Comparativ în clasa muncitoare: Peugeot Partner vs Peugeot Bipper
15 Noiembrie 2013
Despre ele se vorbeşte mai puţin, dar de multe ori aduc o valoare mult mai mare posesorilor săi. Automobilele comerciale, utilitare, nu sunt făcute pentru a-ţi imagina trasee şerpuitoare pe Coasta de Azur, dar pentru economia adevărată a unei ţări, mai ales pentru business-ul mic şi mijlociu, acestea aduc adevărata plus-valoare, eficienţă în costuri, flexibilitate în logistică, şi produs intern brut până
la urmă. Noi ne-am pus astăzi într-un rol mai puţin pasional, stropit cu duşul rece al raţiunii, pentru a scoate la iveală cum poate fi viaţa la bordul a două utilitare Peugeot – Bipper şi Partner. Bipper e cam cel mai compact vehicul utilitar posibil. Partner e un pic mai mare, iar pentru cei care-şi doresc şli mai mult, există o versiune cu lungime mărită şi cu volum de încărcare sporit.
Azi ne interesează mai ales banii, adică suma costurilor de exploatare şi rulare a maşinilor din test. Ne interesează banii prin prisma volumului de încărcare, a sarcinii pe care o pot lua la bord cele două vehicule, a rolurilor cărora le pot face faţă şi a soluţiilor practice, care determină într-un final potenţialul de profitabilitate al unui astfel de vehicul. Şi ne interesează şi un alt aspect mult mai curios, dar
poate foarte puţin aşteptat de mulţi dintre Dvs.: care vor fi costurile de întreţinere a acestor modele în raport cu un vehicul utilitar la mâna a doua, cumpărat de pe piaţa second-hand cu cel puţin vreo 250,000-300,000 km indicaţi la bord (dar poate mult mai mulţi de fapt), aşa cum încă se mai practică în Moldova. Nu e o ruşine câtuşi e puţin, e o soluţie aleasă de cele mai multe ori din considerente economice, dar noi vrem să vedem dacă un vehicul comercial nou
accesibil se poate apropia într-un final de costurile de exploatare ale unuia similar la mâna a doua, dar cu un odometru cu cifre onorabile la bord.
It’s just business

Atât Bipper, cât şi Partner, sunt concepute strict pe ideea utilităţii absolute. Toate componentele acestor maşini şi întreg conceptul lor, de la A la Z, sunt orientate spre a fi cât mai eficiente şi practice în afaceri. Prin urmare, nu face să aşteptaţi nimic în plus de la cele două modele, decât strictul necesar şi util.

Nu veţi vedea jante mari, din aliaj uşor, pentru că cele de oţel sunt mult mai
ieftine în componenta de preţ final al maşinii, iar o eventuală înlocuire vă costă doar un pic mai mult de 300 lei pentru fiecare jantă nouă. Dimensiunea acestora este de doar 15 inch, fapt care va face maşinile mai rezistene în denivelările drumurilor,mai eficiente în consum şi vă va economisi şi investiţiile în noi seturi de anvelope. Apropo, anvelopele celor două maşini sunt de tip „C”, cu cord ranforsat pentru a face faţă greutăţilor mai mari la bord!
Nu veţi vedea bare de protecţie vopsite inutil în culoarea caroseriei, pentru că plasticul negru nevopsit are şanse mult mai mari să rămână fără urmări în urma unor mici contacte ale barelor de protecţie cu alte maşini sau cu zonele de încărcare sau descărcare. Astfel, nu veţi pierde timp şi bani cu revopsirea lor.

Pe părţile laterale veţi descoperi două fâşii masive de plastic, care au rol de protecţie a caroseriei de mici
impacte în spaţii înguste. Fie că portierele maşinilor pot atinge colţul unui edificiu, spre exemplu, sau o altă maşină parcată alături deschide brusc uşa şi atinge unul din cele două Peugeot-uri – aceste mici incidente foarte uzuale într-un proces intens de lucru se vor lăsa din nou fără urmări şi fără costuri şi timp pierdut.

