Fiat Linea facelift
29 Iulie 2014
Fiat Linea e un model mai special în gama producătorului italian, fiind oferit doar în ţări cu preferinţe puternice pentru sedanurile compacte simple, practice şi durabile în timp. Istoria întâlnirilor redacţiei noastre cu Fiat
Linea porneşte încă prin anul 2008, la puţin timp după lansarea modelului pe piaţă. Atunci, apreciam acel model ca unul foarte practic şi atrăgător pentru acel an, cu o mulţime de calităţi practice ademenitoare. Apoi au mai trecut patru ani şi în aprilie 2012 ne-am
reîntâlnit după o uşoară împrospătare a modelului. Apreciam atunci că designul exterior încă mai păstra o alură de prospeţime, dar calitatea materialelor de interior nu mai ţinea pasul cu anul din calendar, iar ingineria modelului părea un pic prea minimalistă pentru acelaşi an 2012 în care testam modelul actualizat. De
altfel şi designul interior părea dus la o extremă a simplităţii, care avea nevoie de multe argumente suplimentare pentru a convinge un eventual cumpărător să aleagă un Linea şi nu o Dacia Logan, un Chevrolet Aveo sau orice alt model din segment.

Acum e anul 2014 în calendar, iar între timp concurenţa în segmentul sedanurilor compacte s-a fortificat de-a binelea. Logan e un jucător redutabil în regiunea noastră, dar şi în alte regiuni unde Linea vrea să ţintească serios, iar mai nou au apărut şi jucătorii francezi Peugeot 301 şi Citroen C-Elysee, care au ridicat serios nivelul aşteptărilor celor mai mulţi dintre clienţii acestui segment. Iar cei care-şi pot permite un buget niţel mai mare sunt de-a dreptul îmbătaţi de generozitatea calităţilor unor modele precum Kia Cerato, Opel Astra Sedan sau Ford Focus sedan. Un Fiat Linea, aşa cum l-am cunoscut noi în anul 2012, nu mai avea şanse în faţa acestor concurenţi. Tocmai de asta italienii au operat un nou facelift, de această dată mult mai consistent, şi ne aduc în faţa noastră un nou Fiat Linea. Hm, ne-am zis noi... Să poată rezolva un facelift diferenţele de ani din calendar, să fi reuşit oare italienii să transforme o maşină de vârsta doua într-o tânără frumoasă cu ajutorul „botox”-ului? Să vedem!

Întinerire de esenţă

Ei bine, nu cunosc niciun caz în care botoxul ar fi adus un plus de frumuseţe, şi e valabil şi în cazul unei maşini. De aia italienii au recurs la tratamente mai serioase, cu schimbări de esenţă pe modelul lor, în loc să se limiteze la mici injecţii de forme. Trăsăturile faciale ale lui Linea au rămas neschimbate, însă sedanul are acum un calandru absolut nou, cu linii mai puţine şi mai proeminente. În partea inferioare prizele de aer au căpătat un aspect mult mai stilat şi mai elegant, cu mai multe zone cromate. Şi profilul barei de protecţie a fost modificat, neschimbate rămânând doar blocurile optice. Zonele de adăpostire a farurilor de ceaţă, însă, sunt şi ele cu totul altele.

În spate uşa portbagajul a suferit modificări substanţiale, spaţiul de adăpostire a plăcuţei de înmatriculare fiind ridicat de pe
bara de protecţie pe această uşiţă a portbagajului. Bara de protecţie eliberată a putut, astfel, să adăpostească reflectoare statice, o linie de profil pe mijloc şi chiar un difuzor de aer în partea inferioară, care conferă modelului un aspect foarte sporty.

Marea esenţă a procesului de întinerire vine, însă, în habitaclu. Aici formele anilor 2000 au fost date uitării, Fiat Linea primind un design absolut nou. Acesta păstrează încă o oarecare
doză de simplitate, dar lasă senzaţia conformităţii cu timpurile noastre prezente, cu o ergonomie plăcută şi un accent mult mai mare pe sistemul multimedia. Ceasurile de bord sunt desenate într-un stil care îmbină un aer retro cu un iz de sportivitate modernă. Iar dacă la unul din concurenţi ne cruceam la descoperirea mecanismului manual de ajustare a unghiului de incidenţă a farurilor,
aici găsim butoane electronice civilizate care îndeplinesc această sarcină. Iar calitatea materialelor de interior a crescut extraordinar de mult în raport cu ceea ce simţeam în anul 2012. Acum Fiat Linea se poate mândri că oferă o calitate cu adevărat demnă a habitaclului, inteligent combinată în culori şi texturi.
Comoditatea şezutului în scaune nu e tocmai exemplară, drumurile cu adevărat lungi urmând să vă creeze disconforturi pe viitor. Dar, cel puţin, scaunul şoferului dispune de reglaj pe înălţime, iar coloana de direcţie se reglează pe înălţime şi adâncime.
Pe bancheta
din spate există
foarte mult loc
pentru genunchi.
Spaţiul pe lăţime e
mai moderat, iar
pasagerii de 1.90
şi mai mult ar
putea atinge cu
capul la nivelul
plafonului. Totuşi,
cele două tetiere
de aici sunt
retractabile, deşi
ne-am fi bucurat
să o găsim şi pe
cea de-a treia.
Sedanul pentru drumuri rele şi viteze fără exces

