TEST DRIVE: BMW X1 facelift — xDrive25d vs xDrive25i

14 Octombrie 2019
Ilie Toma
Conduceam noul BMW X1 facelift prin Germania la testul drive internaţional şi, după ce trecuseră vreo 20 minute în tăcere, m-am trezit parcă la realitate. Mm.. Stai! Eu sunt la un test drive, trebuie să absorb impresii, trebuie să arunc priviri peste tot, să observ, să critic...
Rar mi se întâmplă asemenea chestii, dar după 20 de minute de condus, dacă m-ar fi întrebat cineva repede, în acea clipă — zi repede ce ai de spus despre noul BMW X1, trecut recent printr-un facelift de mijloc de carieră — probabil aş fi bâiguit ceva de genul „mmm, adevărul e că nu prea am foarte multe să spun despre el. Totul e atât de cizelat şi de natural, încât nu mi-a sărit nimic în ochi ca fiind nelalocul lui, nimic nu mi-a perturbat confortul sau senzaţiile plăcute de condus”. Şi dacă stau bine să mă gândesc, treaba asta poate fi şi un compliment pentru o maşină, care reuşeşte să te capteze atât de repede în lumea ei, să te facă să te simţi atât de firesc, încât să nu-ţi mai trezească nici o critică. Dar, fireşte, dacă-ţi mai ascuţi privirea şi simţurile, mai descoperi pe ici pe colo câte ceva. Dacă mai conduci o zi întreagă mai multe motorizări, mai aduni observaţii şi impresii, iar până la urmă X1 m-a cam pus pe gânduri într-un mod interesant.
Am condus:
• X1 xDrive25d
• X1 xDrive25i M Sport

Da, adevărul e că ne-au cam alintat cei de la BMW cu motorizări de top şi dotări de top la acest test drive. Practic, am condus cea mai puternică motorizare diesel şi cea mai puternică pe benzină.

Modificările aduse de facelift sunt din acelea care trebuie punctate cu arătătorul, aşa cum făcea profesoara de chimie la şcoală în tabelul Mendeleev. Tocmai de asta cei de la BMW chiar au făcut un fel de tabele Mendeleev pentru faţa şi posteriorul lui X1, ca să nu cumva să scăpăm cu toţii din vedere exact ce-au modificat ei odată cu faceliftul.
Dar, dacă e să spunem pe scurt — au schimbat bara de protecţie faţă, au pus nişte LED-uri pătrăţoase în blocurile optice şi altele în rol de lumini de ceaţă, au făcut calandrul mai mare şi i-au pus contururi cromate, iar în blocurile optice spate au pus LED-uri, că până acum aici existau becuri mai simple. Ei, şi mai sunt alte câteva detalii, de genul măririi diametrului ţevilor de eşapament, dar asta e chiar neimportant de tot.
Mai important e că la interior X1 a primit noul sistem multimedia de la BMW, cu display central mult mai mare, cadranele de bord sunt pe bază de tehnologie black panel, iar în lista de materiale şi combinaţii posibile pentru tapiserie au mai apărut noutăţi.
Partea pe care am sesizat-o încă o dată atunci când am urcat în X1, mai ales în spate, e că SUV-ul ăsta compact e foarte spaţios. Dar neaşteptat de spaţios. În mintea mea mi-a venit atunci chiar comparaţia cu SUV-ul redacţional non-premium, dar bine echipat. Cumva X1 se simte de dimensiuni comparabile, generoase, păstrând şi cam aceeaşi doză de practicism — banchetă spate cu scaune care culisează şi se reglează individual, rabatări, dotări generoase, dar şi chestiuţe premium care-i denotă apartenenţa la altă ligă. Şi aici mă refer la sistemul audio excelent, de origine harman/kardon, izolarea fonică bună şi detaliile tapiseriei.
Senzaţii de condus BMW X1 xDrive25d

