Skoda Octavia 1.8 TSI
26 Aprilie 2013
Odată cu lansarea lui Rapid, Skoda a trecut într-o nouă eră, marcată de un nou logo dar mai ales de o nouă ierarhizare a familiei sale de modele şi de o reevaluare a calităţilor pe care acestea trebuie să le înglobeze. Şi dacă în toamna anului trecut, redacţia PiataAuto.md era prima care mergea în Cehia pentru a cunoaşte noua Skoda Rapid, după care vă menţionam modelul ca unul cu un substrat tehnic foarte bun şi cu o concepere practică şi raţională, dar niţel austeră, atunci astăzi avem onoarea de a cunoaşte
în premieră noua generaţie Skoda Octavia chiar la noi acasă, în Moldova.

E unul din cele mai aşteptate modele noi în ţara noastră şi noi, la fel ca şi publicul autohton, l-am aşteptat extrem de mult pentru a-l testa. Avem mai multe motive să fim intrigaţi. În primul rând Octavia, încă de la prima sa generaţie, este unul din cele mai populare şi îndrăgite modele din Moldova, iar asta înseamnă că foarte mulţi aşteaptă un verdict pentru noua generaţie. În al doilea rând, la testul din toamnă cu Rapid, noi sesizam o austeritate accentuată, pe care o numeam niţel periculoasă pentru marca Skoda, dacă grupul
Volkswagen, din care face parte şi marca cehă, va continua să o impună. Ne exprimam atunci ideea că viitoarea Octavia avea să devină mai mare şi mai scumpă, lăsând nişa accesibilităţii la discreţia lui Rapid. Şi în fine, un ultim motiv, dar poate chiar mai intrigant, este faptul că noua generaţie Skoda Octavia este primul model construit pe noua platformă tehnică modulară MQB care ajunge în Moldova, întrucât Volkswagen Golf şi Audi A3 mai întârzie până ajung pe piaţa noastră. Deci, ne este cu atât mai interesant să descoperim ce aduce proaspătul prezent al grupului Volkswagen, dar şi viitorul lumii auto! Să descoperim, deci, împreună, noua Skoda Octavia!
Design exterior şi prezenţă

Dacă vorbim de design, trebuie să menţionăm din start că noua generaţie Skoda Octavia deja a reuşit să-şi adjudece un important premium în acest sens, Red Dot Design Award. Deci, mai-marii maeştri în design au recunoscut împreună că noul model ceh are un design excelent.

Părerea noastră subiectivă tinde să
accepte faptul că noua Octavia are
un design foarte inspirat, cu proporţii
interesante şi linii bine gândite. Nu
putem să negăm, însă, o asemănare
puternică între Octavia şi Rapid, care
nu e accidentală, fără îndoială, dar
parcă nouă ne plac mai mult
modelele care îşi păstrează o doză
mai mare de individualitate în raport
cu fraţii de marcă.

Mai mulţi critici sau simpli admiratori spun că blocurile optice spate ale noii Octavia aduc foarte mult cu cele ale lui Audi A6 de generaţie precedentă. E adevărat, însă noi tindem să credem că e un element gândit intenţionat, pentru a sugera în subconştientul celor ce privesc noua Octavia o urcare
în treapta ierarhică a segmentelor de
automobile. Şi această impresie de
clasificare superioară a reuşit
Octaviei – noul model ceh pare acum
într-adevăr mult mai maturizat, mai
solid şi mai autentic în emanarea
unei valori crescute.

Ceea ce e cu adevărat important să
se ştie pentru cei ce ţintesc spre noua Octavia ca posibilă viitoare maşină e faptul că aceasta a crescut într-adevăr foarte mult în dimensiuni. Modelul ceh nu mai e nici pe departe unul compact, măsurând 4.66 metri lungime – cam cât măsurau odinioară modelele de segment D populare la noi, precum Honda Accord, Volkswagen Passat sau Toyota Avensis. Chiar şi dacă vom compara noua Octavia cu modelele existente astăzi în showroom-uri, atunci vom descoperi impresionaţi că noua Octavia e cu 7 cm mai lungă decât Mercedes-Benz C-Class, cu 3 cm mai lungă decât BMW Seria 3 şi Volvo S60, cu 4 cm mai scurtă decât Toyota Avensis şi aproape identică în lungime cu un Opel Astra Sedan. Lăţimea – locul în care cei mai mulţi producători trişează – măsoară în cazul lui Octavia 1.81 metri, ceea ce o încadrează în tiparul clasic al segmentului maşinilor medii.
Fără trişări la acest capitol, deci. Dimensiunile generoase ale noii Octavia chiar înfăţişează o maşină plină de prezenţă, care mai promite şi un spaţiu interior pe măsură.

Dinamică motor şi operare transmisie

Noua generaţie Octavia vine pe piaţă cu un set consistent de
motorizări, pe benzină şi diesel, care
pot oferi parametri potriviţi unui
diapazon larg de solicitări ale
clienţilor. Cel mai puţin puternic
motor livrează 86 CP, iar cel mai
puternic oferă tocmai 180 CP!
Şi noi avem fericirea să testăm tocmai cea mai puternică motorizare a noii Skoda Octavia – 1.8 TSI de 180 cai-putere! Benzinarul turboaspirat de sub capota maşinii din test e cuplat la o transmisie automată cu dublu ambreiaj DSG cu 7 trepte.

Înainte de a pune motorul la treabă, am vrut să aruncăm o privire către el, astfel că am deschis larg capota noii generaţii Octavia. Elementul care sare imediat în ochi e turbina de dimensiuni mari, bine fixată între blocul motor şi peretele separator al compartimentului motor de habitaclu. O astfel de turbină certifică prin simplul său aspect cifra puterii maxime din datele tehnice, iar grija faţă de fixarea şi ingineria acesteia denotă o abordare mult mai atent concepută a turboaspirării pe
acest motor. Spre deosebire de un propulsor 1.2 TSI, unde turbina e mult mai mică, dar oricum stoarce întreaga vlagă a motorului, aici cilindreea mai mare îi conferă motorului şi o forţă
naturală mult mai mare, care manevrează cu totul altfel întregul proces de funcţionare a turbinei şi a inspirării aerului de admisie. Teoretic, şi consumul real obţinut ar trebui să
fie ceva mai aproape de datele oficiale, spre deosebire de motoare turbo de cilindree mică. Noi am resetat acum calculatorul de bord, şi vom vedea la sfârşitul testului cifra de consum mediu real obţinut.

