Maşina solară construită de tinerii ingineri din România a rezistat până la final la World Solar Challenge, cu probleme şi lecţii de învăţat

26 Octombrie 2023, 10:26
Redacţia PiataAuto.md
Cel mai mare concurs internaţional de maşini solare, un adevărat campionat mondial şi un „Le Mans” pe câteva zile consecutive al acestora, a luat sfârşit. Aşa cum spuneam anterior, la acest concurs au participat pentru prima dată şi tineri ingineri de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN), echipa fiind formată din studenţi, masteranzi şi profesori, originari din România, iar doi dintre ei şi din Republica Moldova. Cel mai important, maşina solară construită de ei în România a rezistat până la final, chiar dacă a avut probleme pe parcurs şi timpul limită de final a prins-o încă departe de linia de finiş.
De fapt, concursul din acest an a fost atât de dur, încă marea majoritate a echipelor nu s-au încadrat în timpul limită pentru clasa cea mai râvnită. La unul din ultimele puncte de control, spre exemplu, nicio maşină nu a ajuns până la timpul limită, lăsând teoretic acea clasă superioară fără pretendenţi. De vină ar fi fost parţial şi vântul frontal puternic, atipic pentru acest sezon în Australia.
Au învins tot belgienii de la Innoptus Solar Team, cu acea maşină a lor cu aripă verticală, concepută să preia forţă de la vânt, despre care vorbeam acum câteva zile. Aceştia au ajuns la final după 34 ore, 4 minute şi 41 secunde, fiind mai rapizi cu 49 minute decât rezultatul lor anterior din 2019.
La doar 20 minute distanţă a ajuns echipa Twente din Olanda, pe locul 2, iar o altă echipă olandeză, Brunel, a ajuns cu 2 ore mai târziu. Celelalte echipe încă se mai luptau să ajungă la finiş, chiar dacă depăşiseră timpul, iar o echipă germană a fost nevoită să abandoneze în Port Augusta, la scurtă distanţă de oraşul de destinaţie finală Adelaide.
La ora redactării acestui articol, marea majoritate a maşinilor încă sunt pe drum, deşi timpul a expirat şi nu mai au şanse la victorii, bineînţeles. Regulamentul spune că acestea oricum trebuie să încerce să ajungă pe propriile roţi la final, chiar dacă le mai ia câteva zile să o facă. Iar asta arată cât de dificil şi dur e acest concurs şi câtă muncă în inginerie trebuie să depună aceşti tineri care participă, pentru a putea cel puţin să ajungă final!
Am vorbit scurt cu cei din echipa din România şi aceştia ne-au spus că experienţa de competiţie de deşert e fost una care-i va marca pe viaţă, pentru că au trebuit să doarmă sub stele, în căldură de 30 grade, au trebuit să conducă având 50 grade în cabină, iar uneori, în alt punct de popas, să tremure de frig noaptea. Au văzut şi canguri, şi emu pe alături. Maşina românească, din cauza problemelor cu eficienţa la roată din prima zi şi a consumului mare, a ratat câteva puncte de control, descărcându-şi bateriile complet. Asta a însemnat că a fost descalificată din clasa principală de pretendenţi la victorie şi a fost trecută la aventurieri, unde ea poate să fie parţial şi transportată pe remorcă de maşină, dar nu mai poate avea vreo pretenţie la victorie, ci doar un rol simbolic, de prindere a experienţei.
Foto: Maşina echipei din România

Maşina românească parcursese totuşi mai mult de 2.000 km solari din cei 3.000 ai traseului, şi ea n-a avut vreo problemă majoră la nivel de defecţiuni grave, ci mai degrabă le-a arătat participanţilor săi că e nevoie de parametri mai puternici la nivel de panouri fotovoltaice şi alimentare a bateriilor, de gestionare a sistemului de propulsie, şi de multe perfecţionări pentru a putea atinge eficienţa finală dorită.
Moralul echipei e ridicat, ne-au spus aceştia. Şi aşa ar trebui să fie. Au reuşit să participe la World Solar Challenge pentru prima dată, pentru România şi au avut o evoluţie foarte bună, de fapt, dacă luăm în considerare că e primul an. Nici Porsche n-a învins pentru prima dată la Le Mans. Deci era firesc că nici echipa din România, care vine printre alte echipe cu experienţă, unele cu multe participări la activ, nu putea lua victoria pentru prima dată. Dar e o experienţă de nepreţuit, căpătată acum de cei de la UTCN în teren, în cursa adevărată. Şi acum ei vor reveni în România ştiind cu exactitate ce au de făcut, pentru ca următoarea dată să fie şi mai buni şi să se impună printre lideri.
0
5,474
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!