Automobilele redacţiei: prima deservire tehnică la Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Ştim că subiectele ce ţin de exploatarea şi experienţele cu automobilele Skoda vă intrigă mult mai tare decât multe alte mărci. Iar atunci când am zis bun venit noului automobil redacţional, Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 DSG7, ştiam că veţi aştepta cu ardoare relatările noastre tranşante despre exploatarea în timp a automobilului. Din experienţele anterioare cu automobilele redacţionale ştiţi că vă informăm întotdeauna sincer şi transparent despre aceste experienţe, şi bune şi rele, aşa cum s-ar putea întâmplă şi în cazul experienţei pentru oricine dintre voi.
Aşadar, cu Skoda Karoq multe sunt capitolele care trezesc intrigă, mai ales pe fundalul unor zvonuri mai vechi despre unele componente ale grupului VW. Va ţine cutia de viteze DSG în timp? Va consuma ulei motorul? Se va defecta ceva sau dimpotrivă, nu? Cum se arată un diesel TDI din 2018 în exploatare, cu tot cu filtrul lui DPF? Şi iată că a ajuns momentul primul test al adevărului, când intrăm cu Skoda Karoq la prima deservire tehnică programată.
Atunci când am revenit din road trip-ul european şi balcanic de peste 7,000 km, Karoq avea deja un total de peste 11 mii de kilometri pe odometru. Intervalul deservirilor tehnice la Karoq 2.0 TDI este de 15 mii km, iar asta înseamnă că prima deservire trebuia să aibă loc la 15,000 km. N-a durat prea mult timp să mai învârtim vreo 3500 km prin Moldova, aşa că în scurt timp sunam deja la service-ul oficial Skoda Moldova pentru programarea la service.

Primul service la 15,000 km. Ce lucrări se fac?

Fiind la prima experienţă la service-ul Skoda Moldova, nu ştiam exact la ce costuri de deservire să ne aşteptăm. Aveam experienţă lungă anterioară la service-urile Mercedes-Benz Moldova, preţurile căruia le menţionăm întotdeauna drept foarte pământeşti. Skoda e o marcă nouă în exploatare pentru noi, însă, aşa că abia urma să aflăm costurile de deservire. Teoretic, ar trebui să fie mai mici, pentru că ştiţi voi, Skoda e o marcă la preţ raţional, nu una premium. În acelaşi timp, e un SUV, care are întotdeauna costuri de deservire un pic mai mari, e un motor diesel, care iarăşi are costuri mai mari de desevire, şi are şi tracţiune 4x4, iar la multe service-uri oficiale costul orei de manoperă este mai mare la automobilele cu tracţiune 4x4.
Aşadar, la ora stabilită am venit cu Skoda Karoq pe Calea Orheiului 111/6, în acelaşi loc unde e situat şi showroom-ul Skoda. La subsolul edificiului e localizată şi unitatea de service. Am fost întâmpinat de o recepţie luminoasă, mobilată în stilul mărcii, şi am predat automobilul. În mod normal, n-ar fi trebuit să avem acces în zona de lucrări tehnice, dar, de dragul acestui reportaj, ni s-a permis accesul special acolo. Prima impresie din zona de lucrări tehnice a fost că e un pic cam prea întunecoasă. Dar poate că cei care muncesc acolo se simt bine cu o asemenea ambianţă.
Aşadar, ce lucrări trebuiau să se efectueze? Cele obişnuite pentru o deservire tehnică, în mare parte. S-a scurs uleiul din motor, iar pentru ca să se scurgă acesta, a fost nevoie de scoaterea scutului din plastic dedesubt. A fost schimbat filtrul de motor cu unul nou, original, comun pentru majoritatea motoarelor 2.0 TDI din grupul VW. Până şi pe cutie erau toate emblemele grupului, care pot adăposti aceste motoare. Apropo, după scurgerea uleiului se montează un dop nou la carterul motorului, pentru a asigura etanşarea perfectă – cei de la service zic că în caz contrar pot apărea scurgeri pe la acel dop. Dopul nu e foarte scump, costând 50 lei.
S-a turnat ulei nou. La Skoda se pare că nu există un ulei brandat drept Skoda, ci e recomandat uleiul Castrol. S-a turnat ulei 5W30 de caracteristicile recomandate pentru acest motor şi au încăput 5 litri de ulei.