Sedanurile concurente Peugeot 301 şi Citroen C-Elysee s-au lansat pe piaţă cu un accent puternic al conceperii lor pentru drumuri rele şi zone mai puţin prielnice exploatării. Fiat Linea vine cu
un avantaj similar, beneficiind de o gardă la sol mare şi o suspensie simplă în construcţie, prevăzută să înghită şocurile unor drumuri departe de perfecţiune. Pe puntea faţă e o suspensie de tip McPherson, iar pe cea spate – una cu bară de torsiune. Am condus noul Linea prin zone cu o
calitate foarte rea a carosabilului, inclusiv zonele rurale ale Moldovei, încercând să identificăm cât de bine e adaptată maşina pentru asemenea peisaje, şi amintindu-ne de senzaţiile obţinute de la francezii sus menţionaţi acum un an. Ei bine, vă putem spune că Linea înghite aproape la fel de bine
gropile şi denivelările la viteze moderate, dar nu depăşeşte francezii la acest capitol. Totuşi, şi cu Fiat Linea vă puteţi simţi perfect relaxaţi la volan, ştiind că maşina asta nu va fi niciodată frustrată de vreo zonă cu gropi a ţării noastre, reuşind să treacă prin ea cu brio.

Tabloul, însă, se schimbă un pic odată cu urcarea intensă a vitezei. Până spre 110-120 km/h Fiat Linea manifestă un comportament foarte relaxat, sigur şi lejer la călătoriile extraurbane, însă la viteze mai mari curenţii aerodinamici lăsaţi să treacă dedesubtul maşinii din cauza gărzii la sol foarte mari o fac niţel instabilă şi cel de la volan va trebui să intervină întotdeauna cu mici corecţii de
traiectorie. Realizezi pur şi simplu că maşina asta nu e făcută pentru viteze de autobahn, ci pentru viteze uzuale şi reguleamentare ale ţărilor pentru care e gândită.
Sub capotă e amplasat un motor de 1.4 litri pe benzină, care dezvoltă 77 CP şi care e prevăzut să înghită orice tip de combustibil şi să reziste zeci şi zeci de ani. Dar în senzaţii de condus motorul e oarecum anemic, evitând să dea poftă deplină de viaţă maşinii în orice plajă de turaţii ai încerca să-l menţii. Această anemie se explică prin
existenţa a doar 2 valve pe cilindru, care nu beneficiază de nicio ajustare a fazelor de deschidere, precum cele cu care ne alintă de ani buni o mare parte din producători. Chiar şi Fiat o face, cu sistemul MultiAir. Aici, însă, fazele de deschidere a valvelor decurg absolut simplu şi absolut standard, pentru o construcţie cât mai simplă, mai ieftină şi mai durabilă a propulsorului. Aşadar, motorul dezvoltă doar 115 Nm de cuplu maxim, disponibil la 3,000 rpm.
Din nou, dacă ne gândim la concurenţii apropiaţi, motorul de 0.9 a lui Logan ni se părea şi el setat oarecum anemic, deşi ştim că poate mai multe pe modelele Renault, iar cel de 1.2 litri în cazul francezilor era un pic mai vioi. În cazul lui Fiat Linea puteţi să abordaţi dinamismul lui moderat ca unul setat întotdeauna în regim Eco, care nu-i permite să respire la maxim şi nici să ardă benzină la maxim, funcţionând într-o zonă întotdeauna sigură a
resurselor mecanice. Astfel, promisiunile de durabilitate şi costuri minime de exploatare ale italienilor nu au cum să nu se adeverească.

Iar dacă e să vorbim de cifre, acceleraţia de la 0-100 km/h a lui Fiat Linea 1.4 ia 14.6 secunde, iar viteza maximă poate ajunge la 165 km/h. Nu e un model tocmai sportiv, nu? Nici măcar aspectul ăla sportiv al
difuzorului spate nu te poate convinge în senzaţii de condus. Dar nu vorbim de un sedan cu valenţe sportive aici. Vorbim de o soluţie practică şi accesibilă pentru transport, care să însemne costuri minime de achiziţie şi exploatare, spaţiu şi versatilitate la bord, un design modern şi atrăgător şi o ambianţă cu adevărat demnă de prezentul industriei auto. De altfel, sistemul de climatizare a lui Fiat Linea răceşte splendid în căldura toridă a verii, iar bancheta rabatabilă e
standard! Iar dacă veţi mai explora şi mai mult interior acestui model, veţi descoperi şi mai multe mici chiţibuşuri practice gândite pentru micile plăceri ale exploatării practice.

Ah, şi acum vine partea cea mai interesantă: preţul! Acum o lună, cei de la Fiat Moldova au anunţat o mare promoţie cu noul Fiat Linea care porneşte generos echipat de la un preţ
de 7,999 euro şi care vrea să facă ravagii în segmentul sedanurilor compacte. Ei bine, noi am vrut să luăm la test anume un asemenea exemplar, care să coste exact 7,999 euro cu tot ce are pe el, fără să fie nevoie nici măcar de vreun euro suplimentar. Şi asta am testat! Maşina din test, şi o mulţime de alte
exemplare identice ei, disponibile în Moldova, costă exact 7,999 euro, cu tot ce vedeţi pe ea. Modelul românesc mai necesită echipare opţională pentru a ajunge la acelaşi nivel de dotări şi atunci se apropie foarte mult la preţ de Fiat Linea, dar rămâne, totuşi, mai
accesibil. Modelele franceze echipate similar sunt chiar un pic mai scumpe, deşi vin şi cu anumite plusuri în materie de senzaţii de condus şi dinamicitate. Însă e cert că Fiat Linea, la un asemenea preţ, înseamnă o
maşină foarte consistentă şi raţională pentru suma investită în ea.
PiataAuto.mdIlie Toma
5
6,533
GALERIE FOTO (35 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Vlad
Chişinău
la 30 Iulie 2014 - 08:58
Salonul arata mai bine decit m-as fi asteptat. Bunicica masinutza pentru aceshti bani.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!