Mercedes-Benz E-Class Coupe
13 Septembrie 2012
Atunci când aleg o maşină, cei mai mulţi dintre noi analizează lucrurile raţional, cântărind aspectele de care au nevoie la o maşină, bugetul disponibil, şi ofertele de modele existente pe piaţă. Ne gândim la spaţiu suficient pentru întreaga familie, la
portbagaj încăpător, la eficienţă în consum, şi poate, dacă îndrăznim, şi la puterea motorului, confortul suspensiei şi manevrabilitate. Unii dintre noi, însă, mult mai puţini la număr, au fericirea de a-şi alege maşina din considerente pur egoiste,
fără a le păsa de cei din jur. Fie că e a doua sau a treia maşină în familie, fie că în paşaport, la capitolul statut, mai scrie încă „celibatar” – cert este că acei oameni pot privi doar locul de la volan şi senzaţiile de acolo atunci când iau o astfel de maşină..
Coupe-urile sunt, prin definiţie, maşini egoiste, în care contează anume acel loc de la volan şi, ocazional, şi locul de alături. Restul spaţiului, dacă există, e o decoraţie, de obicei. În schimb senzaţiile în condus dau adevăratul ton al maşinii.
În familia Mercedes-Benz, coupe-urile au o istorie de peste 50 de ani. Noi avem astăzi la test E-Class Coupe, în motorizare E250 BlueEFFICIENCY. Deci, ce înseamnă astăzi egoismul german, înţesat cu plăceri exclusiviste de condus?
Design exterior şi prezenţă

În mod firesc, designul lui E-Class Coupe este unul derivat din sedanul E-Class. Aceeaşi parte frontală, cu faruri duble, aceeaşi linie a capotei, dar cu linii ceva mai dinamice şi un calandru
cu nuanţă ceva mai sportivă. Aparenţa declară imediat – e un E-Class adevărat, iar caroseria coupe îi ridică parcă statutul în ierarhia prestigiului de model. Dincolo de aparenţă, însă, la o privire mai atentă, coupe-ul pare ceva mai scurt ca sedanul, atât în lungime totală, cât şi în lungimea ampatamentului. Există, desigur, şi o explicaţie. Chiar dacă poartă numele familiei E-Class, modelul este, de fapt, construit pe platforma tehnică a Clasei C, având un ampatament identic cu aceasta şi o serie de caracteristici comune. Deci, germanii au luat, practic, un C-Class, l-au dezbrăcat de designul original şi i-au atribuit un design de E-Class, pus cu iscusinţă într-o formă compactă,
astfel încât doar un ochi foarte fin, sau foarte bine informat, să poată sesiza „mica diferenţă”. Urmele lui C-Class se simt însă atât la senzaţiile de condus, cât şi la amplasamentul unor elemente-cheie, precum levierul transmisiei, care nu stă lângă volan, ca şi la restul familiei E-Class, ci pe tunelul central, ca în cazul Clasei C.

După ce sesizezi acest lucru, începi să admiri măiestria germanilor de a camufla atât de bine platforma mai
scurtă în hainele lui E-Class. Să nu credeţi însă că acest „mic” truc este folosit de germani pentru prima dată în istoria lor – şi CLK, predecesorul moral al lui E-Class Coupe, tot pe platforma precedentului C-Class a fost construit. Totuşi, dacă stai să analizezi cu un pic de raţiune actualul E-Class Coupe, există undeva o urmă de senzaţie că cineva ar fi trişat în raport cu tine, potenţialul client al maşinii. Că doar preţul modelului şi poziţionarea lui e conformă cu familia E-Class, nu cu
familia din a cărei platformă provine, din punct de vedere tehnic.

Şi totuşi, vom trece peste această for-
mulă la care au recurs nemţii şi vom
spune că E-Class Coupe are o pre-
zenţă frumoasă, bine armonizată, care
emană statutul la care pretinde. Linia
plafonului coboară fluid spre spatele
maşinii, iar aripile spate au nişte
proeminenţe plăcute, asemeni muscle-
car-urilor americane, dar desenate
mult mai fin. Jantele mari, de altfel,
sunt o absolută necesitate pentru a
asigura integritatea tabloului estetic al
modelului. Maşina din test are jante
opţionale de 18 inch – probabil cea mai
potrivită dimensiune pentru E-Class Coupe.
La deschiderea geamurilor laterale se formează un spaţiu neîntrerupt de montantul central, montant care nu există aici. În schimb, unghiul foarte ascuţit al liniei superioare a suprafeţei
laterale vitrate, spre partea spate, a impus designerii germani să monteze un triunghi în coltul posterior, geamul căruia nu mişcă, şi care întrerupe panorama formată de spaţiul unitar.

