De fiecare dată când avem ocazia să testăm o maşină chineză, sesizăm dezvoltarea cu paşi imenşi pe care o realizează industria auto din China. Chiar dacă maşinile chineze mai au elemente care ne trezesc uneori zâmbete şi ironii, distanţa dintre acestea şi media industriei auto globale devine tot mai mică.
Este imposibil să nu recunoşti silueta generaţiei precedente Lexus RX...
Astăzi avem la test un BYD S6 sau, altfel spus, primul SUV al celor de la BYD. Nu face să ocolim prea mult ceea ce este evident designul noului SUV BYD este copiat aproape la indigo după cel al generaţiei precedente Lexus RX. Aceeaşi siluetă, aceeleaşi detalii şi forme, unica diferenţă făcând-o grila frontală şi blocurile optice uşor diferite. Fără îndoială, avocaţii Toyota ar avea un motiv solid să îi dea în judecată pe cei de la BYD, însă lăsăm aceste griji pe seama juriştilor celor doi producători, iar noi vom încerca să privim modelul în esenţă, făcând abstracţie de problemele de copyright.
Primele elemente, care arată o evoluţie clară a procedeelor de asamblare ale uzinelor BYD, sunt componentele de caroserie, îmbinarea cărora este alineată cu un nivel net superior faţă de cel acum 1-2 ani. Se mai pot observa mici scăpări de finisaje şi ştanţare a componentelor metalice, însă asamblarea caroseriei a fost făcută la un nivel demn.
Ca şi Lexus RX, BYD S6 vine cu un spoiler care continuă linia plafonului şi acoperă parţial luneta. Deşi, în cazul lui BYD, acesta poartă un caracter strict decorativ, pentru că performanţele dinamice ale modelului sunt mult mai modeste decât ale muzei, din care este inspirat.
Ca şi Lexus RX, BYD S6 vine cu un spoiler care continuă linia plafonului şi acoperă parţial luneta.
Sub capota modelului chinez este montat un motor de 2.0 litri, aspirat natural, care dezvoltă 138 CP. Este firesc să apară o primă întrebare, dacă un astfel de propulsor nu este prea slab pentru o astfel de caroseriei, cu toată greutatea sa.
Răspunsul îl vom afla în practică. Deci, urcăm la bord pentru a porni într-o călătorie de test cu noul SUV chinez.
De fapt, BYD S6 aduce doar anumite avantaje ale caroseriei de SUV precum garda la sol sporită sau poziţia înaltă la volan însă nu şi un sistem de tracţiune integrală. În cazul lui BYD S6 forţa propulsorului este transmisă exclusiv roţilor din faţă. Problema îşi pierde din importanţă dacă ne amintim că şi Lexus RX dispune de versiunea RX 270, dotată doar cu tracţiune pe puntea din faţă.
Totuşi, garda la sol ridicată permite maşinii să se aventureze în zone cu denivelări mai pronunţate, în cazul în care carosabilul nu este alunecos.
Garda la sol ridicată permite maşinii să se aventureze în zone cu denivelări mai pronunţate, în cazul în care carosabilul nu este alunecos.
Suspensia lui BYD S6 absoarbe bine denivelările drumurilor autohtone, fără a produce sunete suspecte şi fără a părea deranjată. Situaţia în care suspensia maşinii nu mai este la înălţime este cea în care se încearcă abordarea în viteză a unor viraje strânse or, S6 nu este conceput să facă faţă forţelor laterale la fel cum o face un Lexus RX, spre exemplu. Totuşi, la viteze raţionale, se poate conduce foarte relaxat, chiar şi pe un drum cu multe denivelări.
Vorbind de relaxare, interiorul lui BYD S6 vrea să facă tot ce îi stă în puteri pentru a asigura confortul celor de la bord. Scaunele sunt tapiţate cu piele perforată, spaţiul este mai mult decât suficient, iar reglajele sunt extrem de multe la număr până şi bancheta din spate are scaune care pot fi reglate individual. Totuşi, dacă în cazul unui SUV japonez sau german suntem obişnuiţi ca cea mai mare parte a reglajelor să se realizeze prin butoane şi comenzi sofisticate, atunci în cazul lui BYD abordarea este ceva mai simplă, toate reglajele scaunelor fiind efectuate manual.