Aici, sub capota noii Octavia,
observăm un pic impresionaţi că,
capota maşinii nu dispune de nici
o izolare fonică, lipsă dictată
probabil de nivelul mai
mic de zgomot
iniţial scos de motor. Peretele
separator al compartimentului motor
de habitaclu, însă, are un strat
generos de izolare fonică şi un altul
de izolare temică, ambele lucrate
cu o calitate foarte bună,
cu o fixare
excelentă.
Ei bine, în senzaţii de condus motorul nu dezamăgeşte impresiile pe care le-am avut la inspecţia sa vizuală. Cei din grupul Volkswagen au deja o experienţă bogată în motoarele turboaspirate pe benzină şi asta se simte imediat şi la acest motor. Nu mai există stângăcii în funcţionare, turbolag-uri neclare, întârzieri de reacţii sau orice alte simptome de funcţionare neintuitivă a motorului. Odată ce ai apăsat măcar o singură dată pedala şi ai prins firul de evoluţie a dinamismului maşinii, ştii imediat cum se va
comporta maşina la fiecare nouă apăsare, cât de pronunţat va accelera, cât de rapid va reacţiona şi ce viteză vei putea prinde. Iar asta e ceea ce germanii numesc „precizia ingineriei”. Atunci când toate sunt pefect calculate într-un motor, acesta nu se poate comporta decât exact la fel de fiecare dată când se repetă aceleaşi circumstanţe pentru care a fost calculat.

Elasticitatea motorul te lasă fascinat. Încă de la 1,250 rpm acesta îţi
răspunde cu aproape întreg cuplul maxim de 250 Nm, fiind la fel de responsiv până spre 5,000 rpm. La turaţii modeste, motorul se comportă aproape ca unul aspirat natural, urcând linear şi uşor în turaţii la apăsari moderate şi medii ale pedalei de acceleraţie. Apăsările mai puternice provoacă retrogradarea rapidă a transmisiei şi urcarea la fel de firească, dar mult mai bruscă, a propulsorului în turaţii. Acolo, spre 4,500-5,500 rpm, motorul îşi dezlănţuie întregul potenţial, iar dinamismul maşinii e de-a dreptul fascinant, putând fi concura cu uşurinţă cu senzaţiile pe care le aştepţi de un model de performanţă sporită, precum
GTI-ul celor la VW sau RS-urile celor de la Skoda. De fapt, doar 20 de cai-putere ne mai despart de puterea pe care o avea Octavia RS de generaţie precedentă, astfel că 180 cai-putere pe o maşină de talia Octaviei nu sunt deloc puţini.

Iar dacă această putere mai este şi gestionată de o transmisie bună, care operează cu maximă precizie şi eleganţă, atunci chiar e plăcut să exploatezi potenţialul motorului. Transmisiile cu dublu ambreiaj sunt renumite pentru schimbările insesizabile ale treptelor, cu lipsă absolută a oricărui şoc în momentele de schimbare a treptelor. Şi asta se simte şi pe noua Octavia – o
transmisie care operează precis, în momentul potrivit, fără întârzieri. Treptele sunt 7 la număr, iar asta înseamnă că permit motorului să-şi pună în aplicare şi mai bine potenţialul la acceleraţile intense, astfel, încât prima sută este prinsă după doar 7.4 secunde.

Trebuie să spunem că transmisia
automată a noii Octavia a devenit şi
mai intuitivă în operare. Generaţia
precedentă avea poziţiile D şi S
situate în ordine consecutivă, iar
atunci când îţi doreai să ajungi în D
mergeai de cele mai multe ori prea
departe, oprind levierul în ultima
poziţie – S. Era o chestie
care survenea inevitabil
atunci când erai nou la volanul unei Octavia şi care trecea odată cu obişnuinţa. Acum, însă, nu mai există o poziţie separată pentru regimul Sport, întrucât ea coindice cu regimul D. Cu alte cuvinte, atunci când levierul este scos din poziţia P, spre exemplu, şi este tras în spate, ultima poziţie e D, iar dacă se doreşte activarea modului sportiv, atunci se mai efectuează o apăsare scurtă a levierului spre spate, el revenind imediat în aceeaşi poziţie D. Astfel, poziţiile D şi S nu mai pot fi încurcate între ele şi nu ai nevoie de clipe suplimentare de concentrare pentru a opera transmisia corect.
Până acum, acest motor şi această transmisie, montate pe noua platformă MQB, ne-au lăsat un val neaşptetat de mare de impresii pozitive. Am mai testat acest motor anterior, pe alte modele ale grupului Volkswagen, şi ni s-a părut întotdeauna puternic şi rapid, dar aici, pe noua Octavia, tandemul motor + transmisie a căpătat un grad mult mai mare de perfecţionare inginerească şi de rafinare, funcţionând mai intuitiv, mai plăcut, mai maturizat.

Feedback direcţie, manevrabilitate în viraje şi confort

Platforma aia magică modulară a
grupului Volkswagen – MQB – pe
care e constuită şi noua Octavia, e o soluţie genial de bună din prisma ingineriei raţionale, eficiente în costuri, şi din prisma competitivităţii unei companii. Însă modular, înseamnă, de fapt, compus din module separate, care au fost gândite pentru a fi compatibile între ele pentru cât mai multe combinaţii şi aplicaţii. Dar ca să fim corecţi, trebuie să spunem că astfel de aplicaţii modulare nu sunt chiar o premieră absolută în lumea auto. Astfel, în câţiva ani, marea majoritate a modelelor grupului Volkswagen vor ajunge să fie construite pe această platformă, cu diferite variaţii de lungime, lăţime, înălţime, ampatament, etc.
Ei bine, dacă odinioară producătorii auto defineau o anumită platformă tehnică, cu o anumită construcţie a suspensiei, cu anumite puncte de fixare, astăzi MQB-ul nemţesc permite interschimbarea tipurilor de suspensie între ele. Astfel, acelaşi model ar putea avea mai multe tipuri de suspensie, în funcţie de preţul afişat amabil în showroom. E oarecum grav pentru consumator, pentru că o cu totul altă arhitectură a suspensiei dictează un comportament rutier total diferit al unui model, iar asta înseamnă că nu se va mai putea spune despre un model
la general că „e manevrabil, confortabil, rigid sau dimpotrivă prea necontrolabil în anumite situaţii”. Va trebui să fim foarte specifici, că modelul cutare e într-un anumit fel dacă are cutare tip de suspensie spate sau faţă! Va trebui, deci, să aruncăm cu toţii mai des câte o privire şi sub maşină, pentru un tablou obiectiv...

