Volkswagen Golf GTI
24 Iulie 2012
Volkswagen a dat naştere ideii de
hatchback fierbinte, lansând în
îndepărtatul an 1976 primul exemplar
purtător al acestei filosofii – Golf GTI
Mk I. Primul Golf GTI şi-a câştigat rapid
dragostea publicului, fiind un model
compact, agil, capabil să ofere o porţie
generoasă de adrenalină la un preţ
foarte accesibil. În acelaşi timp, Golf
GTI era şi un automobil destul de
practic şi încăpător. Şi asta în
comparaţie cu maşinile sport
ale anilor 1970, care erau mult
mai puţin practice, mai
scumpe, şi capabile de
senzaţii cel mult similare.
Golf GTI Mk1 a fost numit, la un moment dat, „Porsche al poporului”... De atunci, cam toţi producătorii care se respectă au încercat să reinterpreteze reţeta succesului lui Golf GTI, însă nici unul din ei n-a reuşit
să eclipseze renumitul hot-hatch original. În acelaşi timp, cei de la Volkswagen, în dorinţa de a nu pierde teren în faţa concurenţei, au lansat şi versiuni mai puternice ale lui Golf – VR6, R32 şi, în prezent, Golf R. Însă
experienţa a demonstrat că Golfurile mai puternice, dar mai grele, nu sunt la fel de agile în viraje, şi pierd foarte mult la manevrabilitate în raport cu originalul GTI. În rezultat, chiar şi în interiorul companiei germane, anume Golf GTI este considerat a fi reţeta ideală pentru un hatchback performant şi antrenant în condus.

Popularitatea numelui Golf GTI a crescut într-atât de mult, încât la puţin timp de la apariţia primei generaţii a
avut loc şi prima reuniune a fanilor GTI, numită Worthersee Tour, care are loc anual în Austria, lângă lacul Worthersee, până în zilele noastre. Acelaşi GTI a dat naştere mai multor curente de tuning, pe care fanii le-au aplicat nu doar pe Golfurile lor fierbinţi, ci şi pe alte modele ale grupului VW.

Eh, istoria lui Golf GTI e un subiect
despre care se poate spune foarte
multe, însă noi vom trece la eroul
testului nostru special de astăzi:
Volkswagen Golf GTI Mk VI.
Vechiurile Golf-uri sunt, fără îndoială reuşite, mai ales prima şi a doua generaţie, însă dacă ar fi să mă dau cu părerea, aş zice că actuala generaţie,
cea de-a şasea la număr, este cea mai reuşită. Golful actual nu tinde să se mascheze într-un coupe, cum o fac concurenţii lui, pentru că VW are un
coupe dedicat în gamă – renăscutul Scirocco. Golful este înalt, un pic rectangular, cu un posterioar delimitat de un contur aproape vertical. Însă anume aceste particularităţi îi şi asigură lui Golf personalitatea atât de puternică şi fidelă tradiţiei, grandoarea căreia poate fi comparată doar cu marele Porsche 911.
Distingerea unui Golf GTI de un Golf obişnuit e o sarcină nu prea uşoară pentru un ochi neantrenat. Pasionaţii acestor modele îl vor observa imediat, însă pentru cei neiniţiaţi în fineţea designului GTI, trebuie să spunem că un astfel de model poate fi distins după bara de protecţie faţă cu prize masive de aer şi faruri de ceaţă poziţionate vertical, dar şi după calandrul cu două linii orizontale roşii, în stilul primei generaţii Golf GTI. De asemenea, pragurile sunt mult mai agresiv profilate, iar bara de protecţie spate e îmbogăţită cu un difuzor de aer masiv,
de sub care ies două guri de evacuare, poziţionate simetric în ambele părţi ale maşinii. Nu putem să uităm nici de spoilerul masiv, amplasat pe hayonul portbagajului. Iar jantele „Detroit” de 18 inch au devenit deja o legendă, şi asta pentru că au fost păstrate încă de la generaţia precedentă a lui Golf GTI.

