Ultima zi în Moldova Hybrid Electro Maraton: automobilele electrice şi hibride au revenit în capitală, după un sprint întortocheat de la Ungheni la Chişinău! (VIDEO)

Dimineaţa ultimei zilei a maratonului era mai răcoroasă ca celelalte, cel mai probabil din cauza regiunii împădurite în care se afla hotelul nostru din Bahmut. Primul lucru care l-am făcut a fost, fireşte, să verificăm prizele şi maşinile puse la încărcat.
Aproape toate automobilele electrice şi plug-in hibrid s-au încărcat în parcarea de jos a celor de la Bahmut Club, hotel care a fost motivat de maratonul nostru să instaleze în parcarea sa o boxă cu prize electrice de 230V, dar conectate la o reţea super puternică. Volvo XC60 Plug-in Hybrid a fost încărcat la priza de mai sus a restaurantului din acelaşi hotel, pentru că el are nevoie neapărată de împământare. Ar fi avut şi Renault ZOE de o priză, dar el ajunsese la Bahmut cu încă 200 km autonomie şi, dacă tot l-am poreclit Double Power în acest maraton, ne-am zis să-l lăsăm neîncărcat peste noapte, ca să meargă şi a doua zi cu aceeaşi energie a bateriei, tocmai până la Chişinău.
După ce-am verificat toate maşinile, puteam să spunem bucuroşi că toate au fost încărcate deplin. Aşa că, proprietari de maşini electrice, dar aveţi nevoie de un popas în ţară, luaţi aminte că cei de la Bahmut Club au deja o parcare cu prize electrice puternice pentru automobilul Dvs. electric! Sunt de 230V, dar sunt suficient de puternice încât să încarce şi 4 maşini paralel!
Nu se putea trece şi fără o nouă transmisiune LIVE de dimineaţă, făcută, ca şi toate celelate din expediţie, cu ajutorul unui iPhone X cumpărat de la Orange Moldova şi, evident, cu conexiune 4G de la Orange Moldova. De fapt, în acest maraton mai mult ca în oricare altul am folosit conexiunea 4G pentru a publica toate aceste materiale, pentru că de îndată ce conectam telefonul în portul USB al laptop-ului, acesta făcea uz de hotspot-ul telefonului şi observam imediat că viteza de upload a pozelor şi fişierelor video urca la valori super rapide.
În sfârşit, urc la volanul lui Toyota Prius+!

Pe parcursul celor 5 zile ale Moldova Hybrid Electro Maraton, încercasem să conduc cam două maşini pe zi, câte jumătate de zi, pentru a le simţi suficient de bine, dar în acelaşi timp pentru a reuşi să le conduc pe toate. Fireşte, în relatări am mai inclus şi părerile celorlalţi camarazi de expediţiile despre maşinile conduse de ei. Iar astăzi a venit rândul să conduc şi Toyota Prius+, maşina care a venit în această expediţie cu proprietarul său, vizitatorul nostru Serghei Miron, tot el membru al comunităţii Moldova Prius Community, o comunitate foarte unită şi activă pe Facebook, căreia îi mulţumim pentru susţinerea acordată în acest maraton hibrido-electric!
Serghei mi-a înmânat cheile de la Prius şi m-a prevenit că el preferă să umfle anvelopele puţin peste cifra recomandată, pentru a-i asigura maşinii o stabilitate suplimentară în ţinuta de drum. M-a prevenit pentru că în ziua precedentă camaradul nostru Adrian urcase pe Prius şi se mirase s-o descopere atât de rigidă în suspensie, aşa că l-a întrebat pe Serghei cum se face de maşina e atât de dură, spre deosebire de ceea ce aştepţi de obicei de la o Toyota. Eu, însă, i-am zis că nu e nevoie să dezumflăm roţile, pentru că voi ţine cont pur şi simplu de presiunea sporită în anvelope atunci când îmi voi forma concluziile.
Prima impresie de la interior este că e foarte complex, cu accent de hi-tech, dar şi cu o ergonomie care necesită timp de adaptare. Ca gândire de designeri, bordul lui Toyota Prius+ pare „un muzeu al butoanelor de tot soiul”, cum am zis şi ieri în transmisiunea live, unde inscripţiile de pe ele sunt de litere diferite, cu lăţimi şi lungimi diferite, cu localizări nu întotdeauna intuitive. E clar că designerii acestui interior nu sunt tocmai din acei ce beau espresso la balconul studioului Giugiaro. Dar Toyota Prius n-a ajuns atât de respectată şi iubită datorită designerilor, ci datorită inginerilor. Iar la partea de inginerie, maşina asta cu 213 mii de kilometri la bord, fabricată în 2012 şi importată de Serghei din Olanda, şi-a demonstrat fiabilitatea excelentă în acest maraton. Nici o defecţiune n-a avut, nici o problemă tehnică, deşi are cel mai mare parcurs din toate maşinile din expediţie!
Când a venit momentul să pornim, am dat repede să pun în marşarier, ca să ies din parcare. Parcă m-am descurcat bine cu levierul ăla al cutiei de viteze, pentru că nu mai e o noutate să ai asemenea „joystick”-ul pe rachetele astea hibride. Doar că Prius a avut nevoie de un pic de timp pentru gândire şi iniţializare, parcă, înainte de a-mi permite să mă mişc, ca un computer care are nevoie de câteva secunde să pornească. Mi-am amintit că şi zilele trecute colegii comentau despre necesitatea acelor 1-2 secunde de aşteptare la pornirea maşinii la Prius+ şi la Leaf.

