Expediţia pasiunii auto 2014: o călătorie de peste 7,000 km la bordul noii generaţii Mercedes-Benz C-Class! Cum a fost totul?
10 Iulie 2014, 18:45
Totul a început pe la mijlocul lunii mai, de îndată ce redacţia noastră a achiziţionat noul automobil redacţional – noua generaţie Mercedes-Benz C-Class. Se zice că o maşină nouă
poate fi simţită şi savurată cel mai bine într-o călătorie lungă, iar noi ne-am gândit că sfârşitul lunii mai şi începutul lunii iunie e perioada cea mai frumoasă pentru călătorii prin locuri pitoreşti. După zile de discuţii, schiţe, coordonări şi întâlniri, am decis: vom merge într-o expediţie a pasiunii auto, care ne va da şansa unei călătorii de peste 7,000 km cu C-Class, pe de o parte, iar pe de altă parte ne va purta prin cele mai pasionale locuri, în care vom putea relata evenimente şi testa
maşini superbe, pe care vizitatorii noştri le aşteaptă demult sau pur şi simplu vor fi plăcut suprinşi la publicarea lor! Partenerii expediţiei, care ne-au ajutat în realizarea ei au fost Mercedes-Benz Moldova, Rompetrol Moldova şi Donaris Group, fapt pentru care ţinem să le mulţumim!

Înaintea startului expediţiei, abia dacă aveam vreo două săptămâni de exploatare a noului C-Class. Reuşise să ne cucerească prin confortul de la
bord în mediul urban şi prin toată suita aia lungă de tehnologii, dar aşteptam adevărata „cunoaştere” cu maşina în cele trei săptămâni de drum lung care aveau să urmeze. Ne gândeam că farurile full LED cu ajustare automată a fazei lungi ne vor fi de mare ajutor pentru un condus neobositor de noapte. În acelaşi timp, ne gândeam că rezervorul de doar 41 de litri al maşinii ne-ar putea da un pic de bătăi de cap în zonele muntoase, unde consumul va fi mai mare, iar staţiile
peco – mai puţine. Ca întotdeauna
înainte de o călătorie, ne schiţam şi
noi un buget, iar pentru o schiţare
mai realistă, e nevoie să faci
întotdeauna o estimare a consumului
pe care crezi că-l va înregistra
maşina. Ştiam că vom avea trasee
complexe, multe zone urbane, multe
porniri de dimineaţă şi ne-am decis
să ne planificăm costurile conform
cifrei oficiale de consum urban –
7.5 litri/100 km, după
principiul tendinţei către
cifra medie între regimul
urban şi cel mixt, plus o
eroare de estimare. Deci, dacă
am fi ajuns la o medie finală de
7.5 litri/100 km, însemna că maşina ne-a satisfăcut aşteptările.

Pornire

Avem o ţară frumoasă, care, însă, sfârşeşte foarte repede, mai ales dacă
mergi spre vest sau est. Noi am pornit dimineaţă foarte devreme spre traseul Chişinău Leuşeni. Aveam rezervorul umplut cu o zi înainte de la o staţie Rompetrol din Chişinău şi ne-am zis că nu mai are rost să mai reumplem o dată rezervorul la ieşirea din Chişinău, pentru că o vom face la ultima staţie Rompetrol de pe traseu, chiar înainte de vamă. Am avut un ritm lejer şi
regulamentar de condus, cu o viteză medie de 81 km/h şi am obţinut un consum superb de doar 6.2 litri/100 km! Eh, călătoria începe bine, dar traseul nostru de mai departe nu va fi la fel de liber ca ăsta la orele dimineţii!
Drumuri tot mai frumoase, faruri full LED puse la treabă

În România ne-am bucurat să descoperim un traseu reparat aproape în totalitate până spre Bârlad. Un pic mai încet am circulat din Tecuci spre Focşani, după care a urmat un drum în care am grăbit un pic pasul, întrucât mai devreme pierdusem vreo două ore de pomană în vamă şi trebuia să fi ajuns deja la Bucureşti. Marea plăcere a condusului a venit, însă, abia în acea
seară, după ce am terminat primul test drive la Bucureşti şi am pornit spre nord vest cu destinaţia Budapesta. Am ajuns şi pe una din autostrăzile noi româneşti, pe care am alergat cu vreo 130 km/h peste 100 de kilometri! Odată cu lăsarea serii, am trecut pe unele din cele mai frumoase drumuri ale României, iar farurile LED şi-au început a demonstra superioritatea. Virajele multiple prin care treceam le puneau la treabă pentru ajustarea
direcţiei de iluminare, iar mai târziu traficul s-a rărit de tot şi am inclus faza lungă. Or, faza lungă la noul Mercedes-Benz C-Class cu faruri LED e una automatizată, care scanează zona din faţa maşinii şi atunci când identifică un
vehicul în întâmpinare sau unul care merge înainte în aceeaşi direcţie, ajustează farurile în aşa fel încât acele maşini să stea într-o zonă de „umbră” în permanentă mişcare, şoferii lor nefiind orbiţi, iar cel de la volanul lui C-Class având o vizibilitate superbă
asupra împrejurimilor. Atunci când numărul maşinilor creşte semnificativ, farurile trec pe o perioadă în faza scurtă, iar după rarefierea traficului, revin din nou la faza lungă activă. E un sistem care funcţionează superb de bine, fără erori şi foarte plăcut şi sigur
pentru cel de la volan, iar temperatura potrivită a luminii farurilor îţi menţine într-adevăr ochii neobosiţi pentru mai mult timp.
Maşina care îţi sugerează să iei o pauză

