Menu
Acasă
Search
CITIRE TEST DRIVE:

TEST DRIVE: Noua generaţie Mercedes-Benz GLE. Testăm GLE 300d. (V167)

17 Mai 2019
Ilie Toma
Ăsta e cu siguranţă cel mai aşteptat model nou Mercedes-Benz în Moldova, în această primă jumătate de an cel puţin! Şi zic asta pentru că GLE, în special modelul de generaţie precedentă, a tot bătut recordul de a fi constant cel mai popular model Mercedes-Benz în ţara noastră pe toată durata carierei sale, excepţie firească făcând doar ultimul său an de carieră, dar şi primul, când era prins pe apucate, nereuşindu-se a fi livrat în număr pe măsura cererii. În rest, GLE de generaţie precedentă a fost îndrăgit şi căutat întotdeuna, iar proprietarii săi cu care am interacţionat pe parcursul anilor ne-au vorbit întotdeauna despre el ca despre un SUV cu o satisfacţie maximă în exploatare.
Fanii mai înflăcăraţi ştiu, probabil, că GLE îşi trage originea de la SUV-ul ML, primul model al celor de la Mercedes-Benz în lumea SUV-urilor mai civilizate, pe lângă G-Class-ul pe care-l aveau din 1979 în gamă. În 1997 a fost lansat primul ML, iar despre el şi toată istoria SUV-urilor Mercedes-Benz până prin 2017 puteţi citi cu multe amănunte şi curiozităţi într-un articol dedicat pe site-ul nostru. Astăzi ne vom limita să vă spunem că experienţa noastră şi un pic de păr sur în creştet ne-a permis să cunoaştem ultimele două generaţiii ale lui ML/GLE, pe lângă cea de astăzi, a treia la număr ce ajunge la testele noastre. Aşa că părerea noastră de astăzi va avea un fundal puternic a felului în care au fost şi precedentele generaţii. Pentru că un asemenea model, atât de important şi de esenţial, nu poate fi analizat altfel.

Tot generaţia precedentă a fost prima care a făcut uz pentru prima dată de un motor diesel în patru cilindri, pe versiunea ML 250, redenumită apoi în GLE 250d odată cu faceliftul. Iar acea mişcare, criticată la început, s-a dovedit una extrem de inspirată, motorul demonstrând că e unul potrivit maşinii şi, mai ales, a fost şi unul popular în vânzări.
Ceea ce avem noi astăzi la test e tot o motorizare diesel în patru cilindri a noii generaţii Mercedes-Benz GLE, care va fi cu siguranţă cea mai populară ipostază prin părţile noastre. Doar că timpurile s-au mai schimbat, ingineria a mai evoluat, iar motorul diesel cu 4 cilindri în linie de sub capotă e unul nou, care dezvoltă cu peste 40 CP mai mult. Asta l-a calificat pentru o nouă emblemă pe uşa portbagajului: GLE 300d. Aşadar, sub capotă avem noul motor diesel de 2.0 litri – sau 1,950 cm cubi dacă e să fim mai exacţi – cu numele de cod OM 654, care şi-a făcut debutul acum câţiva ani pe actuala generaţie E-Class, apoi s-a răspândit pe toate modelele ce-au mai fost actualizate sau schimbate între timp.
Sub capota noii generaţii Mercedes-Benz GLE 300d el livrează nişte parametri de-a dreptul admirabili: 245 CP şi 500 Nm. Sună extrem de interesant. Şi modelul în sine – noua generaţie Mercedes-Benz GLE e unul pe care am aşteptat mult pentru a-l conduce, iar dacă tot a ajuns în sfârşit în mâinile noastre, pe tărâmurile Moldovei, îl vom supune unui test amplu, riguros şi minuţios! Să pornim!