Ieri cei care conduseseră Priusul îi sporiseră consumul la 5.2 litri/100 km, chiar dacă anterior Serghei îi asigurase o medie a expediţiei de vreo 4.8 litri/100 km, o cifră cât se poate de bună. Să vedem dacă voi reuşi eu să îmbunătăţesc azi valoarea afişată pe bord acum, de 5.2 litri la sută.
Prima impresie după ce-am ieşit la traseul Ungheni-Chişinău a fost asigurată de una din ultimele porţiuni de drum nereparate, chiar plină de gropi. Şi aici mi-am dat seama că, de fapt, nu suspensia maşinii e rigidă. Da, anvelopele se simt a fi supraumflate de către Serghei, dar în acelaşi timp simţeam că maşina înghite relaxat denivelările ca şi absorbţie a suspensiei. Senzaţia de maşină dură era amplificată psihologic doar de scârţâitul componentelor din habitaclu la aceste denivelări. Dar acest scârţâit îi poate fi iertat unei maşini de 213 mii de km parcurşi, aşa că n-am fost prea pretenţios la el. Am continuat să conduc şi am simţit că mă aflu la volanul unei maşini capabile să facă faţă cu uşurinţă drumurilor autohtone şi cred că ăsta e încă unul din motivele pentru care Prius e atât de iubit în Moldova.

Toyota Prius+ se simte ca o maşină mare, totuşi, fiind un van cu 7 locuri la bord. Suspensia spate e simplă în construcţie – o bară de torsiune – aşa că, la dimensiunile, talia şi greutatea sa, manevrabilitatea nu e tocmai ideală. Îl înţeleg deci pe Serghei de ce a preferat să dea presiune în anvelope în favoarea manevrabilităţii, sacrificând din confortul de la bord.
Conduceam lejer la viteze de vreo 50 km/h, pentru că traversam multe sate pe traseu, iar în afara lor urcam maxim până la 60 km/h cu întreaga coloană. Astfel, motorul pe benzină a lui Prius+ se deconecta frecvent, lăsându-l pe cel electric să propulseze maşina. Sistemul de propulsie e unul arhicunoscut, identic cu Priusurile „normale” din acei ani, format dintr-un motor pe benzină de 1.8 litri, de 99 CP, şi un electromotor, iar puterea cumulată a sistemului poate ajunge la 136 CP. Bateria lui Prius+ e una litiu-ion, iar cutia de viteze e una cu raport continuu variabil, adică un CVT, numit la Prius E-CVT. Cu principiul de funcţionare al CVT-urilor suntem mai mult decât obişnuiţi, pentru că am exploatat şi noi un automobil cu asemenea cutie pentru 356 mii km.

Şi tot conducând aşa lejer, aveam impresia unui cuplu cât se poate de generos al propulsiei. Maşina se simte decent în asemenea ritm lejer. Iar în curând şi cifra de consum mediu m-a bucurat, scăzând la 5.1 litri/100 km. De fapt, această Toyota Prius+ încă avea jumătate de rezervor de benzină, folosind doar jumătate din el de la pornirea din prima zi şi pe parcursul celor 5 zile!
Apoi au venit serpentinele şi urcurşurile şi aici a trebuit să apăs pedala în forţă, să duc fotografii înainte coloanei, să fac uz de dinamism maxim. A fost momentul când mi-am dat seama că acel cuplu generos simţit mai devreme era o mare parte din maxim, iar acum în condiţii intense de condus, nu am foarte multe rezerve la care să apelez, simptom amplificat şi de greutatea mai mare a unui Prius+ în raport cu un Prius hatchback. Aşa că a trebuit să-mi mai temperez aşteptările dinamice, în timp ce turam intens motorul prin urcuşurile traseului de aici.