Spatele maşinii definitifează în mod elegant designul, fiind bine proporţionat şi desenat fără excese.
Dinamică motor

Indicele E250 nu mai sugerează astăzi faptul că sub capotă ar fi montat un motor de 2.5 litri. Altele sunt timpurile şi astăzi o astfel de cilindree e aproape un tabu, din cauza nenorocitei propagande ecologiste şi a preţurilor umflate la petrol.

De câţiva ani, Mercedes-Benz utilizează turbinele în locul compresoarelor mecanice, iar motorul de sub capota modelului din test vine cu o astfel de turbină. Aflaţi că indicele E250 ascunde un propulsor cu patru cilindri, de doar 1.8 litri volum, care dezvoltă, însă, 204 CP la 5,500 rpm, însoţiţi de un cuplul maxim de 310 Nm, disponibil între 2,300 şi 4,300 rpm.

Turbolag-ul la turaţii joase se face simţit doar dacă se utilizează regimul manual al transmisiei şi se apasă intens pedala la sub 2,000 rpm. În regim automat, însă, cutia de viteze rezolvă imediat situaţia printr-o retrogradare, care impune o creştere a turaţiilor motorului şi, deci, o reacţie ulterioară instantaee a acestuia. La o solicitare ceva mai dinamică a motorului în condus, acesta este dornic să livreze feddback-ul dorit, fiind ajutat foarte mult de transmisia automată care favorizează menţinerea turaţiilor în cea mai activă planjă.
Operare transmisie

Deja intuiţi, probabil, că vom spune lucruri bune despre cutia de viteze. Este una automată, cu 7 rapoarte, şi o cunoaştem de pe C-Class facelift. Deşi nu vorbim de dublu ambreiaj, care să schimbe în timp record treptele, algoritmul electronic al acesteia e bine gândit pentru a face face situaţiilor reale de condus, astfel încât transmisia ia decizii corecte de schimbare a treptelor, asigurând un condus predictibil în orice regim.

Feedback direcţie

Deşi era oarecum firesc să descoperim senzaţii similare unui C-Class în volan, direcţia E-Class Coupe dă senzaţia unei izolări suplimentare de carosabil, mai specifică lui E-Class, dar nu într-atât de lejeră ca la Clasa E. Senzaţii obţinute sunt undeva între C şi E, însă, dacă tot vorbim de un coupe
egoist, condusul căruia ar trebui să fie savurat, noi am fi preferat ceva mai multă viaţă şi informativitate în manevrarea direcţiei.

Manevrabilitate în viraje

La acest capitol E-Class Coupe stă excelent. Da, maşina asta e perfectă pentru drumurile pline de curbe de pe coasta unei mări sau de pe urcuşul unor regiuni montane. Pe ambele punţi suspensiile sunt bine calibrate pentru a
asigura o excelentă manevrabilitate, fără a sacrifica pic de confort. Notă maximă, deci.

Confort la rulare

După cum spuneam, confortul la bordul lui E-Class nu este sacrificat, chiar dacă se rulează pe jante AMG de 18 inch, precum cele din test. Pe un drum bun, lucrurile sunt demne de nota maximă. Doar pe drumuri mai puţin bune, ampatamentul scurt şi
rigiditatea peste medie a suspensiei încep să taie un pic din senzaţia de condus relaxat, făcându-te să-ţi doreşti cât mai repede să dai din nou peste o porţiune de carosabil mai bun.

În călătorii la distanţe lungi, însă, în
regiuni care nu au probleme cu
calitatea drumurilor, nu vă veţi plânge
niciodată de suspensii, întrucât
acestea vor asigura o rulare
confortabilă.
Izolare fonică

Confortul acustic este parte a confortului general de la bord, zic cei de la Mercedes-Benz, şi au dreptate. De asta, cam toate modelele mărcii sunt concepute cu o grijă extraordinară faţă de izolarea habitaclului de sunetele exterioare nedorite. E-Class Coupe respectă această tradiţie şi vine cu o izolare fonică de nota 10. Chiar şi sunetul motorul turat la maxim pătrunde cu eleganţă la interior, fără excese acustice.

