Automobilele redacţiei: start/stop iarna şi baterie schimbată la Mercedes-Benz C-Class

Încă din primul an de exploatare a lui Mercedes-Benz C-Class W205, am observat că, la temperaturi mai joase de 5-6 grade Celsius, sistemul start/stop al maşinii nu mai oprea motorul, iar pe cadranele de bord ale lui C-Class poţi întotdeauna vedea dacă sistemul start/stop e pregătit sau nu să oprească motorul la următoarea staţionare. În cazul în care e pregătit – simbolul „A” înconjurat de o săgeată circulară, care a devenit folosit peste tot în lumea auto, e afişat pe fundalul unui pătrat verde. În cazul în care sistemul identifică anumite condiţii ce fac inoportună oprirea motorului, simbolul va avea culoarea galbenă închisă şi va fi afişat pe fundal transparent.
Sunt multe situaţiile în care sistemul poate decide că nu e oportună oprirea motorului – temperatura de funcţionare încă n-a ajuns la cea optimă, sau, cu alte cuvinte, propulsorul e încă rece, solicitările sistemului de climatizare dictează funcţionarea motorului în acest moment, umiditatea în interior e prea mare şi e nevoie de funcţionare mai intensă a climatizării, temperatura exterioară e prea rece, s-au efectuat multe deconectări recente şi e nevoie de reîncărcat bateria maşinii, sau orice alte condiţii inteligente, menite să facă din acest sistem unul care opreşte propulsorul doar atunci când e oportun s-o facă.

Aşa cum spuneam, încă din primii ani observam că la temperaturi mai joase sistemul start/stop practic nu mai oprea niciodată motorul. Astfel, de prin toamnă târziu până în primăvară, dacă temperatura de afară nu devenea mai caldă decât normalul climei noastre, practic C-Class nu-şi mai deconecta motorul pe la semafoare.
În vara anului 2018, însă, la al 4-lea an de exploatare, am observat că şi pe timp de vară sistemul start/stop evita tot mai des să afişeze acel simbol pe fundal verde şi să deconecteze motorul. Ne gândeam că maşina făcea mai mult distanţe scurte, că nu ieşise de ceva timp într-o călătorie mai lungă. Ne îngrijora doar să nu fie asta un semn al îmbâcsirii sistemului EGR. Atunci când apucam să ieşim la câte un drum mai lung, de câte 60-70 km, maşina ajungea totuşi să afişeze acel simbol pe fundal verde, sugerând că e pregătită să oprească motorul la staţionare.

La o vizită programată de schimb al uleiului la service, i-am întrebat pe cei de la centrul de service Mercedes-Benz Moldova care ar putea fi cauza acestui simptom. Răspunsul a venit imediat: bateria maşinii nu mai funcţionează la capacitate maximă, astfel încât sistemul start/stop o identifică sub limita admisă de el pentru deconectarea motorului. E un simptom mai des răspândit după câţiva ani de exploatare a maşinilor din aceşti ani, ni se comunică. Soluţia e simplă – poţi încă circula mult timp cu bateria curentă, dar fără sistem start/stop activ, sau poţi schimba anticipat bateria cu una nouă şi vei avea sistemul activ imediat.
Circulam destul de puţin cu maşina în această perioadă, aşa că am zis că deocamdată lăsăm lucrurile aşa.

Peste mai multe săptămâni, când timpul lunii noiembrie şi decembrie se mai răcorise mai tare, observasem un sunet ceva mai întins la pornirea motorului, de parcă startorul învârtea un pic mai încet motorul la pornire. Maşina stătea parcată într-o parcare subterană, cu temperatură relativ stabilă, de 7-8 grade Celsius.

