Noul Mercedes-Benz V-Class – luxul la pătrat
4 August 2014
Atunci când au fost dezvăluite primele imagini ale noului Mercedes-Benz V-Class, la începutul acestui an, toată lumea a rămas cu exclamaţii profunde de admiraţie. Parcă au mai existat vanuri luxoase şi până acum. Parcă mai există şi în prezent alternative pentru cei ce-şi doresc luxul în
asemenea siluetă, dar uite că V-Class i-a cucerit pe toţi chiar de la primele imagini. De ce? Unde se află miezul acestei atracţii inexplicabile? Cum se simt călătoriile la bordului noului V-Class şi cum se simte el în condus? Ce ascunde el dincolo de silueta rectangulară? Redacţia PiataAuto.md
a avut ocazia de curând să testeze noul model german în premieră absolută pentru Moldova.
Vanul-limuzină

Ei bine, acum ceva vreme se zvonea că Mercedes-Benz îşi doreşte să unească filosofia luxului de van grandios, sau grand tourer, al lui R-Class, cu practicismul lui Viano, pentru următoarele generaţii ace celor două modele. Se zvonea că cele două modele îşi vor contopi filosofia, extrăgând tot ce e mai bun din ambele
lumi, dând naştere Clasei V. De altfel, niciun oficial german n-a confirmat niciodată răspicat dacă aceste zvonuri sunt în totalitate adevărate, dar e cert că şi fostul Viano era poreclit adeseori V-Class în gama producătorului german şi chiar şi primul Vito mai beneficia pe alocuri de asemenea dedublări de nume. Acum, însă, lucrurile sunt pe cale să se clarifice – Vito rămâne modelul mai practic, cu funcţii de cărăuş de marfă sau de transportare a persoanelor, în timp ce V-Class înlocuieşte falnic fostul Viano, aducând o nuanţă nemaivăzută de lux la interior.
Tocmai această nuanţă nemaivăzută de lux interior pare să fie şi acel miez nebănuit de atracţie, cu care noul V-Class îşi cucereşte spectatorii. Cine a mai văzut vreodată o planşă de bord ca asta pe un model cu siluetă de van pătrăţos? Cine a mai văzut vreodată sisteme multimedia atât de avansate pe un van, cu touchpad care recunoaşte gesturi şi scrisul uman, cu posibilităţi de modificare a agilităţii maşinii, cu sisteme şi tehnologii demne de limuzine de top absolut?
Noul Mercedes-Benz V-Class arată foarte impunător şi pe dinafară, însă adevăratele comori se ascund la interior. Şi pe dinafară acesta îşi impune statutul printr-o parte frontală dominantă, dar dinamică, prin faruri full LED cu sistem inteligent de ajustare a lor, capabile şi de reglaj automat activ al zonelor de umbră pentru faza lungă! Mai există astăzi vreun van de talie similară care să beneficieze de aceste tehnologii? În testul nostru noi avem de-a face cu un exemplar şi mai special – e vorba de un V-Class V 250 BlueTEC Edition 1, adică un apartenent al seriei limitate „Edition 1”, care vine cu un set
generos de dotări speciale şi care poate fi cumpărată doar în primul an de la startul producţiei! E ca şi cum emblema aia „Edition 1” de la interior şi exterior le-ar spune tuturor că tu, proprietarul, ai fost printre primii oameni din lume care şi-au cumpărat acest model, şi nu te-ai zgârcit să-ţi iei un exemplar dotat cu adevărat generos, pentru o plăcere supremă!
Posteriorul noului V-Class nu şi-a tras forme sofisticate, ci a preferat păstrarea formelor pătrăţoase, de dragul asigurării spaţiului şi confortului suprem la interior. Totuşi, blocurile optice full LED nu vor permite maşinii să pară un van oarecare, iar luneta aia multifuncţională are o formă foarte stilată, fiind capabilă şi de deschidere
separată. Şi bara de protecţie spate are o formă stilată, zonele laterale direcţionând curenţii aerodinamici foarte eficient. Exemplarul nostru Edition 1 e echipat şi cu jante de 19
ţoli, care îi dau un aspect aproape sportiv, iar noi am şi început să ne întrebăm dacă nu cumva o asemenea dimensiune a jantelor ar putea compromite confortul de la interior pe drumurile denivelate ale ţării noastre?