Forme

Noul Mercedes-Benz GLE are o evoluţie interesantă de design, preluând multe elemente de la ultimele modele ale mărcii, dar aducându-le într-o combinaţie nouă în lumea SUV-ulor Mercedes-Benz. Forma grilei frontale şi a farurilor reprezintă o nouă linie, începută acum de GLE şi răspândită între timp şi la modelele prezentate ulterior – GLC facelift şi GLS, care încă nici n-au ajuns pe piaţă.
În acelaşi timp, dacă e să-l privim din lateral, noul GLE a rămas fidel ingredientelor sale clasice care l-au definit încă de la prima generaţie: a fost păstrată forma montantului din spatele portierei spate, iar geamul lateral al portbagajului face corp comun cu spaţiul vitrat al hayonului, contopindu-se vizual. Au devenit interesante ca formă şi blocurile optice şi, per total, noul GLE lasă senzaţia că a mai crescut în dimensiuni, însă a făcut-o atletic, fără a părea greoi vizual, sau artificial umflat.
Nouă ne place designul noii generaţii, dar trebuie să recunoaştem că-n unele poze ale acestui test drive, din anumite unghiuri frontale, proporţile lui par denaturate. Asta e doar pe poze, însă. În realitate n-are asemenea disonanţe. Şi unde mai pui că noi am avut parte de o zi cu averse de ploaie la acest test drive, iar culoarea albastră închisă – foarte frumoasă de altfel – a preluat imediat amprentele ploii pe ea.
Să vă mai zic câteva curiozităţi la aspectul exterior. Jantele astea par un pic prea mici pe maşina de test, nu-i aşa? Parcă ar mai trebui un ţol în plus, poate chiar două la dimensiunea lor, nu? Dar adevărul e că maşina de test are jante de 20 de ţoli! Cam aşa a evoluat designul în lumea auto, că ne-am tot obişnuit cu dimensiuni uriaşe. Eu, însă, am o preferinţă pentru jante un pic mai mici în diametru când vine vorba de SUV-uri – după mine parcă asta le întăreşte un pic caracterul de explorator mai aventurier.
Interior. Hm...

