Mazda2 – calea spre perfecţiune
17 Februarie 2015
Odată cu apariţia modelului CX-5, Mazda a început o ascensiune fermă, datorită direcţiilor corecte a designului KODO şi a tehnologiilor SKYACTIV. Chiar dacă par a fi nişte cuvinte de marketing, acestea întruchipează filosofii bine definite, care merită respect şi o plecăciune japoneză. Ei bine, cu CX-5 şi Mazda6, compania niponă nu m-a convins pe deplin, dar sunt sigur, că recentele facelift-uri vor rezolva micile scăpări, care le-am urmărit la acele două modele. În fine, a treia încercare şi anume Mazda3, m-a convins definitiv, că producătorul nipon s-a pus pe treabă în serios şi are un produs mai mult decât decent, chiar peste aşteptări!
Direcţia asistată electric a modelului Mazda3 m-a cucerit instant – este una dintre cele mai bune pe care le-am testat vreodată! Un dozaj perfect între sportivitate şi confort, iar conexiunea impecabilă între conducător şi maşină îţi dă o satisfacţie irepetabilă la volan chiar şi la viteze mici de oraş.

Atunci când am luat zborul către Barcelona, Spania, pentru a încerca noua Mazda2 într-un test de lansare a modelului pe piaţa europeană, aveam aşteptări foarte mari, pentru că această sub-compactă din clasa „B” deja a reuşit să obţină premii
importante, precum Automobilul Anului 2014-2015 şi cel mai bun design 2014 în Japonia, la fel şi mult râvnitul premiu Volanul de Aur în Germania. Şi acesta este doar începutul! În viziunea mea, sub-compactele au fost automobile, care nu au cum să fie „împlinite”, deci aveam şi o doză de scepticism preparat pentru acest model. Noua Mazda2 trebuia să fie foarte bună, ca să mă cucerească cu adevărat.
Ajuns la hotelul din Barcelona, chiar la intrare ne întâmpina noua Mazda2, care atrăgea atenţia trecătorilor, ce nu ezitau să stea câteva minute pentru a o studia minuţios. Spaniolii sunt nişte oameni sinceri şi pasionali, ce au o maniera de a conduce rapidă, dar sigură, în timp ce străzile înguste ale Barcelonei pun la încercare nervii celor aflaţi pentru prima dată aici.
Dacă nu rămâi în urmă de ritmul spaniolilor fierbinţi, nu ai cum avea probleme, deşi ritmul acestora de obicei este cu 10-30 km/h mai mare decât viteza permisă şi doar în faţa radarelor aceştia sunt „exemplari”. Dar până a urca la volanul noii Mazda2 şi a ieşi pe străzile pline de spanioli înfierbântaţi, ar trebui să o cunoaştem mai îndeaproape.
KODO. HAZUMI.

Designul noilor modele Mazda poate cuceri într-o clipă pe oricine. Este de nedescris, modul în care japonezii au reuşit să aplice acelaşi limbaj de design KODO acestui model sub-compact, cu atâta iscusinţă, încât acesta nu mai pare un model mic low-cost, dar un produs mult mai sofisticat, cu intenţii premium! Mazda nu a recurs la „trucuri ieftine” de tipul, acoperiş de culoare contrastantă şi alte chestii „şic”, pentru a atrage viitorii proprietari. Mazda2 din start oferă forme şi proporţii, care nu necesită mari artificii pentru a fi accentuate. Spre deosebire de precedenta Mazda2, care venea în caroserie cu 3 sau 5 uşi, noua generaţie s-a dezis de versiunea mai puţin practică cu 3 uşi în favoarea celei cu 5 uşi.
Astfel în faţa designerilor Mazda a fost pusă o sarcină foarte complicată, în crearea unui model practic, dar cu o siluetă dinamică a unui hatchback cu 3 uşi. Atunci când la Salonul Auto de la Geneva din 2014 a fost prezentat conceptul Mazda HAZUMI, a fost clar că noua Mazda2 va fi foarte focoasă!