Schimbările la substratul tehnic, aduse de X1 facelift, sunt la fel de discrete ca şi cele de design. Adevărul e că la actualizări tehnice, BMW a trecut de ceva vreme la un soi de filosofie Agile, ca în companiile performante ce dezvoltă produse IT — filosofie care spune că nu trebuie să aştepţi un termen anumit pentru a lansa îmbunătăţiri ale produsului tău. Aşa că aproape toate modelele BMW beneficiează de mici îmbunătăţiri periodice — o dată în an sau chiar mai des, până la trimestrial, de îndată ce aceste actualizări sunt posibile. Dacă s-a aplicat o nouă tehnologie de cadrane — ea e răspândită imediat la toate modelele care o pot primi. Dacă s-a trecut la o actualizare a unui motor — ea e răspândită imediat în gamă, pe cât de mult posibil. Asta pentru că şi procesul de producţie a celor de la BMW e eficient, inteligent şi modular. Alte companii nu fac asta, pentru că orice modificări într-un sistem mai vechi de producţie necesită modificări ale liniilor de asamblare, iar asta fură timp şi costuri. Când ai prevăzute linii de producţie care pot asambla o gamă mai largă de modele pe acelaşi flux, cu procese modulare, totul devine mult mai uşor şi mai flexibil.
Aşa că motorizările lui X1 au fost actualizate cam în asemenea manieră a perfecţionărilor şi a conformărilor cu normele de emisii actuale, mai stricte. Iar versiunile cu indicele 25 — diesel şi benzină — au cele mai puternice propulsoare sub capotă.

Despre faptul că X1 e construit pe platforma compactă a celor de la BMW, care prevedere motor poziţionat transversal şi favorizarea tracţiunii faţă — probabil ştiţi deja, inclusiv din testele noastre anterioare. Şi despre faptul că tracţiunea xDrive la acest model e part-time, credem că ştiţi de asemenea, iar dacă nu — avem aici un test drive comparativ cu X1 în versiuni xDrive şi sDrive pe zăpadă. Şi mai trebuie să mai ştiţi că BMW X1 vine, ca şi înainte, cu suspensie multilink pe spate indiferent dacă-l alegeţi cu tracţiune faţă sau integrală.
Ceea ce testez azi în primul rând e un X1 xDrive25d, versiune a cărui motor diesel de sub capotă livrează 231 CP şi 450 Nm, dintr-o cilindree de 2.0 litri. E acelaşi motor, care a fost instalat recent sub capota noului X5 xDrive25d, doar că acolo are de propulsat o maşină cu două segmente mai mare şi cu câteva sute de kilograme mai grea.

Iar aici, pe X1 xDrive25, acest propulsor te împinge în scaun cu forţa aia a cuplului diesel generos, înţesat cu sportivitate, de care germanii sunt încă înnebuniţi, în ciuda scandalurilor din industrie. Iar dacă atingi subiectul cu cei de la BMW, ei îţi vor aminti imediat că au cele mai bune dieseluri din lume şi că motoarele lor n-au trişat niciodată. Şi, deşi la unele turaţii propulsorul ăsta mai scoate faze uşoare de trăncănit, nu pot să nu recunosc că împinge în scaun foarte plăcut. Fişa tehnică spune că un asemenea X1 xDrive25d atinge prima sută în numai 6.6 secunde. Cu un consum promis de vreo 5.2 litri, cu asemenea jante mari cu care e dotată maşina noastră de test.
Dar în viraje versiunea asta de X1, cu suspensie standard, denotă şi un pic de ruliu. Nu e excesiv, îl poţi controla predictibil, dar per general ţinuta de drum nu se apropie de fratele mai mare X3, de exemplu, care are un comportament mult mai sportiv, mai bine echilibrat şi mai bine centrat. X1 are şi uşoare tendinţe de subvirare pe asemenea timp călduros, când nu e nevoie de includerea tracţiunii integrale, iar arhitectura diferită a platformei îşi spune cuvântul. Dacă e să-l comparăm cu alte SUV-uri de talie similară — X1 merge foarte bine. Dacă e să-l comparăm cu BMW-urile pur-sânge şi savuroase, e totuşi un pic de compromis la ţinuta de drum dacă nu optezi pentru suspensia M Sport.
Cutia de viteze schimbă bine, dar nu întotdeauna perfect. E o cutie automată cu 8 trepte, în esenţă fiind vorba de aceeaşi cutie, doar că acum levierul e electronic, revenind în poziţia zero după orice acţionare, ca la modelele mai mari BMW. Uneori, în condus super sportiv, am remarcat nişte schimburi mai sacadate, de parcă se include de două ori treapta. Şi dacă tot mă gândeam la SUV-uri redacţional, mi-am zis în mintea mea că acest comportament al cutiei nu-l echivalează pe cel al unei transmisii cu dublu ambreiaj. Dar voi ştiţi deja că BMW pune transmisii cu dublu ambreiaj doar pe modelele alea super sportive.