Încă de când văzusem primele poze oficiale cu noul Mercedes-Benz GLE îmi spusesem că designul interior a evoluat foarte interesant, cu linii uşor mai rectangulare, mai musculoase, mai potrivite pentru un SUV, poate. Chiar şi cele patru guri de ventilare de pe centrul consolei emană acest spirit nou de design în lumea SUV-urilor Mercedes-Benz. Iar exemplarele pe care le văzusem fuseseră toate echipate până la refuz în tot soiul de combinaţii de top. Astăzi, însă, la test avem un exemplar dotat decent, cu opţionale de vreo 18 mii de euro, dar care bate oricum mai mult spre o medie a echipărilor mai raţionale şi mai solicitate prin regiunile noastre, aşa că felul în care arată el e mult mai relevant.
Arată bine? Da, cu siguranţă arate bine şi pe viu, chiar şi într-o asemenea ipostază care nu vine cu vreo tapiserie Nappa maro, ci cu piele neagră mai simplă. Trebuie să ştiţi un lucru esenţial pentru aspectul interior: cele două displayuri uriaşe, unite într-unul singur panoramic, care domină planşa, nu sunt opţionale, ci standard! Şi foarte bine, pentru că la E-Class, unde sunt opţionale, noi criticam felul mohorât în care arată maşinile echipate cu cadranele analogice. Aici, pe GLE, însă, aceste display-uri multimedia sunt standard, iar odată cu ele devin standard sistemul multimedia MBUX, dar şi sistemul de navigare cu hard disk. Da, toate sunt dotări standard pe noua generaţie GLE acum! Iar noi spunem că anume aşa ar trebui să stea lucrurile în anul 2019, pe un SUV premium de o asemenea talie!
Ca şi la alte modele Mercedes-Benz lansate în ultimul timp, calitatea afişajelor e excelentă, la fel ca şi logica meniului de interacţionare. Chiar şi de la volan interacţionezi uşor cu toate – pe partea stângă stau butoanele cu care gestionezi ecranul stâng, din faţa ta, care ţine mai mult de funcţii de condus sau de afişare a unor informaţii mai esenţiale în faţa ta. Comenzile din partea dreaptă de pe volan dirijează tot ce se întâmplă pe displayul din dreapta cu funcţii mai avansate, cu navigaţie şi interacţiuni mai speciale. Tot aici, pe volan, comanda de ajustare a volumului din dreapta s-a schimbat de la butoane cu plus şi minus la o rotulă plăcută, cum era anterior pe tunel. O dai în sus pentru a da mai tare şi în jos pentru a face mai încet. Mai ai o comandă similară şi pe tunelul central, poziţionată mai spre dreapta şi orientată mai mult pentru comoditatea pasagerului.
Pe deasupra, displayul drept e şi tactil, aşa că poţi şi apăsa direct comenzile pe el. Am încercat să-i mai şi comand unele lucruri cu vocea. I-am spus „Hey, Mercedes”, iar sistemul a pus pauză pe muzică, şi vocea unei doamne m-a rugat să-i spun ce-mi doresc. Sistemul avea setată limba rusă drept limbă curentă, iar comenzile sunt înţelese şi în rusă, zic germanii. Am încercat să-i zic să-mi recomande un restaurant şi nu m-a înţeles în rusă. I-am zis că mi-i cald şi m-a înţeles, anunţându-mă că a dat climatizarea la 22 grade, să-mi fie mai răcoare. Am mai chinuit-o cu câteva sugestii de navigare şi n-a vrut să mă înţeleagă în rusă. În engleză comenzile sunt înţelese mai bine de MBUX, o ştiu de pe celelalte modele.
Oh, dar maşina asta e tare lată în interior, îţi lasă senzaţia asta imediat. Te simţi larg în ea, iar tunelul central lat, cu cele două mânere puternice, ca să te ţii în offroad, împreună cu designul planşei, accentuează această senzaţie. Maşina noastră mai are inserţii plăcute de lemn şi bord tapisat cu piele cusută cu aţă contrastantă, care arată foarte bine.
Dar există şi zone care mi-au părut ciudate în aspect, ba chiar aş spune că nu mi-au prea plăcut. Sunt două la număr. Prima e cea cu rândul de butoane centrale dedicate climatizării. Ideea unui asemenea rând de butoane e bună, ea existând şi la alte modele curente, chiar şi la C-Class, de exemplu, doar că, plasticul acestor butoane de pe exemplarul de test părea dintr-o altă lume, mult mai puţin calitativă. Am deschis ulterior o mulţime de imagini oficiale ale lui GLE şi am văzut că aceste butoane pot fi acoperite cu textură argintie, arătând astfel mult mai bine, reflectând frumos şi iluminarea ambientală. Maşina noastră de test probabil n-a avut bifată vreo opţională potrivită.
Cea de-a două zonă cu senzaţii similare e cea a touchpad-ului şi comenzilor de pe tunelul central. Tunelul în sine e acoperit cu inserţii de lemn, foarte plăcute în aspect şi calitate. Dar această zonă de comenzi e mărginită direct tot de plastic negru, care se uneşte direct cu lemnul, într-o combinaţie neinspirată. Exista undeva în cărţile de designeri de maşini de demult o regulă să nu pui niciodată lemnul să se invecineze cu plasticul în maşini, ci doar cu inserţii metalice, cromate sau piele. Iar aici şi plasticul ăsta arată cumva tot din altă lume. Culmea e că pe imaginile oficiale şi această zonă are inserţii metalice frumoase, care arată cu mult mai bine. Deci m-am convins, maşinii de test îi lipseşte o opţională probabil simplă, dar care iată că face o diferenţă importantă vizuală, de care trebuie să ţineţi cont când vă veţi configura, eventual, propriul GLE.
În rest, maşina abundă în materiale demne de nivelul calităţii ireproşabile cu care Mercedes-Benz ne-a obişnuit de mulţi ani încoace. Maşina noastră mai are şi iluminare ambientală plăcută, culoarea căreia poate fi ajustată, iar noi o preferăm pe cea azurie-turcoaz, exact ca-n imaginea aia publicitară superbă. Iar când se lasă nourii deasupra şi scade intensitatea luminii de afară, ca la testul nostru, ambianţa interioară a lui GLE capătă o alură şi mai specială.
Maşina noastră are norocul de a fi echipată şi cu un sistem audio Burmester surround. GLE poate beneficia de 3 sisteme audio la alegere. Primul, cel standard, are şapte difuzoare, dar nu putem să vă spunem cum anume sună. Apoi, vine primul sistem opţional – Burmester surround – pe care-l avem şi noi azi pe maşina de test. În Moldova costă 850 euro ca dotare opţională. Însă vine cu 14 difuzoare răspândite în imensul habitaclu al lui GLE. Eu, fiind mai sucit în ale muzicii şi sistemelor audio, n-am rezistat să nu-i fac un examen mai profesionist. Am conectat telefonul prin port USB (GLE vine tot doar cu porturi USB-C, dar are şi un adaptor), am pornit aplicaţia Deezer HiFi pentru calitate de CD şi, cu uşoare ajustări, am ajuns repede la o calitate a sistemului audio care poate alinta cele mai fine urechi. Cred că şi un muzician ar zâmbi plăcut savurându-şi muzica în GLE cu acest sistem audio. Îşi merită cu siguranţă toţi cei 850 euro! Iar dacă vreţi sistemul de top, Burmester 3D High End, puteţi să optaţi pentru el, însă costă de vreo 3 ori mai scump. Ideea din spatele lui e perfecţiunea predefinită în stil High End, când nu mai puteţi umbla la multe reglaje, pentru că perfecţiunea nu are grad de comparaţie – e doar una, aşa cum au gândit-o maeştrii acusticii.
A venit timpul să iau loc pe bancheta spate, ca să simt ce oferă noua generaţie GLE pentru pasagerii de aici. În acest moment am zis un mare „wow!”. GLE a devenit uriaş în spaţiul de pe bancheta spate. Generaţia precedentă îţi oferea spaţiu, dar în raport cu dimensiunile ei exterioare parcă ai fi aşteptat un pic mai mult. Aici, însă, senzaţia e inversă, primeşti mult mai mult decât aştepţi, cu o diferenţă imensă faţă de generaţia precedentă! Şi asta e valabil atât pe înălţime, cât şi lungime sau lăţime.

