China a construit două cele mai mari nave electrice transportatoare containere, doar că o parte din containere sunt baterii

30 Decembrie 2023, 19:14
Redacţia PiataAuto.md
Chinezii de la Cosco Shipping, una din cele mai mari companii de transport maritim din lume, au anunţat finalizarea construcţiei a două cele mai mari nave electrice din lume din categoria transportatoarelor de containere, şi le-au şi inaugurat oficial acum trei zile. Cele două nave au numele de Green Water 01 şi 02 şi sunt identice tehnice, având fiecare capacitatea de a transporta 700 de containere la bord, doar că o parte din containerele de la bord vor fi baterii, care vor asigura energia necesară propulsiei şi o autonomie de peste 1.000 km.
Deci, efectiv vorbim de baterii încadrate în forma containerelor standard, similare cu bateriile folosite la centralele mari de stocare a energiei regenerabile, doar că aici ele au dimensiuni şi formă standard de container naval şi sunt demontabile cu macaralele obişnuite de pe navă. Ideea de bază e ca atunci când ajunge le destinaţie, o macara să descarce bateriile care sunt epuizate de energie şi să încarce la bord altele care au fost între timp încărcate pe ţărm, iar astfel nava pierde timp doar pentru manipularea acestor containere cu baterii, nu şi timp pentru a sta conectată la priză ore întregi.
Iar numărul de containere de baterii nu e deloc mic. Ele sunt 36 la număr pe fiecare navă, cu o capacitate de 1,4 MWh, iar împreună însumează 50 MWh capacitate. Încărcarea acestor baterii, dacă ele ar fi statice pe o navă, chiar şi cu o putere de vreo 6-7 MW, ar fi luat oricum vreo 8-9 ore, fapt care ar fi zădărnici eficienţa operării acestor nave. Cu încărcarea pe ţărm şi manipularea bateriilor cu macaraua, acestea se pot încărca fără grabă şi fără a reţine nava pe loc.
Nava are 120 metri lungime, iar puterea electromotoarelor de propulsie e de 1.800 kW, sau circa 2.450 CP. Construcţia navelor a fost anunţată în martie 2022 şi a demarat în luna mai 2022, iar acum, după doar 19 luni, navele sunt deja construite, complet operaţionale.
Cele 36 de containere dedicate bateriilor, pot părea ca o povară foarte mare, pentru că fiecare din ele cântăreşte mult şi împreună consumă mult din volumul de încărcare al navei. Însă 36 containere din 700 reprezintă doar 5% din numărul de containere, alocat bateriilor, deci într-o asemenea perspectivă, lucrurile nu mai par atât de iraţionale, ba dimpotrivă, pare un sacrificiu mai mult decât acceptabil.
Mai mult ca atât, e foarte curios să comparăm aceste nave noi electrice transportatoare de containere din China cu nava electrică Yara Birkeland, deţinută de norvegieni şi construită în România, la şantierul naval de la Brăila.
Yara Birkeland e de asemenea o navă transportatoare de containere, cu propulsie electrică cu baterii, dar bateriile sunt statice. Nava e mult mai mică, având o capacitate de 106 containere şi are 7 baterii ce însumează 7 MWh la bord, dar autonomia e mult mai mică, ea fiind prevăzută să opereze pe rute scurte. Însă dacă raportăm 106 containere la 7 MWh şi 700 containere la 50 MWh, obţinem cam acelaşi raport de 14-15 containere per MWh de baterii la bord. Doar că în cazul chinezilor nava nu operează pe câţiva zeci de kilometri, ci până la peste 1.000 de kilometri, cu un consum ce ar rezulta în sub 5 MWh/100 km navigaţi.
0
14,810
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!