Cum arăta, ce parametri avea şi pe ce traseu circula primul troleibuz din Moldova

17 Octombrie 2023, 10:47
Redacţia PiataAuto.md
Troleibuzele sunt astăzi principala formă de transport public din Chişinău, în ultimul deceniu ele cunoscând o nouă perioadă de reînnoire a parcului şi de condiţii mai bune oferite călătorilor. Regia Transport Electric din Chişinău a publicat de curând câteva imagini de arhivă cu primul troleibuz din Chişinău, exemplar care mai există şi azi în formă restaurată, oferind şi detalii suplimentare despre prima rută de troleibuz.
Aşadar, inaugurarea primului troleibuz din Chişinău a avut loc la 12 octombrie 1949, deci acum 74 ani. Prima rută de troleibuz urma bulevardul numit azi Ştefan cel Mare din centrul Chişinăului, şi începea la strada „Gospitalinaia” de atunci, actuala stradă Toma Ciorbă. Staţia terminus de la celălalt capăt al rutei se afla pe strada „Svecinaia”, actualul bulevard Iurii Gagarin, troleibuzul ajungând astfel la gara feroviară.
Modelul de troleibuz care a dat start acestui tip de transport în Chişinău a fost MTB-82, un troleibuz care fusese pus în producţie în anul 1946, cu o construcţie extrem de simplificată, după ce anterior fabricile din URSS încercaseră să producă un model american de troleibuz, achiziţionat prin licenţă de la GM, dar calitatea slabă a asamblării acelui troleibuz mai complet determinase probleme majore de fiabilitate şi exploatare. Troleibuzul MTB-82 prelua elementele constructive de bază, dar în acelaşi timp simplificase tot conceptul la maxim, pentru a elimina riscurile de fiabilitate. Designul modelului a rămas însă inspirat de pe acel model GM din anul 1940.
Foto: Primul troleibuz din Chişinău, în formă restaurată, păstrat până în zilele noastre

Troleibuzul avea un motor de doar 80 kW putere, deci 109 CP, deşi doar masa proprie era de 9,25 tone, la care se mai adăugau cei până la 86 de pasageri care putea încăpea în acest troleibuz. Cuplul instantaneu şi reductoarele, dar şi lipsa necesităţii pentru o viteză prea mare, făceau aceşti parametri relativ suficienţi. Gestionarea propulsiei se făcea prin reostate destul de elementare, fără prea mare grijă la eficienţa în consum, dar în acea perioadă şi tehnologiile erau mai spartane pentru electromotoarele de acest tip, şi grijile pentru eficienţă nu erau prioritare.
Circulaţia troleibuzelor s-a extins rapid pe noi rute în Chişinău, dar tot ea a venit în detrimentul tramvaielor, care circulau până atunci în capitala Moldovei. La sfârşitul anilor 40, de exemplu, tramvaiele raportau 9 milioane de pasageri transportaţi anual. În Chişinău, spre exemplu, circulau şi tramvaie Gotha ET35, produse în fosta Germanie de Est.
Tramvaiul a fost tot mai mult neglijat în anii 50, însă, iar decizia de eliminare a acestuia din oraş a venit în 1961, la 12 ani după apariţia troleibuzului.
Şoferii de troleibuz avea o uniformă specială, cu iz de solemnitate

Ulterior, troleibuzele s-au dezvoltat până la o reţea completă, care să acopere întreg oraşul, cu câteva zeci de rute şi sute de unităţi care circulau în fiecare zi. Acestea s-au extins nu doar în oraşele Chişinău şi Bălţi, dau au inspirat până şi locuitorii dintr-un sat, pe nume Solonceni, care au creat prima şi singura rută de troleibuz rural din lume!
Foto: Troleibuzul din satul Solonceni
1
1,597
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!