Cred că aveam vreo 15-20 centimetri de spaţiu liber în faţa genunchilor mei, cu scaunul faţă poziţioant deja pentru mine ca şofer, cel de 1.87 metri înălţime. Şi deasupra capului cred că mai aveam vreo 10-15 centimetri rezervă cel puţin. E uriaş automobilul!
Asta se datorează creşterii mari a ampatamentului. Noul GLE are o distanţă între axe cu 80 mm mai mare decât generaţia anterioară, măsurând acum 2,995 cm. Adică fără 5 mm – 3 metri între axe! Ăsta e ampatament de S-Class deja!

Aici, pe bancheta spate, exemplarul nostru nu ne alintă cu prea multe, decât cu guri de ventilare centrale, o cotieră şi un plafon panoramic plăcut, însoţite de încălzirea banchetei şi sunetul Burmester. Însă ceea ce se poate comanda opţional aici face o listă lungă – de la priză de 230 V şi porturi USB adiţionale, până la display-uri adiţionale de entertainment şi chiar ajustări complet electrice ale fiecărui scaun!
Mai mult ca atât, noul GLE poate avea şi al treilea rând de scaune, adăpostind 7 oameni la bord! Al treilea rând nu costă exagerat de mult, dar poate fi foarte util pentru familiile mai numeroase.

Portbagajul poate varia în volum în funcţie de acest opţionale şi în funcţie de bifarea unei roţi de rezervă sau nu. Maşina noastră avea o roată de rezervă, ceea ce setează nivelul podelei la altă înălţime, dar volumul util rămâne oricum foarte generos.
Senzaţii în condus. Mercedes-Benz GLE 300d.

Senzaţia aia magnifică din volan! Din nou! De la C-Class W205 încoace, inginerii Mercedes-Benz au descoperit şi au continuat să aplice cam pe fiecare model nou sau actualizat o senzaţie de conectivitate extraordinară cu drumul, pe care o simţi imediat în volan, iar asta a devenit deja o semnătură senzorială a felului în care se conduce un Mercedes-Benz modern. Şi e o chestie pe care o simţi din primele 5 secunde. Şi-ţi place din primele 5 secunde, dacă pui cât de cât preţ pe plăcerea de condus.
Simt GLE-ul pe care-l conduc şi ca unul plăcut de capabil să absoarbă şocurile asfatului denivelat. Exemplarul pe care-l conduc e dotat cu suspensie pneumatică AIRMATIC, iar aici trebuie să spun că noul GLE poate veni şi cu 3 tipuri de suspensie posibile. Prima, cea standard, are arcuri metalice şi amortizoare adaptive. A doua, AIRMATIC, cea montată şi pe maşina noastră, e pneumatică, dar cu amortizoare adaptive, iar ajustările de rigiditate se produc tot datorită schimbării rigidităţii amortizoarelor. Desigur, suspensia AIRMATIC poate să-şi ajusteze şi garda la sol cu 60 mm atunci când te aventurezi în offroad, iar pe autostrăzi, la mare viteză, o coboară cu până la 25 mm faţă de poziţia normală. În fine, există şi suspensia de top, numită E-ACTIVE BODY CONTROL, care adaugă amortizoare hidropneumatice faţă de suspensia AIRMATIC, iar acestea pot fi ajustate individual în timp real, astfel operându-se compensări de forţe în viraje sau oricând apar forţe suplimentare asupra maşinii. Tot aici garda la sol se mai reglează într-o mulţime de nivele şi există mai multe regimuri de rulare pe diverse tipuri de teren, iar o cameră scanează şi suprafaţa din faţa maşinii pentru a ajusta preventiv rigiditatea suspensiei.
Toate trei tipuri de suspensie, însă, au o arhitectură unică. GLE vine, astfel, cu suspensie faţă de tip double wishbone şi suspensie spate multilink. Cam cele mai desăvârşite tipuri de suspensii din câte există, deci. Iar pe puntea spate noul GLE a preluat aproape integral arhitectura de la generaţia precedentă, într-atât de reuşită a fost acea arhitectură.