Hot-hatch-urile nu sunt simple automobile, acestea sunt o stare de spirit. O astfel de frază se potriveşte şi acţiunilor posesorului maşinii din testul nostru de astăzi, Mircea, care a achiziţionat acest exemplar din pură plăcere a sufletului, atribuindu-i şi o serie de „îmbunătăţiri” post-achiziţie. Exteriorul a rămas aproape intact, pe fundalul culorii gri-închis, cu nuanţe de albastru, evidenţiindu-se doar aripa dreaptă faţă, personalizată de compania Nanoo Design (Chişinău). Textura aplicată pe aripă o imită pe cea a materialului textil „Interlagos”, cu care sunt tapiţate scaunele din habitaclu. Această soluţie de design poate nedumeri pe unii din noi, însă să nu uităm că Mircea şi-a personalizat maşina de dragul propriei plăceri, şi nu pentru a strânge ovaţii din partea noastră...
Blocurile optice spate au fost înlocuite cu altele noi, identice cu cele instalate pe Golf R. După cum declară proprietarul, Golf GTI vine în mod standard cu blocuri optice mult prea simple, fapt cu care acesta nu s-a putut împăca. Iar cu stopurile preluate de la Golf R, GTI-ul din test arată superb!
Cele mai condimentate modificări se ascund, însă, sub capotă. Motorul standard al unui GTI – un benzinar turboaspirat 2.0 TSI – dezvoltă o putere de 210 CP, disponibilă între 5,300 şi 6,200 rpm, iar cuplul maxim atinge valoarea de 280 Nm, între 1,700 şi 5,200 rpm. O putere mai mult decât suficientă pentru un hot-hatch legendar, putere care, timp de 30 de ani, s-a distanţat exact cu 100 CP faţă
de prima generaţie Golf GTI. S-ar părea că această putere ar fi trebuit să fie suficientă şi pentru GTI-ul din testul nostru de astăzi, însă o bună vorbă spune că puterea nu e niciodată prea mare, mai ales dacă vorbim de un motor turboaspirat, care poate fi „dopat” mult mai uşor. Se pare că şi proprietarul maşinii din test s-a plictistit prea repede de puterea standard, astfel încât şi-a comandat la atelierul
RudExhaust (Dnepropetrovsk, Ucraina) un „down-pipe” şi un „mid-pipe” nou, înlocuindu-şi, practic, sistemul de evacuare cu unul cu zero rezistenţă. După această modificare, Golf-ul a mers în Kiev, unde cei de la GT Club i-au modificat unitatea de control electronic al motorului. Care e rezultatul? Ei bine, 280 cai-putere şi 410 Nm cuplu maxim! Aceste cifre le depăşesc chiar şi pe cele ale
actualului Golf R, motorul căruia livrează o putere de „doar” 270 CP şi 350 Nm cuplu! În acelaşi timp, Golf R este cu 127 kg mai greu decât GTI, din cauza sistemului de tracţiune integrală 4MOTION! Astfel, maşinuţa uşor tunată din testul nostru de azi, cu o greutate de doar 1,414 kg, l-ar „rupe” cu uşurinţă pe standardul Golf R!

Sesizând acest potenţial al maşinii, entuziasmul meu creşte şi el exponenţial. Nu am stat să alegem
prea mult locaţia testului drive, ci am ales o zonă plăcută, cu multe serpan-
tine, din Codrii Moldovei, unde am
putut să gustăm din manevrabilitatea
maşinii, dezlănţuind acest lup în blană
de oaie! Este de fapt, o expresie foarte
potrivită pentru Golf GTI.
Datorită rezonatorului standard al
sistemului de evacuate, la ralanţi
motorul abia se lasă auzit şi chiar şi la
turaţii joase, dar funcţionale, încă nu
suspectezi o putere atât de mare sub
capotă. Însă la primă apăsare mai
agresivă a pedalei de acceleraţie,
sistemul de evacuare fără catalizator
scoate acorduri extrem de pătrun-
zătoare, care, aici, în văile Codrilor, se lasă auzite de la kilometri distanţă... Sunetul fioros este amplificat şi de micile explozii la schimbarea treptelor, care menţin turbina în acţiune. E un sunet fantastic, care îţi inspiră întreaga pasiune pentru numele GTI.
De fapt, trebuie să recunosc că, atunci când am urcat la volanul acestei maşini, aveam o atitudine uşor sceptică. Şi asta din cauza faptului că sunt un adept înrăit al tracţiunii pe puntea spate, iar cea livrată roţilor faţă nu mi-a trezit mari emoţii niciodată. Acum doi ani, când testam un Golf standard, eram plăcut surprins de calitatea impecabilă de asamblare, de funcţionarea rapidă a transmisiei DSG
şi de suspensia care asigura o rulare extrem de lină a maşinii. Acum, credeam că versiunea GTI se va dovedi a fi o „cutie” dură şi incomodă, din cauza suspensiei mai rigide şi a jantelor mult mai mari. Însă lucurile nu s-au dovedit a fi în felul în care mă aşteptam... Să o luăm pe rând, însă!
Odată urcat la volan, am fost copleşit
de scaunele sportive, cu o susţinere
laterală excelentă, tapiţate, după cum
spuneam, cu material textil
„Interlagos”. Chiar dacă, vizual, nu par
a fi atât de comode, odată aşezat în
ele sesizezi cât de bine reuşesc
acestea să-ţi înconjoare spatele.
Poziţia la volan e excelentă, fiind şi
uşor mai coborâtă faţă de cea
dintr-un Golf standard.
Totuşi, nu e atât de
coborâtă precum cea
dintr-o maşină sport
veritabilă.

