Ceea ce testăm astăzi este o mostră de absolut a industriei auto. Este ceea ce ar trebui să punem într-un cavou al timpului, pentru ca, peste mii de ani, cei care vor trăi atunci să admire nivelul civilizaţiei şi al rafinamentului pe care am reuşit să-l atingem.
Este şi unul din cele mai frumoase modele, căruia i-a dat naştere Mercedes-Benz în ultimii ani. Design-ul Mercedes-Benz s-a redescoperit pe sine însăşi odată cu apariţia lui SLS AMG, iar sursa inspiraţiei a fost chiar istoria, acele forme minunate ale anilor 50. Designerii germani au reuşit astfel să dea o nouă identitate mărcii, să o apropie de tradiţiile şi valorile care o definesc, să-i imprime agresivitatea şi alura de performanţă de care se îndepărtaseră modelele mărcii.
Şi cum genialul se ascunde de cele mai multe ori în lucruri simple, noua grilă frontală, cu o singură linie orizontală pe mijloc, cu unghi aproape vertical şi steaua cu trei colţurile generos dimensionată, devine tot mai sigur sinonim cu noua eră Mercedes-Benz.
Design
Generaţia precedentă a lui CLS a fost cea care a dat tonul, demonstrând că în lumea auto se mai pot naşte idei revoluţionare, puse cap la cap într-o formă fascinantă. Iar noul CLS a avut o barieră extrem de dificilă în calea sa, trebuind să se ridice la înălţimea ştachetei pe care a creat-o predecesorul său.
Din fericire, a făcut-o noul CLS trezeşte acceaşi fascinaţie şi admiraţie pe care o trezea cândva predecesorul său. Mai mult ca atât, prin identitatea nouă pe care o trasează în rândul limuzinelor Mercedes-Benz, CLS se apropie de definiţia modelului sublim, care reprezintă tot ceea ce înseamnă astăzi marca creată de Daimler şi Benz, cu tot cu tradiţiile de 125 de ani.
E alb. CLS-ul din testul nostru despre el e vorba. Şi de parcă n-ar fi de ajuns grila verticala agresivă, e dotat cu kit-ul AMG iar asta înseamnă bare de protecţie mai puternic profilate, jante AMG de 18 inch, un set performant de frâne AMG cu discuri perforate şi tobe de eşapament modificate. Să rămâi indiferent în faţa acestei maşini, ar însemna că eşti un nihilist fără şanse de a mai simţi o bucurie umană.
În partea din spate, aripile roţilor sunt accentuate de o linie genială, pe cât de discretă, pe atât de eficientă. Aminteşte cumva de liniile similare ale muscle-car-urilor, însă aici ia o formă atât de bine încadrată în desenul general al maşinii, încât de întrebi cum poate fi atât de bine îmbinată eleganţa şi agresivitatea pe aceeaşi maşină... Este exact ceea, de ce avea nevoie Mercedes-Benz! Actualul C-Class, atunci când a apărut, a adus linii noi, proporţii noi. E-Class-ul actual a încercat o nouă formă a părţii frontale, cu faruri în lini ascuţite, însă n-a fost să fie. N-a prins. E drăguţ, dar nu şi genial. SLS AMG a devenit genial, iar Mercedes-Benz şi-a dat seama că este aproape de marea revelaţie. CLS o întruchipează! Toate modelele următoare vor duce mai departe această nouă identitate viitorul A-Class şi B-Class, C-Class facelfit deja a preluat cât a putut şi sunt sigur că şi viitorul E-Class facelfit va prelua noua grila, şi chiar următoarea generaţie a Clasei S...
Lux
În interior, descoperim un lux predicitibl, condimentat de elemente ale pachetului AMG. Volanul cu trei spiţe, cu inserţii metalice, şi pedalele acoperite şi ele cu inserţii metalice, îţi sugerează că ai putea să-ţi faci de cap oricând. Ceasurile de bord sunt trei la număr şi foarte adânci ca şi formă. Acest fapt îţi sugerează din nou o revenire la formele de odată, mai ales că şi fundalul pe care sunt inscripţionate cifrele acestora, este unul de culoară albă.
Bordul lui CLS adoptă simetria, ca reţetă verificată în timp a frumosului. Consola centrală coboară fluid şi continuă spre tunelul central şi cotieră, sporindu-ţi senzaţia de forme estetice. Luminile interiorul sunt gândite într-o formă care să te învăluie în relaxare şi eleganţă, mai ales că CLS adoptă şi el luminile ambientale, prezente de jur împrejur.