Noi avem azi suspensia pneumatică niţel mai simplă, deci, numită AIRMATIC.
Şi ea merge foarte bine pe asfalt denivelat. Eşti impresionat că şocurile nu se transmit practic deloc, dar şi mai mult de faptul că maşina rămâne foarte silenţioasă. Izolarea fonică în general e una excelentă la GLE, dar ea rămâne excelentă şi pe drumuri rele.

Am dat la acest test şi de porţiuni de drum acoperite doar cu prundiş din cel care nu e iubit de obicei de suspensiile pneumatice. Dar GLE-ul se descurcă fascinant cu el! Înghite natural şocurile, maşina nu-şi pierde aderenţa şi n-am prins vreo viteză în care să observ reacţii adverse, cum se întâmplă la alte suspensii pneumatice. Merge pur şi simplu excelent.
Pe asalt ideal, GLE devine un templu al liniştii şi al calmului. Vrei s-o savurezi în condus, îmbibând în tine senzaţiile pe care le percepi şi inevitabil îţi spui că te simţi bine în templul ăsta. Poziţia la volan e superb de plăcută, favorizată de forma scaunului şi de cotiera înaltă de alături, dar şi de vizibilitatea excelentă din faţă şi de însăşi satisfaţia de a ţine volanul în mâini. Noul GLE se conduce extraordinar de plăcut. Precedentul mergea bine, fără îndoială, dar aici plăcerea în condus a fost adusă la acel vârf actual prezent pe ultimele modele Mercedes-Benz. Şi mă bucur să-l văd şi-n lumea SUV-urilor acum, nu doar a sedanurilor sau coupe-urilor mărcii.
Eram pe un drum pustiu, izolat de lume, parcă. E un traseu din Moldova la care e recomandat să ajungi doar cu un SUV, dar la cât de pustiu e, poţi merge să ai parte de un episod de meditaţie în condus. Şi eu savuram condusul la volanul lui GLE în linişte absolută, doar dieselul de sub capotă mai lăsând uneori mici sunete să pătrundă la interior. Aşa că nici n-am observat când viteza mea ajunsese lejer la valori de trei cifre. Însă pulsul îmi rămăsese la valori relaxate.
Apoi au venit şi primele viraje strânse. Iar aici GLE mi-a amintit că e un SUV mare, totuşi. Are niţel ruliu dacă le iei mai în goană, dar acest ruliu nu e critic şi-l mai şi poţi corecta cu apăsări corecte ale pedalei de acceleraţie, care să te îndrepte vectorial. Iar mai apoi am activat şi regimul Sport, care întăreşte simţitor suspensia, dar nu critic. Există şi un regim Individual, unde poţi seta diferit fiecare parametru, încât să ai suspensia rigidă, de exemplu, dar motorul relaxat în regim Confort. În regim Sport, GLE ia virajele cu un plus de încredere şi poţi împinge limitele fizice ceva mai sus, iar odată cu ele şi pulsul tău, de la volan. Dar fizica rămâne fizică. GLE e un SUV mare şi cu el nu trebuie să te aştepţi să poţi aborda virajele cum o faci cu un C-Class sau cu un SLC. Şi apoi, chiar şi motorizarea noastră de 4 cilindri are vreo 2,200 kg la gol, iar cu pasageri şi bagaje poţi ajunge la o masă totală de 2.9 tone. E interesant că-i poţi spune în setările maşinii când ai un portbagaj adiţional pe acoperiş, ca să ţină cont de schimbarea centrului de greutate.
La toate SUV-urile de talia asta greutatea mai mare se simte şi la frânări mai bruşte. GLE nu e o excepţie, chiar dacă are frâne excelente. Dar simţi un pic legile fizicii când apeşi puternic pedala, aproape de intervenţia ABS-ului. Maşina e una mare, iar tu tocmai asta şi-ţi doreşti de la un GLE, nu? Mai trebuie să mai ştii că GLE nu face uz prea mult de aluminiu în caroserie, ca fratele mai mic GLC, rămânând fidel oţelului, însă la partea frontală foloseşte mai multe componente de plastic ranforsat cu fibră de carbon, ca să-şi ţină kilogramele reduse.
Cât de dinamic e motorul GLE 300d?

