Siemens lansează în operare primele trenuri hibride cu baterii în Germania, înlocuind locomotivele diesel

14 Aprilie 2024, 12:33
Redacţia PiataAuto.md
Trenurile sunt una din primele forme de transport care au fost electrificate în lumea noastră, mai bine de 100 de ani în urmă, iar prima locomotivă electrică a fost inventată şi prezentată de Siemens, acum 145 de ani. Electrificarea trenurilor a fost fezabilă şi logică mai ales pentru că trasarea de fire electrice deasupra căilor ferate era raţională şi elimina necesitatea de stocare a energiei la bordul trenului. Şi totuşi, la peste 120 de ani depărtare de la primele căi ferate electrificate cu fire aeriene, încă mai vorbim de lansări de trenuri cu baterii, care par adeseori să vrea să reinventeze bicicleta într-un mod neclar. Acest nou tren Siemens din Germania, despre care vorbim azi, însă, are ceva mai mult raţionament în el, chiar dacă are baterii la bord, fiind mai degrabă o soluţie hibridă.
Faptul că acum, la peste 120 ani de la apariţia primelor căi ferate electrificate în stilul pe care-l ştim azi, mai vorbim de trenuri cu baterii, e cauzat de faptul că la aceiaşi 120 de ani distanţă încă mai avem locomotive diesel, care circulă pe căi ferate neelectrificate în multe ţări ale lumii. Aparent, omenirea a avut 120 de ani pentru a electrifica toate căile ferate, iar cele noi construite puteau avea pur şi simplu condiţia obligatorie de a avea fire electrice, pentru că dacă vorbim de o cale fixă, e mult mai logic să se facă trasare de fire electrice, decât să se circule decenii la rând cu locomotive diesel sau să se vorbească despre baterii. Chiar dacă firele electrice înseamnă investiţii adiţionale, randamentul suplimentar adus de ele e justificat inevitabil în timp.
Foto: Locomotivă electrică elveţiană de acum mai bine de 100 ani

Şi totuşi, lumea noastră mai are încă multe căi ferate fără electrificare, chiar şi în ţări cu reţele feroviare dezvoltate, precum Germania. Iar Siemens anunţă că a pus în operare acum primele trenurile Mireo Plus B în Germania, în număr de 4 unităţi. Aşa cum spuneam mai sus, ele au baterii, dar sunt calificate drept soluţii hibride.
Şi asta nu pentru că ar avea şi vreun motor cu combustie, care să genereze electricitate sau să propulseze direct roţile, ca la o Toyota Prius. Soluţia hibridă de aici o reprezintă simbioza dintre baterii şi pantograf. Deci aceste trenuri au baterii suficient de mari încât să poată circula pur electric pe segmente neelectrificate, dar apoi, când ajung pe un segment electrificat, au şi un pantograf cu care se conectează la reţea şi-şi asigura şi energia necesară direct propulsiei de acolo, dar şi îşi reîncarcă astfel bateriile, fără nevoia de a sta conectate undeva într-un depou la prize.
Autonomia unui asemenea tren Siemens cu bateriile complet încărcate e de 120 km. Nu pare foarte mult, însă e suficient pentru a acoperi „golurile” de linii de cale ferate neelectrificate din Germania. Iar o asemenea formulă de tren electrificat cu baterii are deja mult mai mult sens, prezenţa bateriilor fiind deja foarte motivată, pentru că aceste trenuri pot fi puse pe rute unde anterior circulau doar locomotive diesel.
Primele două rute pe care vor circula noile trenuri în Germania sunt Offenburg - Bad Griesbach şi Offenburg - Hornberg, ambele prin Pădurea Neagră, prin zone cu relief dificil, relieful fiind şi cauza din care electrificarea acelor căi ferate n-a fost făcută până acum. Noile trenuri hibride cu baterii vor înlocui locomotivele diesel Regio Shuttle RS1. Şi prin simpla înlocuire a lor, aceste noi trenuri vor ajuta la evitarea consumării a 1,8 milioane de litri de diesel anual.
Autonomia de 120 km, apropo, e una calculată şi testată în condiţii realiste ale reliefului din Pădurea Neagră, deci nu vorbim de o autonomie teoretică, care ar fi mult mai mică în viaţa reală, ci de cifre realiste, testate. Desigur, trenurile îşi încarcă bateriile şi la coborâre, prin regenerare.
Regiunea Baden-Württemberg din Germania a comandat 27 de asemenea garnituri cu două compartimente Mireo Plus B de la Siemens. Acum au fost livrate primele 4, iar livrările celorlalte garnituri vor avea loc în lunile următoare. De asemenea, încă în anul 2021 regiunea Berlin Brandenburg a comandat alte 31 de trenuri similare, care urmează a fi livrate pe parcursul acestui an, pentru a începe să opereze din decembrie 2024. Deci, se pare ideea de a avea trenuri hibride cu baterii mult mai mici, doar cât e necesar pentru a acoperi golurile de căi ferate neelectrificate, prinde în Germania şi se va dovedit mult mai fezabilă decât a trenurilor cu baterii mult mai mari şi încărcare staţionară, sau a celor cu hidrogen.
1
2,681
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!