În Constanţa a fost construită cea mai mare centrală de baterii din România, prima din UE cu 100% baterii şi componente fabricate local

8 Aprilie 2024, 18:57
Redacţia PiataAuto.md
În judeţul Constanţa a fost conectată la reţea cea mai mare centrală de baterii din România, pentru stocarea electricităţii din surse regenerabile în special cea produsă de parcul eolian Mireasa, pe teritoriul căruia e amplasată noua centrală. Noua centrală şi parcul eolian le aparţine celor de la Monsson, dar a fost construită şi integrată de compania românească Prime Battery Technology, care e un producător local de sisteme de baterii, pe bază de celule litiu-ion.
Parcul eolian Mireasa, situat alături, are 50 MW putere instalată, iar în proximitate mai există un parc fotovoltaic de 35 MW, operat de aceeaşi companie. Noua centrală de baterii va putea absorbi parţial energia din ambele surse din orele de vârf, eliberând-o înapoi în reţea atunci când producţia celor două parcuri va fi minimă.
Zicem că va putea absorbi parţial, pentru că parametrii noii centrale de baterii sunt foarte modeşti, deşi ea e calificată drept cea mare din România. Problema e că în România, ca şi în multe alte ţări UE, nu prea există centrale mari de baterii, fapt care face ca orice centrală cu doar câteva containere mai mari să fie automat clasificată drept cea mai mare. Nici măcar raportat la puterea de 50 MW a acestui parc eolian sau la cei 35 MW ai parcului solar, centrala nu poate fi calificată altfel decât foarte modestă.
Şi asta pentru că are o putere de doar 6 MW la descărcare şi se pare că ea va fi una apropiată la încărcare. Deci doar 6 MW din 50 MW de putere maximă a parcului eolian sau 35 MW de putere maximă a parcului fotovoltaic vor putea fi absorbiţi în timp real, capacitatea totală de stocare a centralei fiind de 24 MWh. La descărcare, cei 24 MWh, vor putea asigura 4 ore de furnizare a electricităţii în reţea la o putere de 6 MW.
Raportul de 4 ore de descărcare a capacităţii maxime e unul foarte răspândit la centralele cu baterii. Capacitatea de 24 MWh, însă, pentru o centrală de baterii, înseamnă doar câteva containere. În cazul lui Tesla Megapack, spre exemplu, un container are 3,9 MWh capacitate de stocare, deci ar fi vorba de 6-7 containere pentru a atinge 24 MWh capacitate.
Dar, totuşi, este un prim pas admirabil pentru dezvoltarea acestui tip de stocare a energiei regenerabile în România, iar CEO-ul Prime Batteries, Vicenţiu Ciobanu, a anunţat că în viitor capacitatea poate fi mărită la 216 MWh, ceea ce deja ar aduce parametrii acestei centrale la nivelul celor mai mari din lume.
De asemenea, mai mulţi oficial din UE — precum ambasadoarea Suediei, Therese Hyden, sau Marcin Wasilewski, şeful Institutului European de Inovaţie şi Tehnologie — au fost prezenţi la inaugurarea noii centrale de baterii din România cu aprecieri strategice foarte importante, aducând producătorul Prime Batteries Technology din România drept un exemplu elocvent că şi producătorii din UE pot fi competitivi în asemenea centrale de stocare în Europa, în raport cu companiile asiatice.
Mai mult ca atât, la acelaşi eveniment s-a remarcat că noua centrală din Constanţa este prima din UE construită exclusiv cu echipament produs doar în Uniunea Europeană! Deci, România, graţie acestor companii, reuşeşte să facă ceea ce n-au făcut multe alte ţări din UE, făcând prin această centrală o primă integrare completă de componente fabricate doar în UE!
Prin urmare, există în mod clar semnale majore de susţinere din partea UE pentru această companie producătoare de baterii, iar UE are cu siguranţă nevoie de asemenea tehnologii şi de asemenea companii care să reuşească să fabrici produse competitive de acest gen. Singurul alt exemplu de succes care a fost mediatizat puternic în ultimii ani este Northvolt, producătorul suedez de baterii, care are o fabrică pentru baterii pentru maşini în Suedia, alta împreună cu Scania pentru baterii de camioane tot în Suedia, încă o fabrică dedicată doar bateriilor pentru centrale de reţea în Polonia şi acum a mai primit susţinere pentru o nouă fabrică în Germania. Deci, teoretic, există toate premisele ca şi compania românească Prime Battery Technologies să aibă un parcurs similar celor de la Northvolt şi cu siguranţă aceştia ar putea beneficia de susţineri uriaşe la nivelul UE pentru acest parcurs. Iar asta ar putea aduce beneficii majore şi României, care ar deveni brusc o ţară esenţială pe harta acestor tehnologii în UE.
2
6,749
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!