Ei bine, toate artificiile conceptului nu au avut cum să apară pe modelul de serie, dar esenţialul a fost preluat direct de pe magnificul HAZUMI! În primul rând, proporţiile. Cred că noile modele Mazda au cele mai bune proporţii, care păstrează supleţea plăcută, fără a deraia în forme „balonate”, de care dispun majoritatea modelelor moderne. Mazda2 are un designul plăcut, o siluetă dinamică, cu o capotă extrem de lungă pentru o maşină atât de compactă cu tracţiune faţă, şi totodată clasică, cu un corp atletic, cu muşchi perfect antrenaţi, care arată bine chiar şi pe jante relativ
mici de 16 inch, cele din urmă fiind şi cele mai mari disponibile pentru Mazda2. Da, anume această siluetă dramatică cu o capotă lungă face ca inima să bată mai tare! Sunt proporţii de sportcar, la care nu te aştepţi de la o maşină mică de oraş. Pentru a obţine o siluetă într-atât de dinamică, lungimea a fost mărită cu tocmai 140 mm faţă de generaţia precedentă, pilonii frontali au fost mutaţi cu 80 mm în spate, pentru a lungi vizual capota, iar luneta a primit un unghi foarte înclinat.
Cu siguranţă, o atenţie sporită a fost acordată anume părţii frontale, care, aş spune că arată cel mai agresiv din gama actuală Mazda. Grila frontală este dominată de un element cromat numit aripă, care vine de jos şi străpunge blocurile optice faţă, cele din urmă având o continuitate a acestei aripi prin elemente LED expresive. Apropo, Mazda2 este singurul model sub-compact care este oferit cu blocuri optice faţă full-LED!
Acestea chiar arată extraordinar, mai ales datorită LED-urilor în formă de „U”, care redau feţei un caracter agresiv de dragon. Dar nici celea de bază nu arată rău, deşi efectul de „aripi” este ştirbit un pic, iar imitaţiile de fibră de carbon nu mai apar în interiorul acestora. Bara de protecţie faţă nu este una plată, fiind lucrată pe suprafeţe de designerii niponi, în timp
ce partea de jos-mijloc împreună cu priza de aer centrală, formează un „M” mare stilizat, care păstrează verticalitatea grilei şi trece într-o altă dimensiune spre părţile laterale a barei de protecţie, acolo unde apar pintenii tăioşi, care cuprind blocurile anti-ceaţă.
Capota lungă se îngustează cuprinzând grila radiatorului, ceea ce permite aripilor să preia un aspect mai proeminent, care trece într-o linie ce
coboară dinamic spre uşile spate, acolo intersectându-se cu o linie similară, care se ridică sus, accentuând şoldurile evazate.
Aceste două linii ce se intersectează
la mijlocul maşinii, reprezintă o semnătură specială al limbajului
de design KODO - Soul of Motion (Sufletul mişcării) şi dictează o linie mai ridicată a geamurilor laterale, ceea ce per total sporeşte sportivitatea. De aceea fiind privită pe lateral, Mazda2, are o tensiune deosebită în corp, care pare că va izbucni instant, imediat
ce i se va oferi şansa.
La partea spate însă, se mai putea de lucrat un pic. Stilul posteriorului este umbrit de blocurile optice spate, care dispun şi ele de elemente în formă de „U”, dar care sunt vizibile mai mult pe
timp de noapte, iar „petele” albe ale indicatoarelor de direcţie şi luminilor de marşarier aduc aminte de maşinile anilor ’90 ai secolului trecut… Blocurile optice spate trebuiau să fie mult mai expresive, pentru a nu rămâne în urmă de cele din faţă. Chiar şi aşa, spatele este bine proporţionat, cu o poziţionare
a blocurilor optice ridicată, o lunetă îngustă şi extrem de înclinată, aripi evazate şi o bară de protecţie bicoloră cu imitaţie de difuzor de aer. Per general, noua generaţie Mazda2 are un design închegat, care inspiră încredere şi dinamism, rar întâlnit în acest segment.
Un MX-5 pentru toţi!

Odată ce urci la bordul noii Mazda2
nu ai cum să nu observi ADN-ul legendarului roadster – Mazda MX-5! Este clar, că vorbim de noua generaţie MX-5, care abia aşteaptă să fie lansată. Aceste similarităţi vin de la structura bordului, care este tapiţat cu piele cu
cusături contrastante în versiunile de top, în timp ce blocul climatizorului şi gurile de ventilare circulare sunt chiar identice cu cele de pe MX-5! Aceste guri de ventilare sunt poziţionate asimetric faţă de mijlocul bordului, pentru a se concentra în jurul şoferului, deoarece anume şoferul este persoana cheie la bordul noii Mazda2!
