Prima pagină  »  Teste drive  »  BMW M3 Cabrio
10 MARTIE 2011
8,612
BMW M3 Cabrio
De Ilie Toma
2
In drumul nostru de la Salonul Auto de la Geneva spre Chisinau, am avut onoarea sa vizitam orasul-patrie a celor de la BMW – Munchen – pentru un test drive de exceptie. Fiind la doi pasi de sediul central BMW si una din cele mai mari uzine ale grupului, am putut sa ne rasfatam cu alegerea modelului pe care sa-l testam. Am optat, prin urmare, pentru un model cu totul deosebit.



Am vrut performanta, mai ales ca Germania este tara autostrazilor fara limita de viteza. Evident, ne-am gandit la divizia M a grupul BMW. Apoi mi-am amintit o intrebare pe care i-am dat-o presedintelui diviziei M, Kay Segler, acum un an si jumatate, cand acesta ne instructa la un test drive cu X5M si X6M, in Austria. L-am intrebat atunci parerea lui subiectiva, vizavi de modelul din gama M pe care l-ar prefera el, creatorul principal al acestor modele. Mi-a raspuns fara ezitare: “M3, fara indoiala. E cel mai compact, cel mai echilibrat si iti da voie sa faci absolut orice iti doresti cu performanta de sub capota”. Am ales prin urmare, sa testam si noi acum BMW M3, iar ca lucrurile sa fie si mai picante, ni s-a propus versiunea decapotabila a acestuia! Da, decapotabila, la inceputul lunii martie!

Agresivitate discreta

Cunoscatorii marcii bavareze vor recunoaste un BMW M3 imediat. Cele mai vizibile forme distincte, fata de o versiune standard, sunt date de bara de protectie cu guri mari de aerisire, aripile cu insertiile laterale specifice “M3”, si capota putin bombata in partea sa centrala. Nu e un artificiu vizual insa – sub capota lui M3 sta un V8 enorm, de 4.0 litri, iar acel spatiu chiar e necesar pentru a face loc motorului imens.



Anume lipsa de artificii nenecesare te captiveaza la M3. Chiar si prizele imense de aer din fata au o functie importanta pe care o indeplinesc, cea de a raci motorul setos de performanta. Per total, insa, BMW M3 nu iese in evidenta ca un adolescent dornic de atentie, ci mai degraba se concentreaza asupra senzatiilor oferite celui de la volan, pe care il coplesteste ireversibil.

Performanta pura

Sub capota, spuneam, avem un V8 enorm, aspirat natural, care produce, din ai sai 4.0 litri, 420 CP! Fiecare litru livreaza, astfel, 105 CP, si asta fara interventia vreunei turbini smechere, care ar asigura injectii de putere. Nu, pe M3 puterea este lineara si instantanee, asa cum doar un adevarat V8 o poate face. Orice apasare de pedala tureaza imediat motorul, iar imediat inseamna cu adevarat o clipa incomensurabila. Puterea si cuplul sunt atat de mari si vin atat de rapid in puntea spate, incat, daca nu ar exista sistemele electronice de control, masina si-a pierde controlul imediat.



Iar partea cea mai picanta e ca aceste sisteme pot fi si deconectate... Lasam acest deliciu pentru ceva mai tarziu...

In oras, limita de viteza de 50 km/h este atinsa intr-o secunda de la pornirea de la semafor. Sunetul sonorific al esapamentului iti mareste pofta de acceleratii pronuntate, insa orasul e locul in care trebuie sa tii leul in cusca, pentru ca altfel risti sa incalci regulile de circulatie. Anume astfel se simte M3 in mediul urban – ca un leu fioros incatusat dupa gratii de fier...

Primele stopuri scot in evidenta imixtiunea sistemului start/stop, pe care bavarezii l-au montat, cel mai probabil, ca sa-i impace pe ecologisti. Sistemul nu-si are locul pe o astfel de masina, pentru ca nu face decat sa opreasca nebunia de motor cand ti-e viata mai draga, iar repornirea lui dureaza ca un start obisnuit, cel putin o secunda. O secunda pe care n-ai vrea sa o pierzi auzind startorul care incearca sa porneasca V8-ul de sub capota. Prin urmare, cel mai istet lucru pe care il poti face e sa deconectezi gadgetul ecologic si sa-i dai voie V8-ului de 420 CP sa-si faca treaba nestingherit.

Din clipa in care te pomenesti pe o autostrada, pe care nu exista nici o limita de viteza, toate incep sa aiba sens. Si motorul enorm, si puterea imensa, si manevrabilitatea de exeptie, si transmisia inteligenta... Traseul ne bucura cu un carosabil perfect drept, fara nici o denivelare, asa cum tara noastra doar viseaza, din pacate...



In cateva secunde am 150 km/h, si am senzatia ca M3-ul se simte ca la o plimbare agale... In scurt timp vin si 200 km/h, iar BMW-ului pare sa inceapa sa-i placa viteza. La 240 km/h masina se simte la fel de increzuta si la fel de setoasa de performanta... Lipsa oricaror denivelari pe carosabil iti permite sa te concentezi la senzatia data de motor si suspensie, la traiectoria ta de mai departe... Autostrada este una absolut dreapta, fapt care ne permite sa presam si mai departe pedala...

