Varianta chinezească a lui Dacia Spring, Dongfeng EX1, are un preţ de aproape de 3 ori mai mic în China decât Spring în România şi încercăm să analizăm de ce

31 Iulie 2023, 11:46
Redacţia PiataAuto.md
Bertici Attila, unul din cei mai renumiţi aventurieri pasionaţi de Dacia din România, care a realizat nenumărate expediţii cu modele Dacia atât prin Siberia îngheţată, cât şi prin zăpuşeala Saharei, a atras ieri atenţia pe pagina sa de Facebook la un fenomen interesant, şi anume diferenţa uriaşă de preţ a cât costă Dacia Spring în România şi cât costă varianta sa chinezească local, în China. Mai mult ca atât, versiunea chinezească e vândută direct pe Alibaba şi dacă te încumeţi să comanzi o partidă mai mare de maşini electrice, atunci preţul scade şi mai mult. Am verificat aceste informaţii şi faptul s-a confirmat în mare parte.
Astfel, probabil ştim cu toţii că Dacia Spring e un model fabricat în China, cu o inginerie cât se poate de simplă în lumea maşinilor electrice, pentru a menţine maşina uşoară şi accesibilă. E adevărat că în România, datorită susţinerii de stat, oamenii ajung să plătească un preţ cu adevărat accesibil pe ea, de multe ori mai mic decât pe o Dacia Sandero pe benzină. Dar preţul standard afişat pe site-ul Dacia, fără a deduce susţinerea de la stat, e de 20.800 euro, preţ de start pentru versiunea incipientă. Şi asta chiar dacă iniţial, acum doi ani, la lansare, se anunţa un preţ de 16.800 euro. Deci, 20.800 euro e preţul de referinţă pentru România, pentru că şi preţul chinez afişat e unul fără susţinere guvernamentală, pentru export, dar e adevărat că nu conţine taxele de import în România pentru el, taxe care în Dacia Spring se includ deja.
Foto: Dacia Spring, imagine din momentul lansării

Astfel, Dacia Spring e fabricată oricum în China, printr-un parteneriat local, mai există şi Renault City K-ZE în Asia, iar în China există şi Dongfeng EX1, un model identic în parametri tehnici, deosebindu-se doar prin mici ajustări de design ale elementelor periferice. Motorul e acelaşi, de 33 kW, acceleraţia e similară, şi bateria are aceeaşi capacitate anunţată — 27,4 kWh brut şi 26,8 kWh capacitate netă.
Maşina chinezească poate fi încărcată la priză fast charge, de 30 kW, la fel ca şi Dacia, sau la prize obişnuite, cu până la 6,6 kW putere. Ea cântăreşte mai puţin, totuşi — 921 kg faţă de 970 kg — ceea ce poate indica diferenţa de echipare de bază, dar şi o ranforsare a rigidităţii, despre care se vorbea cândva în cazul Dacia.
Foto: Modelul chinezesc, imagine de pe Alibaba, de pe pagina unde e vândut

Viteza maximă a maşinii chinezeşti e de 105 km/h, în timp ce Dacia Spring anunţă 125 km/h viteză maximă. Întrucât nici bateria, nici motorul nu diferă în specificările comunicate, ar putea fi vorba doar de o permisivitate electronică mai mare, pentru a face maşina mai adaptată regimului de condus de autostradă în Europa.
Dincolo de asta, însă, practic toate elementele de bază sunt identice. Fireşte, există diferenţe la nivelul echipărilor de siguranţă, dar nici modelul chinezesc nu e tocmai pustiit de ele. Are două airbag-uri frontale, sistem ISOFIX, ABS şi sistem EBD de distribuţie a forţei de frânare. Senzor de centură necuplată există doar la şofer. Dacia Spring, însă, nu putea veni echipată astfel în UE, astfel încât mai are încă două airbag-uri laterale pentru zona toracelui pentru cei din faţă, dar şi două airbag-uri laterale de tip cortină. Pe lângă asta, există sistem de stabilitate ESC şi, foarte important, frânare automată de urgenţă. Tetierele sunt reglabile pe înălţime şi nu e foarte clar dacă versiunea chinezească are această opţiune, dar scaunele par cu adevărat diferite, fiind mai profilate pe versiunea Spring. Ambele modele au senzori de presiune în anvelope, însă doar Dacia are sistem de apelare de urgenţă şi limitator de viteză. De asemenea, modelul chinezesc are frâne cu tamburi şi pe faţă, în timp ce Dacia Spring are frâne cu discuri pe faţă şi tamburi pe spate.
Foto: Versiunea chinezească are frâne cu tamburi şi pe puntea faţă