Iar faza asta cu tipuri diferite nu e doar presupune sau o prezicere a unui viitor sumbru. Se întâmplă chiar astăzi, cu platforma MQB. Noul Volkswagen Golf vine cu bară de torsiune fixă pe puntea spate pe toate motoarele cu puteri de până la 150 CP şi cu suspensie multi-link pe puntea spate pentru
motoarele mai puternice de atât. Dar între o bară fixă pe spate şi un
multi-link e o diferenţă abisală,
enormă! Şi în cazul Octaviei se
întâmplă acelaşi lucru – modelul ceh
vine cu o bară de torsiune fixă pentru
roţile spate pentru toate motoarele de
până la 150 CP şi cu suspensie
multi-link pentru tot ce aduce de la
151 CP în sus. Iar asta înseamnă că
doar motorizarea din testul nostru,
1.8 TSI, în combinaţie cu transmisie
manuală sau automată, beneficiază
deocamdată de multi-link pe noua
generaţie Octavia, în timp ce toate
celelalte motorizări primesc bară fixă
pe spate. Tocmai de asta, trebuie să
vă atenţionăm cu onestitate pe Dvs.,
potenţialii viitori cumpărători, că observaţiile noastre vizavi de manevrabilitatea şi confortul noii Octavia se referă anume la motorizarea 1.8 TSI, care vine cu suspensie multi-link pe spate. Versiunile echipate cu bară de torsiune pe spate le vom testa ceva mai târziu, de îndată ce vom avea ocazia, şi vom aduce completările necesare.

Aici, însă, noua Skoda Octavia ne-a impresionat şi cucerit, cu paşi mici dar siguri, printr-o ţinută rutieră absolut exemplară. Neaşteptat de exemplară chiar. În primele sute de mtetri parcurşi, denivelările mici şi dese de asfalt lasă impresia unei suspensii
niţel rigide, dar ulterior te convingi că maşina are o toleranţă foarte bună la denivelări, menajându-le foarte bine chiar şi pe cele mici şi supărăcioase. De parcă roţile ar porni absorbţia şocurilor cu o reacţie moale dar scurtă iniţială, urmată de o reţinere ceva mai intensă a şocurilor şi într-un final o bună înăbuşire vibraţională şi acustică a lor, cu un uşor ruliu final
al caroseriei când denivelările
sunt prea multe şi dese. Dar, per general, această combinaţie dintre o reacţie moale incipientă şi una mult mai fermă ulterioară, îţi lasă impresia unui automobil care gestionează foarte bine denivelările unui carosabil imperfect, fără a sacrifica prea mult din manevrabilitate sau confort.
Pe un carosabil neted, Octavia devine o maşină savuroasă. Anume acel grad de reacţii moi şi scurte iniţiale ale suspensiei joacă aici rolul de izolare excelentă a texturii carosabilului, rezultând într-un grad excepţional
de bun al confortului la bord. O spunem pe şleau: nu ne-am aşteptat la un grad atât de avansat de confort din partea Octaviei! Ai chiar o senzaţie de maşină premium la interior, prin confortul pe care îl obţii. Şi trebuie să spunem că maşina asta se simte extrem de bine închegată, plină de
esenţă oarecum, astfel încât ai
senzaţia conducerii unui automobil
foarte bine construit şi echilibrat.
Modularitatea germană se dovedeşte
a fi, astfel, mult mai integră decât
integritatea unei lungi liste de
concurenţi, iertat fie-ne jocul de
cuvinte cu alură înţeleaptă.
E şi mai interesant să simţi toată această integritate pe o maşină mult mai lungă. Dacă lungimea exterioară a crescut cu 9 cm la noua Octavia faţă de generaţie precedentă, atunci ampatamentul a crescut cu tocmai 11 cm. Iar de aceste creşteri beneficiază în primul rând pasagerii spate, ceea ce înseamnă că scaunul şoferului este
oarecum deplasat spre partea frontală a maşinii faţă de centrul imaginar dintre cele două axe. Şi asta se simte la virările rapizi ale maşinii. Îţi simţi corpul şi scaunul de sub tine nu doar pe o mişcare care urmează traiectoria dată de roţile faţă, dar simţi şi o oarecare deplasare pe lateral cu tot cu scaun, faţă de centrul imaginar al ampatamentului, din spatele tău. Iar această senzaţie, acompaniată de
cea de precizie pe care ţi-o oferă
maşina, devine distractivă până la
urmă, întrucât îţi sporeşte percepţia
că maşina virează cu o mai mare
rapiditate acolo unde îţi doreşti, într-un
soi de efect de supravirare. E plăcut
şi frumos, şi parcă îţi sporeşte
plăcerea de condus. Dar o astfel de
senzaţie poate fi obţinută nu doar
datorită lungimii maşinii, ci neapărat
în tandem cu o rigiditate torsională
superioară. Skoda Superb este mai
lungă decât actuala Octavia şi
scaunul şoferului este poziţionat şi
mai în faţă între axe, dar rigiditatea
torsională mai redusă nu favorizează
astfel de efecte acolo. Pe noua
Octavia însă, construcţia e una
impresionant de integră şi astfel
maşina virează cu precizie şi plăcere,
iar tu, de la volan, redescoperi
plăcerea condusului într-un nou mod.
Cu suspensia multi-link pe puntea spate, Octavia poate aborda virajele cu foarte mare încredere, chiar şi cu viteze foarte îndrăzneţe. Cu acest tip de suspensie, noua generaţie Skoda Octavia a evoluat foarte mult faţă de predecesoarea sa şi poate aspira acum la un titlu meritat de un bun automobil de talie medie.

