Redacţia PiataAuto.md: aproape 2,000 km parcurşi. O pauză într-o ţară fantastică!
3 Martie 2014, 07:55
Odometrul lui Fiat Doblo Panorama, maşina cu care călătorim spre Geneva şi înapoi într-un super test de eficienţă
şi fiabilitate, indică 1,968 km parcurşi din momentul startului din Chişinău şi până aici, locul în care am oprit pentru un popas nocturn la un hotel, înainte de a ne continua drumul azi pe ultimul segment spre Geneva.
Din Budapesta până în Innsbruck toată călătoria noastră a avut loc pe autostrăzi. În mod normal asta ne-ar fi bucurat pentru că am fi putut contoriza kilometrii mult mai repede, graţie vitezelor mari. Dar noi ne-am convins cu fiecare nou kilometru că Fiat Doblo Panorama 1.3 Diesel Multijet, în combinaţia sa cu transmisie manuală cu 5 trepte, este o maşină total inadaptată autostrăzilor. Din fericire există o motorizare diesel mai puternică pentru acelaşi model, care vine cu 6 trepte şi care poate călători cu demnitate pe autobahn-e (am şi văzut mai multe exemplare alergând
pe aici), dar motorizarea noastră se dovedeşte a fi adaptată doar condiţiilor de exploatare din regiunile estice ale Europei, unde nu se pune probleme autobahn-elor de mare viteză şi a condiţiilor specifice acestora.

Pe drumurile extraurbane obişnuite ale României şi Ungariei puterea de 90 CP a motorului şi cuplul maxim de 200 Nm ne-au permis şi depăşiri mai rapizi, şi menţinerea unor viteze fireşti. Pe autostrăzile europene, însă, la viteze de peste 100-110 km/h, motorul urlă de-a dreptul, chinuit de captivitatea celei de-a 5-a trepte, iar la
viteze mari, pe porţiuni în urcare, apare necesitatea de a retrograda treapta transmisiei pentru un nou suflu de putere. Apropo, vitezometrul lui Doblo Panorama pare să fie mult prea optimist în afişajul vitezelor curente – la valori de 100-110 km/h acesta indică aproximativ cu 10 km/h mai mult decât viteza indicată de sistemul nostru auxiliar de navigare, cu care suntem familiarizaţi de foarte mult timp. Atunci când acul vitezometrului indică 140 km/h, sistemul de navigare ne spune că avem, de fapt, doar 125 km/h... Cam asta e viteza maximă pe care am
putut-o menţine pe austrăzile de aici, fără a sacrifica total consumul, deci vă imaginaţi cât de încet se mişcă viaţa la bordul acestei maşini când eşti condamnat să te mişti pe autostrăzi cu 100-120 km/h. „Încet”, însă, se referă doar la viteză, nu şi la fundalul acustic. Vuietul motorului turat e prezent masiv în habitaclu, iar lui i se adaugă şi un zgomot mare de rulare, care vine de peste tot – de la învârtirea roţilor, de la învârtirea componentelor transmisiei – într-un cuvânt Doblo Panorama, în motorizarea noastră, e un model prea gălăgios pentru a fi o maşină umană pentru condiţii de autobahn.
Toţi ocupanţii de la bord începuserăm a avea dureri de cap din cauza celor vreo 30 de ore, petrecute la bord. De asta ne-am zis că nu putem continua drumul până la Geneva pe autobahn-e nemţeşti, dacă tot avem o maşină adaptată pentru alte condiţii. Iar atunci când am privit harta pentru a ochi locul unui popas, am dat peste o ţărişoară mică, aflată oarecum aproape de traseul nostru, pe care ne dorim să o vizităm de mult timp, însă niciodată nu am apucat să ajungem în ea. E vorba de Liechtenstein, doamnelor şi domnilor! Da, redacţia PiataAuto.md a ajuns la bordul lui Fiat Doblo Panorama 1.3 Diesel Multijet tocmai în Liechtenstein – statul pitic de doar 160 km2, care are mai multe companii înregistrate decât locuitori. Se zice că Liechtenstein se află pe poziţia 2 în lume după PIB-ul pe cap de locuitor.
Liechtenstein e amplasat foarte izolat, în Alpi, fiind protejat de un lanţ circular muntos foarte înalt. Pentru a ajunge acolo e trebuit să o luăm iniţial spre Innsbruck, apoi să ne continuăm drumul tot înainte, trecând printr-o serie lungă de tuneluri austriece, unul din ele având o lungime de tocmai 15.5 km! Partea bună a lucrurilor, pentru noi, e că aici nu mai eram pe autostrăzi, ci pe drumuri extra-urbane normale, cu viteze mai moderate. Iar peisajele din jur ne-au anulat toată oboseala şi toate ecourile vuietelelor de mai devreme. Explicaţia e simplă – Fiat Doblo Panorama nu e o maşină de autostrăzi, dar asta nu înseamnă neapărat că nu e o maşină bună. În condiţii de viteze mai puţin extreme şi mai ales în astfel de privelişti, maşina pare, brusc, mult mai civilizată şi mai plăcută, iar spaţiile vitrate mari chiar ne-au ajutat să savurăm priveliştea!
Într-un final, când ajungi în Liechtenstein, eşti de-a dreptul frapat de tabloul de aici. Chiar şi pe timp de noapte vezi cât de magnifică e panorama pe care o poţi avea. Între timp consumul nostru mediu scăzuse din nou la 5.4 litri/100 km, dar drumul spre hotel ne-a adus un urcuş lung abrupt pe unul din munţii care stau la straja ţării şi cifra de consum a revenit la 5.5 litri/100 km. Azi noapte nu am apucat să facem poze cu priveliştea
de aici, dar acum, dimineaţa, vom încerca să captăm cât mai bine priveliştea de aici, pentru a vă delecta seara cu bucata asta de paradis. Priveliştea e ruptă, parcă, din poveste. Fiat Doblo Panorama are un noroc orb de aceste privelişti aristocratice... Aici s-ar potrivi mai degrabă un Rolls-Royce...

După sesiunea foto de dimineaţa, vom porni lejer spre Geneva, aflată la mai puţin de 400 km depărtare de aici. În Geneva astăzi urmează să fie anunţat
câştigătorul concursului Car of the Year, iar noi vă vom spune LIVE cine a devenit maşina anului în Europa. Spre seară vor veni, deci, primele ştiri LIVE ale Salonului Auto de la Geneva, unele din ele în exclusivitate de la evenimente închise de prefaţare, la care a fost invitată redacţia noastră. Seara intrăm în emisie directă şi pe Kiss Fm! Iar de astăzi, spre seară, începem publicarea relatărilor în regim non-stop, zi şi noapte, aşa că fiţi alături de noi!
PiataAuto.mdIlie Toma
2
2,110
GALERIE FOTO (11 IMAGINI)
COMENTARII (2)
jaguar
Chişinău
la 3 Martie 2014 - 11:37
Drum bun:)
Data viitoare luati un jaguar:)
0
1
Delfin
Duisburg, Germania
la 3 Martie 2014 - 14:34
In stirea din 24 Februarie am avertizat despre faptul ca cu motorul acesta pe Autobahn ti se pare ca mergi pe jos............. Poti iesi din cand in cand si sa mai inpingi masina ca sa mearga mai repede!!!!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!