La interior, însă, înţelegi că maşina asta e un apartament de lux pe patru roţi. Poate fi un apartament în care să te relaxezi în vacanţe lungi şi frumoase
de familie, dar poate fi şi un apartament-birou, care să-ţi asigure productivitatea chiar şi atunci când eşti în mişcare. Timpul înseamnă bani, iar în lumea oamenilor care gândesc la scară largă şi timpul consumat pe deplasare din punctul A în punctul B poate fi fructificat la maxim. Poţi deschide uşile culisante, care, apropo, sunt acţionate automat, şi descoperi trei fotolii în partea spate, toate cu
reglaje individuale. Alte două fotolii individuale sunt amplasate în faţă, fiind orientate spre spate. Acestea din urmă beneficiază de şi mai multe posibilităţi de transformare – de la învârtire şi culisare până ajustare a unghiurilor de şezut şi a cotierelor ce le însoţesc. Există şi o masă cu zeci de posibilităţi de transformare, care poate culisa la poziţia dorită şi-şi poate desface suporturile la înăţimea dorită, pentru a
servi drept birou de lucru sau pur şi simplu o piesă de mobilier pentru prânzuri în mişcare. E firesc, deci, să descoperim prize electrice peste tot în jur, unde ocupanţii de aici şi-ar putea conecta întotdeauna echipamentele.

Hm... dar ce fel de muncă de birou poate exista în zilele noastre fără o
conexiune la internet? Noul V-Class are grijă şi de asta. E suficient să răscoleşti niţel sistemul multimedia COMMAND, cu care e dotată maşina noastră, şi dai acolo de posibilitatea de a crea un hotspot WiFi, pentru ca toate device-urile de la bord să beneficieze de conexiune online. Maşina se poate conecta la internet fie printr-o cartelă
SIM poziţionată într-un loc special, fie printr-un telefon mobil, care oferă la rândul lui, maşinii, conexiunea prin Bluetooth, iar maşina o partajează cu toate device-urile prin hotspotul WiFi. Iar pentru momentele de staţionare, navigarea web se poate face şi direct pe display-ul sistemului multimedia. Aoleu, dragilor! Am ajuns să vorbim
despre maşini ca despre nişte
computere ultra-performante,
descriindu-le parametrii! Dar astea
sunt timpurile pe care le trăim, nu ne
mai imaginăm nici munca la birou
fără un calculator în faţa noastră, şi
nici o maşină premium fără toate
aceste tehnologii ultra-performante!

Lista de tehnologii şi posibilităţi de
la bordul maşinii nu se opreşte.
Maşina asta poate citi filme de pe
DVD, evident dispune şi de un
sistem de navigare, cameră
video spate şi chiar
camere video la 360 grade! Astfel, silueta aia pătrăţoasă nu vă va mai da bătăi de cap, atunci când veţi include marşarierul veţi vedea pe o secţiune a display-ului zona din spatele maşinii, iar pe alta o viziune de la nivelul unui zbor de pasăre a întregii maşini! Şi trebuie să recunoaştem că toate
aceste tehnologii te ajută să manevrezi sigur, relaxat şi încrezut în tine în cele mai restrânse spaţii.