Fiecare detaliu, fiecare formă te învăluie şi-ţi dă sentimentul că eşti important. Unificarea de la interior aduce elemente şi de la Mazda3, precum ceasurile de bord sportive, volanul şi levierul transmisiei. Similaritatea cu MX-5 dispare
odată cu poziţia de la volan
nu tocmai joasă, chiar şi în
cea mai coborâtă poziţie
a scaunului.
Pentru ca şoferul să se simtă şi mai comod, axul faţă a fost mutat cu 80 mm înainte, ceea ce a permis poziţionarea pedalelor la aceeaşi distanţă faţă de scaun ca şi în Mazda3. Deci în Mazda2 poţi sta la volan la fel de confortabil ca în Mazda3! E un alt plus, care nu va permite ca cei înalţi
să stea cu genunchii îndoiţi peste măsură, dar va permite să-şi întindă picioarele fără a-i priva de spaţiu pe pasagerii de pe bancheta din spate! Astfel, niponii ne asigură, că în noua Mazda2 se vor simţi perfect şi cei ce măsoară 1,50 metri în înălţime şi cei de statura mea, de 1,90 metri. Şi o pot confirma chiar eu – la volanul noii
Mazda2 eu mi-am găsit poziţia ideală foarte rapid şi m-am simţit confortabil pe tot parcursul testului! La rândul său, mutarea pilonilor frontali cu 80 mm în spate, a lungit nu numai capota, dar a sporit şi vizibilitatea, cea din urmă crescând şi datorită grosimii reduse a pilonilor, care au fost executaţi dintr-un oţel extrem de rigid, pentru a păstra habitaclul intact în urma unui impact.
Japonezii au lucrat mult la siguranţa pasivă, rigidizând caroseria cu 22%,
în timp ce greutatea acesteia a fost redusă cu 7% faţă de generaţia precedentă. Oglinzile mari îţi
oferă o vizibilitate bună, dar
posteriorul ridicat şi luneta
îngustă pe verticală nu-ţi oferă confidenţialitatea de care ai
nevoie atunci când incluzi
marşarierul. La drept vorbind,
din interior, maşina pare mult
mai mare decât este pe dinafară,
iar pentru a trece de această senzaţie amăgitoare, este nevoie de ceva timp.
Este o bătaie de cap şi mai mare
pe străzile extrem de înguste ale Barcelonei, unde se circulă
„oglindă la oglindă”…
Nu pot spune că Mazda2 dispune de o calitate premium a materialelor, practic toate fiind dure, inclusiv bordul, element care ne-a obişnuit cu polimeri moi pe modele moderne. În ciuda durităţii materialelor, toată ambianţa
are o alură premium, materialele fiind
plăcute la atingere, iar atunci când le priveşti dau senzaţia de „moale”, datorită facturii, care persistă chiar şi acolo, unde alţi producători lasă un plastic dur fără factură şi textură de orice gen. Interiorul este condimentat cu materiale lucioase, imitaţii de fibră de carbon şi inserţiile opţionale din piele, care apar pe bord, pe părţile laterale ale consolei centrale şi pe cotiere. Anume aceste inserţii din piele vor aduce efectul de moale la atingere, de care este lipsit bordul.
Ergonomia de la volan este excelentă, datorită poziţionării corecte a organelor de control şi lipsei aglomeraţiei butoanelor de pe consola centrală, unde avem doar climatizorul. Toate comenzile necesare se pot activa prin
apăsarea butoanelor de pe volan, sau prin ajustarea sistemului multimedia opţional MZD Connect, care dispune de un display tactil de 7 inch, identic cu cel de pe Mazda3, operarea căruia se face şi prin blocul de control de lângă
schimbătorul de viteze. Sistemul multimedia este foarte intuitiv şi avansat pentru un model sub-compact, cum este Mazda2, bucurând cu o rezoluţie admirabilă şi o funcţionalitate şi conectivitate demnă de clase mai mari.
