Caz real investigat: povestea unei tentative de cumpărare a unei maşini la mâna a doua. De la maşina perfectă la una plină de probleme.
2 Iunie 2016, 09:32
Zilele trecute, am fost contactaţi de una din cititoarele fidele ale site-ului nostru, să-i spunem convenţional Tatiana, dar acesta nu este numele ei real, pentru că în urma acestei investigaţiei dânsa ne-a rugat să folosim un pseudonim în locul numelui adevărat, dorinţă pe care o vom respecta. Deci, Tatiana este o şoferiţă începătoare, primindu-şi permisul acum aproape un an, iar de jumătate de an încoace se află în căutarea primului ei automobil. Îşi doreşte o maşină la mâna a doua, orientându-se la un buget de 7-8 mii de euro, fiind convinsă că de această sumă va putea să-şi găsească o maşină într-o stare bună. Deoarece e şi o cititoare
fidelă a ştirilor şi tematicii auto, şi-a pus în scop să verifice maşina înainte de a o cumpăra, pentru a fi sigură că nu-şi achiziţionează un sac de probleme ascunse. Şi, ca să facem o precizare din start, Tatiana şi-a concentrat atenţia doar spre automobilele „normale”, înmatriculate în Moldova, variantele „şmechereşti” fiind excluse din start.

Primul model spre care Tatiana a ochit a fost Toyota Prius, datorită reputaţiei bune a modelului şi a mărcii Toyota. Pe piaţa second-hand din ţara noastră în ultimii ani se remarcă o adevărată avalanşă de Priusuri, la preţuri foarte accesibile de cele mai multe ori, iar povestirile proprietarilor despre exploatarea acestora diferă,
zicem noi din experienţa noastră, de norocul proprietarului de a da peste o maşină în stare tehnică bună. Tatiana, însă, căutându-şi maşina dorită într-un ritm relativ lejer în acest interval de timp, nu şi-a găsit Priusul conform dorinţelor ei, în stare bună şi neavariat în trecut. Unii vânzători recunoşteau că maşina a fost avariată, alţii operau mai degrabă după principiul evitării unui răspuns clar:

- A avut accidente maşina Dvs.?
- Poftim?
- A fost lovită?
- Păi... eu n-am avut accidente cu ea.
- Dar, în general, maşina a avut accidente?
- Parcă nu.
- Atunci, parcă, îmi este clar...
Apoi, amărâtă că nu-şi poate găsi un Prius dorit în limitele bugetului său, Tatiana şi-a îndreptat atenţia spre alte modele de maşini. Un Mercedes-Benz A-Class A180 de generaţie precedentă a fost cel care i-a atras atenţia pe un site de anunţuri.

A sunat proprietarul şi povestea maşinii părea impecabilă: fabricată în 2009, are doar 99,000 km parcurşi, cutie automată, a fost importată din Elveţia pentru uz propriu, doar soţia mergea cu ea, transportând copiii, şi acum e vândută urgent pentru că peste câteva zile familia vânzătorului emigrează în Marea Britanie. Mai mult ca atât, maşina are şi o instalaţie de gaz LPG. A nu se confunda cu versiunile pe bază de gaz comprimat NGT, fabricate de Mercedes-Benz, versiuni inexistente în cazul lui A-Class. Aici e vorba de o instalaţie montată de unul din foştii proprietari. Ăsta a fost momentul în care Tatiana ne-a contactat pe noi cu rugămintea de a-i oferi un sfat şi o părere despre această maşină şi acest model, în vederea intenţiei ei de a o cumpăra, şi unde ar putea să o verifice mai bine.

I-am spus că modelul e unul foarte reuşit, în general. Dar, am atenţionat-o din start: parcursul de 99,000 de kilometri ni se pare mult prea suspect, din 2009 încoarce, mai ales luând în
calcul instalaţia de gaz. Nimeni nu-şi instalează instalaţie de gaz pentru a merge câteva mii de kilometri pe an. Gândindu-ne că în primii doi ani maşina sigur n-a primit instalaţie în Elveţia, pentru că asta i-ar fi anulat garanţia, termenul real de exploatare a acesteia ar fi trebuit să fie incredibil de mic, făcând din ea o investiţie absolut ilogică. Şi apoi, în Elveţia gazul LPG, instalat după cumpărare, nu e cea mai populară opţiune, mai ales pentru maşini premium! Cei care-şi doresc gaz achiziţionează de obicei maşini pe bază de gaz natural comprimat CNG, numit la ei Erdgas, direct din uzină, or, gazul natural e mult mai mult stimulat în Elveţia în raport cu cel lichefiat.