Şi totuşi X1-ul ăsta îmi place. Are forţă generoasă sub capotă. Se conduce plăcut. Iar dacă apuci un ritm mai domol, te poţi lăsa uşor copleşit de atmosfera de la bord. Şi are un spirit practic foarte plăcut, de parcă îţi şi vezi deja familia îmbarcată la bordul lui. Fiind şi cel mai accesibil model BMW X, ideea asta îţi surâde undeva în adâncul minţii, se implantează acolo şi în momentul când te vei gândi la un SUV pentru familia ta, îţi vei aminti de X1 şi vei vrea să-l cunoşti mai în detaliu.
Am condus cu ritm foarte schimbător. La început, colega mea de test a mers super exemplar pe autostrăzi, apoi pe drumuri extraurbane şi avea o medie de vreo 6 litri şi un pic la sută. Eu am urcat să-i apăs mai intens pedala, pentru că voiam condimente de la el, aşa că i-am adus consumul pe la 7.2 litri la sută. Dacă te strădui un pic într-o călătorie mai lungă, cred că-l poţi scoate la vreo 5 litri şi un pic.

Senzaţii de condus — X1 xDrive25i M Sport

În primul rând, am observat că încep să critic aproape toate modelele de SUV-uri compacte, care vin cu caroseria întreagă vopsită în aceeaşi culoare, fără vreo zonă din plastic pe inferior. Adevărul e că unele sunt avantajate în direcţia sportivităţii de această formulă, dar îşi pierd caracterul mai aventurier de SUV. La X1 cu pachet M Sport se simte acelaşi simptom, dacă parcă într-o măsură mai mică, astfel încât chiar a ajuns să-mi facă ademenitor din ochi, mai ales cu culoarea asta albastră nouă.
Şi de îndată ce-am început a-l conduce, am zâmbit copilăreşte şi mi-am zis „eh, băiete, ăsta-i un motor mult mai delicios!” Sub capota acestui benzinar xDrive25i se află un propulsor tot de 2.0 litri, care livrează tot 231 CP, exact ca şi dieselul, doar că valoarea cuplului e de 350 Nm. Teoretic, aţi putea presupune că dieselul e mai sportiv şi mai savuros şi chiar şi informaţiile oficiale folosesc mai multe ori cuvântul sporty la motorizarea diesel. Dar practic benzinarul se simte cu o treaptă mai sus în ierarhia sportivităţii. Şi datorită sunetului mai plăcut. Şi datorită faptului că-l poţi tura până pe la 6,500 rpm. Şi datorită faptului că-n esenţă e mai rapid decât dieselul, chiar dacă are 100 Nm mai puţin — face 0-100 km/h în 6.5 secunde, faţă de 6.6 secunde pentru diesel. Paralela acestor motoare e mostra perfectă pentru lupta celor ce militează pentru benzină pe de o parte şi pentru diesel de celalată parte, pentru cei ce încearcă să ne convingă că cuplul dieselului e de neînlocuit, iar pe de altă parte pentru cei ce încearcă să demonstreze că nu cuplul e cel care e cel mai decisiv.
În fine, după cum se simte în mâini, în umeri, în picioare şi pe faţa ta atunci când conduci, eu zic că benzinarul e mult mai plăcut şi mai savuros pe X1. Cutia are un comportament similar, dar am condus-o mult mai mult în regim manual, forţând turaţiile aproape de linia roşie, iar în regim manual, cu padelele, ea pare să asculte ireproşabil.
Partea cea mai plăcută vine în viraje, acolo unde suspensia versiunii M Sport face marea diferenţă. E doar cu 10 mm mai joasă şi simţitor mai fermă, dar asta schimbă destul de radical ţinuta de drum. X1 cu pachet M Sport are ruliu mult mai mic, se simte mult mai încrezut în viraje, iar condusul lui se apropie mult mai mult de precizia modelelor mai mari BMW. Când iei câte o denivelare de asfalt cu jantele alea mari, o auzi chiar şi pe drumurile germane, dar ţinuta de drum e impecabilă şi ăsta e unul din puţinele cazuri în care aş recomanda mai mult suspensia M Sport, decât cea standard.
Conducând această motorizare mult mai mult la linia roşie, vă puteţi imagina c-am avut un consum mai mare, de vreo 11 litri la sută. Dar, atunci când mi-am temperat ritmul, media a scăzut peste doar câţiva kilometri la sub 10, semn că în regim domol X1 xDrive25i e mult mai eficient.