Spre deosebire de generaţia precedentă, noua Mazda2 este mai spaţioasă la interior în toate direcţiile. Şoferul şi pasagerul faţă se vor simţi ca într-o maşină de clasă mai mare, în timp ce pasagerii spate vor avea un spaţiu ceva mai restrâns, mai ales cei de statură înaltă în jur de 1,90 metri. Cei cu o statură de până la 1,80 metri vor avea suficient spaţiu pentru călătorii mai lungi, dar pe bancheta spate se vor simţi comod doar doi adulţi, care, din păcate nu vor avea parte de cotieră centrală, de guri de ventilare şi nici de spaţii de depozitare în uşi, ci doar de buzunarul de pe spătarul scaunului pasagerului faţă. Totuşi spaţiul oferit la interior de noua generaţie Mazda2 este surprinzător de mare pentru această clasă, chiar dacă o bună parte din lungime îi revine capotei extrem de lungi. Este o realizare demnă de laude!

La capitolul practicism al portbagajului, acesta a devenit ceva mai mare faţă de predecesor, având un volum de 290/950 litri. Bancheta spate se rabatează în două mişcări, iar odată cu coborârea spetezelor, acestea nu formează o suprafaţă dreaptă. Un lucru foarte util este boxul opţional, datorită căruia se poate organiza eficient volumul portbagajului, iar obiectele mai mici se pot depozita în buzunăraşe.
Jinba Ittai

Ultimele lansări a celor de la Mazda ne-au dat de înţeles, că producătorul nipon nu creează maşini simple,
pentru deplasări din punctul A în punctul B. Acum o Mazda nu este o „maşină de spălat pe roţi” fără suflet, precum sunt majoritatea automobilelor moderne. Mazda aduce o conexiune unică între şofer şi maşină, acel „Jinba Ittai” (călăreţul şi calul ca un singur întreg), care până
acum era caracteristic modelului MX-5! Şi noua Mazda2 a primit o doză puternică de „Jinba Ittai”, fiind un întreg cu şoferul său, ceea ce simţi chiar în primele clipe când porneşti la drum. Orice rotire a volanului, includere a
treptei transmisiei şi apăsare a pedalelor, este făcută pentru plăcerea celui de la volan! Cu toate acestea, de la o motorizare la alta s-au simţit unele caracteristici, care merită o incursiunea mai adâncă.
Deoarece Mazda2 este un
automobil de oraş, pentru traseul
urban am ales motorizarea de bază, dotată cu un propulsor pe benzină de 1.5 litri aspirat natural, care dezvoltă 75 CP la 6,000 rpm şi 135 Nm la 3,800 rpm şi este cuplat la o transmisie manuală în 5 trepte.
De fapt toate motorizările noii Mazda2 au o capacitate de 1.5 litri, inclusiv noul diesel, care, din păcate, nu a fost oferit la test. Versiunea în cauză avea o dotarea nu foarte generoasă, neavând nici blocurile optice LED, nici proiectoarele de ceaţă, nici sistemul de climatizare sofisticat şi nici sistemul multimedia MZD Connect, în locul display-ului căruia s-a instaurat un sistem audio mai simplist, deşi aspectul acestuia părea destul de plăcut.
Toate motorizările sunt dotate standard cu sistemul i-stop, care m-a cucerit din prima clipă. Acesta opreşte propulsorul ceva mai devreme, până la oprirea totală a maşinii la semafor sau în ambuteiaj, ceea ce permite să rulezi câţiva metri cu motorul oprit.
Odată ce apeşi ambreiajul pornirea propulsorului se realizează extrem de prompt, pentru că sistemul „ştie” în ce poziţie au fost oprite pistoanele în aşa fel continuând ciclul de ardere întrerupt la oprire, fără vibraţii şi fără întârzieri! Extraordinar de bine, Mazda! Chiar nu am avut nici un gând de a deconecta sistemul i-stop! Nici măcar nu sesizezi cum îşi face treaba! Al doilea lucru care te cucereşte, este liniştea din habitaclu, chiar dacă pe străzile Barcelonei sunt o mulţime de motociclişti şi o aglomerare mare de automobile, la interior te afli în lumea ta în care nimeni nu poate pătrunde, nici măcar cu zgomotele.