Mulţi oameni creativi preferă să-şi pună o muzică potrivită drept frundal atunci când lucrează foarte concentraţi. Iar un birou de lux pe
patru roţi nu putea să ducă lipsă de un sistem audio de înaltă performanţă. Noul Mercedes-Benz V-Class poate beneficia de un sistem audio de vârf, de marcă Burmester. Iar exemplarul nostru are unul! După un scurt reglaj al tonalităţilor, am lăsat sunetele să inunde maşina. Acestea vin parcă de
peste tot, cu o fidelitate de excepţie, din multitudinea de difuzoare amplasate peste tot în habitaclu. E un sunet fin, filtrat parca de cele mai moi materiale până la o puritate absolută. E un sunet de limuzină de top. E un sunet de sală de concert cu acustică impecabilă. Iar la senzaţia asta ajută şi izolarea fonică excelentă a maşinii, care nu lasă sunetele străzilor de afară să intervină în puritatea notelor muzicale de la interior.
Accesul în zona „apartamentului de lux” de la interior se face prin două uşi culisante, care sunt acţionate automatizat, după cum v-am mai spus. Butoane de acţionate există şi pe consola centrală a planşei de bord, în imediata apropiere a touchpad-ului, dar şi pe montanţii B, la interior. La deschiderea din exterior, e suficient să
tragi de mâner pentru a deschide uşa şi să-l laşi, uşa se va deschide iniţial, iar mecanismul de asistenţă va culisa uşa până la capăt. Această construcţie a uşilor a dictat necesitatea lipsei funcţiei de deschidere a geamurilor pentru aceste uşi, dar şi a geamurilor spate, de după montanţii C. Dar să fim serioşi, cine ar avea nevoie să umble cu geamurile deschise într-o
asemenea maşină, în apartamentul ăla luxos. Germanii s-au gândit la confortul termic absolut, aşa că acolo, în zona aia specială, există comenzi individuale de ajustare a temperaturii şi intensităţii de suflare, separate de cele pentru şofer şi pasagerul faţă, iar
aerul suflă dintr-o multitudine de guri de ventilare, poziţionate atât sus, pe plafon, cât şi jos. Răcirea zonei de aici e splendidă chiar şi pe temperaturi caniculare, astfel că răcoarea necesară va fi întotdeauna asigurată!
Materiale, calitate ambianţă? Ce să mai vorbim domnilor! Maşina asta e un apartament de lux, vă spuneam, iar un apartament de lux face uz de decoruri inteligente, de cea mai înaltă calitate. Aici veţi găsi o mulţime de inserţii de lemn masiv, aluminiu mat şi multă piele de cea mai înaltă calitate! Oriunde v-aţi arunca privirea!
Iar portbagajul vine cu un sistem interesant, cu raft ajustabil, astfel încât puteţi să încărcaţi şi să fixaţi acolo obiecte destul de voluminoase. Maşina asta te pune în confuzie până la urmă,
încât nici nu mai ştii pentru ce se potriveşte mai bine – pentru funcţia de a servi drept birou de lux sau casă de vacanţă de lux? Poate că e pentru acei oameni de succes care o pot folosi drept birou de lux în zilele de muncă, iar în vacanţele de familie o folosesc
drept casă de vacanţă? Dar, dacă ipostaza de birou presupune parcă neapărat să ai un şofer care te poartă de ici-colo, atunci cea de vacanţă te plasează pe tine, proprietarul, la volan, în timp ce familia ta se bucură de peisaje şi momentele călătoriei din confortul sufrageriei din spate! Să vedem cum se conduce noul Mercedes-Benz V-Class!
Cum se conduce noul Mercedes-Benz V-Class?

Ei bine, odată aşezat la volan, am o senzaţie de deja-vu. Nu, să nu credeţi că aici a rămas vreo urmă de la predecesorul moral al acestui model,
pentru că, de fapt, nu a mai existat un predecesor moral. Noul V-Class şi-a croit o clasă aparte, în care a scris el regulile.

Deja-vu-ul vine de la designul cadranelor de bord, care e aproape
identic cu cele ale noii generaţii C-Class! Da, C-Class! Aici ele sunt niţel mai mari şi au nişte mici adaptări necesare, dar în rest repetă cu fidelitate stilul! Iar asta e bine, pentru că ele arată minunat! Zona aia cu touchpad ne aminteşte din noul de C-Class, şi până şi selectorul AGILITY
SELECT e identic! Staţi
niţel! Selector de agilitate
pe un van? Asta e bună! Adică
noul V-Class îşi poate schimba
reacţiile şi agilitatea la fel cum o fac
limuzinele mărcii? Oh, abia aştept
să-l conduc!