Am sfătuit-o să meargă la distribuitorul autorizat Mercedes-Benz pentru o verificare completă profundă a stării maşinii şi să verifice neapărat următoarele lucruri:

- Să efectueze o căutare în baza de date a producătorului după codul VIN, nu după numărul de înmatriculare, pentru că ultimul poate fi schimbat. Căutarea după VIN va scoate la iveală ultimele vizite la service-urile oficiale Mercedes-Benz dacă acestea au existat, indicându-se data efectuării lor şi indicaţiile kilometrilor parcurşi la acea vreme. Astfel pot ieşi la iveală înşelăciunile cu odometrele date înapoi.

- Să efectueze o diagnosticare computerizată a maşinii, conectându-se creierul maşinii la computerul specializat al distribuitorului. Aici vor fi citite toate erorile înregistrate de caculatorul maşinii şi astfel va fi mult mai clară starea maşinii. Acest aspect e deosebit de important atunci când unii mecanici iscusiţi aleg să deconecteze unii martori de pe panoul de bord sau senzori, în loc să repare problema în sine, iar astfel cel de la volan nu vede indicatorul unei probleme. În acest caz se va vedea lipsa recepţionării informaţiilor de la
unii senzori, dacă asemenea situaţii există, ceea ce va semnala clar o problemă la acel modul.

- Să efectueze prin aceeaşi procedură şi o diagnosticare a senzorilor de la airbag-uri, dacă aceştia sunt prezenţi şi conectaţi cu toţii. În cazul reparaţiilor frauduloase după accidente, de foarte multe ori se instalează capace goale în locul airbag-urilor sărite şi se scurtcircuitează senzorii. Iar dacă caculatorul de bord va semnala o asemenea eroare, atunci sigur există o mare problemă cu unul sau multe airbag-uri, maşinile moderne fiind capabile să spună şi exact care airbag are aceste simptome.

- Să efectueze un control deplin al stării tehnice a maşinii, observându-se gradul de uzură a componentelor esenţiale ale maşinii, după acest grad mecanicii putând întotdeauna identifica parcursul aproximativ şi spunându-vă, de asemenea, care e starea tehnică de facto a maşinii.

- Să efectueze un control al caroseriei – cu măsurarea vopselei peste tot, pentru a se vedea dacă există piese de caroserie revopsite sau reparate şi dacă există, la ce nivel de calitate a fost efectuată reparaţia sau revopsirea.
Povestea iniţială frumoasă

Tatiana a sunat proprietarul maşinii şi i-a propus o întrevedere pentru a vedea maşina, menţionând că, dacă-i va plăcea aspectul, ar putea să vrea o inspecţie mai profundă. Proprietarul maşinii a venit la întrevedere şi cu un scaun de copil pe bancheta din spate. Povestea frumoasă a maşinii a primit acum şi mai multe detalii confirmative. Pe lângă asta, conform spuselor ei, proprietarul o asigura de starea
impecabilă a maşinii, de lipsa oricăror accidente în istoria ei şi de parcursul real de 99,000 km. Conform poveştii, în 2015 maşina a fost importată din Elveţia pentru uz propriu, la un cost total de 9,000 euro, soţia a mers prin Moldova maxim 10,000 km şi acum maşina e vândută cu numai 7,800 euro pentru că sâmbătă, pe 4 iunie, toată familia pleacă în Marea Britanie. Mai mult ca atât, vânzătorul o asigura pe Tatiana că imediat după ce şi-a importat maşina, a schimbat uleiul la distribuitorul
oficial Mercedes-Benz în Moldova, având grijă idealistă de starea maşinii lui. Iar preţul final oferit e de 7,500 euro, cu reducere.

Adevărul descoperit

Cei doi s-au întâlnit, aspectul estetic al maşinii era într-adevăr foarte bun, fapt care a convins-o pe Tatiana să meargă mai departe la verificarea maşinii şi eventual, cumpărarea ei în aceeaşi zi. Au mers la distribuitorul oficial Mercedes-Benz fără ezitare, vânzătorul zicând că nu are nicio problemă cu testarea, ba chiar e convins că Tatiana va rămâne satisfăcută.

