China a creat primul tren urban propulsat pe hidrogen dezvoltat de inginerii autohtoni, cu un consum excepţional de mic

23 Martie 2024, 20:42
Redacţia PiataAuto.md
Deşi în ultimul timp expansiunea tehnologiei de hidrogen a cunoscut un regres în domeniul autoturismelor, unele sectoare de transport încă explorează această cale ca una de viitor. Transportul feroviar e unul din ele, şi acum câteva luni scriam despre un tren cu hidrogen creat de Alstom pentru Italia, dar totodată indicam că testele din Germania au arătat ineficienţă în costuri de operare şi energie consumată. Ei bine, acum China anunţă că a dezvoltat şi testat pe viu primul său tren urban cu hidrogen, creat de ingineri proprii, iar consumul e excepţional de mic, de doar 5 kWh/100 km!
Vorbim aici de un tren de pasageri în regim de automotor cu 4 compartimente, care comunică între ele, elaborat de operatorul CRRC. Un asemenea tren ar consuma la standardele actuale ale industriei între 10 şi 18 kWh/km, în funcţie de model şi de cât de încărcat e cu pasageri. Trenul chinez, însă, anunţă un consum de 5 kWh, ceea ce ar fi cel puţin de 2 mai mic decât alte trenuri comparabile.
E neclar, însă, ce ia la bază echipa de ingineri în declararea consumului, însă cel mai probabil e vorba de consumul direct al electricităţii pentru propulsie, întrucât trenul dispune de pile de combustie, unde hidrogenul e transformat în electricitate şi apoi folosit la propulsie prin electromotoare.
Însă chinezii nu menţionează şi consumul real de kilograme de hidrogen per km sau per 100 km, pentru că acesta nu mai sună atât de bine. 1 kg de hidrogen conţine 33,6 kWh de energie în el, însă când e trecut prin pile de combustie, în mediu doar 55% din această energie ajunge să fie transformată în electricitate, restul fiind pierdută în căldură, deci doar între 16,7 şi 20 kWh ajung în electricitate, cu o medie la circa 18,5 kWh. Şi asta în timp ce la producţia unui kilogram de hidrogen se cheltuie, în funcţie de scară şi eficienţa procesului, între 53 şi 62 kWh.
Aşa că trenul chinezesc e eficient în consumul de electricitate, fără îndoială, dar chia şi 5 kWh/kg înseamnă circa 0,27 kg de hidrogen consumaţi per kilometru, iar pentru acea cantitate s-a consumat iniţial circa 16,2 kWh de energie. Deci ăsta e consumul cu toate transformările. Iar asta înseamnă că la 100 km parcurşi, trenul are nevoie de 27 kg de hidrogen, iar la 1.000 km parcurşi — 270 kg de hidrogen. Ineficienţa conţinută în hidrogen dă cifre mari în kilowaţii iniţiali ai procesului, însă, de fapt dacă un camion Nikola cu hidrogen consumă 8 kg/100 km, atunci cei 27 kg/100 km pentru un tren nu mai par atât de gravi.
Chinezii spun că trenul are o autonomie de 1.000 km, ceea ce înseamnă că el poat stoca peste 270 kg de hidrogen. Trenul promite să funcţioneze de la -25 la +35 grade Celsius, deci nu e o marjă foarte mare de temperaturi.
Şi ultimul paradox e că trenul a fost conceput drept unul pentru zone urbane mari din China, acolo unde căile ferate sunt cam toate electrificate deja. Chiar şi linia de cale ferată unde s-a făcut testul e tot electrificată. Iar atunci când ai electricitatea disponibilă exact deasupra şi poţi să o preiei cu un pantograf, e oarecum absurd să ai toată instalaţia de hidrogen şi atâtea conversii de energie. Însă poate într-un viitor când omenirea va avea cantităţi uriaşe de electricitate produse prin fuziune nucleară şi toate aceste eficienţe nu vor mai conta la fel de mult, vor fi logice şi asemenea ultime conversii repetate prin hidrogen.
2
15,419
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!