Dar, per total, maşina îţi lasă o impresie mai mult decât decentă şi cu siguranţă înţelegi că-şi merită banii ca o alegere ceva mai accesibilă, dar care îţi oferă mult mai multă eficienţă şi tehnologie adaptată lumii reale, decât multe alte maşini de preţuri similare. Aşa că Toyota Prius+ din expediţia noastră a apărat onoarea tuturor Toyotelor, mai noi şi mai vechi, care ar fi trebuit să se regăsească în această expediţie, dar care nu s-au regăsit nu din cauză că n-ar fi fost invitate, ci din cauza temerii de a fi puşi alături de alte mărci şi modele. Le mulţumim, totuşi, celor de Moldova Prius Community că sunt mult mai deschişi la lucruri fireşti, iar lui Serghei îi mulţumim că a dorit să se alăture acestei aventuri. Noi zicem că maşina asta şi-a apărat decent onoare şi odată ce o conduci, te face s-o respecţi la un pioner al tehnologiilor hibrid, încă de pe vremea când nu prea credea nimeni în ele.

Nissan Leaf în condus de toamnă.

Da, am urcat şi la volanul lui Nissan Leaf apoi, pentru că pe el apucasem doar foarte puţin să-l cunosc anterior, iar în relatări mă bazasem mai mult pe impresiile colegilor de expediţie. De această dată vorbim de un pioner al electromobilităţii, Leaf având curajul să se lanseze prima dată în plină criză economică globală, arătând tuturor că o maşină electrică poate fi aproape de ideea unei maşini normale, având spaţiu suficient, portbagaj, ţinută de drum bună şi un preţ relativ pământesc. Iar acest preţ e şi mai accesibil acum, la mâna a doua, Nissan Leaf fiind cel mai accesibil electromobil pe care l-aţi putea cumpăra.
Habitaclul nu duce lipsă de aer hi-tech, iar dacă ai condus vreodată un hibrid, atunci operarea unui Leaf e şi mai uşoară. Ergonomia e mai bună, dar multe idei conceptuale sunt similare cu cele de pe Prius, inclusiv operarea levierului transmisiei. Leaf tot are nevoie de câteva secunde de gândire la pornire.

În ciuda faptului că Leaf tocmai a urcat dealuri intense şi a atacat serpentine, autonomia n-a avut foarte mult de suferit, iar noi puteam merge liniştiţi până la Chişinău. Despre variaţiile autonomiei lui Leaf v-am povestit mult în relatările anterioare, aşa că trebuie neapărat să le vedeţi acolo.

Acum, de la volan, am fost plăcut surprins să simt o suspensie foarte bine echilibrată, mai confortabilă decât aş fi aşteptat. Nissan Leaf lasă impresia unei maşini deja foarte bine cizelate şi rafinate, chiar dacă e vorba de prima generaţie a modelului. Îmi imaginez deja cât de perfecţionată trebuie să fie a doua generaţie, iar noul Nissan Leaf, apropo, va fi vândut şi în Moldova, aşa că fanii electromobilităţii au motive în plus de bucurie!
Direcţia, suspensia lui Leaf şi chiar acceleraţia se simt ca la o maşină normală, de „clasă Golf”, dacă ar fi să vorbim în termeni mai populari. Ai multe detalii de design hi-tech la interior, dar asta e partea plăcută care-ţi confirmă că eşti la bordul unei maşini tehnologizate, în schimb în conduita de drum a maşinii nu eşti impus să renunţi la lucrurile fireşti, cu care erai obişnuit de pe alte automobile. Vrei să depăşeşti rapid – poţi! Fără vreun turbolag sau ezitare, pentru că electromotorul livrează cuplul instantaneu, iar Leaf are suficientă forţă dacă vrei să umbli până la fundul sacului.
Te obişnuieşti foarte repede cu Leaf şi-ţi place. Maşina asta e mai democratică decât aş fi crezut, dar în acelaşi timp e mai confortabilă şi mai rafinată în senzaţii decât mi-aş fi închipuit. Îţi oferă cu siguranţă mai mult decât aştepţi. Şi aduce ştiinţa rachetelor în popor, într-un fel. Nu trebuie să ai 30 sau 40 de mii ca să treci în epoca mobilităţii. Cu un preţ apropiat de cel al unei maşini diesel, o poţi avea la mâna a doua, cu o autonomie decentă şi să faci trecerea în acea epocă nouă. Şi te asigurăm că-ţi va plăcea, iar asta e cel mai important!