Într-o seară mai geroasă, însă, maşina a rămas parcată afară, iar noaptea temperatura coborâse la -2, -3 grade Celsius. Dimineaţă, când am dat să pornesc motorul, am simţit viteza de pornire a demarorului vizibil mai lentă. Motorul a pornit, însă la câteva secunde depărtare, pe cadranul din faţă a apărut şi o notificare: simbolul bateriei cu atenţionare galbenă şi un mesaj „Stop vehicle. Shift to P. Leave engine running.” Adică maşina îmi sugera să opresc, să cuplez regimul de parcare al cutiei de viteze şi să las motorul pornit ca să se încarce bateria.
Mi-era clar că bateria trebuia schimbată, că nu puteam să mai experimentez cu starea ei şi să ajungem să nu mai putem porni într-o dimineaţă. A ţinut patru ani şi jumătate şi 97 mii km, iar sistemul start/stop şi specificul diferit al sistemului electric al lui C-Class W205 face, pesemne, ca durata de viaţă a bateriei să fie mai mică decât ne-am obişnuit anterior cu B-Class W245. Vă reamintim, acolo am exploatat aceeaşi baterie nouă de la 0 la 357 mii km, vreme de 9 ani, şi am vândut automobilul tot cu aceeaşi baterie cu care venise echipat nou, fără a fi nevoie s-o schimbăm. Era o baterie de origine Varta, dar, fireşte, cu logo-ul Mercedes-Benz pe ea, ca un produs original şi autorizat Mercedes-Benz.
Aşadar, am mers la service-ul oficial. Exista o baterie necesară în stoc. Am fost sfătuiţi să nu căutăm vreo alternativă la cea originală, pentru că, fiind vorba de un automobil mai modern şi cu sistem start/stop şi toate tehnologiile suplimentare, e mult mai indicat să mergem pe o baterie originală. Acumulatorul original costa 4,801 lei. Atât cel uzat, cât şi cel nou, e produs tot de Varta.
Când am dat să schimbăm bateria în service, am observat o curiozitate. Parametrii celor două baterii erau uşor diferiţi. Ambele aveau 12V şi 60 Ah, dar parametrul numit CCA, sau altfel spus amperii livraţi de baterie la temperatură rece de -18 grade, era diferit. Era 680 A în cazul bateriei vechi şi 660 A în cazul celei noi. Teoretic, cu cât e mai mare acest parametru – cu atât mai bine. Dacă n-ar fi fost o maşină cu sistem start/stop, această valoare putea fi şi de până la două ori mai mică.

Am observat că şi codul numeric al bateriei noi diferă de cel vechi. I-am întrebat pe cei de la service, atunci, dacă e bateria corectă pentru acest model, ni s-a arătat că sistemul celor de la Mercedes-Benz recomandă instalarea bateriei cu cod nou în locul celei vechi, de parcă şi-au ajustat chiar ei între timp parametrii bateriei.
Toate bune, bateria nouă a fost instalată. Cu tot cu manoperă şi o spălătorie făcută maşinii, întreaga operaţiune ne-a costat 5,026 lei. Am plecat şi peste doar câteva minute am început a observa un comportament diferit al sistemului start/stop.

Deşi erau -5 grade afară, sistemul a afişat simbolul pe fundal verde, iar la semafoare a început a deconecta motorul. Ne-am gândit că poate o fi situaţia la primele câteva semafoare, datorită entuziasmului energetic dat de noua baterie. Dar nu. Din acel moment şi până astăzi sistemul start/stop al lui C-Class a început a deconecta întotdeauna motorul chiar şi pe timp extrem de rece, acum iarna. Sistemul aşteaptă încălzirea normală a motorului şi atunci când avem deja temperatura operaţională, motorul e oprit la semafoare, chiar dacă după bord sunt -7, -9, sau -11 grade Celsius, fapt care nu se întâmpla nici în primul an de exploatare a maşinii!
Nu putem explica fenomenul decât printr-o regândire a parametrilor necesari ai bateriei de către inginerii Mercedes-Benz pentru aceste modele, astfel încât noua baterie se potriveşte mult mai bine specificului acestui model. Probabil, după efectuarea acestor calcule deja toate maşinile vin echipate chiar din uzină cu bateria cu parametri uşor modificaţi. Cert e că noua baterie face maşina mult mai fericită, iar odată cu ea, şi pe noi.

Între timp, Mercedes-Benz C-Class se apropie de 98 mii parcurşi, iar de aici parcă nici rubiconul de 100 mii nu mai pare prea departe. Ne place în continuare la fel de mult, o savurăm la fel de mult în fiecare moment de condus.
Ne-a întrebat cineva recent dacă am adăugat vreodată ulei sau alte lichide între deservirile tehnice. Răspunsul e un „nu” ferm. Motorul turbo al lui C-Class nu consumă ulei şi niciodată n-a fost nevoie să suplinim nici măcar 50 de grame de ulei. La fel, n-a fost nevoie să adăugăm nici lichid de răcire, sau orice alt lichid esenţial. Doar lichid de parbriz, care e dintr-o altă poveste, desigur, dar dacă e tot lichid, îl menţionăm. În rest, lichidul de frână l-am schimbat complet la ultima deservire şi asta a fost tot. C-Class e genul de maşină care ne lasă doar s-o savurăm, fără cea mai mică bătaie de cap de sub capotă. Porneşti, mergi, savurezi, ajungi. Porneşti, mergi, savurezi, ajungi. Şi aşa de fiecare dată.
Şi, ştii, Mercedes-Benz C-Class W205 poate să-ţi placă dacă-l vezi pe stradă sau expus în showroom. Dar te vei îndrăgosti cu adevărat de el doar după ce-l vei conduce. Te crezi imun la asemenea „dragoste”? Crezi că-ţi plac alte mărci mai tare şi nu te laşi aşa de uşor cucerit? Condu-l, mergi la un test drive, ocheşte vreun asemenea model la mâna a doua, pentru că deja încep să apară mai multe oferte, apoi spune-ne în comentarii dacă te-a cucerit sau nu!
0
21,158
GALERIE FOTO (17 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!