Volanul este inhibat niţel în
partea inferioară, unde are
o formă uşor teşită, însă
volumul piedut acolo este
compensat de nervurile
masive din zona de
poziţionare a mâinilor.
Despre calitatea
materialelor, spaţiul
disponibil pentru pasagerii
spate sau volumul
portbagajului este în plus
să vorbim, deşi Golf GTI
stă bine la toate aceste
capitole.

Îndeajuns cu detalii despre
habitaclu! Să pornim la
drum!

Mircea, proprietarul maşinii,
ne-a sugerat că maşina
are un comportament mult
mai extrem în regimul
manual de cuplare a
treptelor. Ah da, era să uit
să menţionez faptul că
exemplarul din test este
cuplat la o transmisie
automată cu dublu
ambreiaj şi 6 trepte DSG.
Ambreiajul este unul de tip „umed”, ceea ce înseamnă că este întotdeauna „scăldat” de o baie de ulei, spre deosebire de versiunile cu ambreiaj uscat ale transmisiilor DSG. Astfel de transmisii, cu ambreiaj „umed”, de montează pe cele mai puternice motorizări, inclusiv şi pe Golf GTI.

Cuplez levierul transmisiei în regim manual şi peste doar câteva clipe mă surprind urmând un camion anevoios. După câteva secunde, ies la o depăşire agresivă, apăsând puternic pedala acceleraţiei, în aşteptarea unui turbolag aproape firesc. Golf GTI mă surprinde, însă, şi îmi dă un şut în spate chiar de la cele mai mici turaţii, trezindu-mă imediat la o realitate mult mai condimentată decât mă aşteptam! „Hm, dacă vrei s-o faci pe durul, să vedem de ce eşti în stare”, mi-am zis atunci, şi am apăsat din nou acceleratorul...

Să urmăreşti corect turaţiile motorul nu e atât de uşor, însă. Cu pedala în podea, săgeata turometrului urcă într-atât de rapid, încât se apropie instantaneu de linia roşie a acestuia, iar asta înseamnă că padela de schimbare a unei trepte superioare trebuie acţionată în avans cu jumătate de secundă. Şi asta nu din cauză că
că transmisia ar întârzia. Creierul uman e cel care are nevoie de aceste clpe pentru a sesiza turaţiile, a decide schimbul treptei şi a acţiona mâna, iar în acest răstimp motorul a şi urcat deja în zona roşie!... Cu alte cuvinte, trebuie să-ţi adaptezi stilul de condus cu unul care gândeşte în avans!

Nu reuşeam nici măcar să privesc în oglinzile retrovizoare, pe care le-am tot reglat preţ de câteva minute înainte de a porni. De fapt, nici nu prea aveam ce vedea în oglinzi, întrucât obiectele şi maşinile din spatele meu se transformau mult prea repede în puncte mici şi îndepărtate... Nici măcar sunetul de bariton al motorului nu reuşeam să-l savurez, din cauza exploziilor la schimbul treptelor, care îmi trezeau nişte instincte primare nebănuite... Am forţat maşina la maxim, uitând că proprietarul acesteia m-a privit cu rugămintea de a avea un condus ceva mai tolerant atunci când mi-a înmânat cheile...

Cum ai putea avea un condus tolerant la volanul unei astfel de maşini? Explicaţii aborigenului din mine, proaspăt aruncat în braţele instinctelor
primare ce înseamnă toleranţă! Şi totuşi, aveam impresia că păstrez controlul absolut în condus, chiar dacă viteza era una demenţială.

