TEST DRIVE: BRABUS Mercedes-Benz X-Class

Se zice prin târg că anul 2018 a fost unul record pentru mulţi fermieri. Da, suntem siguri că priviţi acest pick-up pe nume Mercedes-Benz X-Class, cu tuning de la BRABUS, şi, la auzul anului record pentru fermieri, vă gândiţi deja la ceea ce ne gândim şi noi...
Dar pick-up-ul ăsta n-a fost creat chiar pentru a se antrena în cele mai noroioase munci. Dacă e să ajungă în mâinile unui agricultor, atunci i-ar şade bine mai degrabă în curtea unei vinării mici cu vinuri premium, sau în mâinile unuia care trebuie să ajungă pe câmp, pentru a-şi dirija afacerea, dar nu neapărat fie chiar el cel, ce transportă greutăţi în bena aia lucioasă.
Şi nici aşa agricultorii nu sunt chiar publicul lui ţintă, ci mai degrabă aventurierii un pic nebunatici, de factură urbană, dar care sunt întotdeauna setoşi să tragă o fugă la plajă cu prietenii, cu nişte plăci de surf încărcate în benă şi cu capacitatea de ajunge pe cea mai sălbatică plajă. Pentru că dacă vrei un pick-up de munci grele n-are nici un sens să alegi unul premium, care a mai beneficiat şi tuning pe deasupra. Nu, Mercedes-Benz X-Class este el însuşi o alegere specială şi neordinară, iar dacă vorbim de creaţia BRABUS, pe care o testăm astăzi, atunci e mai degrabă o declaraţie de non-conformism total. Fiţi sigur că, cu un asemenea X-Class semnat de BRABUS, veţi fi mai exclusivi şi excentrici decât cu un Porsche Cayenne GTS în orice oraş. Iar partea frumoasă e că atunci când veţi ajunge în condiţii cu adevărat aventuroase – să tractaţi o casă pe roţi după maşină, să înfruntaţi drumurile spre Odesa sau să înaintaţi pe o plajă sălbatică din Grecia cu toţi prietenii, maşina asta nu se va face de ruşine niciodată.
Dar acum haideţi să trecem la fapte şi curiozităţi. Cred că ştiţi deja cu toţii că Mercedes-Benz X-Class e un pick-up construit pe baza lui Nissan Navara, model pe care noi îl cunoaştem bine de la un maraton cu pick-up-uri prin Moldova. Spuneam încă atunci că Navara era cel mai rafinat dintre toate pick-up-urile la felul în care mergea, aşa că nu ne-a mirat mai târziu faptul că cei de la Mercedes-Benz au ales tocmai acest model drept bază pentru X-Class. Pick-up-ul cu emblema germană a primit un nou design şi un nou habitaclu, dar structura şi motorul au rămas aceleaşi, şi până şi asamblarea lui are loc la aceeaşi uzină Nissan din Spania.
Aşadar, designerii Mercedes-Benz i-au mascat bine originea prin noul design exterior, chiar dacă unele panouri de caroserie au rămas absolut neschimbate. Modelul rezultat a primit un cod propriu de caroserie în gama Mercedes-Benz – W470 – şi un aspect cu personalitate proprie.

Cei de la BRABUS au muncit şi ei pe măsură, pentru a diferenţia şi mai mult acest pick-up. Modelul vine cu un calandru negru, cu emblema BRABUS pe centru, iar în partea inferioară frontală a primit noi inserţii de protecţie în offroad. De asemenea, „colţurile” barei de protecţie au primit seturi noi de LED-uri de zi, pentru o vizibilitate îmbunătăţită. Iar pentru condiţii cu adevărat dificile de înaintare, cei de la BRABUS au montat LED-uri uriaşe pe acoperiş, mult mai puternice, care vor face cu adevărat diferenţa în beznă sau ceaţă densă.
Cei de la BRABUS au creat şi un design nou pentru jante, special pentru X-Class, numite Monoblock X. Sunt bicolore şi au 7 pereche de spiţe, având un diametru de 20 de ţoli şi putând fi încălţate doar în anvelope de la furnizorii de top BRABUS – Continental, Pirelli sau Yokohama. Şi noi zicem că noile jante îl fac pe acest X-Class să arate incredibil de bine!

