Votat în prima lectură: maşinile hibride şi mild hybrid NU vor mai beneficia de reduceri de 50% la import!

9 Decembrie 2019, 12:04
Denis Godorozea
Parlamentul a aprobat în prima lectură politica bugetar-fiscală pentru anul 2020. Aceasta vizează şi schimbări majore la taxele de vămuire a autoturismelor importate în ţara noastră, noi şi rulate. Să descoasem modificările propuse de Guvern şi să vedem ce impact vor avea acestea asupra cetăţenilor.
Reducerea de 50% la taxa de vămuire a maşinilor hibride — anulată?

Potrivit modificărilor propuse de Guvern, din 2020 alineatul (18) din articolul 124 din Codul Fiscal va fi completat cu prevederi noi, care să specifice mărimea reducerii şi tipul unităţii de transport pentru care se aplică aceasta.

Conform noilor prevederi, în continuare de o reducere de 50% vor beneficia doar automobilele cu sistem de propulsie plug-in hybrid, deci maşinile hibride ce utilizează un propulsor termic în tandem cu unul sau mai multe motoare electrice, alimentate cu energie electrică de la surse externe.

În cazul maşinilor cu sisteme clasice de propulsie hibridă, ce nu pot fi încărcate de la priză dar utilizează un motor electric în tandem cu cel termic reducerea la acciz va fi acum de doar 25%. Mai gravă situaţia este în cazul maşinilor mild-hybrid, or potrivit noilor prevederi reducerea pentru acest timp de autoturisme va fi anulată complet.
Care este impactul modificărilor şi cine va avea de suferit?

Stabilirea unor reduceri mai mici pentru automobilele cu sisteme de propulsie clasice hibride şi anularea reducerilor pentru vehiculele mild-hybrid va duce inevitabil la creşterea preţurilor pentru aceste automobile pe piaţă, indiferent dacă automobilul este nou sau rulat.

De exemplu, dacă anterior la importul unei maşini noi, cu sistem de propulsie clasic hibrid cu motor pe benzină de 2.0 litri sub capotă, importatorul achita circa 19,000 lei pentru acciz, în urma modificărilor accizul va avea un preţ de circa 28,500 lei, cu 9,500 lei mai scump decât anterior, această diferenţă urmând să fie achitată de cumpărătorul final, adică orice persoană fizică sau juridică din ţara noastră care achiziţionează un automobil hibrid.

În cazul maşinilor mild-hybrid, care nu vor mai beneficia de reduceri, accizul aplicat va fi identic cu cel stabilit pentru maşinile tradiţionale, echipate doar cu motoare termice. Astfel, preţul accizului pentru o maşină mild-hybrid ce utilizează un motor pe benzină de 2.0 litri va fi de circa 38,000 lei. Acest surplus de preţ va fi inclus în preţul final al maşinii în showroom.

Bineînţeles, cetăţenii care importă automobile hibride din străinătate desinestătător vor simţi această scumpire pe pielea proprie, iar astfel am putea anticipa o creştere a preţurilor pe piaţa automobilelor rulate.

Deci, iată care au urma să fie reducerea aplicată la importul automobilelor hibride în 2020:
• Hibrid tradiţional (gen Toyota Prius) — reducere de 25%;
• Plug-in hibrid (hibrid cu încărcare de la priză, gen Mitsubishi Outlander PHEV) — reducere de 50%;
• Mild-hibrid (motorizări mai noi, unde motorul electric are rol doar auxiliar) — reducere 0%.
Maşinile hibride vor deveni mai puţin competitive pe piaţă?

Indiferent de producător auto, automobilele cu sisteme de propulsie hibridă generează costuri de producţie mai mari, fapt ce are un impact negativ asupra preţului final al maşinii hibride, aceasta fiind, de regulă, mai scumpă decât o maşină similară cu acelaşi nivel de echipări, echipată doar cu un motor termic. Însă maşinile hibride deveneau mai competitive pe piaţă datorită acestei reduceri la acciz, care rezulta într-un preţ final mai accesibil şi atractiv pentru consumator, nivelând diferenţa de preţ comparativ cu o maşină cu sistem de propulsie tradiţional.

Revizuirea reducerilor fiscale şi, efectiv, scumpirile pe piaţă vor face automobilele hibride mai puţin atractive pentru consumatori, iar acest fapt va duce la o scădere a cererii pentru astfel de automobile pe piaţă în favoarea maşinilor cu sisteme de propulsie tradiţionale, cu propulsoare termice alimentate doar cu benzină sau motorină. Pe termen lung, noile prevederi vor reduce numărul maşinilor eco în ţară, sporind importul maşinilor cu sisteme de propulsie tradiţionale.
Un alt efect de bumerang al acestor modificări ar putea surveni în cazul automobilelor plug-in hibrid, mai ales în tandem cu o altă modificare ce vizează maşinile catalogate drept „automobile de lux”, începând cu anul 2020. Pragul de aplicare a fost redus la 600,000 lei, (despre asta, într-o ştire separată), iar vorbind de maşini noi plug-in hibrid, cel mai des acestea au preţuri de import de peste 31-32 mii euro, iar asta înseamnă că pe de o parte, li se va aplica înlesnirea la import ca plug-in hibrizi, iar pe de altă parte, vor fi suprataxate ca bun de lux.
1
11,883
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!