Design interior / ergonomie

La fel ca şi în cazul exteriorului, designul habitaclului este inspirat de la sedanul E-Class. Lăţimea mai mică a modelului a impus, însă, compactarea unor elemente, precum prizele de aer ale sistemului de climatizare, care par niţel prea unghiulare. De asemenea, pare anacronică prezenţa unui ceas atât de mare chiar în faţa şoferului, pentru care a fost dedicat unul din cele cinci cadrane, de aceeaşi dimensiune cu turometrul. O fi de vină obsesia nemţească pentru punctualitate, cine ştie...
Totuşi, plăcerea ambianţei generale e asigurată de predilecţia spre simetrie a designului interior. Iar pentru cei care nu îşi limitează bugetul de achiziţie, E-Class Coupe oferă şansa personalizării maxime a interiorului, cu combinaţii de nuanţe care dau imediat impresia unui model de lux desăvârşit.
Calitate materiale interior

Eh, când vine vorba de calitatea materialelor la interior, trebuie să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului. În E-Class Coupe peste tot tronează materialele fine şi îmbinări cu precizie maximă, care asigură senzaţia calităţii excepţionale în habitaclu.

Spaţiu / confort pasageri faţă

Mercedes-Benz E-Class Coupe
respectă prioritatea firească pe care o
au coupe-urile pentru locurile din
habitaclu şi alintă ocupanţii locurilor
faţă cu cu spaţiu mai mult decât
suficient, dar şi scaune confortabile,
bine profilate, cu un excelent suport
lateral.
Tunelul central masiv şi poziţia joasă la volan favorizează o poziţie de condus plăcută. Şi dacă stăm bine să ne gândim, E-Class Coupe poate servi cu succes drept maşină pentru călătorii solo sau duo de lungă distanţă, în care să savurezi egoismul şi senzaţiile pe care le oferă. Da, acesta e, practic, tabloul ideal în care ţi-ai putea imagina această maşină...

Spaţiu / confort pasageri spate

Ei bine, dat fiind faptul că vorbim
despre un coupe, nu ne-am aşteptat
să descoperim foarte mult loc sau
confort dedicat pasagerilor spate. În
realitate, însă, descoperim că germanii
au avut mai multă grijă pentru pasa-
gerii de aici decât ne-am fi aşteptat.
Cele două locuri existente în spate
beneficiază de fotolii bine profilate,
pe care chiar se poate sta
plăcut. Şi chiar dacă spaţiul
pe înălţime este unul
limitat, ca şi cel rezervat pentru
genunchi, în E-Class Coupe
oamenii cu statură medie ar
putea călători destul de
confortabil pe bancheta spate. Mai mult ca atât, modelul le oferă pasagerilor de aici şi guri de ventilare dedicate ale sistemului de climatizare, care le asigură şi confortul termic.
Practicism portbagaj

După ce ne impresionează cu confortul oferit ocupanţilor locurilor spate, E-Class Coupe ne lasă cu gura căscată şi la spaţiul existent în portbagaj. Tocmai 450 litri de volum util sunt disponibili aici – cu doar 25 litri mai puţin decât într-un C-Class sedan şi cu doar 100 litri mai puţin decât în cazul unui E-Class sedan. Deci, în
ciuda faptului că avem de-a face cu un coupe, portbagajul oferă cam tot atâta practicism cât un sedan de talie medie, fapt care sporeşte considerabil calităţile maşinii de a fi utilizată în exploatare cotidiană.

Consum

Noile motoare turboaspirate Mercedes-Benz se dovedesc a fi plăcute în
condus şi au reacţii destul de bune, ajutate de transmisii inteligente, însă noi, cel puţin, de fiecare dată reuşim să obţinem consumuri mult mai mari decât cele indicate oficial. Chiar dacă am încercat şi cu E-Class Coupe tradiţionalul nostru regim de condus lejer extra-urban, pentru a obţine o cifră cât mai bună, tot am fost departe de cei 5.7 litri/100 km indicaţi oficial. De fapt, am obţinut cam vreo 7.9 litri/100 km în regim de „broască ţestoasă” şi cam 9.5 litri/100 km în regim extra-urban ceva mai firesc. Nu e mult în raport cu cifrele oarecum
fireşti pentru un Coupe de talia lui
E-Class, e mult doar în raport cu cifrele din fişele tehnice oficiale.