Mânerele uşilor şi oglinzile exterioare sunt şi ele executate din plastic negru nevopsit din aceleaşi motive, a evitării costurilor pentru eventuale afectări ale zonelor de risc pe caroserie.
Partea laterală
a celor două modele
din test, însă, vă oferă un
spaţiu alb generos, curat, numai
bun pentru aplicarea logo-ului
companiei Dvs. Bipper şi Partner
sunt gata să se angajeze cu program nelimitat în echipa Dvs., la un salariu minim, se pare! Dar să vedem cum stau lucrurile mai departe, la interior!
În habitaclul celor două modele
descoperim aceeaşi focusare
exclusivă spre utilitate şi necesar.
Sistemul audio lipseşte din ambele
maşini din test, pentru că francezii au
socotit că muzica nu e chiar un
atribut absolut necesar unui cărăuş,
şi deci nu au oferit această plăcere în regim standard. Dar un sistem audio
poate fi instalat opţional din uzină
pentru un preţ de 285 euro, sau direct
la importatorul oficial, pentru 140 euro.
Din fericire, există sistem de aer
condiţionat pe Partner, care va
oferi o temperatură rezonabilă pe
timp de vară celui de la bord. Bipper-
ul din test, însă, nu oferă acelaşi
privilegiu, dar, dacă aveţi un şef mai
generos sau sunteţi propriul Dvs. şef,
sistemul de aer condiţionat poate fi
instalat pentru o plată suplimentară
de 810 euro ("Pachet Plus").

Mai marele Partner oferă geamuri
acţionate electric, cel al şoferului fiind
automatizat, adică e suficient să
apăsaţi un pic mai tare butonul şi
geamul îşi va termina închiderea sau
deschiderea fără a mai fi nevoit să
ţineţi degetul lipit de buton. Mai există
şi un buton de închidere tuturor
portierelor, inclusiv a celor din spate,
de la compartimentul de încărcare, şi
un alt buton pentru închiderea doar a
acestor din urmă.

Micuţul Bipper, mai puţin pretenţios
din fire, vine cu soluţii clasice,
manuale, de acţionare a geamurilor,
şi închiderea uşilor se va face tot
manual. Dar nu uitaţi, toate aceste
diferenţe contează semnificativ şi la preţul final.
Poziţia la volan este similară în cazul
ambelor modele. Un pic dreaptă, cu
o bună vizibilitate, un pic înălţată
astfel încât picioarele să stea îndoite
aproape la unghi drept spre podea.

It’s just business, domnilor, că la
volanul maşinii ăstea eşti la lucru, nu
ai venit aici să te întinzi şi să te
relaxezi. Modelele ăstea mi-au adus
aminte de birourile celor mai mulţi
occidentali, unde într-o sală mare
angajaţii lucrează în mese alăturate,
în spaţiu relativ strict delimitat, cu un
mic perete de separare între două
mese alăturate. E funcţional, spaţiul
se foloseşte eficient şi până la urmă
te afli acolo ca să-ţi faci treaba bine,
nu să-ţi cauţi loc cabinete mari şi
luxoase, cu intimitate şi cu vedere la
priveliştea oraşului. Ăsta e privilegiul
celor care au riscat foarte mult la
vremea lor, şi au muncit mult, inclusiv
începând în birouri mici şi practice,
ca să ajungă la final în condiţii elitiste.
La fel e şi maşinile astea a noastre
din test. Nu-ţi oferă un confort
tocmai elitist la bord, dar te vor ajuta
să-ţi creşti eficient afacerea pentru
a ajunge într-o bună zi să-ţi permiţi
să faci şi achiziţii elitiste din
plăcere, nestrâmtorat de bugete
limitate.
La lucru