La distribuitor, maşina a intrat în unitatea de deservire, iar între timp cei de la recepţie au purces la căutarea în baza de date Mercedes-Benz vizavi de istoria maşinii, după codul VIN, aşa cum am sfătuit-o noi. Surpriză! Ultima
înregistrare în baza de date a acestei maşini datează din anul 2013, de la o deservire tehnică, şi ea avea atunci un parcurs de... 166,000 km! Iar inspectarea vizuală a uzurii principalelor componente a maşinii a scos la iveală că parcursul ei real în prezent constituie un pic mai mult de 260 mii km parcurşi! O diferenţă enormă faţă de cei 99 mii km anunţaţi iniţial, nu?

Tatiana ne-a sunat în acel moment şi ne-a întrebat dacă merită să avanseze cu testarea, în vocea ei simţindu-se deja o dezamăgire faţă de această maşină. Totuşi, se simţea şi faptul că îşi făcuse speranţe foarte mari că maşina se va dovedi una bună şi o va putea cumpăra. I-am zis că noi nu am merge mai departe, pentru că o neconcordanţă atât de gravă poate ascunde alte neconcordanţe la fel de grave, dar dacă-şi doreşte poate investiga mai departe starea maşinii.

Şi aici surprizele au continuat, confirmându-se exact ce am menţionat mai sus: o neconcordanţă atât de gravă a ascuns după ea alte lucruri ascunse la fel de grave. Toate luminile stop nu ardeau din cauza întrerupătorului principal, defecţiune despre care vânzătorul a invocat că nu ştia, deşi e una la suprafaţă. Dar asta e un fapt cu totul minor pe lângă ceea ce urmează. Senzorul aribag-ului pasagerului din dreapta este deconectat! În asemenea caz, prezenţa sau lipsa airbag-ului poate fi identificată doar la demontarea unor piese din habitaclu, fapt care nu a fost efectuat acum, dar deconectarea senzorului semnalează o probabilitate aproape sigură că acolo nu există airbag, altfel nici un proprietar n-ar fi interesat să deconecteze acest senzor, deşi există o probabilitate aproape nulă că senzorul s-ar fi putut defecta. Senzorii parktronic faţă nu funcţionează. Uşa dreaptă faţă este revopsită. Uşa dreaptă spate este reparată şi vopsită. Aripa spate dreapta este reparată şi vopsită. Aceste piese reparate şi vopsite, cooptate cu problema airbag-ului pasagerului dreapta profilează aproape clar scenariul unui accident, nu? Mai mult ca atât, două perne de susţine a motorului (numite şi tampoane) sunt rupte şi necesită înlocuite urgentă. Să fi fost acestea
afectate în urma accidentului? Garnitura carterului cutiei de viteze e uzată şi lasă vaporii de ulei cald să iasă pe lângă ea, generând condensat uleios în jurul ei. Rulmenţii spate, de la roţi, sunt uzaţi şi provoacă deja vuiet. Cureaua de transmisie a motorului este uzată, rola de întindere şi rolele intermediare sunt uzate într-atât de mult, încât produc deja vuiete în funcţionarea motorului.

Toate aceste reparaţii, efectuate profesionist, ar costa astăzi 16,000 lei, piese plus manopera, iar asta nu
include un nou airbag propriu-zis, pentru că prezenţa sau lipsa acestuia ar trebui constatată la demontare şi adăugată la preţ. Dacă la acest preţ se mai adaugă şi costurile unei deserviri curente complete, cu uleiuri peste tot, bujii, etc, costul total se ridică la aproximativ 22-23 mii lei. Ah, şi încă un element important: deservirea tehnică la distribuitorul oficial Mercedes-Benz în Moldova, invocată de vânzător, după importul maşinii, nu a fost găsită în baza de date, deci nu a existat. O altă neconcordanţă.
După confirmarea verdictului, după spusele Tatianei, vânzătorul s-a transformat dintr-un pretins familist exemplar şi onest, într-o brută, vorbind cu ea pe un cu totul alt ton şi cerând o copie a documentului de diagnosticare a maşinii. A pretins că n-a ştiut absolut nimic despre istoria maşinii, iar despre neconfirmarea deservirii chiar de către el a maşini în Moldova, la distribuitorul oficial, s-a limitat doar să spună că e „ciudat”. Tatiana i-a propus să achite cel puţin jumătate din costul acestei investigări profunde, care s-a ridicat la 830 lei, la care i s-a răspuns „cam de ce ar trebui să achit eu aşa ceva?”. „Cel puţin pentru faptul că vreţi să luaţi cu Dvs. o copie a rezultatelor, iar maşina a are probleme evidente în ciuda faptului că m-aţi asigurat că nu le are.”, i s-a răspuns. Preţul final propus de vânzător a rămas nemodificat, de 7,500 euro.

