Nava Fremantle Highway încă arde, iar la bord s-ar afla mult mai multe automobile, inclusiv 498 maşini electrice

30 Iulie 2023, 11:09
Redacţia PiataAuto.md
Acum 4 zile publicam o ştire despre un incendiu grav, izbucnit la bordul navei Fremantle Highway, care se îndrepta din portul Bremen din Germania către Egipt, având mii de automobile la bord. Incendiul a izbucnit în apropiere de coasta Olandei, iar un membru al echipajului a decedat în încercările iniţiale de a stinge focul. Cauza iniţială a incendiului, anunţară de Reuters şi de presa olandeză, care citau reprezentanţi ai echipajului navei şi ai pazei de coastă, era o maşină electrică, menţionându-se că focul ar fi izbucnit la una din maşinile electrice de la bord, dar a fost imposibil de stins cu forţele proprii. Ulterior, paza de coastă a negat că un reprezentant al său ar fi comunicat despre cauzele incendiului, iar autorităţile au abordat un limbaj mai neutru, spunând că la această etapă nu se poate spune cu exactitate despre cauză. Reuters şi presa olandeză şi-au reconfirmat însă discuţiile iniţiale pe care le-ar fi avut şi informaţia pe care ar fi primit-o şi menţionat iniţial.
Ei bine, azi nava încă mai arde în acelaşi loc, iar operaţiunea de salvare a ei e în plină desfăşurare, or, miza principală e de a nu lăsa nava să se scufunde în ocean cu tot cu maşini, aşa cum s-a întâmplat în cazul navei Felicity Ace în anul 2022. Între timp, compania operatoare a navei a anunţat informaţii oficiale despre numărul automobilelor care se află la bordul navei, prin ofiţerul de presă al K Line, Pat Adamson, citat de Reuters şi Asociated Press. Dacă iniţial se estima că la bordul lui Freemantle Highway se află 2.857 automobile, dintre care 25 ar fi electrice, informaţiile oficiale anunţate acum indică, de fapt, că la bordul navei se află 3.783 automobile, iar dintre ele tocmai 498 de automobile ar fi electrice!
Atât Mercedes, cât şi BMW, au confirmat că au maşini la bordul acestei nave. Iar cifra mult mai mare de maşini electrice de la bord a alimentat din nou acuzaţiile că maşinile electrice, totuşi, sunt cauza primară a incendiului. Şi aici, dacă e să vorbim complet obiectiv, încă nu putem afirma cu certitudine de unde a izbucnit incendiul în lipsa unui verdict oficial, însă e la fel de adevărat că un incendiu la o maşină cu ardere internă, de la bordul unei nave, poate fi stins relativ uşor, cu echipamentul de la bord şi cu antrenarea echipajului. În cazul unei maşini electrice, însă, la bordul unor nave există pături specializate, care izolează maşina arzândă de oxigen şi astfel ar putea opri incendiul, cel puţin la faze iniţiale, însă e greu de spus dacă asta împiedică reaprinderea şi dacă asemenea pături sunt cu adevărat eficiente. Deocamdată n-au prea fost raportate cazuri sonore de incendii izbucnite la bordul navelor şi stinse cu succes cu asemenea pături — doar teste demonstrative ale producătorilor de pături. Respectiv, obiectiv vorbind, incendiul de la bordul Fremantle Highway putea porni de la altceva, dar dacă ajunge la o maşină electrică, devine mult mai greu, aproape imposibil de stins cu forţe limitate. Iar când la bord sunt aproape 500 de maşini electrice, toate cu câte 500-700 kg de baterii, situaţia nu mai poate fi stăvilită nici măcar de forţe profesioniste de pompieri.
Iar modul în care se gestionează acum operaţiunea de salvare confirmă această dificultate. Pompierii au decis că nu mai are rost să se încerce stingerea incendiului, ci doar urmărirea lui şi urmărea carenei navei, ca aceasta să nu fie afectată şi să nu fie scufundată. Autorităţile voiau să remorcheze azi nava mai aproape de coastă, într-un loc mai puţin adânc, unde riscul de naufragiu ar fi mai limitat, dar condiţiile meteo şi de vânt nu permit deocamdată acest lucru. Deşi la această etapă carena navei nu pare afectată periculos, la locul incendiului stă de gardă o navă specializată în recuperarea scurgerilor de combustibil naval, în cazul în care acest lucru s-ar produce. Deocamdată, însă, nava continuă să ardă în acelaşi loc în care a luat foc, şi abia ieri seară monitorizarea termică a ei părea să indice o scădere a temperaturii de ardere şi o reducere a fumului rezultat, ceea ce dă speranţe că apogeul incendiului ar putea fi trecut.
0
2,525
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!