Istoria camioanelor Tatra care au tractat şi împins un excavator de 350 tone în deşert, având motor răcit cu aer, şi realizează misiuni dificile de ani încoace

18 August 2023, 17:34
Redacţia PiataAuto.md
În lumea carierelor şi mineritului, există excavatoare care cântăresc sute de tone. Şi în timp ce unele sunt asamblate direct la locul de muncă, fiind transportate pe bucăţi, pentru că ar cântări prea mult pentru un singur transport, există şi misiuni inimaginabil de dificile, când e nevoie, de exemplu, de a duce dintr-un punct în altul un excavator Liebherr R 9350, care cântăreşte doar el 310 tone, iar cu tot cu platforma pe care ar putea fi transportat — 350 de tone. Şi dacă mai spunem că un asemenea transport trebuie făcut vara, în deşert, atunci misiunea devine de-a dreptul copleşitoare. Ei bine, iar pe lângă asta, mai putem afla că-n toată ecuaţia a fost implicat un camion Tatra clasic, cu motor diesel răcit cu aer! Atât de multe tone, în deşert, şi un motor răcit cu aer!
Ei bine, tot acest transport a avut loc în Israel, de fapt, şi nu e unul singur, ci de la el a pornit o întreagă istorie interesantă, care durează de ani încoace, până în prezent. În Israel există un dealer Tatra, care importă şi vinde camioane cehe în ţara sa. Dar la un moment dat, pe lângă livrările obişnuite, în adresa sa începuseră a parveni solicitări speciale pentru misiuni unitare. Companii şi instituţii de stat începuseră să-i întrebe dacă n-ar putea să le rezolve misiuni logistice complicate, dacă tot importă camioane Tatra, care sunt renumite pentru calităţi de înaintare în offroad şi tractare de transporturi mari, agabaritice. Amintim, Tatra avea un camion T141, care putea tracta 100 tone încă în 1957!
Ei bine, la un moment dat dealer-ului Tatra i-a venit ideea să-şi formeze propria echipă de transporturi speciale, pentru a răspunde acestor solicitări frecvente, dar extraordinare. Aşa că a comandat la fabrică mai multe camioane Tatra pentru propria flotă, printre ele atât modele mai moderne Phoenix, echipate cu motor Paccar, răcit cu lichid, cât şi modele clasice Tatra 815, cu motoare în formă de V, răcite cu aer. Asta se întâmpla acum aproape un deceniu.
Misiunea care a făcut renumită această companie israeliană, însă, a venit în 2018 şi a fost această transportare a excavatorului Liebherr R 9350 către una din carierele din deşert în Israel. Să transporţi 350 de tone e deja o misiune ce ar intra în top 10 cele mai grele obiecte singulare transportate în lume, iar pentru echipa din Israel era cea mai mare misiune de până atunci.
Aceştia au ales o formulă prin care platforma principală avea 16 punţi, fiecare punte având 4 seturi de roţi duble. Deci 8 roţi pe punte şi 128 roţi în total!
Platforma avea roţi manevrabile hidraulic individual, pentru a putea vira într-o direcţie pe punţile faţă şi în cealaltă direcţie pe punţile spate şi altfel ajuta manevrabilităţii.
În faţă a fost pus să tracteze greul un camion Tatra 815 din cele clasice, cu motor răcit cu aer şi tracţiune 8x8, cu demultiplicator de cuplu. Anume el trebuia să preia cea mai mare parte a sarcinii de tractare a celor 350 de tone.
Totuşi, pentru că relieful nisipos de deşert e dificil, în spate a fost pus şi un Tatra Phoenix 6x6 cu motor răcit cu lichid, pentru a împinge platforma din spate şi a ajuta astfel la efortul de transportare.
Misiunea a fost îndeplinită cu succes, în ciuda temperaturilor toride de deşert, în ciuda răcirii cu aer a motorului impus să funcţioneze în forţă constant, la o tractare atât de complexă.
Acea misiune a dus la o reputaţie impecabilă a dealer-ului Tatra din Israel în direcţia unor asemenea sarcini logistice. Acesta şi-a mărit fota cu alte câteva camioane, dar şi tot soiul de utilaje speciale, şi continuă să îndeplinească un număr imens de misiuni logistice dintre cele mai dificile şi variate cu camioanele Tatra. Doar în acest an a transportat carene de nave, generatoare, camioane miniere, a tractat cabluri maritime pentru conectare, rezervoare imense de apă — orice ne-am putea imagina, practic.
Imagine de la un transport agabaritic de acum câteva zile

Şi partea interesantă e că aceleaşi camioane care au participat la legendarul transport din 2018 mai există şi azi în flotă şi operează misiuni şi acum, în 2023. Camionul T815, care tracta excavatorul de 350 tone, avea numărul 3619 pe el, iar camionul Phoenix, care împingea acel transport, avea numărul 3630.
Ei bine, mai jos putem vedea camionul 3619 într-o misiune recentă, din 2023.
Foto: Acelaşi camion 3619 muncind în prezent

Iar mai jos e camionul 3630, folosit şi mai frecvent în misiuni recente.
Foto: Acelaşi camion 3630 muncind în prezent

Şi până şi platforma cu 16 punţi şi 128 roţi e în continuare folosită pentru tot soiul de transporturi speciale.
Deci, istoria asta a luat turaţii cu un transport de 350 de tone, care a devenit legendar, iar aceleaşi camioane Tatra au continua şi mai continuă să muncească la misiuni măreţe până în prezent, adeseori în condiţii de deşert!
0
53,112
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!