În final, Tatiana a rămas cu gustul amar al celor 830 de lei cheltuiţi şi a unei interacţiuni dezamăgitoare cu vânzătorul, pentru că acum avea o confirmare documentală a faptului că cel puţin o parte din povestea spusă n-a fost veridică. Ea declară că se îndoieşte până şi povestea cu migraţia spre Marea Britanie, care n-ar fi decât un basm frumos, cu conotaţie emoţională actualizată la una din cele mai mari
probleme ale ţării noastre, migraţia. Ei, cum să nu ai încredere într-o asemenea istorie? Totuşi, cei 830 de lei cheltuiţi şi o procedură corectă de investigare a maşinii au scutit-o de o mie de probleme ulterioare şi zeci de mii de lei necesari pentru aducerea maşinii la o stare tehnică bună. Cei de la Mercedes-Benz i-au menţionat că dacă se vor face TOATE lucrările necesare, maşina va fi una în stare bună, deci reanimarea e posibilă în mod profesionist. Doar că aceste lucrări costă destul de mult, e adevărat. Pe lângă toate, maşina mai
circula cu anvelope de iarnă şi acum, neavând anvelope de vară. Prin urmare, în mod normal Tatiana ar fi trebuit să cumpere şi un set nou de anvelope, deloc ieftine şi ele.

Spusele actuale ale vânzătorului

La puţin timp diferenţă după această experienţă, proprietarul a redus totuşi preţul maşinii pe site-ul de anunţuri, anunţând deja 7,000 euro. Maşina e încă expusă la vânzare, iar ieri am contactat chiar noi proprietarul pentru
a-l întreba despre starea acestei maşini şi despre ceea ce spune el potenţialilor cumpărători.

Ni s-a spus că maşina are 99,000 km parcurşi, dar, la întrebarea dacă e un parcurs real, a menţionat că „nu ştie, aşa a cumpărat el maşina şi nu ne poate asigura sută la sută. Am întrebat care e starea tehnică a maşinii, dacă ea necesită investiţii, şi ni s-a confirmat că a existat un potenţial client care a vrut să o testeze la Mercedes-Benz, iar acolo s-a spus că pernele motorului trebuiesc schimbate, 880 lei fiecare, cureaua de transmisie şi deja uleiul. Apreciabil, vânzătorul deja menţionează aceste defecte următorilor potenţiali cumpărători! L-am întrebat dacă maşina n-a avut accidente, şi ne-a menţionat şi aici că uşa spate a fost vopsită şi reparată şi aripa, dar „chiar şi cei de la Mercedes-Benz au zis că n-a fost nimic serios, întrucât totul lucrează”. L-am întrebat dacă airbag-urile nu sunt sărite în urma accidentului şi dacă acestea funcţionează. Nu, totul e ordine, ni s-a spus, nu e sărit nici un airbag. Versiunea cu plecarea spre Marea Britanie e încă valabilă, iar 7,000 euro e ultimul preţ. Poate fi şi adevărată plecarea, nu contestăm. Cert e că pentru noi a fost oarecum îmbucurător că vânzătorul a început să menţioneze cel puţin parţial problemele maşinii sale potenţialilor cumpărători, ceea ce demonstrează, totuşi, un oarecare grad de conştiinţă a lui, dacă vreţi.
Verificaţi!

Concluzia finală e una şi e deosebit de importantă: verificaţi minuţios maşina pe care vreţi să o cumpăraţi la mâna a doua! Iar mai ales dacă vizaţi o maşină ceva mai scumpă, nu vă zgârciţi pentru o asemenea verificare completă, pentru că doar astfel veţi şti sigur care e starea de facto a maşinii şi cât de liniştit puteţi fi în experienţa Dvs. ulterioară de
exploatare! Veţi şti cel puţin dacă anumite investiţii pot corecta nişte probleme, iar dacă veţi fi de acord cu aceste investiţii, sau eventual vânzătorul va mai ceda din preţ din cauza lor, veţi face o achiziţie conştientă, ştiind ce cumpăraţi de fapt!
PiataAuto.mdRedacţia PiataAuto.md
6
11,027
GALERIE FOTO (9 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!