităţile cotidiene de trasport, dar în acelaşi timp, excelentă în călătoriile de familie de lungă distanţă? Da, Scenic te impune să-ţi inhibi poftele de sportivitate, însă la capitolul confort nu se limitează să-ţi ofere un nivel strict suficient, ci te copleşeşte cu un nivel neimaginat de mare, pe care nu l-ai fi aşteptat de un van compact.

Instrumente utile:
Comparaţie Renault Scenic vs concurenţi
PiataAuto.mdIlie Toma
7
8,210
GALERIE FOTO (43 IMAGINI)
COMENTARII (1)
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 12 Iulie 2012 - 14:49
De senzor care analizează calitatea aerului de afară am ramas placut uimit si de functia ce calkuleaza cantitatea de combustibil consumata de la pornire la fel...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!