Mercedes-Benz C-Class e dotat cu sistemul ATTENTION ASSIST, care monitorizează timpul pe care îl petreci la volan fără stopuri notabile şi, atunci când consideră că ai condus prea mult fără o pauză, îţi propune să o faci. Ne-am convins şi noi în prima noapte de condus, când înghiţeam plăcut kilometrii traficului liber...
Spre dimineaţă, ajungeam la Budapesta, iar după înconjurul ei pe şoseaua circulară, am apucat-o spre Vienna. Condusul de autostrăzi a scos la iveală mai bine un specific de funcţionare a cutiei de viteze cu 7 rapoarte în regim ECO faţă de celelalte regimuri. În regim ECO, la preluarea piciorului de pe pedala de acceleraţie, dacă unghiul de înclinare e nul sau
foarte mic, cutia va decupla treapta curentă pentru un „coasting mode” mai eficient, lăsând inerţia să-şi facă treabă cât mai bine. Pe autostrăzi nu e un lucru deranjant, ba chiar ajută cu adevărat la eficienţă, însă micile deranjamente vin la seperentine mai pronunţate, sau la condiţii de trafic aglomerat extra-urban, când trebuie să pescuieşti o oportunitate de depăşire
şi s-ar putea să ai nevoie de o pauză de acceleraţie foarte scurtă, după care să ai deja transmisia cuplată pentru a porni rapid depăşirea. În astfel de cazuri situaţia se rezolvă cu regimul Confort, care menţine transmisia
cuplată mult mai mult timp şi face motorul şi transmisia mult mai responsive la orice apăsări de acceleraţie. Ne-am convins, de asemenea, că noua generaţie Mercedes-Benz C-Class e o maşină perfect adaptată călătoriilor lungi europene, cu o etajare foarte bună a cutiei de viteze, care permite motorului
să nu treacă de 3,000 rpm nici măcar la viteze de 150-160 km/h! La 140 km/h motorul abia dacă are 2,500 rpm! Iar izolarea fonică excelentă asigură o ambianţă plăcută şi confortabilă la bord.

Şi uite că spre seară ajungeam în Zell am See, în Austria, la poalele Munţilor Alpi, în frumoasa regiune Tirol. De aici aveam să spunem adio autostrăzilor pentru câteva sute bune de kilometri! Deşi Zell am See e o regiune vizitată
mai ales iarna, vara ea e cel puţin la fel de frumoasă, cu un lac magnific şi cu o viziune superbă la munţii din apropiere! Am urcat şi prin împrejurimile locurilor, am făcut şi o baie scurtă maşinii pentru a o
descotorosi de insectele prinse pe partea frontală a maşinii de la vitezele ridicate apucate mai devreme. Eram pregătiţi pentru cea mai frumoasă parte a expediţiei, de a doua zi!
Pasul Glossglockner, poate cel mai frumos traseu montan al Europei

Muntele Glossglockner e cel mai înalt din Austria, iar traseul care îl
traversează e al doilea cel mai înalt drum montan de pe continent. Nu e de mirare, deci, că traseul e închis iarna, iar vara încă mai poţi apuca zăpada în palmă atunci când faci un stop în regiunea vârfului. Şi după ce am trecut în acest an atâtea pasuri montane, vă putem spune cu certitudine că Glossglockner e cel mai frumos şi mai bine îngrijit dintre ele, pesemne că nu
în zadar autorităţile percep o taxă de 35 euro pentru traversarea lui. Dar priveliştile pe care le vezi aici te fac să spui că taxa şi-a justificat valoarea!
Noul Mercedes-Benz C-Class ne-a oferit o profundă savoare pe aceste trasee! Cu o manevrabilitate excelentă chiar şi în cele mai strânse viraje, graţie suspensiei multilink spate şi a tracţiunii spate, modelul german trece curbele cu precizie formidabilă. Iar precizia asta, condimentată cu
senzaţiile fireşti, neforţate şi bine echilibrate din volan, îţi face condusul plăcut până la extaz. Şi dacă în toată vâltoarea asta de senzaţii mai pui la socoteală şi peisajele înălţătoare din jur, atunci ai ingredientele unei zile la volan pe care să n-o uiţi niciodată! Da, se pare că dacă bunicii noştri ne povesteau istorioare hazlii din viaţa firească a timpurilor lor, noi le vom
povesti nepoţilor noştri despre maşinile anilor noştri, pe care le-am condus prin locuri legendare, despre care sperăm să rămâne la fel de magnifice şi neatinse odată cu trecerea deceniilor!...