Fermitatea în volan îţi dă încredere, iar precizia acestuia nu îţi permite să faci greşeli. Datorită jantelor de 15 inch din aliaj şi a cauciucurilor cu profil înalt, această versiune s-a adeverit a fi extrem de confortabilă, chiar şi la trecerea denivelărilor mai mari, totodată păstrând o precizie demnă în atacarea curbelor la periferia Barcelonei, unde am fost dus de sistemul de navigare adiţional... Chiar dacă este cea mai slabă motorizare, cei 75 CP sunt mai mult decât suficienţi pentru a ţine pasul cu traficul dinamic din Barcelona. Propulsorul turează rapid şi bucură auzul cu un sunet plăcut şi diferit de propulsoarele obişnuite în 4 cilindri de cilindree mică.
Transmisia în 5 trepte are o cursă extrem de scurtă şi precisă, aş spune sportivă, dar treptele vor trebui mutate foarte des, pentru că în unele situaţii propulsorul de 75 CP va arăta lipsă de cuplu, mai ales în pantă, unde va trebui de retrogradat din treapta 3-a în a 2-a, pentru a ridica panta mai rapid. Această retrogradare este strict necesară, pentru că a 3-a treaptă cu pedala în podea nu va face nimic decât să menţină viteza, iar incluzând a 2-a treaptă, turaţiile vor fi ceva mai mari, în jurul la 3,500 rpm, ceea ce va deranja auditiv ocupanţii de la bord şi va spori consumul. Într-un cuvânt, cuplul la turaţii mici este insuficient.
Un alt moment straniu l-am observat la pedala de frână, care vibra puţin înainte de a fi apăsată, aceste vibraţii fiind resimţite mai tare la viteze mai mari cu turaţii a motorului de peste 3,000 rpm. Aceleaşi vibraţii le-am observat şi la versiunea de 115 CP, iar efectul acestora ar putea fi cauzat de supraîncălzirea frânelor, de către jurnaliştii, care au testat aceste
exemplare înaintea noastră şi le-au suprasolicitat în serpentinele montane. Deci, pe o maşina nouă din showroom, întreţinută apoi cu grija specifică unui proprietar conştient, nu ar trebui să avem aceste vibraţii deranjante.

Etajarea perfectă a treptelor ne-a adus o surpriză pe magistrala cu o limită de
viteză de 80 km/h, unde Mazda2 rula cu turaţii reduse în treapta a 5-a, fără a deranja confortul în habitaclu. Sunt sigur, că şi la viteze de peste 100 km/h, turaţiile propulsorului de 75 CP vor fi într-un diapazon confortabil atât pentru auz, cât şi pentru buzunar, dacă ne gândim la consumul de combustibil, care este de 6.1 l/100 km pentru oraş şi 4.7 l/100 km combinat.
Neavând intenţia de a face o cursă
de eficienţă, ceea ce era imposibil
în traficul dinamic al Barcelonei, versiunea de 75 CP a înregistrat un consum de puţin peste 7 l/100 km.
Pentru drumurile extraurbane şi serpentinele montane, am ales versiunea de top, dotată cu acelaşi propulsor de 1.5 litri aspirat natural, dar a cărui putere a fost mărită la 115 CP, iar cuplul la 148 Nm. Datorită nuanţei aprinse Soul Red Metallic în care au fost vopsite şi elementele orizontale ale grilei radiatorului, jantelor de 16 inch bicolore şi blocurilor optice full-LED, Mazda2 arată extraordinar de bine! Interiorul este şi mai plăcut, datorită cusăturilor roşii, care apar pe pielea, cu care este căptuşit bordul.
O doză de sportivitate adaugă pedalele perforate şi ceasurile de bord diferite de cele de pe versiunea de 75 CP. Aici rolul principal îl ia turometrul analog, gradat până la 8,000 rpm, care arată spectaculos în combinaţie cu vitezometrul digital. Odată ce porneşti propulsorul devii un pilot de avion de vânătoare, atunci când vezi cum apare în vizor display-ul head-up, de deasupra volanului!
Atunci îţi dai seama că ai de a face nu cu o sub-compactă oarecare, ci cu un hatchback dinamic, care vrea să fie pus pe treabă! Chiar din prima acceleraţie sesizezi temperamentul dinamic al versiunii de 115 CP. Acest propulsor chiar vrea să fie turat! Dar ce sunet are! Sunt sigur că inginerii Mazda au lucrat deosebit de mult la sistemul de evacuare, pentru ca sunetul propulsorului să fie asemănător cu legendarele propulsoare rotative Wankel!
