Bateriile revoluţionare cu stare solidă ale Toyota vor fi produse doar pentru un număr mic de automobile, pe lângă faptul că vor veni peste mulţi ani

22 Noiembrie 2023, 14:53
Redacţia PiataAuto.md
Acum o lună, noi publicam un articol în care analizam noile informaţii anunţate atunci de Toyota despre bateriile sale cu stare solidă, despre care producătorul spune că vor oferi o autonomie între 1.000 şi 1.400 km pe maşinile electrice. Spuneam atunci că promisiunile Toyota par să sară prea mult şi prea repede de la o cifră la alta, atât timp cât nu e clar pe ce maşini vor fi instalate, ce greutate şi consum vor avea acele maşini. Şi mai atenţionam un lucru important, care pare să fi scăpat din vedere presei internaţionale — Toyota şi-a ales drept partener care să-i dezvolte şi să-i producă aceste baterii cu stare solidă o companie petrolieră din Japonia, Idemitsu Kosan, unul din giganţii din acest domeniu, care e tocmai tipul de companie despre care n-ai putea avea încredere că ar fi interesat să dezvolte maşini electrice şi baterii revoluţionare. Ei bine, acum noi informaţii apărute în presa din Japonia confirmă acele îngrijorări ale noastre şi relevă cât de subţiri sunt aceste planuri, de fapt, anunţate a fi atât de revoluţionare.
Foto: Bateriile cu stare solidă Toyota

Deşi Toyota vorbeşte de vreo 6-7 ani de bateriile cu stare solidă şi le tot promite, n-a făcut nimic pentru dezvoltarea lor adevărată până acum, decât discursuri măreţe pe la saloane auto. Altfel, n-ar mai fi avut nevoie de încă 5-6 ani de aici încolo ca să dezvolte aceste baterii. Pentru că asta promitea Toyota în octombrie — că bateriile vor fi gata abia în 2028, şi abia de prin 2029 acestea să înceapă a fi produse. Iar acordul între Toyota şi compania petrolieră mai spunea că acestea vor ajunge în producţie doar după ce „ambele companii vor studia viitorul producţiei de scară largă şi comercializare” şi vor ajunge la concluzia că ele trebuie produse. Cu alte cuvinte, compania petrolieră şi-a asigurat o portiţă de ieşire din contract, undeva prin anul 2028-2029, iar Toyota are toată şansele să se pomenească în anul 2029 în situaţia în care ne va spune din nou cât de revoluţionare sunt bateriile cu stare solidă, şi cum ea mai are nevoie de 5-6 ani să le pună în producţie.
Dar nici măcar în versiunea în care toate promisiunile celor de la Toyota se vor îndeplini, şi compania petrolieră nu va ieşi din acestor acord, intenţiile reale nu sunt atât de măreţe, pe cât am fi aşteptat cu toţii. Propria publicaţie a celor de la Toyota din Japonia, numită Toyota Times, a publicat o serie de informaţii adiţionale acum, cu câteva imagini ce par a fi din prezentări ale planurilor, iar printre aceleaşi informaţii se regăseşte şi o menţiune care stipulează că producţia bateriilor cu stare solidă va fi crescută după anul 2030 până la o capacitate de „câte zeci de mii”, deci pentru câteva zeci de mii de maşini electrice! Şi asta în timp ce Toyota anunţase anterior că planifică să vândă în 2030 circa 3,5 milioane de maşini electrice anual!
Deci, din cele 3,5 milioane, doar câte zeci de mii vor avea bateriile „revoluţionare” cu stare solidă, deci chiar dacă ar fi 80 mii la număr, tot ar fi circa 2% din toate maşinile electrice pe care Toyota planifică să le vândă către acea perioadă.
Foto: Aşa arată materialul din care va fi făcut electrolitul bateriilor Toyota.

Bateriile cu stare solidă sunt fără îndoială o tehnologie excepţional de promiţătoare, asta e indubitabil. Dar nu în mâinile unei companii petroliere şi a celor de la Toyota, pentru că aceste date, dezvăluite de propria publicaţie, arată cât de mare a abureala pe care Toyota încearcă s-o vândă lumii acum, cu promisiuni de revoluţii în domeniul maşinilor electrice şi a autonomiile de 1.000-1.400 km, şi asta în timp ce aceeaşi oameni de la Toyota ştiu de pe acum că aceste baterii despre care ne tot povestesc vor ajunge maxim la vreo 2% din maşinile electrice Toyota, şi aproape peste un deceniu!
Ce se va întâmpla cu bateriile cu stare solidă, aşadar? Simplu, ele vor fi dezvoltate între timp de multe alte echipe. Chiar acum câteva săptămâni menţionam despre bateriile StoreDot, care sunt o variaţie hibridă a ideii de stare solidă, şi în care Volvo a investit deja de mult timp în urmă şi a anunţat că Polestar 5 va fi primul automobil care le va folosi în viaţa reală. Şi tot în octombrie vorbeam despre bateria cu stare solidă, dezvoltată de o echipă de ingineri din Germania, pentru care e deja în proces de construcţie o fabrică imensă în Elveţia. Acea baterie promite o durată de viaţă de 10 ori mai lungă şi o funcţionare ireproşabilă şi la -40 grade Celsius.
Foto: Bateria StoreDot, dezvoltată de start-up-ul israelian cu acelaşi nume, în care a investit şi Volvo

Deci, e clar că lumea va progresa şi fără Toyota şi compania sa parteneră din domeniul petrolier. Doar că ceea ce face Toyota acum seamănă cu promisiuni corporative alegorice, umflate cu bună ştiinţă, şi zero seriozitate în a-şi crea fundaţia pentru a avea cu adevărat performanţă în următorul deceniu.
Foto: Bateria cu stare solidă pregătită de inginerii din Germania, care va fi produsă în Elveţia

Să faci atâta zarvă despre revoluţia pe care o vei aduce, ştiind că planifici doar câteva zeci de mii de maşini produse anual cu acea tehnologie, e aproape sinonim cu a minţi publicul în direct şi cu bună ştiinţă. Şi e regretabil că Toyota face asta cu atâta premeditare şi planificare pe un deceniu înainte. Acest deceniu ar putea fi folosit pentru scalare şi investiţii cu adevărat consistente, ca peste un deceniu 80% din maşinile electrice Toyota să beneficieze de asemenea autonomie şi de beneficiile acestei tehnologii. Chiar şi aşa, peste un deceniu vor exista zeci de concurenţi care vor fi având deja maşini de performanţe similare sau chiar mai bune, şi Toyota ar fi trebuit să lupte din greu cu ei. Însă planul Toyota e ca şi peste 10 ani să concureze pe piaţă doar cu câteva zeci de mii de maşini electrice, de dragul bifării unor noi discursuri frumoase. Ce va vinde Toyota în 2030 sau 2035, când în unele regiuni ale lumii nu se va putea vinde nimic altceva decât electrice, deci? Se pare că nu există nicio explicaţie consecventă pentru aceste viziuni ale Toyota, sau cel puţin noi nu o putem identifica.
Foto: Bateria viitoare cu stare solidă de pe Polestar 5, cu parametri cu adevărat formidabili
1
9,113
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!