Şoferul este ajutat la drum lung şi de o cotieră conectată cu scaunul, asemănătoare celei din SUV-ul japonez de la care se inspiră modelul chinez. Păcat că pasagerul din dreapta a fost privat de această opţiune utilă. Cu ajutorul acesteia însă, comoditatea poziţiei la volan creşte simţitor, şi modelul devine foarte ospitalier pentru călătorii lungi.
Cu mâna dreaptă pe cotieră, se poate menţine poziţia corectă pe volan, dar e comodă şi schimbarea treptelor tranmisiei. Apropo, şi poziţionarea manivelei transmisiei este identică celei de pe Lexus RX, doar că, dacă RX aducea doar transmisii automate, BYD S6 vine cu o transmisie manuală în 5 rapoarte.
În condus, sunetul motorului pătrunde destul de intrusiv în interior, din cauza unei izolări fonice slabe. Cel mai sesizabil neajuns al motorului vine însă chiar din puterea lui, care este cu adevărat insuficientă pentru dimensiunile şi greutatea proprie de 1,620 kg a modelului pe care a fost instalat. Rulând cu 110 km/h în linie dreaptă, cu transmisia cuplată în treapta a 5-a, trebuie să fiţi vigilenţi atunci când în faţă urmează o urcare lungă în pantă, pentru că în treapta a 5-a, cu 2000 turaţii şi 2 oameni la bord, motorul efectiv nu are suficientă forţă pentru a continua propulsia cu menţinerea unei viteze constante. În acest caz se observă simţitor că maşina îşi pierde din viteză, iar o retrogradare rapidă este absolut necesară pentru a continua escaladarea pantei. Efectul vine din valorile modeste ale cuplului şi puterii, dar şi din cauza că maximele acestor parameri se realizează la peste 3-4 mii rotaţii. Prin urmare urcarea în pantă trebuie să se realizeze cu motorul turat în această zonă, şi nu mai jos.
Efectul despre care vorbim este demult dat uitării în majoritatea SUV-urilor de lux, însă să nu uităm că în cazul lui BYD S6 vorbim de o maşină de 3-4 ori mai accesibilă decât una germană sau japoneză, iar capacitatea cilindrică mai mică o fac şi de câteva ori mai raţională la plata accizelor vamale.
Chiar şi aşa, consola centrală a modelului pare să aducă destul de multe elemente din zona SUV-urilor de lux. La cuplarea marşarierului, display-ul central afişează imaginile unei camere de luat vedere, montate în spatele maşinii, iar imaginile sunt însoţite şi de un ghidaj al traiectoriei de virare. Mai mult ca atât, BYD S6 vine şi cu un sistem media cu citire DVD şi TV.
Prezenţa acestor dotări nu poate să nu ne ducă cu gândul la preţul de vânzare al modelului. Pentru piaţa noastră, acesta constituie 16 mii euro. E un preţ picant, dacă îl raportăm la ceea cu ce ne-au deprins până acum chinezii, cu maşini de maxim 10-12 mii euro. Totuşi, e un crossover de talie generoasă, şi vine cu o serei de dotări care pe alte modele de lux sunt opţionale, iar valoarea lor poate însuma în sine cât preţul lui S6. Decizia va fi întotdeauna luată în lumina prezenţei sau lipsei scepticismului faţă de maşinile chineze. Dacă suntenţi sceptic faţă de chinezi, atunci întotdeauna veţi găsi o modalitate mai potrivită de a cheltui 16 mii de euro. Dacă, însă, nu aveţi vreo problemă cu maşinile chineze, atunci BYD S6 poate fi un model care să vă atragă în mod deosebit atenţia şi s-ar putea să vă bucure până la urmă.
Cert este că, cu fiecare nou model maşinile chineze fac un pas major înainte. Ştiaţi că de curând BYD a semnat un contract de parteneriat cu renumita companie BOSCH, prin care aceasta se va ocupa de întreaga parte electrică a maşinilor BYD? Ştiaţi că Valeo, un alt distribuitor renumit, va furniza în curând o mulţime de alte componente pentru modelele BYD? Ei bine, ce-ar fi ca peste 5 ani să vorbim şi despre topuri de fiabilitate în care să regăsim şi modele chineze? Pare încă puţin credibil astăzi, însă peste câţiva ani am putea să ne convigem că realitatea depăşeşte aşteptările şi ruinează stereotipurile...