Scaunele sunt tapiţate cu piele perforată, iar cele din faţă sunt şi ventilabile. În spate, silueta de coupe îşi spune oarecum cuvântul în înălţimea plafonului, însă scaunele mai adânci compensează din acest aspect, astfel încât marfea majoritate a pasagerilor se vor simţi bine şi în călătorii lungi. Desigur, aşa cum îi şade bine unui coupe pe bancheta din spate pot sta doar doi pasageri.
Cu ce se gustă performanţa
Pachet AMG şi tentaţie de a-ţi face de cap... Conducem un diesel însă! Da, sunt capota modelului din test e ascuns un propulsor V6 diesel, de 3.0 litri. E posibil să-ţi faci de cap cu un diesel?
În mare parte, da. Pentru ca vorbim de un propulsor nou, care a debutat pe CLS, şi care livrează 265 CP la 3800 rpm, iar cuplul acestuia este de-a dreptul imens. Şase sute douăzeci (da, 620) Nm, şi aceştia sunt disponibili de la 1600 rpm. O lumuzină de lux, chiar dacă se declară un coupe cu patru uşi, nu poate avea decât transmisii automate în mileniul 3, iar asta înseamnă că forţa propulsorului V6 este transmisă roţilor din spate prin intermediul unei cutii de viteze 7G-TRONIC, cu 7 rapoarte.
Cu astfel de ingrediente tehnice, CLS 350 CDI accelerează până la 100 km/h în 6.2 secunde, iar viteza maximă este limitată la 250 km/h. Poţi să-ţi faci de cap din plin, prin urmare.
Propulsorul are o reacţie foarte bună la pedala acceleraţie, efectul de turbolag fiind aproape insesizabil. CLS vine cu o suspensie spate multi-link, iar exemplarul testat de noi este dotat şi cu suspensie pneumatică. Prin urmare, confortul este la nivelul unui S-Class, iar vitezele îndrăzneţe sunt insesizabile la bord. Ai putea foarte uşor să ai 180 km/h fără a sesiza viteza cu care rulezi, deci trebuie să tragi mai des cu ochiul pe vitezometru...
Direcţia este informativă şi precisă la viteze mari, însă la rotirea de pe loc se fac auzite motoarele electrice, care o asistează. Acest fapt este probabil unul din puţinele elemente pe care i-l putem reproşa noului CLS. Cea din urmă bilă neagră vine de la camera de luat vederi din spate, care afişează imaginile pe display-ul central, atunci când cuplezi marşarierul. Aceasta priveşte mult prea jos, imediat sub bara de protecţie şi pe aceasta, astfel încât pe display nu vezi decât bara de protecţie spate şi doar 15-20 cm langă ea.
Cu 265 cai-putere şi 620 Nm cuplu, am vrut să gustăm ceva mai mult din performanţa noului Mercedes-Benz CLS. Sistemul ESP nu poate fi oprit decât după o lungă navigare în calculatorul de bord al maşinii, însă până la urmă, reuşeşti să o faci dacă ţii cu tot dinadinsul. Odată decuplat ESP-ul, am setat suspensia în regim SPORT, şi transmisia în regim manual. Pedala acceleraţiei în podea, motorul V6, ajutat de tobele de eşapament AMG, scoate un sunet asemănător unui V8, roţile din spate derapează. Dacă o ţii în linie dreaptă, ai şanse să scoţi câteva efecte speciale. Dacă decizi, însă, să roteşti volanul, pentru a arunca puntea spate într-un derapaj controlat, plăcerea îţi este curmată în scurt timp de intervenţia sistemelor electronice, pe care credeai că le-ai decuplat. Sunt acţionate frânele, motorul este înăbuşit până la un nivel mult mai modest al rotaţiilor, maşina se opreşte din derapaj şi continuă drumul în linie dreaptă. Ah! Plăcerea supremă a fost rezervată doar versiunilor AMG, din păcate... Pentru ceilalţi siguranţa e mai presus de toate.
Preţ
CLS nu poate fi nicidecum o achiziţie pe care să o faci din ultimii bani. Trebuie să fii conştient că un coupe-limuzină de lux e o maşină făcută să-ţi aducă o plăcere în fiecare zi, dar căreia nu-i prea pasă de bugetul tău. Prin urmare, dacă contul tău bancar şi-o poate permite, află că un CLS costă cam cât un S-Class. Versiunea testată de noi are un preţ de 84,650 Euro, dintre care 17,100 Euro sunt opţionale. Adevărul e că vorbim de un diesel de 3.0 litri, care a avut ghinionul să fie vizat de recentele modificări în accizele vamale. Astfel, cei 2987 cm cubi ai maşinii înseamnă 10,454.50 Euro accize...
Sublim
Şi totuşi, CLS este sublim... Este maşina care să-ţi amintească în fiecare zi că duci o viaţă frumoasă, că luxul şi performanţa au fost create pentru tine, iar industria auto poate naşte în continuare adevărate bijuterii...