Deci, odată ce am văzut diferenţele din informaţii publice, ce pot fi analizate minuţios la dorinţa oricui, să vedem şi diferenţa de preţ. Dacă Dacia Spring costă în România 20.800 euro, atunci versiunea sa chinezească e vândută pe Alibaba cu circa 7.580 euro, iar dacă se comandă peste 8 bucăţi, preţul ar fi de circa 7.500 euro. Comparând direct, ar însemna că Spring e de 2,75 ori mai scump decât Dongfeng. Cât din această diferenţă ar putea fi justificată?
Foto: Imaginea cu preţul afişat în China

Apropo, Bettici Atilla menţiona că a obţinut pe Alibaba un preţ şi mai mic, de 6.500 euro per maşină, probabil depinde de cursul la zi şi de locul exact de unde se accesează.
Sursa foto: Facebook / Bertici Atilla

Ei bine, iniţial ar trebui puse costurile diferenţelor menţionate mai sus, care ar putea cuantifica vreo 2-2,5 mii euro, eventual, cu mare rezervă. Mai apoi ar urma costurile de transport maritim şi logistică în porturi, după care logistica terestră cu camioane, care ar mai putea cuantifica vreo 2 mii euro per maşină, în zilele noastre, cu preţuri mari. Apoi ar fi taxele de import din China în UE, plus taxele din România, care pot cuantifica vreo 30-35% împreună. Deci de la cei vreo 10 mii euro cât ar fi valoarea maşinii cu echipări, mai putem adăuga circa 3.500 euro, la care mai adăugăm cu generozitate maxim 3.000 euro pe transport şi am ajunge la circa 16.500 euro per maşină finală, însă această cifră ar fi una maximă, cu mari rezerve. Când se fac transporturi organizate din fabrică, şi nu de pe Alibaba, e altul şi preţul de ieşire din fabrică, şi preţul logisticii de transport la scară mare, deci ar fi mai realist să luăm în considerare o cifră de vreo 13-15 mii, iar dacă preţul iniţial e de 6.500, şi nu 7.500, atunci suma efectivă e şi mai mică. Deci, tot există o diferenţă substanţială de preţ a maşinii vândute în Europa, care mai revine şi dealerilor, şi producătorului, cel mai probabil. La preţul mic al acestor modele, în procente sună foarte mult, în cifre absolute, însă, situaţia e similară cu multe alte modele din industrie. Sigur, aici salvarea sunt în banii de stat, care vin să susţină această achiziţie şi această diferenţă de preţ, astfel încât per final cumpărătorul n-o simt prea mult.
Şi pentru a fi obiectivi în continuare, vom spune că în China există multe maşini electrice populare cu preţuri similare sau chiar mai mici, de la Wuling Hong Guang Mini EV, care s-a lansat cu un preţ de doar 3.600 euro, până la BAW Yuanbao de 5.000 euro sau Wuling Bingo EV, o maşină electrică stilată cu dormitor la bord, care costă doar 8.500 dolari
Foto: Wuling Hong Guang Mini EV, cel mai vândut model electric din China

Cât de justificată e această diferenţă de preţ pentru Dacia Spring, te lăsăm să scrii în comentarii. Noi am vrut să verificăm dacă e adevărată această informaţie şi să punctăm care sunt diferenţele obiective dintre versiunea chinezească şi cea vândută în România cu emblema Dacia, pentru a înţelege unde pot fi diferenţe clare şi obiective de preţ. Şi s-ar putea să existe şi diferenţe nevăzute la prima vedere, care mai cuantifică la preţul final.
1
37,321
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!