Iar rezervorul mai mic al maşinii nu a fost o problemă. Am putut trece cu lejeritate întreg pasul montan fără a
avea vreo anxietate faţă de autonomia rămasă, totul graţiei unei eficienţe admirabile. Consumul mediu pe întreg pasul montan, cu tot cu serpentinele ascuţite şi urcarea la peste 2500 metri altitudine, nu a trecut de 9.5 litri/100 km, iar seara, după parcurgerea
unei distanţe suplimentare
extra-urbane şi a încă două pasuri


montane, media zilei
constituia doar 6.9 litri/100 km!
Deci, mărimea rezervorului nu e o
problemă acută dacă ai o maşină cu adevărat eficientă!
Venezia, oraşul în care maşinile sunt non-grata

După trecerea tuturor pasurilor din acea zi, era firesc să ne îndreptăm spre cel mai apropiat punct al coastei sudice – Venezia. Ştiam că maşinile nu prea au cum să circule în oraşul italian, dar la destinaţie am constat că nu ai ce face cu ele la propriu. Am parcat C-Class-ul într-o parcare la intrarea în oraş şi următoarele două zile am tot perindat oraşul cu
vaporetele veneţiene sau în rol de pietoni. E un oraş cu arhitectură frumoasă, dar foarte umed şi murdar dincolo de pieţele turistice centrale. Au existat, desigur, şi picanterii frumoase în oraş, dar a doua zi ni se făcuse dor deja de maşină şi un nou traseu!

Un stop mai lung la lacul Como

Lacul Como desparte Italia de Elveţia, iar noi ne-am oprit acolo în expediţia noastră pentru o ocazie cu totul
specială: mediatizarea pentru prima dată în Moldova a Concursului de Eleganţă de la Villa D’Este. Au urmat zile cu aer de şic suprem, eleganţă desăvârşită şi multă savoare cu pasiune! Au fost zile în care C-Class-ul redacţional a mers puţin, cât să ne ducă de la hotel la Lacul Como şi înapoi, dar am putut admira, în schimb, Mercedes-uri din toate timpurile, de o eleganţă definitorie!
Elveţia, ah această bucată de paradis

Eh, de câte ori ajungem să conducem în Elveţia, mai ales dacă o facem altundeva decât în nordul mai sec al ţării, ne minunăm de cât de multe peisaje de paradis există pe acolo. Lângă lacul Como, iniţial, am dat peste o ploaia puternică, ce ne-a redus un pic din viteza de deplasare, dar în scurt timp am ajuns în zone mult mai senine. După câteva sute de kilometri parcurşi, au urmat din nou zile de teste drive cu modele speciale, în care
Mercedes-Benz C-Class s-a odihnit niţel în timp ce noi am pus la treabă alte maşini prin relieful elveţian!
Cel mai eficient segment al expediţiei, cu consum de doar 5.7 litri/100 km

Ulterior, a urmat un drum direct din Zurich spre Ingolstadt, Germania, care a însemnat mai puţine sepentine, şi un condus mai lejer pentru noi. În acea zi
C-Class C180 ne-a uimit cu adevărat cu cifra de consum pe care am reuşit să o obţinem: doar 5.7 litri/100 km, obţinut după 389 km de traseu, parcurs cu o viteză medie de 82 km/h! Cu un asemenea consum, mai are
rost să te gândeşti la un motor diesel, ziceam noi atunci? Ei bine, decizia trebuie să fie individuală, în funcţie de intensitatea cu care exploatează fiecare o maşină, însă e cert faptul că motorul turboaspirat al noului C-Class nu e doar plăcut de condus, ci şi eficient în viaţa reală, în condiţii reale!
Acasă la Mercedes-Benz în Stuttgart

Ei bine, ne aflam în Germania mai puţin pentru vreun peisaj magnific şi mai mult pentru pasiunea izvorâtă de maşinile pe care le naşte această ţară. După mai multe zile de teste drive cu tot soiul de maşini ultra-speciale, cu care vă vom bucura în viitorul apropiat
una câte una, am ajuns şi în Stuttgart, acasă la Mercedes-Benz, unde am avut parte de o întâlnire frumoasă cu reprezentanţii Daimler, de la care am aflat că ei urmăresc publicaţia noastră şi mai ales expediţia cu noul C-Class! Şi da, până şi comentariile Dvs. sunt luate în calcul de ei! Noi, însă, am mai avut o treabă importantă la Daimler –
să preluăm pentru un test drive de două zile minunatul Mercedes-Benz SLK 350, pe care l-am testat şi despre care am spus că e cel mai puritan model Mercedes-Benz condus de noi vreodată! Da, testul drive e deja publicat aici, aşa că îl puteţi savura din plin!
Peste 7,000 km parcurşi, cu o medie totală de 6.5 litri/100 km!