Acest propulsor are un zumzăit
foarte ascuţit şi plăcut – un adevărat Zoom-Zoom! Turaţiile propulsorului cresc în câţiva paşi. La început pedala de acceleraţie pare să nu răspundă prompt la apăsare, ceea ce a fost făcut special pentru confortul urban, după cum ne spun şi inginerii Mazda, apoi turaţiile încep a creşte intens şi
spre 4.000 rpm, atunci când este atins cuplul maxim, simţi cum te împinge mai tare şi o ultimă treaptă vine la atingerea puterii maxime la 6.000 rpm. Pentru a păstra tempoul dinamic, este necesar de a ţine acul turometrului nu mai jos de 3.500 rpm, pentru a primi un răspuns prompt la orice apăsare a pedalei de acceleraţie când vrei să ieşi din următoarea curbă.
Datorită cutiei de viteze manuale, care pe versiunea de 115 CP este cu 6 trepte, vitezele mari de magistrală nu sunt o problemă. Dar cel mai mare deliciu vine în serpentinele montane! Precizia cu care Mazda2 virează în curbe, este un etalon! Volanul este un pic mai uşor în comparaţie cu Mazda3, ceea ce şterge un pic acea senzaţie magică de conexiune cu maşina pe care o oferă Mazda3. Dar să fim
realişti, Mazda2 va fi condusă şi de domnişoare firave, care nu au nevoie de un volan greu de manevrat. Chiar şi aşa, direcţia este una foarte sportivă, care te îndeamnă la un condus antrenant. Volanul este extrem de informativ şi pentru a trece curbele rapid nu este nevoie de a ajusta unghiul de întoarcere a volanului în momentul când treci curba şi la un moment dat, ai senzaţia, că roţile le întorci doar cu puterea gândului la unghiul dorit!
Pentru a ajunge la timp la locul stabilit de organizatori, am pus maşina serios la treabă în munţi, iar această experienţă a fost una de senzaţie! Cât de bine se comportă noua Mazda2 la limitele derapării! Ea se transformă în continuitatea ta şi îţi spune unde ai putea merge mai repede, dar unde mai încet. Atunci când viteza de intrare în curbă este prea mare, Mazda2 nu te
sperie cu un derapaj al punţii spate, sau o alunecare a punţii faţă – ea derapează cu toate cele patru roţi concomitent înspre exteriorul curbei! Deraparea se dezvoltă foarte predictibil şi nu sperie în nici un fel pe cel de la volan, ba chiar îl face să o repete în fiecare curbă, pentru că un astfel de comportament este extrem de sigur, dar şi foarte distractiv! Şi am repetat-o de multe ori! Inginerii japonezi au lucrat cu tot sufletul la
setarea perfectă a acestui şasiu, care chiar cu bară de torsiune în spate poate cuceri prin genialitatea setării!

Nu te mai saturi de distracţia pe care o oferă Mazda2, dar peste câteva zeci de minute de accelerări şi frânări, ar trebui de făcut un popas, pentru a răci frânele, care încep să miroase un pic, dar nu foarte deranjant. Important este că, atunci când se supraîncălzesc, frânele nu îşi pierd din eficienţă. Şasiul este un deliciu, care trebuie savurat la maxim. Acesta oferă încredere chiar în cele mai extreme situaţii.
Chiar dacă prinzi o denivelare la viteză mare, atunci când întri într-o curbă, Mazda2 nu-şi pierde stabilitatea nici pentru o clipă, rămânând perfect balansată chiar şi atunci, când factorii externi încearcă să-i curme balansul impecabil. Până la urmă, puterea
versiunii de 115 CP, ar putea părea pentru unii prea mică, dar aceşti indivizi, ar trebui să ştie, că nu puterea este cel mai important aspect a unei Mazda, ci relaţia unică dintre maşină şi şofer, obţinută prin cizelarea balansului
tuturor organelor. Aceasta este o întreagă filozofie, în care te scufunzi odată aflat la volan!
E de remarcat şi operarea perfectă a sistemului de navigare, care scoate informaţii importante şi pe head-up display (HUD).