Transportatorii şi micii antreprenori
s-au învăţat să calculeze volumele
efective de încărcare, disponibile la
bordul unui vehicul comercial sau a
unui camion în aşa-numiţii „euro
paleţi”. Paleţii reprezintă suporturile
alea de încărcare standardizate, de
obicei făcute din lemn, pe care
stivuitoarele din porturi şi depozite le
pot apuca şi descărca foarte uşor.
Dimensiunile unui euro palet
constituie 1200x800 mm, iar pe
antreprenori îi interesează nu atât
volumul total de încărcare, calculat cu
tot cu spaţiile greu accesibile din
zona aripilor, ci volumul efectiv în
care se pot instala aceşti paleţi
standardizaţi. Astfel, Peugeot Bipper
din testul nostru poate lua „în spate”
un euro palet, în timp ce Peugeot
Partner se descurcă excelent cu
tocmai doi euro paleţi. De aici şi
raţionalizarea esenţială atunci când
vă decideţi să achiziţionaţi un vehicul
comercial – identificaţi dacă Dvs.
folosiţi standardul de paleţi sau clienţii
Dvs. îl folosesc, şi respectiv
identificaţi soluţia mai raţională – să
transportaţi simultan doi europaleţi
sau doar unul singur. De exemplu,
furnizaţi marfă unui magazin mai
mare, care vă primeşte simultan un
volum de doi europaleţi. Sau aveţi mai
mulţi clienţi, amplasaţi relativ
concentrat, şi puteţi facă livrări la
adrese duble pentru fiecare tură,
eficientizând costurile de combustibil.

Pentru acei dintre noi care pricep mai
puţin în standardele de europaleţi, noi
am încărcat nişte anvelope la bord,
de dimensiune 205/60 R 16. Puteţi
observa care este spaţiul ocupat de
anvelope şi care este spaţiul rămas
disponibil, făcându-vă astfel o
impresie mai palpabilă despre spaţiul
de încărcare disponibil în cele două
vehicule Peugeot.

Dar în cazul multor încărcături grele
contează mai mult sarcina utilă de
transportare, decât volumul efectiv.
Imaginaţi-vă că transportaţi... apă.
Sau vin. Sau orice lichid. Sau
materiale grele de construcţie. Dar
să ne imaginăm că transportaţi apă
în butelii masive. Teoretic, volumul
de încărcare de vreo 2,500 litri v-ar
putea permite încărcarea a până la
2,500 litri de apă, iar dacă mai
scadem spaţiile goale dintre
ambalaje, reducem volumul maxim
teoretic până la vreo 1,900-2,000 litri,
ceea ce în cazul apei înseamnă cam
1.9-2.0 tone. Ei bine, la greutatea asta
trebuie să faceţi un pic de calcule mai
stricte. Fie reduceţi încărcătura până
la cea maxim admisă, fie vă căutaţi o
camionetă mai mare, pentru că noi
nu vă recomandăm nicidecum să
faceţi ceea ce fac mulţi transporatori
– supraîncarcă maşinile apoi se
plâng de fiabilitatea redusă. În cazul
modelelor noastre din test, Peugeot
Bipper poate transporta în condiţii de
siguranţă absolută şi fiabilitate o
greutate de până la 610 kg, în timp ce
Peugeot Partner poate duce până la 825 kg! Foarte impresionant, zicem
noi, pentru vehicule atât de compacte! Anume aici iese în evidenţă inteligenţa construcţiei şi folosirea raţională a spaţiului!

Senzaţii de condus

Ei bine, vă spuneam mai sus că poziţia la volan este una foarte dreaptă şi predispusă mai mult spre lucru, decât spre relaxare. Nu putem să
spunem că cele două maşini oferă
o mare plăcere puritană în condus,
simţi mai degrabă că îţi îndeplineşti
pur şi simplu misiunea în condiţii
demne. Dar, cum am mai spus, it’s
just business, aşa că nici nu ne
aşteptam la fioruri speciale la volanul
unor vehicule utilitare.

