BMW va primi baterii de înaltă performanţă de la Rimac pentru viitoarele sale modele electrice

10 Aprilie 2024, 12:52
Ilie Toma
Mate Rimac, croatul fondator al companiei Rimac, care a fost în tinereţea sa fragedă un fan al BMW-urilor clasice şi un deţinător de BMW E30 din 1984, pe care l-a convertit la propulsie electrică, are acum parte de o revelaţie simbolică. Producătorul german BMW a venit tot la el să-i ceară baterii pentru toate modele electrice de generaţie nouă ale mărcii, din familia Neue Klass. Şi Mate Rimac a acceptat să-i ofere aceste baterii avansate, salvând astfel marca BMW de la stagnarea tehnologică în lumea maşinilor electrice în care se află şi ea, şi multe alte mărci germane.
În ultimul timp am vorbit adeseori despre inovaţii în baterii de la Tesla, ba chiar şi de la GM cu bateriile Ultium, dar şi mai des de la producători din China, care au deja baterii LFP care sunt mai ieftine şi se încarcă în timp record, iar în paralel pun în producţie şi baterii cu stare semisolidă sau solidă. Dar de la producătorii germani n-au prea venit asemenea veşti, majoritatea dintre maşinile electrice ale acestor folosind tehnologie de 375-400 volţi, iar în unele cazuri, precum BMW X2, chiar şi de ordinul a 270-300 volţi. Chiar şi Porsche Taycan, unul din puţinele modele germane cu 800 volţi, a crescut în puterea maximă prin versiunea Turbo GT, însă acea putere maximă poate fi asigurată doar timp de 2 secunde, din cauza că bateriile nu pot elibera o putere electrică suficientă pentru electromotoare atât de puternice.
Foto: Mate Rimac acum 13 ani şi BMW-ul său E30, transformat în maşină electrică

Desigur, dacă ar fi investit la timpul potrivit în baterii proprii, crezând în această tehnologie şi în viitorul maşinilor electrice, inginerii germani ar fi fost deja mult mai înaintea tuturor. Însă oscilarea între două lumi, neîncrederea faţă de electrice şi convingerea că în cele din urmă vor mai exista amânări şi excepţii pentru diesel şi benzină, i-au adus în situaţia când e cam târziu să se apuce acum de dezvoltat baterii, pentru că nu vor reuşi să le elaboreze la valul următor de modele, şi atunci pierd şi mai mult din teren.
Aşa că BMW a făcut o mutare strategică inspirată, adresându-se la Rimac, pentru a putea primi de la ei baterii. Compania fiică a Rimac, numită Rimac Technology va fi cea care va dezvolta, adapta şi fabrica baterii la scară largă pentru BMW.
Şi ca să înţelegem corect amploarea acestui parteneriat, Mate Rimac ne spune că această colaborare e atât de profundă şi de lungă durată, încât necesită utilarea unei întregi fabrici imense de producţie a bateriilor la scară mare lângă Zagreb, Croaţia. Campusul există deja, urmează să aibă loc utilarea completă a fabricii.
Iar acolo, în Croaţia, vor fi fabricate iniţial sute de mii de baterii pentru modelele BMW, iar apoi şi milioane. Vor fi baterii „de înalt voltaj” după cum se exprimă Mate Rimac, ceea ce sugerează, bineînţeles, că va fi vorba de o arhitectură de 800-900 volţi, iar BMW va face în sfârşit saltul multaşteptat în lumea tehnologiilor moderne şi performante de propulsie electrică.
Pentru Rimac, acest parteneriat înseamnă minim 10-15 ani de dezvoltare extraordinară a companiei, până la unul din marii jucători globali în domeniul bateriilor. Pentru Croaţia, asta înseamnă o nouă industrie care se va dezvolta în interiorul ţării, cu exporturi de miliarde spre ţările în care se vor fabrica modelele electrice BMW. Iar pentru BMW asta înseamnă în sfârşit un salt din preistorie în epoca modernă, cu baterii care vor permite puteri imense, modele fabuloase în condus şi o marcă adorată şi în lumea propulsiei electrice.
Şi, nu în ultimul rând, pentru Uniunea Europeană asta înseamnă că un producător auto important din UE alege să se bizuiască nu pe importuri de baterii din China, ci să facă un parteneriat cu un alt producător din UE, iar împreună aceştia să crească valoarea producţiei locale şi economiei din interiorul UE.
Foto: Campusul Rimac din Croaţia, unde vor fi produse bateriile pentru BMW
3
1,698
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!