In cartea tehnica a modelului sta indicata o viteza maxima de 250 km/h, limitata electronic, in mod evident. Doar ca acul vitezometrului masinii noastre nu s-a oprit la 250 km/h, ci a mers pana spre 270 km/h... Este o nebunie! Mai mult de atat nu am riscat sa acceleram, pentru ca anvelopele de iarna, cu care este incaltata masina, nu permiteau. Si totusi, la 270 la ora, M3 Cabrio se simte incredibil de placut, captivant si implicant. La 270 la ora, motorul urla de placere si abia atunci a 7-a treapta a transmisiei isi indeplineste cu adevarat rolul! La 270 la ora, intr-un singur minut parcurgi 4.5 km! Iar asta inseamna 75 metri intr-o secunda!

Cu decapotabila la munte

Autostrada pe care circulam este renumita chiar si pentru germanii amatori de viteze extreme. Este dreapta, dupa cum spuneam, si duce intr-o statiune montana renumita – Garmisch – si tocmai de asta este utilizata in mare parte de cei care pleaca sau revin de acolo, fapt care o face si foarte libera. Aici poti vedea germani cu cele mai performante modele Porsche, Lamborghini, Ferrari sau orice altceva, care isi descatuseaza caii-putere.



Garmisch, dupa cum spuneam, e o statiune montana renumita in Bavaria, tot aici avand loc acum mai putin de o luna si campionatul mondial de schi alpin. Un motiv in plus pentru noi sa mergem cu o decapotabila acolo.

Cu cat ne apropiem mai mult de statiunea montana, insa, carosabilul ne rezerva o mare doza de adrenalina, sporita de puterea imensa a lui M3 Cabrio. La un moment dat, autostrada devenise acoperita cu un strat subtire de bruma, care o facea destul de alunecoasa. Accelerand puternic cu M3 Cabrio, puntea din spate impinge imediat masina spre viteze extreme, insa, de indata ce ridicam brusc piciorul de pe acceleratie, obtinem un efect curios. Sistarea brusca a acceleratiei, transforma rolul puntii spate din mortice in punte care franeaza prin motor, or, asta aminteste de efectul de a trage frana de mana la viteze mari. Cu un carosabil lunecos, rotile din spate incep a luneca pe bruma, incercand a destabiliza masina. Aici intervin sistemele electronice, care tin in frau traiectoria masinii, insa in acel moment sesizezi ca puterea imensa de sub capota nu este o gluma.

Peste ceva timp, autostrada a derivat in drum montan, cu multe viraje, pregatite sa ne accentueze manevrabilitatea lui M3 Cabrio. In acest moment padelele de schimbare a treptelor transmisiei, pozitionate pe volan, sunt deosebit de placute. Adevarul e ca generatia curenta a lui M3 poate veni echipata si cu o transmisie manuala in 6 trepte, insa cea automata este intr-atat de performanta si inteligenta, incat toti parametrii de performanta ai masinii sunt net superiori in cazul transmisiei automate.



Modelul testat de noi este de asemenea echipat cu transmisia automata si vorbim aici de o cutie de viteze cu dublu ambreiaj, in 7 rapoarte. Schimbul treptelor este realizat intr-atat de rapid, incat acceleratia de la 0 la 100 km/h dureaza 5.3 secunde in cazul cutiei manuale si doar 5.1 secunde in cazul celei automate. Chiar daca veti opta pentru regimul manual, in care schimbati treptele prin actionarea padelelor de pe volan, executia are loc impecabil, precis, si deosebit de rapid. Cu ajutorul padelelor poti imprima masinii un comportament de circuit, in care, inaintea virajelor, retrogradezi treptele, asigurand si franarea, dupa care, schimbi treptele dupa plac, in cele mai potrivite momente.

Daca e sa intram si mai mult in esenta, transmisia lui M3 utilizeaza doua structuri distincte in constructia sa: treptele a doua, a patra si a sasea sunt incadrate intr-una din structuri, in timp ce prima, a treia, a cincea si a saptea - in cea de-a doua structura. In momentul in care schimbi treapta, spre exemplu, din a 2-a in a 3-a, se produce o schimbare intre cele doua structuri si astfel, in timp ce treapa a 2-a abia este degajata, ce-a de-a 3-a este si inclusa. Chiar si asa, transmisia lui M3 are 5 moduri de operare in regim automat si 6 moduri in regim manual, pentru a-i imprima cutiei de viteze un comportament cat mai adecvat pentru stilul de condus al celui de la volan. Vorbim de inginerie geniala, in cel mai adevarat sens al ei...

Sa revenim la viraje, pentru ca, spuneam, aici se fac simtite si mai bine calitatile de manevrabilitate ale masinii. Cred ca ar fi in plus sa spun ca masina asta ia virajele excelent, pentru ca e construita pentru asta si isi indeplineste misiunea de exceptie. Lucrurile devin mai palpitante in momentul in care incluzi sistemul EDC (Electronic Damping Control), pentru ca suspensia devine si mai rigida, iar masina inainteaza prin viraje deosebit de ferma, cu inclinatii nule pe lateral.