Acest display nu numai arată
bine, dar este şi foarte comod! Să
greşeşti ruta este practic imposibil,
având în vizor toate instrucţiunile necesare, inclusiv viteza maximă permisă şi unde sunt instalate radarele.
Pachetul de siguranţă i-ACTIVESENS este un alt deliciu tehnologic, care combină diferite sisteme moderne de siguranţă activă, inclusiv sistemul de frânare automată. Într-un trafic demenţial precum cel din Barcelona, cel mai util a fost sistemul Blind Spot Monitoring, care ne păzea de motocicliştii obraznici.
Ceea ce a fost straniu să descopăr, este operarea sistemului de trecere a benzilor, care lucra mai bine în linie dreaptă, pe magistrală şi în curbe nu prea pronunţate, amintind de trecerea nesemnalizată a benzii printr-o pictogramă şi un zumzăit din direcţia “încălcării” prin boxele sistemului audio.
Atunci când am trecut pe serpentine montane, cu curbe mult mai strânse, sistemul lucra mult mai pasiv. Probabil, este setat să nu facă „gălăgie” atunci când tu, cel de la volan, îţi faci de cap de dragul plăcerii.
Cea mai populară versiune însă, va fi cea de 90 CP, cuplată la transmisia automată cu 6 trepte. Aceasta fiind unica motorizare disponibilă cu transmisia automată, pe ea am lăsat-o la desert, deşi luasem un alt desert cu versiunea de 115 CP cu o zi înainte.
Aici, pe motorizarea de 90 CP, avem de a face cu o transmisie automată adevărată, deci nu e una cu dublu ambreiaj sau variator. După datele tehnice, această versiune este practic la fel de lentă în sprintul până la prima sută de kilometri, ca şi versiunea
de 75 CP – 12,0 secunde, faţă de 8,7 secunde pe versiunea de 115 CP. Dar să uităm ce scrie în carte! Versiunea de 90 CP are cuplu identic cu cea de 115 CP - 148 Nm, iar senzaţiile de la condus sunt foarte plăcute!
Propulsorul este vioi şi prinde rapid viteză, iar cea mai plăcută surpriză vine de la cutia automată, care simte ceea ce doreşti să faci, ba chiar anticipează lucrurile! O cutie de viteze perfectă, care face un tandem ideal cu motorizarea de 90 CP. Demult nu am condus o maşină cu cutie automată
aşa de intuitivă! Treptele se schimbă destul de rapid fără careva şocuri deranjante. Cutia automată se adaptează rapid la ritmul de condus, iar atunci când ritmul brusc se ridică, apoi brusc revine la normal, cutia se adaptează vigilent şi nu ţine turaţiile ridicate prea mult timp.
Noua cutie automată dispune şi de un buton Sport, care l-am inclus doar din curiozitate, pentru că aceasta se descurca perfect cu toate sarcinile propuse. În regimul Sport turaţiile motorului se avântă foarte sus, ceea ce sporeşte sunetul motorului, care iese din zona de confort. Din păcate, acesta nu este la fel de plăcut ca pe versiunea de 115 CP, dar rapiditatea cu care se poate rula pe magistrale creşte simţitor de mult. Nu prea cred că viitorii posesori vor folosi prea des regimul Sport al cutiei automate, care se descurcă excelent chiar şi în regimul obişnuit. La versiunea de 90 CP şi cutie automată, nu am mai observat acele vibraţii pe pedala de frână, care persistau la versiunile de 75 şi 115 CP, ceea ce ne poate confirma presupunerile noastre despre supraîncălzirea frânelor a maşinilor
de teste.

Fiind a doua zi dimineaţa devreme, pe timp mai răcoros decât ar trebui să fie în această perioadă în Barcelona, sistemul i-stop era inactiv. Problema vine anume de la timpul de afară, care a fost departe de condiţiile ideale pentru sistemul i-stop, care, la rândul său
nu oprea propulsorul la staţionări, pentru că nu se întrunea întreg setul de condiţii deştepte de care ţine el cont. Fiind inclus, sistemul cobora doar ralanţii propulsorului până la 500 rpm atunci când staţionam, iar
dezactivarea sistemului ridica îndată ralanţii la aproximativ 800 rpm. O altă surpriză a venit de la senzaţiile pe care ţi le oferă volanul. Acesta pare să ofere o doză mai mare de conexiune, cel mai probabil datorită greutăţii mai mari cu 20 kg (1.000 kg), pe care o are
modelul cu transmisia automată faţă de versiunea de 115 CP (980 kg). Această acuitate sporită a fost resimțită chiar dacă jantele aveau 15 inch, faţă de 16 inch şi pneuri sport Toyo Proxes, instalate pe versiunea cu 115 CP! Mai să fie, nu cumva au început să-mi placă mai mult maşinile cu cutie automată?! Nici vorbă!