Ne-a suprins plăcut capacitatea celor
două modele de a înghiţi denivelările
asfaltului autohton. Profilul mare al
anvelopelor şi setările suspensiei fac
posibilă trecerea nedureroasă a
maşinii peste denivelări, chiar dacă
s-ar putea să se mai simtă la bord
oscilările caroseriei. Arhitectura
suspensiei este şi ea focusată spre
costuri absolut minime de mentenan-
ţă – în faţă avem un McPherson
simplificat, iar în spate o bară de
torsiune cu arcuri şi amortizoare, fără
alte braţe stabilizatoare. Dacă
vehiculele vor fi exploatate
corespunzător, cel mai probabil în
faţă primul set de amortizoare va fi
schimbat pe la 100-120 mii km în
condiţiile drumurilor noastre şi tot
atunci s-ar putea să se mai schimbe
nişte bucşe şi braţe inferioare. În
spate, până la pe 150-180 mii nu va fi
nevoie de nicio schimbare, cel mai probabil, abia atunci existând şansa schimbării amortizoarelor. Arcurcile însă, s-ar putea să le schimbaţi şi mult mai târziu, iar alte piese pur şi simplu nu există. Deci, chiar şi cu drumurile noastre, suspensia vă va solicita investiţii minime în mentenanţă.
E evident că arhitectura mai simplă a
suspensiei îi dictează maşinii un ruliu
sesizabil în viraje, dar la viteze fireşti
nu simţi nicidecum o problemă.
Dimpotrivă, Bipper pare chiar foarte
agil, în timp ce Partner, din cauza
ampatamentului mai mare şi a
dimensiunilor sporite, manifestă un
ruliu ceva mai accentuat şi un volan
un pic mai puţin informativ. Dar, din
nou, vorbim de vehicule comerciale,
construite cu un scop precis, deci
nu putem să le reproşăm cu
adevărat ceva la acest capitol celor
două modele.

A existat, totuşi, un aspect, care ne-a
nedumerit un mic. Partner, dotat cu
motorul de 1.6 litri HDi sub capotă,
scotea un fum cu nuanţă neagră la
accelerare intensă. E evident că am
vrut să aflăm motivul acestui
simptom, iar răspunsul a fost unul
cât se poate de adaptat condiţiilor
noastre de exploatare. Analizând
calitatea combustibilul diesel din ţara
noastră, francezii au decis să nu
echipeze motorul lui Partner cu
sistem de recirculare a gazelor,
pentru a-i garanta rezistenţa chiar şi
la diesel mai puţin calitativ. În rezultat,
la forţare maximă a motorului, s-ar putea ca acesta să aibă o nuanţă mai închisă a gazelor de eşapament, fără ca asta să însemne vreun simptom îngrijorător. E o adaptare pentru ca motorul să reziste cu excelenţă la combustibil de calitate mai joasă.

Eh, dar trebuie să vă spunem că cele
două motoare de sub capotă se simt
absolut plăcut! Ne-am convins încă o
dată că cei de la Peugeot sunt
maeştri absoluţi în motoare diesel,
că nu în zadar au avut victorii şi la
LeMans cu motoarele lor şi nu în
zadar motoarele diesel ale celor de la
PSA Peugeot-Citroen s-au regăsit în
ultimul deceniu sub capotele unor
mărci precum Ford, Volvo sau BMW.
Deşi conducem nişte vehicule
utilitare cu motoare „relaxate”, cuplul
maxim vine foarte apetisant,
împingând maşinile cu poftă înainte.
Mai mult ca atât, sunetul celor două
motoare diesel de sub capotă nu e
unul din ăla în care să tot auzi ţăcănit
continuu, ci e mult mai rafinat şi mai
apropiat de motoare diesel
performante, instalate pe autoturisme.

Sub capota lui Peugeot Bipper avem
un motor de 1.4 litri, care livrează 70
CP. E cât se poate de suficient
pentru Bipper. Cu încărcătura la
maxim, s-ar putea să aveţi nevoie de
mai multă răbdare, dar consumul de
5.7 litri/100 km în regim urban, 3.8
litri/100 km în regim extra-urban şi
4.5 litri/100 km în regim mixt vă va
recompensa calmitatea.

