Acum 40 ani Mercedes-Benz și Bosch prezentau primul sistem ABS pe un automobil de serie

În prezent sistemul de antiblocare a roților (ABS) este perceput drept o parte esențială într-un automobil contemporan – sistemul este inclus de constructorii auto standard chiar și în echipările incipiente pe cele mai accesibile automobile, fiind, totodată, impus obligatoriu de țările civilizate ca echipare standard pentru automobilele noi. În aceste zile, între 22 și 25 august, acum 40 ani mai devreme, Mercedes-Benz și Bosch prezentau primul sistem ABS pentru automobilele de serie.
În momentul apariției sale în 1978, sistemul de antiblocare a roților inițial a fost oferit de Mercedes-Benz pentru limuzina de top S-Class (W116), opțional, contra cost. Pe atunci ABS-ul putea fi achiziționat contra sumei de 2,200 mărci germane, atunci când prețul de start al limuzinei S-Class constituia circa 32 mii mărci germane! Un sistem extrem de costisitor pe atunci, deci.
Sistemul dezvoltat de cei de la Mercedes-Benz și Bosch a fost pe cât de ingenios, atât și de simplu, astfel încât modul de funcționare a acestuia nu a suferit modificări timp de 40 ani de existență: sistemul electronic analizează viteza de rotație a fiecărei roți în parte și, în cazul în care o roată se blochează în timpul frânării, de exemplu, pe o porțiune de drum cu aderență scăzută, sistemul imediat este pus în funcțiune ca să deblocheze plăcile de frână prin intermediul valvelor hidraulice din circuitul de frânare, pentru a scădea presiunea lichidului de frânare. Imediat pus în funcțiune, ABS-ul se traduce printr-o pulsație ritmică a pedalei de frână, însoțită de un sunet specific. Grație funcționalității sale, ABS-ul s-a adeverit a fi mai eficient decât viteza de reacție a celui mai iscusit și experimentat șofer, astfel încât este capabil să execute până la 20 cicluri pe secundă.
ABS-ul a fost conceput nu doar pentru a reduce distanța de frânare, dar și pentru a permite șoferului să mențină controlul asupra mașinii, atunci când automobilul cu roțile blocate devine incontrolabil și nu se supune acțiunilor șoferului de schimbare a traectoriei.
Pentru prima dată intenția de a dezvolta un sistem de antiblocare a roților a fost expusă de ingineri încă în anii 1920, acesta urmând să fie utilizat în primul rând pe aeronave. Versiuni primitive a sistemului cunoscut astăzi au început să apară în perioada postbelică pe unele aeronave și chiar automobile, însă anume Mercedes-Benz S-Class (W116) a fost primul automobil de serie dotat cu ABS, din 1978. Ulterior sistemul a stat la baza creării sistemului de stabilitate ESC, care și-a făcut prima apariție pe automobilele de serie în 1995, tot pe un Mercedes-Benz și tot pe un S-Class, însă de această dată – W140.
1
4,034
GALERIE FOTO (6 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!