Evoluţia din ultimii ani a celor de la Hyundai-Kia este absolut fascinantă. Fiecare nou model pare croit exact pentru cerinţele pieţei, şi este servit publicului la un preţ impresionant de corect. Produs, preţ, plasament şi niţică publicitate cele patru componente descrise în cărţile clasice de marketing, de care Kia face uz la maxim.
Acum mai bine de un un, când noul Sportage şi-a făcut debutul la Salonul Auto de la Geneva, aveam impresia unui model care va detrona mulţi concurenţi din segmentul său, dacă avea să vină cu un preţ corect. Iar faptele au întrecut aşteptările în cazul lui Sportage. Preţul a fost chiar mai bun decât se aştepta, iar produsul unul de un succes răsunător.
Kia Moldova a comercializat toate exemplarele de Sportage pe care le are rezervate din partea producătorului pe întregul an, fiind în aşteptarea permisiunii de mărire a cotei de exemplare anuale. Şi asta pentru că, la un preţ de bază de 16,500 Euro, Sportage bate nemilos în concurenţă şi convinge publicul imediat.
Design îndrăzneţ
În timp ce germanii au descoperit cheia continuităţii succesului în menţinerea sobrietăţii în design, coreenii par să câştige teren printr-un design tot mai îndrăzneţ. Kia Sportage, spre exemplu, este agresiv, opulent, iar liniile sale formează un întreg închegat, astfel încât în faţa ochilor se aşterne un produs integru şi inovativ.
Sportage are un design de senzaţie, care va atrage privirile trecătorilor şi care crează impresia unui automobil mai mare şi mai scump decât e Sportage în realitate. Kia Sportage are şi o gardă la sol înaltă, care, în tandem cu silueta sa agresivă, dar senzaţia unui SUV musculos şi capabil.
Interior european
Interioarele modelelor coreene erau deseori criticate pentru omniprezenţa plasticului dur şi a formelor deocheate. Doar că timpul experimentelor a trecut pentru cei de la Kia, iar interiorul lui Sportage se arată ca unul bine desenat, ergonomic şi bine asamblat. Întregul bord este acoperit cu un material moale la atingere, iar plasticul dur a crescut în calitate. Formele interiorului continuă conceptul design-ului exterior, cu linii şi unghiuri similare.
Materialul textil al scaunelor e unul bun pentru segmentul bugetar, însă nu tinde spre titlul de premium. Totuşi, o soluţie inteligentă şi necostisitoare ca şi producţie, îi creşte senzaţia calităţii: cusăturile cu aţă de culoare contrastantă. Vă amintiţi interioarele Aston Martin sau Jaguar britanicilor le prag interioarele excelente şi acolo se vor întâlni foarte des borduri din piele cusută cu aţă albă.
Pe lângă design, interiorul lui Sportage este şi foarte practic, cu multe spaţii de depozitare şi reglaje ale scaunelor. Pentru pasagerii din spate spaţiul oferit este unul generos, şi tinde să echivaleze o clasă superioară, deşi cei mai înalţi pot avea dificultăţi cu spaţiul pe înălţime, din cauza siluetei specifice a maşinii.
Pentru cel de la volan există o vizibilitate bună a părţii frontale, însă viziunea oferită de lunetă este una destul de redusă, din nou din cauza siluetei specifice şi a montanţilor spate supradimensionaţi. Oglinzile exterioare bine configurate salvează însă situaţia.
Ţinută de drum
Kia Sportage este un model manevrabil, care se descurcă excelent pe drumuri cu un carosabil bun. Virajele se pot lua cu viteze curajoase, iar SUV-ul îşi va păstra conduita excelentă. Pe drumuri denivelate însă, suspensiei îi lipseşte o mai bună capacitate de absorbire a energiei, astfel încât oscilaţiile se transmit în caroserie mai mult decât ţi-ai fi dorit. Totuşi maşina nu dă semne că gropile şi denivelările ar deranja-o şi i-ar submina fiabilitatea.