Ei bine, cât de dinamic o fi noul motor diesel de 2.0 litri şi 245 CP în condus? Dacă cel de 2,143 cm cubi de pe generaţia anterioară era cumva perfect suficient ca să fie decent în dinamic, atunci noul motor aduce peste 40 CP în plus, raportat la mai puţine kilograme şi la o elasticitate mai bună a noului propulsor. Iar asta se simte condus.
Motorul reacţionează foarte repede, iar forţa cu care împinge e, sincer, comparabilă cu motoarele de 3.0 litri de acum vreo 7 ani. Asta e favorizat şi de cutia automată cu 9 trepte, cu care e echipat GLE, ori ea retrogradează mai multe trepte când e nevoie şi poate imprima maşinii un dinamism mai bun datorită prezenţei mai multor trepte.

La un moment dat, dădusem de un vehicul în faţa mea pe acest drum pustiu, dar îngust. Îmi redusesem viteza în aşteptarea momentului oportun de depăşire. A venit momentul şi am apăsat puternic pedala acceleraţiei, dar fără vreun kick down. Şi uite atunci GLE 300d m-a împins cu forţa aia care m-a făcut să-l compar cu un motor de 3 litri de acum vreo câţiva ani. Credeţi-ne, motorul ăsta e un mijloc de aur, mai mult decât suficient pentru dinamism foarte bun.
Sigur, dacă vreţi mai multe condimente şi vă permite bugetul, vă recomandăm un GLE 450 cu motor pe benzină, mild hybrid, de 367 CP, sau chiar un GLE 53 AMG, cu siguranţă nu veţi da greş. Dar dacă vă îndreptaţi spre o alegere mai raţională, GLE 300d e opţiunea aia care e prea bună ca s-o preferaţi pe alta.
Cât consumă? Dacă-l chinuiţi mult cu staţionări şi accelerări, cu sesiuni şi tot soiul de sarcini ce ucid de obicei eficienţa, o cifră maximă la care vă puteţi aştepta e 11.5 litri la sută. În episodul meu de condus extraurban meditativ, însă, am obţinut o medie fantastică de 5.6 litri/100 km! Pentru un SUV de peste 2 tone! Această valoare e una realistă pentru acele episoade în care veţi conduce negrăbit. Iar o valoare mai uzuală ar fi undeva între 6.0 şi 7.0 litri la sută. Pentru un SUV uriaş!

Sistem de tracţiune integrală şi offroad

V-aţi obişnuit deja că la GLE multe din elementele-cheie sunt oferite câte 3 la alegere – tip de suspensie, tip de sistem audio. Paradoxal, dar există alegere şi între sisteme de tracţiune integrală.
Motoarele cu 4 cilindri în linie, ca şi cel testat de noi astăzi, vin cu un sistem de tracţiune integrală permanent care distribuie cuplul într-un raport fixat între punţi, de 50 la 50. Adică şi puntea faţă şi cea spate primesc întotdeauna cuplu egal. Acum deja distribuţia se realizează între roţile unei punţi de un diferenţial normal, iar în caz de pierdere de aderenţă, ESP-ul e cel ce mai frânează roata care derapează prea mult şi o impune pe cealaltă să tragă maşina din impas. Asta mai înseamnă şi că avem un sistem de tracţiune integrală permanentă pe GLE 300d, la fel ca şi la generaţia anterioară a lui GLE, doar că acolo raportul de distribuţie între punţi era altul.