Izolare fonică

Chiar dacă menţionam mai sus că motorul nu are un strat de izolare fonică montată pe capotă, spuneam că peretele separator are grijă de acest aspect. Iar din habitaclu motorul e absolut neauzit la turaţii modeste. Maşina din test e dotată cu sistem start/stop, iar la opririle de la semafor trebuie să arunci o privire pe turometru ca să te convingi cu siguranţă dacă motorul funcţionează sau nu într-un anumit moment. La turarea puternică a motorului, sunetul nu vine din direcţia compartimentului motor, ci de sub întreaga podea a maşinii, pe unde trece sistemul de evacuare a maşinii, sporind astfel senzaţia efectelor frumoase ale unui condus dinamic.

Noua Skoda Octavia menajează excelent şi sunetele curenţilor de aer, graţie formelor aerodinamice. Până şi oglinzile exterioare au o dimensiune mai mică,
reducându-se astfel suprafaţa de rezistenţă la rulare.

Şi zgomotele de rulare mecanică sunt infime, contribuind la un confort
acustic foarte bun, pentru o maşină
care se vrea a fi de preţ raţional.
De fapt, unicul zgomot sesizabil în
habitaclu vine de la rularea
anvelopelor pe asfalt – acestea sunt
nişte Michelin Energy, cu compoziţie
mai dură a cauciucului în scop de
eficienţă a consumului şi tocmai
această compoziţie, în contact cu un
carosabil cu textură mai puţin
perfectă, poate genera un zgomot
ceva mai mare. Dar maşina în sine
are o izolare fonică foarte bună.
Design interior / ergonomie

Laconic, clasic, bine gândit. Aşa am putea descrie designul interior al noii generaţii Octavia. Toate comenzile sunt poziţionate intuitiv, iar operarea maşinii nu necesită timp de adaptare.

Dacă designul cadranelor de bord păstrează stilul Skoda de
inscripţionare circulară a cifrelor, atunci forma volanului şi comenzile de pe acestea amintesc parcă de modelele curente Audi. În dotarea generoasă a maşinii din test, Octavia a primit şi un display color între cadranele de bord, care afişează cu o bună calitate grafică informaţiile esenţiale ale maşinii.

Sistemul multimedia Amundsen – şi el unul de top – are un design inspirat
din deprinderile actuale ale utilizatorilor produselor Apple. Chiar dacă are o formă trapezoidală, şi nu dreptunghiulară, textura neagră lucioasă aminteşte de iPhone-urile similare. Mai mult ca atât, display-ul sistemului multimedia este unul senzorial şi răspunde la gesturile obişnuite pentru produsele Apple, precum mişcarea degetelor pe linie dreaptă, care paginează următoarele funcţii. În sertarul pasagerului
dreapta este ascuns şi CD-changerul acestui sistem, care răpeşte un pic de spaţiu, dar lasă oricum mult loc util acolo. În josul consolei centrale sunt prezente şi porturile USB şi AUX-in, prin care se pot conecta device-uri externe, iar îndată sub aceastea se poate deschide un sertar special rezervat, în care pot încăpea chiar
şi cele mai mari device-uri mobile moderne. Asta e, germanii şi cehii au conceput o maşină nu doar pentru prezent, ci şi pentru viitor, intuind evoluţia preferinţelor posesorilor.

Sistemul de climatizare are comenzi rotulare foarte intuitive şi ele, iar linia
superioară de butoane
suplimentare pentru direcţionarea
curenţilor de aer este excelent
integrată între cele două display-uri
care afişează temperaturi celor
două zone de climatizare.
Calitate materiale interior

Şi calitatea materialelor de interior a crescut simţitor, cel puţin pe dotarea din test. De fapt Octavia de astăzi e la o distanţă foarte mare de Rapid la calitatea materialelor interioare şi îl poate stresa chiar şi pe fratele mai mare de gamă – Superb.

Ceea ce vedem astăzi la bordul lui
Octavia era demn de Mercedes-Benz,
Audi sau BMW cu doar 7-8 ani în
urmă! Bordul este realizat dintr-un
polimer moare, foarte calitativ şi
plăcut la atingere. Panourile uşilor
aduc exact aceeaşi textură vizuală,
dar aici e vorba deja de plastic rigid,
însă şi el foarte calitativ. Inserţiile albe
din imagini sunt realizate dintr-un
material poleit, cu textură
originală, care se percepe
foarte modern şi potrivit aici, fără a aluneca în imitaţii ieftine. În fine, pielea de pe volan e una fină, luată parcă direct de pe volanele Audi.

Scaunele aduc o tapiţerie textilă,
dar foarte calitativă şi atent lucrată.
De fapt, dacă lui Rapid îi
reproşam acum jumătate de
an o atmosferă puternică de
austeritate la interior, Octavia
de astăzi ne lasă
impresia unei veritabile alure premium, care contrastează total cu presupunerile noastre anterioare că germanii ar putea impune Skoda la o calitate mai redusă a interioarelor. Dimpotrivă, noua Octavia, în dotarea testată de noi, aduce un interior excelent lucrat, cu materiale alese cu grijă, care nu lasă loc de critici! E de-a dreptul admirabil!
Spaţiu / confort
pasageri faţă


Ei bine, în materie de spaţiu dedicat
pasagerilor faţă, noua generaţie Skoda Octavia a crescut moderat faţă de generaţia anterioară. Se câştigă însă, foarte mult la diapazonul mult mai larg de reglaje ale scaunelor, care pot culisa mai mult pe lungime şi înălţime, oferind astfel şansa unor poziţii mai confortabile şi mai spaţioase. E plăcută senzaţia că scaunul şoferului poate ajunge mult mai jos decât la generaţia anterioară, sporind foarte mult feeling-ul sportiv al maşinii.

Scaunele faţă au o susţinere laterală eficientă, dar şi o formă generală bine adaptată anatomiei, astfel încât şezutul în acestea îţi sugerează un confort foarte bun şi pentru călătoriile de lungă durată.
Spaţiu / confort pasageri spate

După cum spuneam mai sus, principalii beneficiari de pe urma creşerii lungimii şi ampatamentului noii generaţii Octavia sunt pasagerii spate. Aici spaţiul şi confortul au crescut considerabil, un pasager de 1.90 metri putând sta în confort deplin chiar dacă în faţă stă un altul la fel de înalt.