La fel de bine arată şi noile guri de eşapament din spate, mult mai sportive şi tocmai 4 la număr! Aproape că şi vezi deja pick-up-ul ăsta demarând în forţă! Pe partea din spate, însă, emblema Mercedes-Benz a rămas prezentă.
Am luat în mână cheia, pentru a deschide pick-up-ul şi a urca în habitaclu. Însă cheia, dragii noştri, n-are formă specifică modelelor Mercedes-Benz. E o cheie de Nissan, ce mai, doar că are emblema Mercedes-Benz pe ea. Oarecum firesc, dar totuşi...

Oh, dar ce descoperim la interior! Un amalgam curios de detalii familiare de pe alte modele Mercedes-Benz, combinate pe scheletul iniţial de pe Nissan Navara, acum şi un pic condimentate de către cei de la BRABUS. Volanul e parcă direct preluat de pe C-Class sau V-Class, la fel ca şi cadranele de bord din faţă, doar display-ul central are mici adaptări la modul în care afişează poziţia curentă a transmisie şi tracţiunii.
În partea stângă a volanului sunt prezente levierelor obişnuite de direcţie şi de cruise-control, în dreapta, însă, lipseşte levierul cutiei de viteze automate, pentru că avem de-a face cu o cutie a cărei levier trebuia să rămână pe tunelul central, dacă tot avem de-a face cu o platformă de Navara. Pe partea stângă de lângă volan switch-ul de pornire a farurilor, de origine Mercedes, de factură lucioasă şi frumoasă, contrastează cu nişte butoane dreptunghiulare de alături de pe modelul original.
Dar cel mai nostim sunt integrate elementele sistemului multimedia. Display-ul mare, central, a putut fi integrat în spatele unor guri de ventilare mai mari, însă renumitul touchpad actual al mărcii a trebuit instalat drept pe tunelul central rugos, într-o disonanţă destul de mare cu ceea ce-l înconjoară.
Cam de aceste contraste e marcat tot habitaclul, dar, dacă ţi-e gustul mai mult de aventură şi mai puţin de fandoseli, treci repede peste ele şi vrei să te bucuri de poziţia înaltă de condus şi de capacitatea lui X-Class de a se aventura. Şi unde mai pui că cei de la BRABUS au croit o tapiserie din piele specială pentru X-Class, astfel încât acele contraste de mai sus să se simtă mai puţin acut. Există şi covoraşe de velur, şi inserţii metalice pe pedale, şi chiar şi interţii pe praguri, doar că să te simţi într-un adevărat Mercedes-Benz, semnat de BRABUS, şi nu într-un simplu pick-up.

Însă un BRABUS n-ar fi complet doar cu nişte elemente de decor, dacă n-ar avea şi nişte modificări la partea de motoare. De obicei, cei de la BRABUS recurg la modificări substanţiale, schimbând turbine şi multiple componente, uneori chiar lucrând şi la blocul motor al propulsoarelor Mercedes-Benz, pentru a scoate zeci sau chiar sute de cai-putere în plus. Aici, însă, se vede că inginerii BRABUS s-au simţit cam lipsiţi de entuziasm când li s-a dat să prefacă un motor de Nissan. Pentru că sub capota lui X-Class e acelaşi motor turbodiesel de 2.3 litri, cu patru cilindri în linie, de pe Navara, în câteva versiuni de putere. Aici avem de-a face cu ipostaza lui de 190 CP şi 450 Nm. Iar inginerii BRABUS s-au limitat doar la elaborarea unei unităţi de control noi, suplimentare, pentru motor, care să-i sporească puterea. În esenţă – un chip tuning. Fără alte modificări mecanice a vreo unei componente de propulsor.
În rezultat, şi creşterea de putere de pe BRABUS X-Class e relativ moderată: doar 21 CP în plus, până la 211 CP şi 60 Nm cuplu în plus, până la 510 Nm. Puterea vine niţel mai sus decât în ipostaza originală, iar cuplul – ceva mai jos. În rezultat, pick-up cu tuning accelerează de la 0 la 100 km/h în 11.5 secunde, faţă de 11.8 secunde de pe X-Class-ul original. Ok, nu ne va da pe spate, cu siguranţă. Iar viteza maximă a rămas tot la 176 km/h. Probabil n-am greşi dacă am zice că e cel mai lent BRABUS actual. Dar haideţi să vedem cum se conduce acest X-Class tunat.