Sub capota lui Partner avem un motor de 1.6 litri, care dezvoltă 75 CP. Deşi Partner e vizibil mai mare,
motorul împinge maşina cu mult mai vioi, astfel că acceleraţiile lineare sunt mai rapizi cu Partner. Consumul se situează la valoarea de 6.9 litri/100 km în regim urban, 4.7 litri/100 km în regim extra-urban şi 5.9 litri/100 km în regim mixt. Un motor mai mult decât suficient şi raţional!
Debit şi credit

Am ajuns şi la partea în care
contabilii dau verdictul, calculând cu
stricteţe toţi parametrii. Un Peugeot
Bipper porneşte de la 9,300 euro în Moldova, în cea mai simplă versiune, în motorizare pe benzină. Cel mai ieftin diesel 1.4 HDi, în dotare de bază, porneşte de la 10,600 euro. Noi avem la test o maşină cu acelaşi diesel şi cu dotări apropiate de cele de bază, în lista de opţionale regăsindu-se doar
scaunul faţă pasager rabatabil şi peretele despărţitor, precum şi pregătirea pentru sistemul audio. Preţul final al maşinii din test constituie 10,845 euro.

Un Peugeot Partner porneşte în Moldova de la 10,900 euro, în versiune cu lungime standard şi motorizare pe benzină. Din nou, avem la test cel mai accesibil diesel - 1.6 HDi de 75 CP. Cu tot cu opţionale precum sistemul de aer condiţionat, geamurile şi oglinzile acţionate electric, maşina ajunge să coste 14,310 euro.
E important să menţionăm că în ambele cazuri vorbim despre preţuri care includ TVA. Deci, companiile care achiziţionează aceste maşinii îşi vor putea deduce 1/6 din preţurile afişate mai sus, obţinând un preţ efectiv şi mai avantajos.

Cât costă mentenanţa tehnică realistă a celor două maşini din test? Uite aici noi am rămas de-a dreptul impresionaţi şi anume acest capitol
ne-a făcut să comparăm cele două maşini cu vehicule second-hand în materie de costuri de exploatare. Ştiţi cât costă prima deservire tehnică la un Peugeot Bipper 1.6 HDi? 883 lei, cu tot cu piese şi manoperă, iar preţul include TVA! Şi în aceşti bani primiţi ulei de motor sintetic. Pentru comparaţie, o maşină similară la mâna a doua, deservită într-un service obişnuit din Chişinău, va cheltui cel puţin aceiaşi bani primind ulei
semi-sintetic de calitate inferioară. În cel mai bun caz, proprietarii care au reduceri de fidelitate la service ar putea primi preţuri apropiate pentru o deservire cu ulei sintetic. Dar diferenţa cea mare e că la distribuitorul oficial, în cadrul aceleiaşi sume veţi primi ulei recomandat de producător, iar toate filtrele şi consumabilele vor fi originale, livrate de producătorul francez. Mai mult ca atât, să nu credeţi că doar prima deservire tehnică ar costa 883 lei – fiecare a doua deservire tehnică are acest preţ – la 10 mii, 30 mii, 50 mii, 70 mii, 90 mii, etc.

Deservirile „pare”, la 20 mii, 40 mii,
etc, costă 2,353 lei la Peugeot Bipper,
şi asta în mare parte pentru că la
aceste deserviri vă va fi schimbat
suplimentar filtrul de combustibil şi
filtrul de aer în hibtaclu. Unica
deservire tehnică mai costisisoare
are loc la 60,000 km, când motorul
primeşte şi o nouă curea de
transmisie cu tot setul auxiliar, setul
costând 2,695 lei. În total, deservirea
tehnică programată de la 60,000 km
va costa 6,228 lei.