Preţ şi verdict

În prezent, BMW X1 facelift porneşte în Moldova de la un preţ de aproximativ 27,500 euro, care poate varia uşor în funcţie de cursul valutar. Preţul e valabil pentru motorizarea sDrive18i, care vine cu motor de 1.5 litri turbo, de 3 cilindri, cu tracţiune faţă.
Motorizarea testată de noi — xDrive25i — porneşte de la aproximativ 37,300 euro, iar o maşină la fel de echipată precum cea din test ar trece de 50 de mii. Motorizarea diesel xDrive25d încă n-are afişate preţurile, ele urmând să fie anunţate cât de curând, dar ne aşteptăm la un preţ similar. În asemenea ipostaze, aceste SUV-uri muşcă destul de mult la preţ şi, fiind vorba de modele mai incipiente în gama SUV-ului BMW, probabil e mai logic să le echipezi mai restrictiv un pic, cu mai multă grijă la bugetul final. Şi apoi, la vreo 35-39 mii euro, vor exista multe modele non-premium care vă vor face din ochi şi care ar putea oferi de asemenea lucruri foarte interesante, mai puţin notorietatea şi consistenţa BMW.
Totuşi, dacă ar fi să dăm o preferinţă între cele două motorizări din testul de astăzi, noi optăm pentru benzinarul xDrive25i, în mare parte datorită plăcerii mai mari în condus şi posibilităţii de a avea eficienţă bună, dar şi sportivitate mai accentuată. În acelaşi timp, dieselul ăsta îşi merită alegerea mult mai mult decât la alte SUV-uri comparabile, iar dinamismul lui, cooptat cu eficienţa, îl face o alegere foarte atractivă pentru cei ce vor să alerge SUV-ul mult mai intens şi mai frevent, la distanţe mai lungi. Dacă aveţi un asemenea specific de exploatare, atunci acest diesel devine o alegere raţională. Şi nu uitaţi, îl puteţi coopta şi pe el cu suspensia M Sport, pe care noi am recomandat-o atât de mult mai sus.
Cert e că, în cazul lui X1 ajungi la un simptom interesant. Deşi raţional mai găseşti motive de ce ai putea să eziţi să-l alegi, să optezi pentru alternative non-premium, sau să să-l echipezi mai cu strictul necesar sau dimpotrivă, să urci spre X3 când ajungi să vorbeşti de un buget de 45-50 mii de euro, emoţional te atrage şi te convinge cumva non-verbal că e o alegere mai bună decât alternativele la care te-ai putea gândi. Şi dacă te convinge emoţional, e un adevărat BMW.
1
16,930
GALERIE FOTO (64 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!