Desigur, s-a înlocuit şi filtrul de admisie a motorului. Spre surprinderea noastră, filtrul vechi era deja destul de înnegrit, chiar dacă am mers vreo 7 mii km pe drumuri europene din cele 15 mii. Asta certifică încă o dată că nu trebuie niciodată să săriţi peste schimbul filtrului de aer la deservirile tehnice, pentru că el e crucial pentru sănătatea şi longevitatea motorului.
De asemenea, dacă tot deservirile tehnice la Skoda Karoq se fac la 15 mii km, la fiecare deservire se schimbă şi filtrul de polen, adică filtrul sistemului de climatizare. Acesta se află poziţionat în zona sertarului pasagerului dreapta şi a putut fi scos destul de uşor. Nu era foarte prăfuit, dar am ales să-l schimbăm deja cu unul nou. Filtrul de polen are un preţ destul de pământesc – 554 de lei, fiind chiar mai ieftin decât filtrul de aer al motorului, din admisie, care costă 592 lei. De obicei e invers, filtrul de polen fiind mai scump.
Era nevoie şi de adăugarea de lichid AdBlue, întrucât mai exista o autonomie de 3500 km. Ni s-au furnizat două canistre a câte 5 litri de lichid cu emblema VW pe el. O canistră de 5 litri costă 276.50 lei, aşa că cele 2 canistre ne-au costat 553 lei. Preţul lichidului AdBlue la service-ul Skoda, astfel, e destul de decent în comparaţie cu alte service-uri, dar nu ne-am putut abţine de la a face un calcul. În timp de 15,000 km maşina consumă cam 18-20 de litri de lichid AdBlue – vreo 13 litri ai rezervorului ajung peste 9-10 mii km, în dependenţă de mers. Asta înseamnă cam 1100 lei în costuri, adăugaţi la 15 mii km, ceea ce înseamnă încă vreo 7 bani la kilometru în plus, care pot fi plusaţi la costurile de consum al motorinei. Dacă staţi la îndoială dacă să alegeţi un diesel sau un alt tip de motorizare, trebuie să luaţi în calcul şi acest aspect.
Din seria lucrărilor – s-a făcut o diagnosticare electronică generală a maşinii, care a confirmat că automobilul nu are nici o eroare sau problemă, apoi s-a verificat vizual şi mecanic suspensia şi tracţiunea şi din nou verdictul a fost că totul e absolut perfect. De fapt, nici nu ne plângeam de nimic pe suspensie. Au fost unse şi lacătele uşilor, ca o procedură predefinită la acest parcurs.
Aşadar, în total consumabilele ne-au costat 3,408 lei, aici incluzându-se şi cele două canistre de AdBlue. Manopera ne-a costat în total 1,839 lei. În total, costul primei deserviri tehnice a fost de 5,247 lei. Sigur, am fi sperat la un pic mai puţin, dacă judecăm din prisma că Skoda e o marcă la preţ mai raţional, dar dacă luăm în calcul motorul diesel, şi tipul vehiculului, atunci zicem că e un cost acceptabil.
Am avut o interacţiune plăcută şi cu mecanicul care a efectuat toate lucrările. Acesta s-a dovedit a fi un tânăr foarte versat în cunoştinţe tehnice profunde, având un limbaj tehnic într-o română admirabilă, modernă. Un asemenea tânăr, care cunoaşte atât de multe şi atât de profund, îţi inspiră imediat încredere în faptul că îţi va trata maşina cu atenţie.
A existat vreun deranjament? Da, unul mic de tot. Uneori, în mişcare, în ultimele vreo 2 mii de km înainte de primul service, auziseam un mic sunet din partea din faţă a bordului, un soi de „greieraş” şi nu înţelegeam exact de unde vine. Sunetul apărea periodic, apoi dispărea. Apoi, într-o zi când a apărut, mi-am dat seama de unde vine – de la oglinda retrovizoare centrală, care, într-o anumită poziţie, atunci când maşina rula pe drum foarte rău, genera această vibraţie. Dar uneori şi pe drumuri rele sunetul dispărea. Le-am zis celor de la service de asta, au făcut o plimbare cu maşina s-o identifice şi n-au mai auzit-o. Am ieşit cu ei în speranţa s-o auzim şi într-adevăr, dispăruse din nou. Am convenit să revin la service ulterior, când se va auzi acel sunet. De atunci a apărut o singură dată şi apoi a dispărut fără să mai reapară, aşa că n-am mai revenit la service.