Ei bine, suspensia şi ţinuta de drum a modelului pare identică cu Navara, iar aici cei de la BRABUS n-au operat nicio modificare. Motorul, însă, lasă impresia că reacţionează un pic mai elastic şi mai vioi la apăsările de pedală, iar 510 Nm sunt mai mult decât suficienţi pentru a împinge un asemenea pick-up, mai ales că noi l-am condus gol, fără vreo remorcă sau încărcătură. Cu 2-3 oameni la bord, vehiculul se simte chiar destul de dinamic pentru talia sa.
Pe asfalt curat, pick-up-ul se conduce foarte apropiat de un SUV de talie mare – are un pic ruliu, dar în acelaşi timp ţinuta de drum e destul de bună. Sigur, nu vorbim aici de SUV-urile Mercedes-Benz, care au o ţinută mult mai bună şi mai precisă, dar nici nu te simţi într-un pick-up sălbatic, cum te simţeai acum vreo 10 ani în asemenea vehicule. În cazul maşinii noastre, semnate de BRABUS, ţinuta de drum a fost îmbunătăţită de noile jante, mai late, iar asta se simte de la volan, în micile viraje, când X-Class rămâne mai fixat pe linie orizontală.
Atunci când am ieşit pe drum mai denivelat, am constatat din nou că suspensia înghite şocurile cu un rafinament comparabil cu cel al lui Navara. Apropo, amintiţi-vă că Navara a fost şi primul pick-up care a venit cu opţiunea renunţării la foile de arcuri de pe puntea spate în favoarea unei configuraţii cu arcuri mai rafinate. Se vede că ştiau ei din timp ce urmează... Acum, despre acest X-Class putem spune e suficient de rafinat încât să-ţi placă să-l conduci departe, dar în acelaşi timp a rămas suficient de dur în caracter încât să-l poţi în continuare chinui ca un pick-up.
Am fost la acest test drive cu o echipă mare de aventurieri de-ai noştri, din expediţii. Iar camarazii sunt şi prieteni. Şi nu pot să nu recunosc că după vreo jumătate de oră de condus pe asfalt, m-a bătut repede dorinţa de a-i lua pe toţi camarazii la bord şi de a ne îndrepta spre o plajă, spre un munte, spre cel mai deocheat loc posibil. Da, vă spunem verde în faţă – X-Class e un exemplu aproape clasic de badge-engineering, în rezultatul căreia avem tot un Nissan Navara, dar deja cu emblemă de Mercedes-Benz şi cu câteva elemente moderne de interior. Da, nici măcar tuning-ul BRABUS nu l-a îndepărtat radical de acest sentiment, deşi habtaclul de piele şi elementele noi de design chiar fac o diferenţă majoră. Însă şi badge-engineering-ul poate fi interesant uneori. Ca aspect, X-Class-ul ăsta semnat de BRABUS, arată bestial de bine şi, aşa cum spuneam la început, veţi avea cea mai exclusivă maşină din oraş. Ca poftă de aventură pe care ţi-o trezeşte, modelul ăsta face o treabă excelentă. Poate de atâta că ne plac nouă pick-up-urile, în esenţă. Poate de atâta că ne plac aventurile. Dar cui nu-i plac aventurile motorizate şi cui nu i-ar plăcea să conducă o maşină care poate face faţă celor mai năbădăioase idei?
Ah, da, haideţi să vedem la final şi preţurile modificărilor operate de BRABUS. Creşterea puterii motorului vă va costa cam 2,400 euro, noile jante – peste 500 euro bucata, ţevile de eşapament – vreo 980 euro, toate elemente exterioare pe caroserie – cam 8,500 euro, iar toate elementele interioare – încă vreo 800 euro, neluând în considerare tapiseria de piele, care se specifică individual pentru fiecare comandă. Deci, vreo 13 mii euro plus încă vreo câteva mii pentru piele, deasupra preţului normal pentru un X-Class X 250d, pentru a avea în parcare nu pur şi simplu un pick-up Mercedes-Benz, ci un pick-up cu tuning BRABUS. Ce ziceţi, vă face din ochi?
0
8,389
GALERIE FOTO (34 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!