Pornesc motorul şi sesizez imediat o bună izolare fonică a acestuia de habitaclu. Noul V-Class beneficiază la lansare de trei ipostaze ale motorului diesel de 2,143 cm cubi – V 200 CDI, V 220 CDI şi V 250 BlueTEC – iar
noi o conducem pe cea mai puternică dintre ele! Da, conducem un V 250 BlueTEC! Suntem siguri că ştiţi deja foarte multe despre acest motor proaspăt al germanilor, încpând cu instalarea lui pe S-Class, M-Class şi continuând cu răspândirea pe aproape întreaga gamă de modele. Atunci când indicele e 250 BlueTEC, avem de
obicei 204 CP, ceea ce echivalează cu 150 kW, iar valoarea cuplului maxim ajunge la 500 Nm. Pe noul V-Class, însă, acest motor e un pic altfel configurat. Puterea lui maximă în regim normal e 140 kW, sau 190 CP, iar cuplul maxim ajunge la 440 Nm, disponibil între 1,400 şi 2,400 rpm. Odată cu mutarea selectorului AGILITY SELET în regim sport, motorul livrează toţi cei 204 CP de care este capabil, însă cuplul maxim creşte cu 40 Nm,
până la 480 Nm, neajungând la cei 500 Nm pe care motorul îi livrează pe limuzinele mărcii. Noi credem că inginerii germani au luat o decizie înţeleaptă luând în calcul greutatea maşinii şi sarcina asupra motorului, raportată la fiabilitatea lui pe termen lung. Dar să vedem cum se simt aceşti parametri în condus.
Deşi selectorul AGILITY SELECT arată identic cu cel de pe C-Class, regimurile disponibile nu sunt identice. Noul V-Class vine cu trei regimuri – Eco/Confort, Sport şi Manual, unde regimul Eco e un soi de derivată a celui Confort. În Eco motorul e axat spre oferirea unei eficienţe maxime, iar cutia de viteze oferă şi faze de coasting la rularea în interţie. În Confort coastingul este exclus, iar reacţiile motorului sunt mai prompte. În fine, în Sport, motorul este menţinut la turaţii mai mari, iar parametrii de cuplu şi
putere sunt crescuţi. Nu se simt,
însă, schimbări majore între
comportamentul suspensiei între
cele trei regimuri, doar în Sport
existând senzaţia unei uşoare
rigidizări. Şi volanul pare un pic
rigidizat. În Confort şi Eco suspensia
pare la fel de moale şi, de altfel,
trebuie să spunem că până şi cu roţi
de 19 inch noul Mercedes-Benz
V-Class are un confort impecabil
la rulare, înghiţind cu
silenţiozitate şi calm
orice denivelări.
Atunci când pedala acceleraţiei este presată puternic, motorul demonstrează un dinamism bun, dar simţi, totuşi, că ai de-a face cu o maşină mai grea decât un sedan sau un break al mărcii, prin urmare şi senzaţiile la accelerare vor fi diferite. Nu mai simţi caracterul ăla sportiv şi nărăvaş, ci mai degrabă o accelerare galantă, dinamică, dar fără excese. Pentru că un V-Class V250 BlueTEC
cântăreşte 2,145 kg la gol, iar cu tot cu pasageri la bord se poate apropia de 3 tone! Greutatea mare a maşinii o simţi mai ales la frânare, atunci când constaţi necesitatea apăsării viguroase a pedalei la dorinţa unor frânări mai rapizi. E fizică, n-ai ce face, poţi doar să constaţi că astea sunt efectele adverse ale unor dimensiuni atât de generoase ca cele ale lui V-Class şi să-ţi ajustezi stilul de condus. Dar asta nu înseamnă că atunci când ieşi la o depăşire, nu-ţi va ajunge forţă. Ba dimpotrivă! Vei sesiza foarte rapid
potenţialul de putere şi acceleraţie a maşinii şi vei estima întotdeauna corect ce poţi face în fiecare peisaj, aşa că o acceleraţie proeminentă, odată pornită, merge întotdeauna până la capăt prognozabil şi rapid.

În viraje, pe drumuri cu carosabil ideal, vei simţi doar un mic ruliu al caroseriei, dat tot de dimensiunile mari ale maşinii şi de centrul de greutate ridicat. Poţi reduce acest ruliu un pic prin setarea
regimului sport. Dar oricum, va trebui să-ţi aminteşti că eşti la volanul unui van mare. Poate cel mai bun van din lume, dar e totuşi un van, cu o arhitectură a suspensiei mai specială în spate, care te limitează în manevre prea sportive. Şi totuşi, dacă pe masa din spate nu se află pahare cu apă şi vrei să forţezi un pic nota, pe drumuri curbate cu carosabil bun, poţi accelera în continuare şi V-Class va face faţă cu bine acestor provocări. Da, noul
Mercedes-Benz V-Class poate demonstra că e cel mai manevrabil şi confortabil vehicul de o asemenea talie!

Pe viraje cu un carosabil mai defectuos, senzaţiile de ruliu a caroseriei se accentuează, şi veţi dori să reduceţi un pic din viteză. Facem toate aceste constatări pentru a descrie cât mai exact comportamentul maşinii în raport cu aşteptările pe care le au mulţi admiratori ai ei, mulţi dintre care se aşteaptă şi la un confort de limuzină, şi la o manevrabilitate de Clasă S. Comparativ cu un van
francez care înoată ca o barcă la fiecare viraj, noul V-Class este la ani-lumină distanţă, fiind mult, mult mai manevrabil. Dar e evident că fizica formelor nu-i poate echivala ţinuta rutieră cu cea a limuzinei de top a mărcii. Germanii au făcut tot ce a fost posibil pentru a-i asigura un comportament suprem, mai ales că au dotat modelul şi cu sistemul ăla deştept de compensare a curenţilor de aer laterali. Deci, avem de-a face cu un model care se conduce plăcut şi care e mai mavrabil decât v-aţi putea aştepta de la un asemenea
mastodont, dar care nu e creat pentru zvâcniri sportive.