Şi iată că se apropie unul din cele mai periculoase viraje ale traseului, iar raţiunea mea îmi dictează „frână, frână...”. Frânele sunt impecabile! Acestea au redus imediat viteza imensă a Golfului GTI şi mi-au permis să abordez virajul nebun cu peste 100 km/h în deplină siguranţă! Iar Golf GTI nici măcar nu a scrâşnit din anvelope, şi nu a dat nici cea mai mică sugestie că ar avea probleme cu gestionarea acestei curbe! Volkswagen Golf GTI are capacitatea formidabilă de a înscrie cu exactitate traiectoria dorită, în timp ce volanul rămâne dornic să asculte mâinile tale. Şasiul este incredibil de bine echilibrat! Sunt sigur că acest echilibru a fost obţinut de inginerii germani în urma sutelor de tururi pe cele mai dificile trasee, inclusiv Nurburgring. Senzaţiile date de manevrabilitatea maşinii în viraje sunt greu de descris... După viraj, din nou acceleraţie, şi din nou schimburi succesive ale treptelor transmisiei...
E incredibil că, în ciuda puterii imense transmise exclusiv punţii faţă, aceasta nu se simte prin devieri necontrolate ale volanului, aşa cum s-ar putea aştepta. Sunt prezente doar mici devieri la acceleraţii maxime sau schimbul treptelor, care însă pot fi controlate foarte uşor. Se pare că blocajul electronic XDS îşi făcea treaba în acest aspect. Totuşi, eu simţeam nevoia să ţin strâns volanul în mâini doar la viteze uriaşe, apropiate de 200 km/h, în rest se putea conduce cu o lejeritate incredibilă. În mintea mea circula o singură concluzie puternică: „maşina asta e pur şi simplu nebună”... Îmi amintesc că nici Porsche 911 Carrera, în caroserie 997, pe care l-am condus cândva, nu-mi trezise asemenea emoţii intense! Iar asta, înseamnă extrem de mult pentru un Golf GTI!

Un lucru e cert: am început să reconsider posibilităţile tracţiunii pe faţă! În sfârşit am dat peste acel automobil cu tracţiune pe puntea faţă, care mi-a dăruit adevărata plăcere în condus! Şi toate se datorează nu neapărat motorului demenţial, ci şasiului excelent echilibrat, limitele căruia nu am putut să le găsesc nici în cele mai pronunţate viraje. Limitele lui
sunt departe de orice imaginaţie raţională...

După câteva tururi fierbinţi, am lăsat motorul să funcţioneze la ralanţi, răcindu-şi fluidele interne şi acordându-mi mie timp să îmi răcoresc pulsul. O senzaţie de tremur plăcut mi-a cuprins întreg corpul. Probabil, dacă eram un
fumător, acum era momentul potrivit pentru o ţigaretă. A fost de-a dreptul demenţial. Şi e suficient pentru un prim contact. E o senzaţie pe care e mai bine să o simţi o singură dată, decât să auzi de sute de ori despre ea. E şi mai bine dacă stilul de viaţă, al adevăratului cunoscător de hot-hatch-uri vi se potriveşte Dvs. şi puteţi să
gustaţi din acesta ori de câte ori aveţi sete de senzaţii intense...

După ce am stors puterea din Golf GTI, iar el din mine, am reuşit să îl conduc şi într-un ritm mult mai calm, aproape urban. Am descoperit că VW Golf GTI poate fi şi un automobil calm şi prietenos, cu o suspensie foarte capabilă să absoarbă denivelările şi o transmisie foarte eficientă în regim
obişnuit de funcţionare. Ce ţi-ai mai putea dori pentru a fi cu adevărat împlinit?

O notă frumoasă şi lejeră e cea potrivită pentru a încheia un test atât de extrem cu un hatchback atât de fierbinte. Asta e esenţa lui Golf GTI – să fie un automobil practic, confortabil, stilat şi capabil de exploatare cotidiană, iar atunci când îţi doreşti momente fierbinţi, să fie capabil ca nimeni altul
să lase în urmă orice adolescent care crede că o să plece primul de la linia de start, sau pur şi simplu să fie un generator continuu de adrenalină şi poftă de viaţă. Că doar fiecare dintre noi îşi doreşte, uneori, o doză de senzaţii tari. Iar Volkswagen Golf GTI se pricepe bine la asta.

În final, vreau să-i mulţumesc proprietarului acestei maşini, Mircea, pentru ocazia acestui test drive. Iar
cititorilor le pot dezvălui un secret intrigant: Mircea nu se va opri aici în „perfecţionarea” maşinii sale şi îi va aplica şi mai departe mici îmbunătăţiri. Ce să-i faci, asta e stilul lui de viaţă. Unul admirabil, zic eu!...

Date tehnice pentru VW Golf GTI (versiune standard)
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
15
7,351
GALERIE FOTO (41 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (3)
Christoph
Cahul, Moldova
la 26 Iulie 2012 - 19:04
bun pentri tinerii care merg la facultate :D :D
0
0
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 26 Iulie 2012 - 19:33
Christoph Nu stiu de unde studentii ar avea vreo 20.000 de Euro!!
0
0
Christoph
Cahul, Moldova
la 26 Iulie 2012 - 22:35
pai daca ii aveau nu mai era bun, deja mergea vorba de una mai scumpa :D
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!