Doi tineri ingineri din Moldova participă în Australia la cel mai mare concurs de maşini solare din lume, în echipa României

18 Octombrie 2023, 14:44
Ilie Toma
Acum câteva zile, publicam un articol în care anunţam că o echipă de studenţi ingineri de la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca (UTCN) vor traversa Australia cu un automobil electric alimentat cu panouri fotovoltaice, construit de ei, participând la cel mai mare concurs de maşini solare din lume, World Solar Challenge. Provocarea e una extraordinară, întrucât maşinile solare trebuie să traverseze Australia de la nord la sud, pe o distanţă de peste 3.000 km, înnoptând direct unde-i apucă seara, cu deşertul în jurul lor. Echipa României, participantă pentru prima dată la acest adevărat campionat mondial al maşinilor electrice, cuprinde 16 oameni, studenţi şi profesori. Iar după publicarea acelui articol am aflat că din echipă fac parte şi doi tineri ingineri în devenire din Moldova, unul originar din oraşul Cimişlia şi altul din Chişinău. Şi am reuşit să discutăm direct au ambii.
Foto: Aşa arată condiţiile de înaintare prin Australia la World Solar Challenge

Ambii au ajuns ieri în Australia, zburând prin Istanbul şi apoi Singapore. Şi pentru ambii va fi prima participare la acest concurs internaţional de renume, care are loc din 1986 încoace. În aceste zile ei, alături de întreaga echipă, vor face asamblarea finală a maşinii în Australia, vor derula mai multe teste şi ajustări finale, astfel încât la 22 octombrie maşina electrică, alimentată cu panouri solare, să poartă porni în marea competiţie, care va dura pe parcursul a 4 zile. În fiecare zi, concurenţi au voie să înainteze cât de repede pot şi cât de departe pot, până la exact ora 17:00. Acolo trebuie să înnopteze, iar a doua zi cursa continuă. În 4 zile se parcurg cei 3.000 km în condiţiile toride ale primăverii astronomice australiene. Hai să vedem, deci, cine sunt cei doi tineri din Moldova, care vor participa la această competiţie.
Foto: Maşina electrică solară, construită de echipa Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, Solar Racing Team

Cornel Popuşoi e originar din oraşul Cimişlia şi e student la UTCN în anul 4, la facultatea de Inginerie Electrică, specialitatea Electronică de Putere şi Acţionări Electrice. Cornel ne-a spus că s-a alăturat proiectului anul trecut, când la universitate s-au anunţat recrutări pentru a lărgi echipa.
Foto: Cornel Popuşoi, tânărul din Cimişlia care participă acum în cadrul echipei din România la World Solar Challenge în Australia

Proiectul derulează de câţiva ani la universitate, existând şi participări anterioare la nivel european, cu scopul de a dezvolta un automobil electric viabil, capabil să meargă pe energie regenerabilă. Vehiculul pentru competiţia din Australia de acum este cel de-al 3-lea creat de echipă.
Foto: Cele două automobile solare construite anterior la UTCN

Mihail Vorobiov e originar din Chişinău şi are deja 6 ani de când studiază la Cluj. El a absolvit deja facultatea de bază şi face acum anul 2 de masterat, programul său de masterat numindu-se Sisteme şi Structuri Electrice Avansate. Mihail ne-a spus că e implicat de 2 ani în proiectul maşinilor solare de la UTCN, iar acum e responsabil de telemetrie şi tot ce e legat de software.
Mihail ne-a mai spus că e foarte entuziasmat de competiţia din Australia, dar şi de participarea sa într-un proiect global dedicat maşinilor electrice. Spune că întreaga comunitate a inginerilor ce dezvoltă maşini solare e extraordinar de unită şi există un nivel neaşteptat de mare de ajutor reciproc, chiar şi între echipe concurente.
Foto: Pregătirea maşinii pentru expedierea din România în Australia