Preţ de achiziţie

După cum spuneam mai sus, preţul lui E-Class Coupe este raportat ierarhic la Clasa E, iar caroseria Coupe presupune o doză de exclusivitate, plătită printr-un suprapreţ. Exemplarul testat de noi, cu motorizare E250 BlueEFFICIENCY, cu transmisie automată cu 7 rapoarte şi o listă lungă de dotări opţionale, costă aproximativ 46,000 Euro în Moldova.
Îşi merită banii E-Class Coupe? Hm, se pare că nu e o întrebare compatibilă cu un coupe premium, pentru că un astfel de coupe nu are cum să-şi merite, din punct de vedere raţional, investiţia, ci doar să satisfacă moral egoismul proprietarului său şi pretenţiile acestuia la un statut social exclusivist. Iar E-Class Coupe face asta de minune. E-Class Coupe e un certificat de bunăstare, dacă vreţi, dar şi de bun gust şi rafinament.
Costuri de întreţinere

Mercedes-Benz se poate mândri în ţara noastră cu unul din cele mai profesioniste centre de deservire din regiune, dar şi cu costuri moderate aplicate. E în mare parte meritul importatorului local al mărcii, care îi face şi pe proprietarii din ţările vecine să-şi deservească Mercedes-urile în Moldova, dacă au ocazia să traverseze ţara noastră.
Iar asta înseamnă că preţurile deservirilor programate pentru un automobil Mercedes-Benz în Moldova sunt foarte accesibile pentru o marcă premium, ele echivalându-le de cele mai multe ori pe cele pentru deservirea unor automobile bugetare.

Verdict final: Mercedes-Benz E-Class Coupe

Egoist. Scump. Exclusivist. Luxos. Plăcut de condus. E-Class Coupe te poate frustra din start, când sesizezi că e construit pe platforma lui C-Class, însă îţi demonstrează până la urmă că şi în formă ceva mai compactă tot îţi poate oferi luxul, imaginea şi statutul unui E-Class.

Şi totuşi, ce oferă E-Class Coupe mai mult, imagine şi statut pentru ca alţii să o perceapă, sau senzaţii puritane şi satisfacţie pentru cel de la volan? Ei bine, E-Class Coupe îţi adevereşte aşteptările de maşină egoistă şi plăcută în condus, mai ales la dinamică
şi manevrabilitate, dar nu e tocmai acel driver’s car veritabil, care să te ţină tot timpul conectat cu senzaţii absolute de condus. E-Class Coupe preferă mai degrabă să te izoleze de senzaţii sălbatice şi pure şi să te menţină într-o nişă de confort şi lejeritate în condus, pentru a nu te solicita prea mult. Pentru acea trepată de esenţă pură Mercedes-Benz are familia AMG. În schimb, E-Class Coupe îşi va îndeplini cu succes absolut rolul de a accentua statutul social al posesorului său şi preferinţele originale ale acestuia, iar expresia „certificat de bunăstare şi gust rafinat” i se potriveşte perfect.
PiataAuto.mdIlie Toma
6
9,275
GALERIE FOTO (29 IMAGINI)
COMENTARII (3)
Volkswagen
Bălţi, Moldova
la 13 Septembrie 2012 - 15:35
Eu cred că nu merită să dai pe ea atîția bani,mai ales că îi cu 2 uși ,mai bine îți cumperi E-class SW sau Sedan decît Coupe-ul ăsta,și încă îți mai rămîn bani!:D
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 14 Septembrie 2012 - 12:23
Intr-adevar pretul e prea exagerat... asta si va fi motivul numarului limitat de vinzari pe care il va avea. Dar masina imi place foarte mult... am vazut si un drive test realizat de AutoExpert al acestui Mers.
0
0
Eugen0
Cluj-Napoca, România
la 4 Iunie 2013 - 12:43
Nu as opta pentru asa masina...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!