Motoarele cu 6 cilindri, însă, vin cu o construcţie similară a sistemului 4MATIC, dar diferenţialul dintre punţi e diferit, acolo locul unui diferenţial mecanic mai clasic fiind luat de unul multidisc, acţionat electronic, care poate varia total cuplul de pe o punte pe alta, în funcţie de necesităţi. Teoretic, asta mai reduce din consum, iar practic se poate da până şi toată forţa unei singure roţi care are aderenţă, pentru a asigura înaintarea maşinii. Teoretic, e un soi de tracţiune integrală permanentă cu avantajele unui sistem part time. Practic – totul depinde de numărul de senzori şi date luate în calcul, împreună cu deciziile electronice. Dar experienţele unor sisteme gândite similar ne arată că-n condiţii grele ele se comportă de multe ori chiar superior faţă de cele mai de şcoală veche, ce au distribuţia fixată între punţi.
Ca să vedem cum se simte sistemul de pe maşina noastră de test, el fiind cel mai de şcoală veche, am ieşit în offroad, acoperit cu iarbă mustoasă de după ploaie. Condiţii perfecte pentru a avea aderenţă scăzută şi a pune la încercare distribuţia.

Iar aici vine şi a treia opţiune în sistem 4MATIC pentru noul GLE. El poate beneficia şi de un demultiplicator de cuplu, cu funcţii mai avansate de offroad. Exemplarul nostru, însă nu are nici un buton de activare a vreunui regim de offroad sau de blocare a vreo unui diferenţial. Dar, teoretic, nici n-avem nevoie de el, pentru că diferenţialul dintre axe şi aşa transmite în raport fixat de 50 la 50 între punţi, oferind efectul practic al unui diferenţial blocabil. Putem ridica doar garda la sol a suspensiei cu 60 mm. Cu suspensia mai avansată, ea poate fi urcată până la 80 mm.

Am ridicat garda la sol şi am condus iniţial pe prundiş. De obicei, la aceste suspensii pneumatice, când ridici la maxim garda la sol, aproape că nu mai ai rezervă de absorbţie şi maşina e super dură şi rigidă. Dar nu şi aici. Absorbţia e redusă doar un pic, rămânând încă o rezervă mare de rulare în confort.
Am ieşit în offroad pe iarbă şi aici GLE 300d înaintează uşor în condiţii mai puţin provocatoare. Anvelopele noastre sunt de asfalt, deci vreun test dur de tot n-ar fi fost posibil, dar am apucat-o pe o pantă abruptă şi solicitantă, în care roţile să-şi piardă pe rând aderenţa. Voiam să văd ce se va întâmpla, cum se va redistribui cuplul. La început au pierdut aderenţa roada spate din stânga şi cea dreaptă din faţă. La apăsarea lină a pedalei de acceleraţie tot cuplul pleca spre cele două roţi şi maşina se oprise nemişcată. Dar secretul e să apeşi un pic mai tare pedala, ca sistemele electronice ale maşinii să simtă mai bine pierderea aderenţei. Aşa am făcut, apoi ESP-ul a redus un pic turaţiile motorului şi a frânat un pic roţile care derapau până atunci. Prin fizica diferenţialelor, celelalte două roţi au început a primi cuplu şi GLE s-a mişcat din loc, încet şi sigur. Pe măsură ce maşina a început a înainta, sistemul i-a permis motorului să mai prindă turaţii. Iar cu turaţiile potrivite urci încrezător. Algoritmul s-a repetat mai departe, roţile schimbându-şi rolurile de pierdere a adrenţei în funcţie de relief. Şi de fiecare dată am înaintat fără vreo dificultate. A trebuit doar să dozez corect pedala acceleraţiei.
Deci, sistemul ăsta 4MATIC primeşte o apreciere extrem de bună din partea noastră. Şi, teoretic, el e cel mai simplu dintre toate disponibile pe GLE, iar cele mai avansate sunt şi mai capabile!

Verdict. Ameţitor.