Iar de acolo, de la volanul modelului, îţi spui că ai tot vrea să-l conduci în călătorii lungi de vacanţă. Pentru că vei conduce relaxant şi confortabil, cu un vizor bun asupra a tot ce se întâmplă în jurul tău şi cu un confort desăvârşit pentru tine şi toţi ceilalţi de la bord. Luxul şi confortul desăvârşit sunt aşii din mâneca noului Mercedes-Benz V-Class. La aceste capitole ocupanţii la bord pot beneficia de un tratament din înalta societate.
Chestiuni financiare

Că tot veni vorba de înalta societate, să vorbim şi despre banii pe care trebuie să-i dea un cumpărător al noului Mercedes-Benz V-Class. Modelul ăsta porneşte în ţara noastră de la sub 35,000 euro, dar în versiunea V 200 CDI dotările standard nu vor fi la fel de generoase ca ceea ce vedeţi în aceste imagini. Pentru încă cel puţin vreo 8-10 mii euro, aţi putea configura un V-Class cu dotări aproape suficiente. Noi v-am recomanda să
alegeţi motorul diesel de top testat de noi – V 250 BlueTEC, care îi imprimă modelului un dinamism demn şi foarte potrivit aşteptărilor de la un vehicul de lux de o asemenea, talie, iar exemplarul nostru, cu tot cu dotările ultra-generoase ale seriei limitate „Edition 1” a ajuns să coste peste 66,200 euro! Întrebarea dacă-şi merită sau nu banii poate părea improprie aici, datorită caracterului foarte special al acestei maşini. Trebuie să ajungi întâi la acel statut de om de succes
muncit printr-o inteligenţă şi perseverenţă mai deosebită, apoi de acolo, răspunsul îţi va părea evident, şi el va începe cu un „D” şi va fi urmat de un „cu siguranţă”!

Ei bine, cât consumă un V 250 BlueTEC? Cifrele oficiale dau o medie de 6.0 litri/100 km în regim mixt, dar după testul ăsta noi tindem să credem că valorile oficiale sunt un pic prea optimiste. Motorul are, totuşi, de tractat o sarcină destul de impunătoare, iar
dacă mai pui la socoteală şi climatizarea separată a părţii spate a habitaclului, şi jantele de 19 inch, şi toată greutatea maşinii, noi estimăm o medie reală pentru călătorii lungi de vreo 9 litri la sută în regim normal de condus. În testul nostru, cu multe staţionări cu motorul pornit, noi am reuşit să coborâm până spre 10 litri şi jumătate la sută.
Verdict: noul Mercedes-Benz V-Class – luxul la pătrat

Noul Mercedes-Benz V-Class a creat o nouă ligă. Modelul ăsta s-a detaşat de toate vanurile mega-transformabile şi mega-luxoase care există astăzi în
lume şi a combinat ipostaza unui grand tourer cu cea de van super luxos. Deşi nu i-a reuşit, şi poate nici n-a vrut, să devină cea mai confortabilă şi luxoasă limuzină din lume, a devenit cel mai confortabil şi luxos van generos din lume.Tol el e şi cel mai înalt tehnologizat van din lume! Luxul ăla egoist şi suprem, cu masaj la spate şi mirosuri îmbietoare,
condimentate cu performanţă şi manevrabilitate maximă, a rămas specialitatea lui S-Class. Ăsta însă, e un apartament de lux şi totodată un birou de lux pe patru roţi, în care, datorită siluetei de pătrat, toate în habitaclu sunt la pătrat – şi spaţiul, şi confortul, şi luxul!
PiataAuto.mdIlie Toma
3
8,055
GALERIE FOTO (62 IMAGINI)
COMENTARII (1)
jaguar
Chişinău
la 4 August 2014 - 13:01
Interiorul e foarte frumos. Pentru calatoriile lungi banuiesc ca e o adevarata placere.
0
2
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!