Coloana care revine în capitală

Ieşisem la traseul Leuşeni-Chişinău dinspre Căpriana şi continuam să ne îndreptăm direct spre Chişinău.
Renault ZOE era maşina care ne demonstra în continuare că e cea care te poate face să uiţi cu desăvârşire ce înseamnă frica de autonomie. Mergea a doua zi cu energia din prima zi, iar acum era condusă de oaspetele nostru francezi Yvan.
Igor conducea Fiat 500e şi-i savura condusul. Chiar dacă eu nu l-am prea plăcut pentru că m-a cam făcut să îngheţ, se pare că toţi ceilalţi camarazi de expediţie l-au îndrăgit la maxim. Adrian a zis chiar că s-a hotărât să-i cumpere fiicei sale un Fiat 500e când va ajunge la majorat!
Kia Soul Electric a continuat să fie electrica ireproşabilă, chiar dacă are peste 90 mii de km la bord. Funcţionează, merge confortabil şi nu-ţi dă nici un necaz. Şi e aproape la fel de accesibilă ca un Nissan Leaf sau un Fiat 500e.
Mercedes-Benz B-Class e maşina care te convinge că un Mercedes electric rămâne a fi un Mercedes, cu toate calităţile pe care le aştepţi de la un vehicul cu emblema mărcii pe capotă. Confort, izolare fonică, un pic de conservatorism la designul interior, dar toate gândite până la urmă, într-o manieră a atenţiei la detalii care te face să înţelegi că există alegeri demne şi pentru cei care vor electrice premium! Iar pe filiera modelelor noi, Mercedes-Benz tocmai s-a lansat într-o ofensivă extraordinară, cu modele precum SUV-ul EQC şi o mulţime de alte modele electrice ce urmează! Deci, lucrurile vor fi interesante, inclusiv în Moldova!
Ford Mondeo Hybrid ne demonstra, pentru a câta oară, că e mult mai eficient decât am fi aşteptat. Consumul mediu pe toată expediţia oscila în jurul valorii de 5 litri la sută, cam cu cel puţin 1-1.5 litri mai puţin decât am fi aşteptat noi! Dacă vreţi un automobil hibrid nou, cu siguranţă Ford Mondeo Hybrid e una din cele mai atractive alegeri din Moldova, la un preţ de 20,850 euro cu tot ce vedeţi pe maşina expediţională.
Mitsubishi Outlander PHEV continua să ne lase cu gura căscată. Nu doar că poate merge până la vreo 60-70 km în regim pur electric, dar o poate face practic la orice viteză, iar dacă ai vreo 100 km de parcurs ca şi noi, o poţi face cu uşurinţă cu un consum incredibil, de genul 2-3 litri la sută! Dacă vreţi un SUV mare nou, ştiţi cu siguranţă că unul bine dotat din segmentul mărcilor la preţ raţional, ajunge uşor la 36-41 mii euro în Moldova. Şi tot cam atât costă Mitsubishi Outlander PHEV, venind doar în ipostază dotată la maxim!
Iar Volvo XC60 Plug-in Hybrid a fost condusă în ultima zi de Anatol, care a avut ceva dificultăţi cu ergonomia ei, deşi e un mare amator de soluţii hi-tech. A apreciat, însă, forţa motorului şi sistemul audio harman/kardon, demn de toată admiraţia. Cu bateria încărcată, şi Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid a avut un consum mai mult decât decent, deşi a traversat în forţă serpentinele de mai devreme.
În sfârşit, coloana de automobile se apropia de Chişinău. Am poposit pentru o scurtă pauză de cafea la o staţie peco cu cafenea de la intrarea în capitală, apoi ne-am continuat drumul. Către ora 12:45 ajungeam în Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău, în inima capitalei, marcând astfel încheierea cu succes a Moldova Hybrid Electro Maraton.
Aici am avut plăcerea să comunicăm cu pasionaţi de electromobile şi hibride, care au venit să cunoască pe viu aceste modele, le-am explicat amănunţit tot ce-au vrut să ştie şi să afle, iar cu unii dintre ei chiar am făcut ture scurte în PMAN. Impresia unanimă – un zâmbet larg şi exclamaţii de satisfacţie şi uimire! Iar maşinile care pot oferi asemenea senzaţii celor care le simt pentru prima dată au viitor luminos în faţă!
Chiar dacă partea de mişcare şi condus a maratonului a luat sfârşit, relatările nu sfârşesc aici, dragii noştri. Mai avem de făcut totalurile cifrelor şi să le anunţăm! Iar foarte mulţi dintre voi ne cer mult mai multe detalii despre fiecare model în parte, aşa că planificăm să publicăm câte o relatare dedicată fiecăruia din modelele participante, cu mult mai multe impresii şi informaţii tehnice despre ele.
Şi apoi, vom avea şi un reportaj VIDEO amplu, pe lângă cele scurte, publicate în fiecare zi a maratonului. Apropo de VIDEO, vă invităm să vedeţi mai jos şi filmuleţul zilei de ieri, cea de-a 5-a la număr!
Mulţumim, dragilor, că aţi fost şi sunteţi alături de noi! Rămâneţi în continuare pentru o întreagă suită de noi relatări şi impresii de la Moldova Hybrid Electro Maraton!
1
5,031
GALERIE FOTO (84 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!