În rest, n-a existat vreo problemă tehnică, sau vreun deranjament în aceşti 15,000 km parcurşi. Cutia de viteze funcţionează ireproşabil, motorul la fel, ca şi toate celelalte componente.
A fost nevoie să adăugăm ulei între deserviri tehnice? Nu! Am verificat o singură dată uleiul la vreo 12 mii km, după ce-am revenit din călătoria lungă, şi am văzut că nivelul era în zona de mijloc dintre minim şi maxim, prin urmare nu aveam nici un motiv să adăugăm ceva. La service pur şi simplu am schimbat uleiul. Aşa că deocamdată motorul 2.0 TDI nu a consumat nimic ulei şi n-a avut nevoie de adăugări. Aici ar fi cazul probabil să menţionăm şi ce fel de carburant diesel folosim. Atât timp cât suntem pe teritoriul Moldovei, alimentăm în staţiile Petrom şi folosim doar Motorină Extra. Diferenţa dintre Motorina Extra şi motorina simplă e în aditivii pe care-i are Motorina Extra – concepuţi să cureţe motorul şi injecţie – iar în cazul unui automobil nou, să menţină motorul curat. Mai există şi alte câteva particularităţi tehnice cu combustia corectă, dar pe noi ne interesează mai ales menţinerea curată a măruntaielor acestui motor diesel.
Întreţinerea interiorului cu piele bej

Da, interiorul acestui automobil are o piele bej, iar asta înseamnă un pic mai multe pretenţii la menţinerea lui curată. Am descoperit o soluţie bună, însă. Există calea recomandată de a cumpăra soluţii de întreţinere a pielii de la service-ul oficial şi din când în când să le aplicaţi pe scaune, curăţindu-le un pic. Noi am descoperi că una din spălătoriile la care apelam mai devreme, are soluţii similare de curăţare a pielii calitive, iar la fiecare 2-3 spălări normale de automobil, îi rugăm pe cei de acolo să-i facă un tratament special pielii, care costă cam cât încă o spălare standard. Rezultatul e impecabil – pielea e curăţată excelent şi-şi recapătă imediat prospeţimea iniţială.
În rest, pielea se meţine deocamdată în stare bună, fără crăpături sau zone de uzură. E bine că partea dorsală a scaunelor spate e tapisată cu material textil gri, astfel încât atunci când rabatezi scaunul ai o suprafaţă mai sigură de a pune obiecte pe ea. Am făcut aşa atunci când am încărcat la bord o bicicletă pentru copii mai mari, ca a încăput destul de bine. Trebuie să spunem şi că sistemul ăsta VarioFlex al banchetei spate, prin care fiecare componentă poate culisa separat şi se poate regla individual, se dovedeşte a fi foarte practic în exploatare.
Suntem mulţumiţi de Skoda Karoq?

Asta e o întrebare pe care o primim foarte des. Răspunsul e un „da” ferm. Până la acest moment, SUV-ul ceh ne demonstrează în fiecare zi că am făcut o alegere bună. E extrem de potrivit pentru o familie, iar în asemenea dotări generoase chiar ai o satifacţie de a te afla la bordul lui de fiecare dată. Pentru tabloul complet îi lipseşte doar sistemul audio CANTON de top, însă în rest e echipat perfect cu absolut tot de ce am putea avea nevoie.
Şi, în experienţa de posesor al lui Karoq, începi să te obişnuieşti foarte repede cu sistemul multimedia avansat al lui Karoq, iar când treci pe alte maşini, fie că-s premium sau non-premium începi să simţi repede diferenţa. Orice am spune, în zilele noastre un sistem multimedia super modern şi capabil asigură o mare parte din plăcerea de exploatare a unui automobil, aşa că nu neglijaţi acest aspect când alegeţi modelul potrivit pe care să-l cumpăraţi.
Dar vouă, prieteni, cum vă par costurile primului service la Skoda Karoq? Cât de atractiv vă pare pentru necesităţile voastre acest model Skoda? Pentru ce motorizare aţi opta voi? Care sunt pentru voi cele mai importante dotări la bordul unui automobil? Haideţi să discutăm împreună în comentariile de mai jos!
0
7,456
GALERIE FOTO (38 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!