După şi mai multe zile de muncă în Germania, cu tot mai multe teste superbe, a venit şi momentul să pornim direct spre casă. A urmat un drum de 1,825 km, care a pornit anevoios în ambuteiajele din Germania, dar a devenit mai lejer pe
urmă. Pentru cei 1,825 km am înregistrat un consum mediu de 6.5 litri/100 km, consum identic cu cel mediu pe întreaga durată a expediţiei, de peste 7,000 km! Deci, nu doar că am reuşit să fim mai eficienţi decât ţinta iniţială de 7.5 litri/100 km, dar am reuşit să economisim şi peste 70 de litri de carburant!
Confort? Fiabilitate? Probleme? Lucruri care ne-au impresionat în mod deosebit la maşină?

Ei bine, dincolo de cifrele de consum şi condusul eficient, orice drum lung înseamnă o mare provocare pentru maşină, în senzaţiile pe care ţi le oferă dar şi în fiabilitatea pe care o poate demonstra. E o maşină nouă, veţi spune, cum ar putea să nu fie fiabilă? Dar uite că multe se pot întâmpla în călătorii de 7-8 mii de kilometri.
Şi totuşi, în cazul expediţiei noastre, noua generaţie Mercedes-Benz C-Class a funcţionat impecabil, în fiecare minut al expediţiei şi în fiecare zi. Nu am avut nicio singură problemă cu el, nici cel mai mic rateu, dărămite vreo problemă care să ne facă să ridicăm capota. Funcţionare excelentă, fiabilă, perfectă! Chiar şi traversarea ultimului segment de drum al României, de la Iaşi spre vama Albiţa, care e cel mai deteriorat, ne-a părut că e
menajată mult mai uşor şi relaxat de sedanul german!

Din categoria problemelor se poate enumera, credem, doar înţelegerea
corectă a modurilor de funcţionare a cutiei de viteze în diferite regimuri şi setarea lor corectă – ECO sau Confort în funcţie de necesităţile curente. Dar nici asta nu e o adevărată problemă, ci ţine mai degrabă de selecţie corectă.

Confortul asigurat de Mercedes-Benz C-Class e unul excelent, aşa cum aştepţi de la sedanul german. Însă C-Class e şi un driver’s car, iar asta înseamnă că e plăcut să te afli mai ales în poziţia de la volan! Serpentinele
montane ne-au arătat o faţă superbă a maşinii, în care echilibrul tehnic excelent dictează senzaţii zeieşti. Tot în serpentine, întâi în cele româneşti apoi în cele alpine, ne-am convins de calitatea şi rezerva frânelor modelului. Chiar şi în cele mai dure condiţii de exploatare, frânele nu s-au supraîncălzit niciodată şi nu şi-au pierdut cât de puţin calităţile de funcţionare!

Tocmai am mai recitit verdictul nostru după primul test drive cu noua generaţie Mercedes-Benz C-Class. Ne declaram profund impresionaţi atunci, şi spuneam că dincolo de designul extraordinar de reuşit se ascunde „un substrat tehnic surprinzător de bun şi
el, cu un motor foarte rafinat şi maturizat pe versiunea C 180”, care „ne-a demonstrat un dinamism demn şi mai ales reacţii mult mai intuitive şi cizelate”. „În sfârşit, minunile noilor tehnologii nu ne mai obligă să avem cu toţii maşini rigide, sau sport, ci ne oferă totul pe o singură maşină, cu şansa să ni le dozăm aşa cum ne place. În sfârşit, confortul adevărat, veritabil şi firesc a revenit în familia Mercedes-Benz, chiar şi pe modelele de talie mai compactă. Dincolo de designul cuceritor al noului Mercedes-Benz C-Class vine esenţa unui din cele mai BUNE modele create de
germani de la o vreme bună încoace!”. Ce să mai spunem dragii noştri, decât că acest verdict iniţial al nostru s-a confirmat deplin, până în cel mai mic detaliu! Iar partea cea mai frumoasă e că drumul nostru alături de noua generaţie Mercedes-Benz C-Class abia a început!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
4
4,240
GALERIE FOTO (165 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!