Verdict - Mazda2

Cel mai tare m-a surprins, că în nici o clipă nu am simţit că am testat un model sub-compact. Noua Mazda2 chiar reinventează segmentul sub-compactelor printr-o abordare aparte, în stil Mazda, care se axează pe conexiunea dintre automobil şi şofer, pentru ca cel din urmă să
primească o deosebită plăcere chiar şi de la condusul zilnic din punctul A în punctul B, nemaivorbind de senzaţiile tari, primite pe serpentine montane! Noua Mazda2 s-a adeverit a fi o sub-compactă elevată, care oferă ceea ce numai automobilele cu o clasă mai mare pot oferi, fără a-ţi stârni sentimentul, că te afli într-o
capsulă mică, care va fi subestimată în trafic. Cel mai mult, totuşi, contează sentimentul pe care îl simţi la volanul acestei maşini. Mazda2 este o maşină care a întrecut aşteptările, care a demonstrat că şi modelele sub-compacte pot aduce zâmbetul pe buze şi plăcerea condusului, printr-o inginerie pură, departe de direcţiile
brandurilor europene, care se dau cu capul în fântâna ecologiei, instalând propulsoare turboaspirate, care le dau mari probleme posesorilor, iar în lumea reală nu oferă cifrele de consum şi
dinamică, despre care „strigă” în datele tehnice. Mazda a luat o direcţie foarte corectă, storcând potenţialul motoarelor aspirate natural, care se adeveresc a fi mai eficiente şi mai
ecologice în lumea reală, faţă de concurenţii săi. Designul şi tehnologiile celor de la Mazda merită o plecăciune japoneză, iar Mazda2, două plecăciuni pentru injectarea pasiunii a condusului în clasa sub-compactă şi a tuturor tehnologiilor moderne, care te fac să te simţi într-o maşină cel puţin cu o clasă mai mare!
Da, nu s-a ajuns la o perfecţiune absolută la materialele din interior, un pic se mai putea de lucrat la senzaţiile din volan, care sunt cu o treaptă mai jos de etalonul companiei nipone,
Mazda3, dar per general, noua Mazda2, mi-a plăcut chiar mai mult decât Mazda3! Iar asta demonstrează că, cu fiecare nou model, Mazda progresează şi creează maşini
tot mai bune! Pe mine m-a cucerit expresivitatea noii Mazda2, designului ce te atrage cu silueta sa atletică, cu această capotă lungă, un interior similar cu MX-5 şi motoare agile şi eficiente. Noua generaţie Mazda2 este un pachet unic în segmentul „B”, mai ales pentru cei, pentru care contează plăcerea pură a condusului în orice ipostaze imaginabile!
În Moldova noua Mazda2 porneşte de la 9.600 euro pentru dotarea de bază de 75 CP, iar eu aş alege versiunea de 115 CP în culoare roşie Soul Red Metallic cu kit-ul aerodinamic opţional, care ne-a fost prezentat la finele testului din Barcelona (pe imagine)!
Mai mult decât atât, 2015 este un an important pentru Mazda, caci în curând fanii mărcii şi, de ce nu, viitorii fani şi posesori, vor fi bucuraţi cu tocmai 5 lansări de modele noi sau împrospătate! Pe lângă noua Mazda2, pe care am testat-o în premieră naţională în Spania, pe piaţă vor fi
lansate modelele Mazda CX-5 facelift, Mazda6 facelift, noul crossover compact CX-3 şi noua generaţie MX-5! Este incredibil, cum un brand relativ mic, înzestrat cu o doză mare de pasiune pentru tehnologie şi perfecţiune, poate face atât de multe modele reuşite, cum este Mazda2!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
4
6,468
GALERIE FOTO (103 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!