Tunelul central taie un pic din spaţiu disponibil unui eventual al treilea ocupant pe bancheta spate, dar acolo se ascund elemente de rigiditate, şi un spaţiu prevăzut pentru eventuale versiuni cu tracţiune integrală ale platformei MQB. În schimb, Octavia le va spori confortul ocupanţilor de pe bancheta spate cu guri de ventilare dedicate. Atunci când există maxim doi ocupanţi aici, se poate coborî cotiera centrală, care mai oferă şi suporturi inteligente pentru pahare sau sticle, diametrul de susţinere a cărora se poate regla. Odată coborâtă cotiera, se poate deschide un acces şi spre portbagaj, favorizând astfel transportarea obiectelor lungi, precum schiurile. În călătorii lungi, din practica noastră cu alte maşini, acest detaliu
îţi permite să scoţi un pachet de biscuiţi direct din portbagaj chiar în mers. Deci, extrem de util pentru călătorii de familie pe distanţe mari.

Practicism portbagaj

Volumul portbagajului noii generaţii
Octavia a rămas aproape identic
faţă de cel al generaţiei
precedente, oferind tocmai
590 litri de volum util cu
bancheta spate în poziţie
normală, faţă de 585, cât
oferea predecesoarea.
Admiratorii Octaviei
ştiu cu toţii, probabil, că, deşi maşina
are o siluetă de sedan, întotdeauna a
fost un hatchback de fapt, care are o
deschidere a portbagajului printr-un
hayon care înglobează şi luneta, nu
doar o mică uşiţă. Astfel, accesul în
portbagaj este foarte generos şi
practic.

În cazul rabatării banchetei spate volumul creşte extrem de mult, până la tocmai 1,580 litri. Deci, ca maşină de familie, care ar putea fi ocazional folosită pentru a transporta un obiect mai voluminos, noua Skoda Octavia se va descurca excelent.
Consum

Iată-ne ajunşi şi aproape de sfârşitul testului, când după mai multe regimuri de condus, de diferită manieră, trebuie să spunem ce cifre reale de consum am reuşit să obţinem. Fişa tehnică a lui Octavia 1.8 TSI DSG indică cifre foarte optimiste, aşa cum e aproape firesc pentru un motor turboaspirat –
7.1 litri/100 km în regim mixt, 4.8 litri/100 km în regim extra-urban şi 5.7 litri/100 km în regim mixt.

În regim urban cu condus moderat, noi am reuşit să obţinem între 8.0 litri şi 8.4 litri la 100 km parcurşi. Destul de bine pentru un potenţial de180
cai-putere, însă, ca de obicei, există o diferenţă simţitoare între datele oficiale şi cele reale la motoarele turboaspirate pe benzină. Această diferenţă e, însă, ceva mai mică decât modelele anterioare cu 1.8 TSI sub capotă testate de noi, deci perfecţionarea inginerească îşi aduce
contribuţia într-o eficientizare reală a consumului.

La traseu, cu urcuşuri în pante şi coborâşuri în văi, e greu să cobori consumul sub 7 litri la sută. Valori precum 5.7 litri/100 km sau 4.8 litri/100 km ne-au părut deci, mult prea optimiste pentru condiţii de trafic real.

Apăsările puternice ale acceleraţiei se traduc imediat într-un dinamism excelent, dar şi într-o urcare
vertiginoasă a mediei consumului. Practic, chiar dacă ai parcurs deja câteva zeci de kilometri anterior şi ai obţinut o medie bună, un episod de accelerare extremă pe o distanţă de câteva sute de metri îţi poate urca cifra consumul mediu cu jumătate de litru sau chiar un litru la sută. Se vede clar că în momentul de includere în forţă maximă a turbinei, motorului nu se
sfieşte deloc să tragă setos benzina
din rezervor, în dorinţa de a asigura
performanţă maximă. Un condus
foarte dinamic de traseu, pe distanţă
mai lungă, cu multe episoade de
depăşiri şi accelerări, fără prea
multă bătaie de cap de consum,
va urca media pe la 9
litri la sută.
Preţ de achiziţie

Skoda Octavia are un preţ general de pornire foarte accesibil în Moldova, de la doar 11,990 euro! Evident, acest preţ e valabil pentru motorizarea de bază, 1.2 TSI, cu 86 CP la activ.

Dacă se doreşte o motorizare pe benzină, noi credem că un 1.4 TSI ar fi poate cel mai optim propulsor din ofertă, cu 140 CP la activ. O Octavia 1.4 TSI cu transmisie manuală începe de la 14,300 euro. Cel mai ieftin diesel este, din păcate, simţitor mai scump, pornind de la 16,200 euro pentru 1.6 TDI şi aduce 105 CP, la fel ca şi versiunea mai puternică a lui 1.2 TSI, care costă 13,100 euro. Astfel, o diferenţă de 2,900 euro pentru aceeaşi putere naşte îndoieli motivate dacă dieselul îşi merită sau nu investiţia, şi dacă va fi ea cu adevărat recuperată, mai ales că şi costurile de mentenanţă la diesel sunt mai mari.

În fine, trebuie să vă amintim că ţinuta rutieră exemplară şi confortul maxim sesizat de noi în testul de astăzi sunt posibile la un asemenea nivel doar pentru motorizarea 1.8 TSI, ea fiind
unica deocamdată care vine cu suspensie multi-link pe puntea spate. O Octavia 1.8 TSI porneşte de la 16,500 euro pentru versiunea cu transmisie manuală cu 6 trepte şi de la 18,300 euro pentru varianta cu DSG, dar e deja mai bine dotată decât celelalte motorizări pe benzină. Exemplarul din testul nostru vine în dotare superioară Elegance, şi e echipat cu transmisie DSG, ceea ce înseamnă că are un preţ de start de
19,500 euro. Preţul nu se opreşte aici, însă, pentru că există şi o serie de dotări suplimentare faţă de pachetul Elegance. Astfel, maşina din test e echipată şi cu faruri opţionale bi-xenon cu LED-uri de zi, sistem audio performant CANTON Hi-Fi, cu 10 boxe şi subwoofer, display-ul color între cadranele de bord, de care vă vorbeam mai sus, volan tapiţat cu piele, sistem multimedia Amundsen cu display touchscreen, elemente cromate la exterior, comunicare
Bluetooth, faruri de ceaţă cu fundal negru, senzori de parcare şi vopsea metalizată cu efect de luciu special. Toate aceste echipări opţionale urcă preţul exemplarului din test până la piperata valoare de 22,170 euro.

