Antonov An-225 Mriya, cel mai mare avion din lume, construit într-un singur exemplar, a fost distrus pe un aeroport de lângă Kiev, Ucraina

28 Februarie 2022, 08:44
Ilie Toma
O altă veste tristă în vâltoarea din aceste zile a venit ieri din Kiev: emblematicul avion Antonov An-225 Mriya a fost distrus în timp ce staţiona pe aeroportul Gostomel de lângă Kiev. Conform comunicatelor oficiale forţelor aeriene ale Ucrainei, avionul a fost atacat de militarii ruşi, pătrunşi pe aeroport. Avionul e unul simbolic pentru ceea ce înseamnă inginerie fascinantă a omenirii, a fost construit într-un singur exemplar şi era cel mai mare din lume, având recorduri la câteva categorii.
La primul auz al acestei ştiri mulţi dintre noi ar putea recunoaşte numele de Antonov, ca producător de avioane gigantice, şi ar putea avea impresia că acest avion e doar unul din cele construite de el. Dar nu e aşa. An-225 Mriya e gigantul printre giganţi, fiind o versiune uriaşă, dezvoltată pe baza şi aşa uriaşului Antonon An-124. Compania Antonov e una ucraineană, toate birourile sale de proiectare şi construcţie aflându-se şi în perioada URSS pe teritoriul Ucrainei de azi.
Avionul An-225 Mriya (cuvântul Mriya însemnând „vis, ideal”) a fost construit iniţial pentru a transporta shuttle-uri Buran pentru zboruri cosmice. În 1988 a avut loc primul zbor, iar An-225 a transportat cu adevărat asemenea Buran-uri către cosmodromul din Baikonur.
Avionul are câteva recorduri mondiale la activ. Este cel mai greu avion construit vreodată de omenire, cântărind 285 tone la gol şi putând transporta alte 253 tone de sarcină utilă. Astfel, greutatea sa maximă de decolare e de 640 tone. Avionul are şi cea mai mare anvergură a aripilor, de 88.4 metri.
Avionul avea 6 motoare, de model Proogress D-18T, a câte 229.5 kN fiecare. An-225 putea atinge o viteză de croazieră de 800 km/h şi o viteză maximă de 850 km/h, şi, avea o autonomie de 15,400 km dacă-şi umplea la maxim rezervoarele, însă în acest caz nu putea lua la bord sarcina totală. Cu 200 tone de greutate la bord, avionul avea o autonomie de 4,000 km.
După misiunile sale iniţiale, avionul a fost remodelat în avion cargo şi a fost folosit în transporturi agabaritice speciale de tot soiul în lume, el fiind soluţia cea mai avansată pe care o puteai căuta când aveai nevoie să transporţi pe calea aerului obiecte uriaşe. În 2009, de exemplu, a transportat un generator de 189 tone, acesta fiind cel mai greu obiect singular transportat vreodată pe calea aerului. În 2010, a transportat cel mai lung obiect dus vreodată pe calea aerului, fiind vorba de două turbine eoliene de 42.1 metri, din China spre Danemarca.
Şi uite că acum, din păcate, acest simbol al ingineriei umane este distrus. Autorităţile ucrainene au promis public că vor reconstrui avionul, o promisiune importantă în aceste zile, dar e totodată o promisiunea care va necesita eforturi uriaşe pentru a fi realizată.
2
9,582
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!