Si in fine, doar cand esti pregatit si simti ca poti controla puterea imensa, ai putea incepe sa pui in functiune butoane precum “M”, “POWER” sau “DSC OFF”. Butonul POWER, arunca definitiv gratiile in care e tinut motorul, permitandu-i acestuia sa ofere tot ce poate. Fiecare acceleratie devine egala cu un urlet sonorific si o turare instantanee. Pornirile de pe loc in acest regim vor aduce burnout-uri scurte, iar presarea puternica a pedalei la mijlocul virajului, scoate masina instantaneu din curba, facand-o imediat nevazuta.

In mod normal, sistem DSC previne masina din a-si pierde traiectoria fireasca, insa butonul M ii ofera masinii ceva mai mult comportament picant, vrand parca sa-ti arate ce ar putea sa faca intr-un mod absolut manual. Cu regimul M activat, M3 Cabrio poate intra in derapaje scurte in viraje, poate arde nitel cauciucurile la pornire – intr-un cuvant, iti ofera toate deliciile pe care stie a le face M3 intr-o doza minima, cat sa te mentina in siguranta pe traseu.



Pana la urma, mi-am zis ca e cazul sa fim fata in fata, omul si puterea imensa. I-am deconectat lui M3 sistemul DSC, i-am aplicat o rigiditate maxima in amortizoare, i-am dat voie motorului sa isi dezlanuite la maxim puterea. Si transmisia, desigur, am setat-o in regim manual. Acceleratie maxima. Fum negru la rotile din spate. Asta e – putere imensa, cuplu imens si doar doua roti prin care aceasta sa fie canalizata pe carosabil. Simpla acceleratie la podea nu da rezultate, trebuie sa stii cum sa imblanzesti bestia si atunci ii indrepti puterea unde iti doresti.

Ne ridicam pe un drum montan izolat, insa cu foarte multe viraje. Fiecare din ele ne da ocazia unor derapaje delicioase, in fiecare secunda esti la marginea unui abis, in care jonglezi cu dorinta diabolica a masinii de a-si descarca forta si pierderea controlului asupra ei. Pe langa toate, insa, dupa multe, multe viraje, M3 te lasa sa ii simti capacitatea de echilibru prin fiecare punct de contact – prin mainile din volan, prin pedala de acceleratie, prin schimbul treptelor transmisiei si atunci, dorinta diabolica a masinii de descatusare devine scopul tau pentru fiecare clipa petrecuta la bord.

O legenda vie

M3 este una din cele mai geniale masini aflate in productie curenta. Este o masina a puritanilor, a celor ce apreciaza elementele traditionale ale unei masini de performanta. Are un motor aspirat natural, tractiune pe spate, manevrabilitate de exceptie. Trendul ecologic i-a adus un sistem start/stop inutil, insa, pentru o urmatoare generatie, ar putea sa-i aduca si un motor turboaspirat in locul celui de azi. Insa, oricat de avansata nu ar fi o turbina si oricat de minim nu ar fi turbolag-ul, senzatia puterii lineare este una a performantei pure si nu poate fi inlocuita de un motor turbo. Ar fi minunat ca BMW sa pastreze aceste valori ale M3-ului de astazi pentru generatiile ulterioare, altfel, peste multi ani, am putea privi acest model ca pe un ultim M3 pur...



Este adevarat ca M3 Cabrio consuma al naibii mult, dar cine isi doreste economie, si nu performanta, sa-si ia un diesel cu emblema ecologica. Noi am pornit cu rezervorul plin (63 litri) si intr-o directie, spre Garmisch, am parcurs aproximativ 125 km, cu dezlantuiri absolute de putere, care ne-au consumat cam jumatate de rezervor... Inapoi insa, cu un condus mult mai moderat cu viteze constante de 200-220 km/h, motorul ne-a consumat mai putin de un sfert de rezervor.



Practicism? Nu, desigur, e absurd sa cautam practicism intr-un M3 Cabrio. Este o masina egoista cu desavarsire, si asa trebuie sa fie. De asta, daca mai ai si o familie mare, s-ar putea sa ai nevoie de o prima masina, iar BMW M3 Cabrio sa isi pastreze rolul de masina egoista, pe care o conduci din placere, atunci cand ti-e viata mai draga.

Video

Cu suportul clubului AutoAsist, PiataAuto.md a realizat si un material video de la testul drive BMW M3 Cabrio in Germania. Va invitam sa il urmariti mai jos

BMW M3 Cabrio în acţiune - drive test PiataAuto.md în Munchen, Germania.
GALERIE FOTO (39 IMAGINI)
COMENTARII (2)
BMWPower.MD
Chişinău
la 21 Mai 2011 - 14:17
Frumos testul, in sfirsit si ai nostri ajung sa testeze masini extraordinare ;)
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 17 Septembrie 2013 - 16:01
Prea tare se tureaza
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!