Deci, îşi merită Octavia aceşti bani? Pentru a răspunde corect la această întrebare, trebuie să ne întrebăm cum ar arăta o Octavia fără toate aceste dotări generoase, care o fac să aibă un aspect atât de premium. Cu siguranţă că ar arăta mult mai auster.
Şi aici constatăm că astăzi
producătorii au lărgit oarecum
diapazonul de dotări posibile pe o
maşină, de la minim la maxim, astfel încât dotările minime îţi oferă senzaţii mult mai modeste faţă de alinturile dotărilor de vârf. Asta e, doar aşa a fost posibil un preţ de start de 11,990 euro pentru cei care nu-şi doresc decât o maşină spaţioasă cu criterii mai minimaliste. Iar ceea ce avem noi astăzi la test, deşi ne-a fascinat prin calitatea asamblării, dinamism, confort şi ambianţă la bord, costă aproape
dublu faţă de preţul de bază, un preţ
pe care e ceva mai greu să îl accepţi, din punct de vedere psihologic.

Dar dacă te debarasezi de prejudecăţi psihologice şi priveşti elementele obiective, sesizezi, de fapt, că pentru 22,170 euro primeşti o maşină care se îndradrează practic în segmentul D, ultra-dotată, cu performanţe excelente, cu confort excelent şi un interior
calitativ, şi cu un substrat tehnic modern, care nu îţi va oferi mai puţină plăcere la bord decât oricare alt sedan de segment D, reprezentant al unui alt brand pentru care se acceptă mai uşor preţuri piperate. Dacă priveşti maşina prin prisma caracteristicilor reale pe care aceasta la oferă, mai ales în motorizarea de top, atunci s-ar putea să devii convins mult mai uşor că această îşi merită preţul.
Verdict final: Skoda Octavia

Noua Skoda Octavia a evoluat într-o manieră foarte interesantă faţă de predecesoarea sa. Şi-a recăpătat robusteţea formelor, dar a devenit mult mai mare, cu efecte directe în spaţiul oferit în habitaclu. Iar asta înseamnă că noua generaţie a modelului ceh şi-a sporit şi calitatea ambianţei de la bord, fiind acum mult mai potrivită pentru o maşină generoasă de familie.

Din păcate, trendul actual al industriei auto a dictat soluţii diferite pentru
diferite motorizări, distanţând senzaţiile obţinute pe motorizările entry-level de cele obţinute în motorizările de top. E firesc să presupunem că bara de torsiune spate, prezentă pe motorizările entry-level, taie din capacităţile de manevrabilitate şi confort a maşinii, dar suspensia spate multi-link, prezentă pe motorizarea
din test, ne-a fascinat printr-un grad neaşteptat de mare al confortului şi printr-o manevrabilitate exemplară a noii Octavia. Dacă vă permite bugetul, noi vă recomandăm să optaţi pentru 1.8 TSI, pentru că aici parametrii dinamici vor fi superlativi. Dacă aveţi un buget mai limitat, vă recomandăm să optaţi pentru un 1.2 TSI de 105 CP
sau pentru un 1.4 TSI. Sau un diesel, eventual, dacă parcurgeţi mulţi kilometri anual.

Cert este că exemplarul testat de noi ne-a demonstrat o inginerie maturizată şi rafinată, plăcută în condus şi aflare la bord, comdimentată şi cu o calitate excelentă de asamblare şi de finisare a materialelor din habitaclu.
MQB-ul german aduce o desăvârşire inginerească modernă şi se dovedeşte a fi, până la urmă, nu doar o soluţie de eficientizare a costurilor şi sporire a competitivăţii companiei, ci şi de evoluţie mecanică şi inginerească. Şi, poate cel mai important, noua generaţie Skoda Octavia, ca rezultat final, îţi lasă senzaţia unui produs desăvârşit şi integru, a unei maşini
neaşteptat de bune şi plăcute în condus, şi mai ales a unei experienţe plăcute de exploatare.

Instrumente utile:
» Date tehnice automobil din test
» Motorizări şi preţuri Skoda Octavia
» Octavia 1.8 TSI vs concurenţi
PiataAuto.mdIlie Toma
10
20,529
GALERIE FOTO (73 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (35)
petro
Chişinău
la 26 Aprilie 2013 - 10:00
masina e buna, si pretul e pe masura, in privinta la video se putea si mai bine si cu mai multe detalii
0
3
ghenyg
London, Marea Britanie
la 26 Aprilie 2013 - 11:49
iera de asteptat sa ajunga skoda la asa nivel.bravo!!
2
3
Robert
Bucureşti, România
la 26 Aprilie 2013 - 15:54
Un VW low cost, mare lucru.
5
4
ghenyg
London, Marea Britanie
la 26 Aprilie 2013 - 16:41
Robert_444:ai dreptate,e mare lukru sa fii low cost si in acelasi timp low cost de succes.
1
3
ghenyg
London, Marea Britanie
la 26 Aprilie 2013 - 16:46
cred ca anume acest model le va inkide gura la multi demagogi...sau poate ii va inrăi:))))))))))))
1
2
Robert
Bucureşti, România
la 26 Aprilie 2013 - 19:44
HA-HA-HA, Aplauze, Aplauze !

@ghenyg, Numai ca '' succesul lor '' s-a cam limpezit.

Prietene, eu cred ca ai nevoie de mai multe informatii, si sa mai lasi revistele si toate '' show-rile cu pamflet '' care sunt regizate. Eu cred ca trebuie sa treci pe la service-ul reprezentantei sa obseri problemele '' enorme '' si starea tehnica '' incurabila '' de care da dovada acest '' VW '' low cost. Vei vedea ca sunt date motoarele jos de pe ele pt a asista la interventiile migaloase si greu accesibile ale acestora....... Dar te las pe tine sa gandesti asa. Deci va rog, cumparati in continuare Skode VW-uri ca sunt cele mai bune.