Ai trei variante de componenta A, alte trei de componenta B, alte 3 de componenta C, o mie de dotări posibile şi un milion de combinaţii dintre ele. Maşinile astea moderne şi aşa ne copleşesc prin liste uriaşe de chestii pe care putem să le alegem, dar noua generaţie Mercedes-Benz GLE pare să fi atins un nou apogeu la cât şi ce e posibil să pui pe ea. Sincer, manualul ei de utilizare ar trebuie să aibă tot 3 volume, ca enciclopedia „Vreau să ştiu” din copilăria mea, şi probabil tot ar putea fi la fel de interesantă s-o citeşti şi să vezi ce ţi s-ar potrivit mai bine gustului şi... bugetului, bineînţeles. Pentru că de obicei de aici vin limitele, de la buget. Cât costă un Mercedes-Benz GLE de nouă generaţie? Motorizarea GLE 300d e cea mai accesibilă şi porneşte de la 57,950 euro, iar cu opţionale de 17,930 euro, exemplarul din test ajunge să coste 75,880 euro.
Întâi, producătorii auto ne-au indus ideea că dimensiunea maşinii e o chestie de liberă alegere, în funcţie de stilul de viaţă, iar maşinile compacte au început a avea cam tot ce era anterior posibil doar pe modelele de top. Şi ne-a plăcut ideea, chiar dacă asta însemna de multe ori preţ mai mare. Dar acum a venit şi rândul modelelor de top să ne inducă modificări filosofice. Iar azi, pe noul GLE aflăm că, vezi tu, lucrurile desăvârşite nu pot fi doar desăvârşite, ci desăvârşite în câte trei feluri la alegere.
Aparent, ar trebui să spun acum că am ajuns să mă ameţească toate alegerile astea uriaşe. Dar nu e aşa. Trăim în anul 2019, dragii mei. În secolul tehnologiei. În secolul personalizărilor de tot felul. Azi deja şi tratamentele medicale se personalizează după ADN în unele studii. De ce să nu poţi alege exact ce vrei tu pe un asemenea SUV premium de top? Vrei 7 locuri? Vrei suspensie exact de tipul ăla pentru că aşa ţi se potriveşte? Vrei sistem 4MATIC exact de acel tip, pentru că stilul tău de viaţă înseamnă escapade mai frecvente? Vrei sistem audio de tipul trei, pentru că tu şi doar tu înţelegi valoarea lui? Croieşteţi-l exact cum vrei! Poate asta e tocmai noua valoare adăugată a acestui segment de vârf în lumea SUV-urilor? Să ai tot ce ţi-ai putea cumva dori un pic altfel? Să rămâi fără nici un argument de tipul celui că ceva nu ţi se potriveşte? Să ai o maşină care să fie produsă exact pentru tine, omul cu personalitatea aia irepetabilă?
Până şi criticile pe care i le-am adus interiorului în cele două aspecte se duc tot la alineatul de mai sus şi ar putea fi dizolvate uşor acolo, dacă îţi vei configura tu GLE-ul tău. În rest, maşina asta – noua generaţie Mercedes-Benz GLE – e una pe care s-o savurezi constant, indiferent dacă mergi meditând în templul liniştit de la bord, sau te aventurezi pe trasee mai sinuoase, sau dacă mai ieşi în afara tiparelor cu o nouă escapadă.
Şi nu uitaţi, noul GLE e o maşină pur şi simplu uriaşă la interior, de creşteri beneficiind mai ales pasagerii spate. Pentru mine unul, GLE e un pic prea mare faţă de cât aş avea eu nevoie sau faţă de cât mi-ar plăcea să conduc în materie de talie a unei maşini, dar pentru cei ce caută o maşină în care spaţiul să fie întotdeauna din belşug, asta e alegerea excepţional de bună, care vine la pachet şi cu toată plăcerea uriaşă în condus şi în aflare la bord. Pentru că n-am cum s-o spun altfel, Mercedes-Benz GLE e şi maşina în care e pur şi simplu plăcut să te afli în la bord, indiferent pe care scaun ai norocul să iei loc. Sigur, noi aici, între noi, ştim că locul de la volan e cel mai dorit, dar, dacă ajungi acolo, vei putea să întorci capul spre ocupanţii din maşina ta şi să le vezi licărind ochii de o profundă stare de bine, dată de maşina asta. Şi fără ca ei să-ţi spună cu cuvinte nimic, vei înţelege totul.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (84 IMAGINI):
MAI MULTE TESTE DRIVE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter