Ziua 4 în Moldova Hybrid Electro Maraton: electromobilele, la limita epuizării bateriilor? (VIDEO)

După aventurile din Bălţi, în care a trebuit să divizăm grupul de automobile expediţionale prin mai multe locuri de încărcare a lor, din cauza capacităţii mai mici a reţelelor electrice de la hotel şi din apropierea acestuia, marea dilemă a dimineţii a fost dacă vom găsi dimineaţa automobilele cu bateriile pline sau ba.
La hotel s-au încărcat două dintre automobile, dar au făcut-o pe rând – Mercedes-Benz B-Class şi Kia Soul, camaradul nostru din expediţie, Igor, fiind cel care a avut grijă să se trezească de două ori pe parcursul nopţii, verificându-le starea şi conectând cea de-a doua dintre ele când prima se încărcase complet. La magazinul şi depozitul din apropierea hotelului se încărcase doar Fiat 500e, pentru că nici acolo reţeaua nu suporta mai mult de un singur electromobil conectat.
Toate celelalte automobile electrice şi plug-in din expediţie au fost încărcate la o staţie Petrom, aflată la vreo doi kilometri depărtare, iar noi am revenit cu maşinile hibride înapoi la hotel – adică Ford Mondeo şi Toyota Prius+, cele care nu au nevoie de priză pentru a înainta. Respectiv, aceste maşini au stat de asemenea parcate lângă hotel.

Dimineaţa am pornit cu maşinile de la hotel în direcţia staţiei peco, iar acolo ne-am bucurat să le găsim pe toate încărcate complet. Chiar şi Renault ZOE, cu bateria sa uriaşă de 41 kWh, era încărcat 100% de la reţeaua de 230V a staţiei, datorită puterii şi calităţii acestei reţele. Aşa că, atunci când călătoriţi în prezent cu un electromobil prin Moldova şi riscaţi să rămâneţi fără baterie, cea mai sigură soluţie până la inaugurarea celor 14 prize de către PNUD şi FEE e să încercaţi să alimentaţi la aceleaşi staţii peco, pentru că acestea au de obicei reţele electrice mult mai puternice şi mai fiabile decât alte locuri la care v-aţi putea gândi pe traseu. Un fel de sfat util, dacă vreţi, izvorât din experienţa căpătată de noi acum în această expediţie!
În această zi avem şi doi oaspeţi francezi rezidenţi în Moldova – Yvan şi Pascale Ridard – care s-au alăturat pentru ultimele două zile echipei expediţioniste, fiind intrigaţi de ideea inovativă a acestuia şi vrând să descopere Moldova în peisajele ei îndepărtate! Aşa că suntem onoraţi să le arătăm astăzi zone frumoase ale ţării!
După o comunicare cu echipele TV locale din Bălţi, am şi pornit la drum, spre Ungheni. Am fi vrut iniţial să ajungem pe la Sculeni, dar ne-am amintit că drumul spre Făleşti, după ce traversezi oraşul Făleşti, era prea frumos ca să-l omitem.
Până acolo, însă, am avut parte de multe zone cu drum aflat în reparaţie. Ştiam despre ele, dar, aşa cum spuneam şi anterior, staţionarea cu electromobilele e mai puţin dureroasă decât cu alte maşini, pentru că nu se iroseşte atât de multă energie şi nu se compromite consumul atât de mult. Decât dacă stai cu climatizarea pornită, fireşte, la electromobilele de generaţii anterioare. Renault ZOE azi părea un adevărat boier, cu bateria sa încărcată la maxim.
După traversarea Făleştiului, a venit şi recompensa pentru incomodităţile şi aşteptările în zonele de reparaţie ale drumurilor. Până la urmă, e bine că drumurile se repară, asta contează cel mai mult. Iar recompensa venise sub forma unor privelişti cu adevărat superbe, colorate în nuanţe de toamnă matură. Din depărtare se zorea movila Măgurii, stând solitară în la înălţime, cu o siluetă ce amintea de turela unui tanc.
Apoi au urmat drumuri şerpuitoare, mici serpentine, care ne-au amintit încă o dată că electromobilele, hibridele şi plug-in hibridele sunt şi plăcute în condus, nu doar eficiente. Paradoxal, dar zâmbeau toţi pe aici – şi cel de la volanul lui Volvo XC60 T8 de 400 CP, şi cel de la volanul lui Fiat 500e, cu o herghelie de 4 ori mai mică.
Deci, dragii noştri, nu, nu veţi renunţa la condusul savuros dacă veţi trece în viitorul apropiat pe o asemenea maşină precum cele din expediţia noastră, ba dimpotrivă, s-ar putea să descoperiţi că motoarele electrice sunt capabile să vă ofere cuplu mult mai mare, livrat instantaneu!
Am avut niţele dificultăţi şi cu găsirea unui popas de prânz pentru traseu. Am încercat iniţial o staţie peco a cărei reţea ştiam că are şi nişte cafenele mai decente. Dar staţia pe care am găsit-o n-avea decât magazin şi ni s-a spus că nici următoarea de pe traseu, de la vreo 20 km depărtare, nu ne poate oferi prea multe. Apoi am încercat un restaurant lângă Făleşti, care a zis că ne poate primi doar dacă stăm afară în frig, şi oricum nu prea au produse suficiente să prepare ceva pentru un număr mai mare de oameni. A trebuit să căutăm mai aproape de Ungheni, am găsit încă un local ce nu ne inspira mare încredere de la primul aspect vizual din exterior, şi am decis să răbdăm până la Ungheni.
Drumurile de până aici, însă, sunt pestriţate cu mai multe urcuşuri şi văi, iar asta a mai erodat un pic automomia electromobilelor. Şi apoi, am observat că în cea de-a patra zi am avut o viteză de deplasare extraurbană ceva mai mare de mult ori, de parcă toţi erau convinşi că distanţa zilei de azi era mai mică, prin urmare nu mai era nevoie să fim la fel de precauţi cu eficienţa în consum. Apoi, cât am ospătat noi în Ungheni, Anatol, a stat în maşină, la volanul lui B-Class, aşteptându-ne în confort climateric.

Mai aveam cam 40 de km de parcurs de la Ungheni spre satul Bahmut, sau mai exact spre Bahmut Club, hotelul unde trebuia să ne cazăm seara. Fiat 500e arăta vreo 70-80 km autonomie rămasă, Nissan Leaf vreo 60-70, Mercedes-Benz B-Class – o valoare mai irelevantă pentru că stătuse mult pornit pe loc, iar Renault ZOE vreo 240 km rămaşi. Electromobilul ăsta ne tot convinge că e dintr-o altă epocă a electromobilităţii, mai nouă şi mai avansată tehnologic decât ne putem imagina.
Eu condusesem Volvo XC60 de la pornire până la Ungheni şi maşina a folosit în mare parte bateria, chiar şi la viteze mai mari, aşa că am ajuns la Ungheni cu un consum de vreo 4 litri şi un pic la sută pe ziua de azi! Mitsubishi Outlander PHEV, deja ştiţi că se poate lăuda cu eficienţă comparabilă, cu cifre ceva mai mici ca valoare absolută, dar mai mic e şi numărul cailor-putere. Totuşi, eficienţa ambelor modele e extraordinară.
După Ungheni, eu urcasem la volanul lui Ford Mondeo Hybrid. Am rămas extraordinar de surprins să descopăr un sistem de propulsie hibridă mult mai avansat decât am avut impresia la testul drive de acum vreun an. Chiar dacă nu e un plug-in hibrid obişnuit, iar bateria era doar pe jumătate încărcată din ultimul episod de condus, am putut ieşi cu Mondeo Hybrid din Ungheni fără ca motorul pe benzină să pornească vreodată! Deci ca un electromobil curat!
La traseu motorul a mai pornit dar oprea foarte des când era nevoie de efort mai mic, iar încărcarea bateriilor se producea nebănuit de repede! Chiar şi în condiţiile dealurilor şi serpentinelor de azi, dar şi staţionării pe la zonele de reparaţii ale drumurilor, consumul lui Mondeo Hybrid era de 5.5 litri/100 km!
Aproape de epuizarea bateriilor?

Însă cu cât de apropiam mai mult de Ungheni, cu atât dealurile erau mai mari. Leaf-ul se arăta iritat şi panicat după ce urca un asemenea deal, indicând cifre alarmant de mici ca autonomie, însă după următoarea coborâre situaţia revenea la cifre mai liniştitoare. Celelalte electromobile – Soul, Fiat 500e aveau rezerve un pic mai mari, cam cu vreo 10-15 km. Mercedes-Benz B-Class, însă, arăta cifre mai îngrijorătoare, pentru că staţionase şi pentru că Anatol se îndrăgostise de maşina asta, făcând uz la maxim de confortul ei.
Iar acum el decisese s-o pună la încercare şi mai mult! Maşina indica doar 7 km autonomie rămasă, se aprinsese şi indicatorul de rezervă a combustibilului, iar noi mai aveam 8.5 km până la Bahmut. Atunci când Anatol ne anunţase prin staţie că el a pus căldura la maxim, iar maşina în regim Sport, ca să vadă ce va face ea când va atinge autonomie 0, am crezut că glumeşte. Dar n-a glumit.
Kilometrii se consumau încet în apropiere de Bahmut, afară se lăsase şi seara deja. Nissan Leaf avea de asemenea momente când ne spunea că nu avem şanse să ajungem la destinaţia finală. Dar cu toţii ne încăpăţânasem să nu panicăm, de parcă reuşisem să căpătăm o încredere suspect de mare în aceste electromobile pe parcursul acestor zile de maraton. „Cu siguranţă au ele rezervă implantată şi după ce ajungi la autonomie 0”, ne spuneam unii altora. Numai eu mă gândeam deja în care maşină avem stocate funiile de tractare, pentru orice eventualitate.
În ultimii kilometri, Mercedes-Benz B-Class a început a număra mai încet, incluzându-şi probabile rezervele lui de inteligenţă şi inginerie. Deşi în regim Sport şi cu căldura inclusă la „HI”, adică maxim, ultimii kilometri de la 7 în jos scădeau în raport de 1 pe bord la vreo 3 parcuşi în viaţa reală. Aşa că a ajuns cu bine la Bahmut, cu 5 kilometri rămaşi! Sigur, cei 125 km parcurşi astăzi dăduseră un consum mare pentru el, de 22.2 kWh, dar ştiţi deja de ce. Important e că a ajuns şi ne-a demonstrat că are rezerve implantate.
Celelalte maşini s-au simţim mai relaxat. Nissan Leaf mai avea 24 km autonomie pe bord, Fiat 500e – 29, Kia Soul electric – o valoare identică, iar Renault ZOE, nebunul de el, indica o autonomie rămasă de 200 km! Pe lângă cei 125 km parcurşi astăzi cu căldura pusă în voie şi cu staţionări, şi cu relief ineficient! Deci 325 km autonomie în viaţă reală şi condiţii grele! Fantastic, francezule!
Un hotel şi-a instalat prize pentru automobile electrice! Deja!

Iar la Bahmut Club am avut o surpriză extraordinară! Cei de aici, ştiind că vom poposi la ei, au montat un panou special pentru electromobile în parcarea lor! Au tras cablu gros de 4 kWh, au pus siguranţe de 80 Ah şi au instalat şi mai multe prize! Sunt prize de 230V, dar vin de la o reţea puternică, astfel încât noi am pus aproape toate maşinile în prize aici şi reţeaua a ţinut fără vreo problemă!
Iar acest panou va fi aici, în parcarea acestui hotel, pentru toţi posesorii de electromobile de acum încolo! Iată, dragilor, adevăratul impact al Moldova Hybrid Electro Maraton! Inspirarea şi impulsionarea oamenilor să ia acţiuni, să mişte lucrurile înainte, să se dezvolte! Ne simţim onoraţi!
Aşadar, astăzi dimineaţă pornim din Bahmut spre Chişinău, iar începând cu 12.45 vom expune maşinile pe Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău. Vă invităm deci, să veniţi şi să le cunoaşteţi pe viu, dar şi să vorbim împreună, împărtăşindu-vă experienţe noastre! Vă aşteptăm acolo!
0
4,258
GALERIE FOTO (51 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!