4
2
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 26 Aprilie 2013 - 20:01
Robert,vreai să spui că Vw sunt cele mai defectuase masini?!Dacă vin la service-uri mașini Volkswagen,înseamnă că-s rele?!Da Toyote nu vin la service-uri?Sunt perfecte,din cîte spui tu.Ți-aș da niște păreri a propritarilor Toyota din Rusia,numai voi romanii,nu știți rusa.Acolo nu fiecare proprietar e mulțumit de Toyota sa,25-30% spun că au probleme.Așa că nu ridica Toyota așa sus,pentru că are și ea probleme,ca toate mărcile din lume.Unii pot să aibă probleme mari cu Toyota,da altul să meargă liniștit cu Skoda sau invers.
1
3
Alexei
Rezina, Moldova
la 26 Aprilie 2013 - 20:38
@ghenyg, se pare ca pe un "demagog" afirmatia ta l-a inrait :DD ..Mereu sunt asa persoane, fara ei viata,chiar si pe net, ar fi prea dulce...
In legatura cu skoda, mie imi place, destul de fiabila. Ca argument pot aduce urmatorul caz: un cunoscut lucreaza deja mai bine de 9 ani la efes vitanta ca agent de vinzari, odata la 3-4 ani li se inmineaza o skoda fabia noua, face circa 400 km pe saptamina prin satele din raionul Rezina (cine a fost prin Rezina stie despre care calitate a drumurilor vorbesc) ... la fiecare magazin trebuie oprita si din nou pornita si nimic nu s-a stricat este ft multumit .. nu toate automobilurile rezista ..fabia a rezistat )))
2
3
Alexei
Rezina, Moldova
la 26 Aprilie 2013 - 20:46
@Volkswagen, "...Unii pot să aibă probleme mari cu Toyota,da altul să meargă liniștit cu Skoda sau invers..." sunt absolut deacord, dar nu si cu nemultumirea proprietarilor Toyota, nu ascunde circumstantele cele mai importante care au adus la aceste nemultumiri...Nu prea am auzit sa se plinga pe fiabilitatea "japonezilor" importate direct din Japonia, acele strinse vinerea in rusia de catre rusi sau mai stiu cine acolo cu piese produse in rusia sau csi sunt cu totul alte automobile...
0
4
Robert
Bucureşti, România
la 26 Aprilie 2013 - 21:09
@Volkswagen,

Dupa nickul tau ma face sa cred ca esti ori posesor VW ori dealer VW, nu trebuie sa iti mai explic tie nimic.Nickul tau spune totul. In rest fi te rog mai elaborat si nu mai imi citi comentariile pe sarite. Te hazardezi ca '' musca in lapte '' cand eu nu am zis nimic de Toyota. Probabil vederea iti joaca feste incurabile si autointitulate in sindicatul '' orbilor '' .
Si, Nu, ai gresit. vw'' nu sunt cele mai defecte '', ci FOARTE DEFECTE, asta ca sa intelegi ce vreau sa zic. Numai bine !
4
3
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 26 Aprilie 2013 - 22:54
EXpeRT92: ai dreptate... :-))
0
2
iulian
Chişinău
la 26 Aprilie 2013 - 23:27
Cunosc mai multe persoane care nu-s multumiti de cutia DSG 7, ma asteptam la ceva mai interesant pe exterior.
Nu-i mai bun un Focus Ecoboost care ofera un consum mai mic si din cite cunosc nu-i cu bara de torsiune pe spate.
0
1
ghenyg
London, Marea Britanie
la 27 Aprilie 2013 - 01:33
........”Modularitatea germană se dovedeşte a fi,astfel,mult mai integră decât integritatea unei lungi liste de concurenţi, iertat fie-ne jocul de cuvinte cu alură înţeleaptă”-------sint convins k P.A. are oameni competenti si profesionisti in automobilism,altfel nu scrieau fraza de mai sus.
Asta a fost pentru ”clarvazatori si suprainformati”.
1
0
petro
Chişinău
la 27 Aprilie 2013 - 10:32
bai robert ti se termina substanta cenusie, vezi ca calul numai inainte, toyoata si lexus, nustiu unde lucrezi dar parca ai fi un vulcanizator la un diler toyoata din romania si mori de bucurie cind ai o ocazie sa mergi cu o masina ...
2
4
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 27 Aprilie 2013 - 14:55
Robert,spune care mașini nu se strică,ca să știm de care să cumpărăm!
2
2
Robert
Bucureşti, România
la 27 Aprilie 2013 - 15:20
Draga @petro ,

'' ca calul '' :)) =)) .Am ras pe saturate cand ti-am citit postarea.

@Volkswagen, sa nu o iei in nume de rau, imi cer scuze pt . tonul ironic de mai sus. Recunosc ca uneori sunt mai '' acid '' in comentarii, dar rezist si la '' atacuri '' rau voitoare si obsesive ale fanaticilor ;)

Drumuri bune tuturor !
3
2
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 27 Aprilie 2013 - 16:18
Și totuși n-ai răspuns la întrebare!
2
2
Robert
Bucureşti, România
la 27 Aprilie 2013 - 19:29
@Volkswagen, care intrebare ?
2
2
ghenyg
London, Marea Britanie
la 27 Aprilie 2013 - 20:12
petro:ti e la pont:)))
1
1
petro
Chişinău
la 27 Aprilie 2013 - 20:33
robert: vezi sa nu mor de ris....
1
2
Alexei
Rezina, Moldova
la 27 Aprilie 2013 - 23:07
@Robert_444, "...,spune care mașini nu se strică,ca să știm de care să cumpărăm!..." chiar si eu am vrut sa-ti adresez aceasta intrebare ! Deci care automobil/marca dupa parerea ta este cel mai bun ? si ar fi de dorit ceva argumente
1
1
GRED
Chişinău
la 28 Aprilie 2013 - 10:16
Modele mai vechi erau preferate de moldoveni din cauza pieselor din metal si otel comparativ chiar cu VW din care cauza erau mai rezistente la drumurile noastre. Skoda insa are un merit nu conteaza daca VW a contribuit la asta sau nu. In lagarul fost sovietic VAZ si Skoda erau cam pe acelasi cantar acuma insa unde e VAZ-ul si unde e Skoda. Bravo lor.
Ca remarca EXpeRT92> am intrebat si eu asemanator ceva de la Robert numai ca vice-versa - unde-s masinile cu fiabilitate proasta ca sa nu ma incaltze cineva ... :) Eu cate germane am avut nu mi-a facut nici una zile amare. Si nici japoneze nu mia facut zile amare nici una. Toti producatorii seriosi au avansat mult in ultimul timp si toti ofera in medie o calitate buna cat de cat - deja depinde ce fac posesorii - sau schimba uleiul cand vand masina doar sau pleaca la service doar atunci cand cade roata...
1
1
Robert
Bucureşti, România
la 28 Aprilie 2013 - 13:11
Pai haideti sa va raspund, ce masini e de preferat, mai ales una care ii s-ar potrivi lui domnisorul @GRED,

Draga @GRED pentru tine am un trabant cu BADGE amg pe caroserie, ti-l vand cu 35 k euro. Ce zici pomana vere ????