L-am întrebat mai multe şi despre maşina electrică, or, în articolul precedent am menţionat câteva date care fuseseră dezvăluite anterior de echipă, dar mai rămâneau şi lucruri necunoscute. Am aflat de la Mihail că electromotorul maşinii are o putere nominală de 2 kW, deci 2,7 CP, dar totodată are o putere maximă de 5 kW. Însă în regim de putere maximă e admisă funcţionarea doar la pornire în pantă.
Maşina cântăreşte un pic mai mult de 200 kg, chiar 220 kg, iar spaţiul pentru cei care o pot conduce e limitat. Mihail n-o va conduce, pentru că el are sarcina de a fi în maşina de însoţire a echipei, care circulă la ceva distanţă în spate, monitorizând în permanenţă datele telemetrice ale maşinii. Cornel ar fi putut-o conduce, teoretic, dar s-a dovedit că e prea înalt pentru a încăpea. Aşa că au fost aleşi alţi 6 membri de echipă, toţi studenţi, care o vor conduce în ture.
L-am întrebat pe Mihail ce putere însumează panourile fotovoltaice de pe maşină, despre care ştiam doar că suprafaţa e limitată la 5 m2 de regulament. Paradoxal, dar maşina încă nu a fost testată la putere maximă la acest capitol, fără folie protectoare, şi aceste teste vor fi făcute tocmai acum în Australia. Teoretic, însă, ar trebui să furnizeze o putere de 700-800 W, până la 1 kW. Iar asta înseamnă că, pentru a avea mişcare continuă, electromotorul trebuie să fie solicitat la o putere medie cam de 0,7-0,8 kW, faţă de 2 kW putere maximă, pentru ca electricitatea consumată de el să poată fi înlocuită cu cea generată de panourile fotovoltaice.
Un fapt e absolut cert, însă. Competiţia din Australia e una grandioasă, cu adevărat dificilă pentru ingineria maşinilor, mai ales că aceste maşini sunt construite de generaţii tinere de ingineri, care inovează şi învaţă odată cu construcţia lor.
Şi dacă ar fi să ne întrebăm ce viitor pot avea aceşti tineri ingineri, care participă acum la asemenea competiţii, atunci cel mai bun răspuns vine de la compania olandeză Lightyear, cea care a creat automobilul cu panouri solare Lightyear 0 şi l-a pus în producţia de serie pe o perioadă scurtă, maşină care deţine acum recordul mondial la cel mai aerodinamic automobil de producţie din lume.
Ei bine, fondatorii companiei Lightyear, au fost ei înşişi o echipă care a participat şi învins, în octombrie 2015, la exact acelaşi concurs din Australia, World Solar Challenge. Şi iată că doar câţiva ani mai târziu, au primit zeci de milioane de dolari investiţii şi au conceput o maşină viabilă pentru viaţa reală.
Foto: Echipa din care făceau parte fondatorii Lightyear, în momentul victoriei de la World Solar Challenge din Australia, anul 2015

Da, acum Lightyear nu se mai produce, pentru că la un moment dat investitorii au considerat că şansele acestuia de a se vinde în număr mare la preţul său de peste 200 mii dolari ar fi prea mcii şi au direcţionat echipa de ingineri să-şi focuseze atenţia spre elaborarea următoarei maşini solare Lightyear, care să aibă un preţ de doar circa 40 mii euro şi care va avea deja asigurat saltul necesar. Având toate tehnologiile deja elaborate de pe primul model şi scalându-le pe următorul, lucrurile vor decurge mult mai uşor şi cu siguranţă vom auzi despre Lightyear în următorii ani ca unul din cei mai inovativi producători globali. Şi toate astea au pornit tot din anii de studenţie, tot prin participări similare, iar pe lângă exemplul lor sunt sute de exemple de tineri ingineri, care şi-au găsit apoi cu rapiditate căi de carieră frumoase şi prolifice, datorită experienţei pe care o obţin ei în aceste proiecte de viaţă reală!
Aşadar, aceşti tineri din echipa Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca au un mare viitor în faţă. Şi ei pot fi cu siguranţă exemple pentru mulţi alţi tineri, indiferent dacă s-au născut în Satu Mare, Iaşi, Craiova sau Bucureşti, în România, sau peste Prut, în Cimişlia sau Chişinău, ca în cazul lui Cornel şi Mihail. Îi vom urmări cu mare atenţie în provocarea care-i aşteaptă în faţă şi vom reveni cu noi articole la acest subiect.
Foto: O parte din echipa UTCN, în drum spre Australia
1
2,795
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!