Partea care bucură extrem de mult este izolarea fonică, mult mai bună decât a concurenţilor direcţi. De fapt, Sportage se detaşează de segmentul bugetar la acest capitol, apropiindu-se mult mai mult de modelele premium. Chiar şi la viteze mari, confortul acustic la interior rămâne a fi foarte bun.
Sub capota modelului testat de noi este amplasat propulsorul turbodiesel, de 2.0 litri. Diesel-urile coreene sunt foarte dinamice, comparativ cu capacitatea cilindrică pe care o au, iar propulsorul lui Sportage nu face excepţie în acest sens. Acceleraţiile sunt dinamice, se poate recurge la depăşiri curajoase. Posesorul unui Sportage, cu un astfel de propulsor, nu se va plânge de lipsă de putere.
Sunetul motorului pătrunde destul de rafinat la interior, şi nu deranjează chiar dacă este turat mai intens. Diesel-ul lui Sportage funcţionează foarte ritmat, iar un propulsor care toarce plăcut este întotdeauna plăcut şi auzului.
Direcţia modelului este bine calibrată, şi oferă o bună informativitate. Este plăcut să manevrezi cu volanul modelului, pentru că îl simţi bine conectat cu drumul, iar asta îţi sporeşte senzaţia de naturaleţe. Vibraţiile şi deniverările carosabilului, sunt însă bine izolate de coloana de direcţie, prin urmare nu se transmit în volan.
Per total, călătoriile lungi la bordul lui Kia vor fi relaxante, Sportage având toate ingredientele necesare unei ambianţe reuşite la bord.
Tracţiune
Kia Sportage este disponibilă atât cu tracţiune faţă, cât şi cu tracţiune pe patru roţi. În test, avem varianta cu patru roţi motrice, iar lângă levierul cutiei de viteze se poate observa un buton de blocare a distribuţiei cuplului între cele două punţi. Apăsarea acestuia este însă neinformativă, pentru că nu prea reuşeşti să înţelegi dacă l-ai cuplat sau nu. În regim normal, marea parte a cuplului revine roţilor faţă, iar dacă maşina pierde aderenţă, cuplul este distribuit între cele patru roţi. Odată cu apăsarea butonului, se impune o distribuţie constantă între punţi.
Sportage nu va face minuni în offroad, deşi pe un teren acoperit cu zăpadă se va descurca excelent. Kia Sportage oferă ceea ce trebuie să ofere un SUV compact şi marea majoritate a proprietarilor de SUV vor fi satisfăcuţi de capacităţile modelului.
Eficienţă
Kia Sportage vine cu un gadget la care am privit suspect la început. E vorba de un buton, numit Active Eco, poziţionat în partea stângă a şoferului. La apăsarea acestui motorul devine mai leneş, în incercarea de a te ghida spre un consum eficient. Am probat acest regim, şi în marea parte a momentelor, motorul evită să exploateze capacităţile turbinei, iar prin asta accelerezi mai lent şi deci consumi mai puţin. Doar că partea cu Active mai sugerează ceva: şi anume că, dacă vei presa mai puternic pedala, propurul îţi va asculta intenţiile şi iţi va oferi şi prize mai pronunţate de accelerare, iar în momentul în care vei decide că e momentul să revii la un ritm mai eficient, sistemul va readapta comportamentul propulsorului. Iar eficienţa se face simţită cu acest regim poţi obţine un consum cu 1-2 litri la 100 km mai puţin, în dependenţă de maniera în care conduci.
La un traseu lung, însă, dacă nu ţii neapărat să te grăbeşti, asta îţi poate optimiza foarte mult bugetul călătoriei. Prin urmare, în acest caz, gadgetul ecologic ne-a plăcut foarte mult şi îl considerăm extrem de util.
Raport calitate preţ
Ei bine, dacă săptămâna trecută vorbeam de modele care sunt achiziţionate din simpla plăcere, fără vreun raţionament logic, în cazul lui Sportage raţiunea este cea care aduce decizia de cumpărare. Clienţii lui Sportage vor primi un maxim de avantaje pentru un preţ cât se poate de optim, şi, dacă nu sunt prea pretenţioşi în căutarea interioarelor cu covoraşe albe pe jos, atunci vor avea o experienţă fericită în calitate de posesor al modelului.