@Volkswagen, tie ti-as recomanda o Dacia 1410, e intretinerea scumpa, iar daca intra cineva in tine si '' iti indoaie portierele '', nu-i bai. Iii dai un picior si isi revine la loc.Daca ti-ai luiao iti promit ca o sa iti ofer si niste talere pe care scrie '' W12 '' + niste capace trapezoidale cu BADGE '' M '', de or sa zica lumea ca ai jante originale BMW.
3
1
ghenyg
London, Marea Britanie
la 28 Aprilie 2013 - 17:24
Robert tare mai ești poșlîi....
0
2
petro
Chişinău
la 28 Aprilie 2013 - 22:29
robert stii ce este un samacat?
1
3
GRED
Chişinău
la 29 Aprilie 2013 - 09:34
Da mersi Robert de trabant. Daca le oferi spre vanzare cred ca le ai in posesie nu? Eu p-u tzara prefer un W123 sau un Golf 1 sau Golf 2. Acuma imi sta bine si in W203 din 2001. Si la serviciu am toyota si chevrolet si e ok! Apropo W203 nu are nisi o problema mecanica ca sa crapi de ciuda chiar de are 320 mii la bord. Bafta
0
1
ghenyg
London, Marea Britanie
la 29 Aprilie 2013 - 09:48
GRED:320000km!!!!???Felicitari!!!Fii sigur k mai merge citeva sute de mii fara probleme.
+1
1
0
GRED
Chişinău
la 29 Aprilie 2013 - 12:00
Recordul personal vechi la 190-i care la-m avut nu-l va bate. Avea 500 si ceva de mii cand la-m procurat in 2001 si mai mult ca atat speedometru nu lucra era deja ruginit :) . Sunt de acord ca modelele vechi erau mai trainice dar erau si mai crapacioase... Asta e...
Drum bun tuturor...
Ca in fiecare an primavara eu am totusi probleme numai nu mecanice cum zice Robert - dar cu discurile. In gropile noastre aoleu cate 2 pe sezon le fac ovale... :(
0
1
ghenyg
London, Marea Britanie
la 29 Aprilie 2013 - 13:02
GRED:mai bine taceai,vezi k se anina de discuri:tipa is nemtzesti si nu-s fiabile:D
0
1
Alexei
Rezina, Moldova
la 29 Aprilie 2013 - 13:48
Robert_444, si daca fara sarcasm... ce preferinte ai ? chiar sunt curios ce e mai important pt tine la un automobil si ce marca satisface cit de cit cerintele tale,,,
de exemplu pt mine cel mai importanta este fiabilitatea as opta pt ceva pur japonez lexus subaru toyota (atentionez : produs in Japonia), apoi urmeaza confortul dupa care look-ul .. ca variant legate de confort si prezenta as opta pt ceva cu iz englezesc..
Sunt bine cunoscut cu mazda 626 glx 1987 cu o bogata complectatie(fiabil si functional), am condus un timp toyota celica http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/DSCN0994_2.JPG/800px-DSCN0994_2.JPG de aici sa imprimat importanta prezentei, multi intorceau capul spre ea.. confortul costa bani, sunt cunoscut cu el dar ft putin ..
acum sunt student, fregventa redusa, bani putin, locuiesc la tara si conduc vaz 2109 ..pt tara ma satisface, in rest - 0 zero.. dar nu sunt in asa pozitie sa aleg ...or autobus or 2109 ..am optat pt mai multa libertate...
0
2
GRED
Chişinău
la 29 Aprilie 2013 - 14:19
EXpeRT92> Am avut vre-o 8 luni VAZ_2108. Am o nostalgie si acuma. Unica masina care-mi permiteam sa-i schimb pompa de benzina, discurie si pneurile de vara/iarna, stergatoarele, sa repar mecanismul de ridicare a sticlelor i multe alte superficialitati ... a fost interesant oricum cu acea masina ma-m invatat a conduce in Chisinau :)
0
3
Alexei
Rezina, Moldova
la 29 Aprilie 2013 - 14:50
GRED, da da )) am avut si 2108, acum tata isi bate joc de ea...sunt cit de cit normale pt incepatori si comparativ cu vaz clasic sau uaz, moskvich, este mai economa si mai usor de condus ...
0
3
petro
Chişinău
la 29 Aprilie 2013 - 15:28
hei baieti ati stirnit ceva care ne readuc in vremurile care au marcat viata fiecarui, toti au avut amintiri placute legate de aceste masini VAZ, parintii au avut un vaz 2106 la care am invatat sa conduc, la care singur am schimbat inelele la piston( colitii), cuznetii ( vkladisi), pompa la ulei, am slefuit chiulasa (galofca) si supapele (clapani) si multe altele dupa asta lucra execelent, mereu aveam probleme cu glusiteliu cind ne suiam cite 8-9 baieti cadea, sa disprins si motoru de pe caroserie dupa care am aduso cu tractoru ridicata din fata, aveam mereu canistra de benzina ca rezerva...sigur ca acum sunt masini cu mult mai performante dar noi am inceput de la VAZ
0
3
Robert
Bucureşti, România
la 29 Aprilie 2013 - 18:57
''' cu tractoru '' :)) =)) . Sunteti simpatici baieti. Aveti cate un like de la mine .
2
2
Alexei
Rezina, Moldova
la 29 Aprilie 2013 - 22:03
:DD pt like si complimente mersi )) dar tot eviti sa ne spui despre preferinte...oricum nimeni nimik nu-ti poate face, plus la toate : на вкус и цвет все фломастеры разные )))
nici cu un rau , din simplu interes.. as dori chiar despre mai multi sa aflu cite ceva despre utilizatori astfel poti sa-ti faci si o pare, o legatura intre comentariile de la unele stiri/teme..
lipseste un forum pe acest sait, asa-- mai voluminos, sunt teme de exprimat, dar cred ca ar fi mai usor sa comunicam undeva aparte nu la stiri sau la test-drive-uri
0
2
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!