Astfel, de la 0 la 100,000 km ajungem la un cost total de deserviri programate de 20,055 lei. La această sumă se mai adaugă două seturi de plăcuţe de
frână pe puntea faţă a câte 1,455 lei
setul, schimbate cam o dată la
40,000 km, şi un set se plăcuţe spate,
de 1,630 lei. Obţinem un cost final al
mentenanţei tehnice de 24,595 lei
pentru 100,000 km parcurşi, sau
mai puţin de 25 de bani pentru fiecare
kilometru. La un rulaj anual mediu de
30,000 km, asta ar însemna cam
615 lei pe lună pentru deservire
tehnică absolută, la distribuitor, cu
păstrarea garanţiei de 2 ani fără limită
de kilometri.

Costurile nu sunt cu mult mai mari la
fratele mai mare, Peugeot Partner.
Deservirile „impare” costă 1,008 lei,
iar cele „pare” costă 2,588 lei.
Deservirea de la 60,000 km costă
6,528 lei, însumând un cost de
21,920 lei de la 0 la 100 km. La
aceste costuri se mai adaugă
acelaşi număr de plăcuţe de frână
faţă şi spate (1,044 lei setul faţă, 995
lei setul spate), iar în rezultat obţinem un cost total efectiv de 25,003 lei. Cu
doar 408 lei mai mult decât în cazul
lui Bipper!

Ei bine, dacă vom compara aceste costuri de mentenanţă tehnică cu un vehicul similar de mâna a doua, cu vreo 250,000-300,000 km la bord, atunci vă spunem cu siguranţă că
acel vehicul nu va putea fi exploatat
timp de alţi 100,000 km cu numai
25,000 lei în intervenţii tehnice. E
corect să spuneţi că un vehicul la
mâna a doua va fi cu câteva mii de
euro bune mai ieftin în achiziţie, care
ar putea scuza toate intervenţiile
tehnice mai majore, dar un vehicul
comercial care stă pe loc nu aduce
bani, iar timpul înseamnă bani! Un
antreprenor care vrea cu adevărat să
crească nu-şi permite pauze în livrări,
timp irosit cu tractări şi rezolvări de
probleme tehnice. La care se mai
adaugă şi consumul mult mai eficient
al modelelor noi, şi deducerea
efectivă a TVA, procedură pe care nu
prea aveţi cum să o faceţi cu o
maşină achiziţionată de la piaţa de
maşini.

Pe lângă asta, se poate dovedi mai rentabil să achiziţionaţi un astfel de automobil în leasing sau credit, plătind spre exemplu o primă rată de 2,700 euro pentru Bipper şi o rată lunară de 165 euro, ori o primă rată de vreo 3,600 euro pentru un Partner şi o rată lunară de vreo 220 euro.

Într-un final ajungem la concluzia aia
de aur, că „nu suntem atât de bogaţi
încât să ne permitem lucruri prea
ieftine şi prea riscante” şi că e mult
mai raţional să cumperi, de fapt, un
vehicul utilitar nou, accesibil, practic,
modern şi eficient!

Mai multe despre preţuri şi dotări:
www.peugeot.md/ro/range/commercial/

PiataAuto.mdIlie Toma, Valeriu Bahnaru
5
9,707
GALERIE FOTO (76 IMAGINI)
COMENTARII (2)
dima
Chişinău
la 15 Noiembrie 2013 - 15:56
Bravo bun test, insa cine mai face test comparativ intre 2 masini de clase diferite si de la acelasi concern?:))))))))) iata daca le comparati fiecare cu un opel combo, sau fiat doblo, renault kangoo era si mai bine.
0
0
Vlad
Chişinău
la 19 Noiembrie 2013 - 08:45
Test special pentru @igor, acela care se jeluia ca PA testeaza supercaruri si acelea nu se vind in Moldova :) uite, Igor, pirajoace gospodareshti :)
Dar ca atare tesul e bun, PA, eu l-am citit si mi-a placut toate calculele facute, cred ca micii afaceristi anume asha shi trebuie sa socoata tot si cred ca testul e foarte util pentru ei.
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!