Un producător de locomotive din Polonia e acuzat că a programat trenurile să se defecteze dacă treceau prin mentenanţă sau reparaţii în alte ateliere decât ale sale

14 Decembrie 2023, 13:28
Redacţia PiataAuto.md
O istorie cu totul neobişnuită din Polonia ia amploare tot mai mare în aceste zile, după ce producătorul polonez de locomotive Newag a fost acuzat că şi-a programat în mod intenţionat locomotivele sale să se defecteze la scurt timp ce treceau prin procese de mentenanţă sau reparaţi în alte ateliere decât ale sale. Descoperirea a fost făcută după ce operatorul feroviar regional Koleje Dolnoslaskie a întâmpinat brusc probleme la locomotivele Newag Impuls 45WE, la scurt timp după ce la ele s-au făcut lucrări într-un atelier independent, iar situaţia a fost investigată în profunzime.
Probleme tehnice la trenurile operatorului regional au survenit în iunie 2022, la puţin timp după ce acestea beneficiaseră de lucrări de mentenanţă şi reparaţii la un atelier independent, dar cu experienţă, numit SPS. Trenurile refuzau să mai pornească, afişând mesaje de necesitate de deservire la un atelier autorizat oficial. Atunci producătorul Newag a declarat că trenurile s-au dezactivat din motive de siguranţă, după ce cineva ar fi umblat la soft-ul acestora, ce vizează securitatea traficului. Un grup de programatori, însă, a început a cerceta problema, având suspiciuni despre motivele reale ale acestui simptom, iar operatorul Koleje Dolnoslaskie le-a permit accesul la locomotive, pentru ca aceştia să poată citi soft-ul înscris de fapt pe ele şi pentru a înţelege rădăcina problemei.
Acum concluziile acestui grup de programatori au fost făcute publice în presa din Polonia, iar ele sunt revoltătoare. Trenurile aveau programate o mulţime de condiţii în care interveneau defecţiuni intenţionate, iniţiate de softul lor. Spre exemplu, aveau programată o dezactivare automată cu mesaj de defecţiune dacă staţionau pe loc mai mult de 10 zile.
Mai mult ca atât, programatorii au descoperit că liniile de soft conţineau condiţii în care defecţiunile programate interveneau dacă trenul staţiona o perioadă suficient de lungă încât să coincidă cu cea necesară mentenanţei la coordonate GPS ale altor ateliere independente. Deci, astfel locomotiva înţelegea că e în proces de mentenanţă la un alt service decât cel oficial şi iniţia un algoritm prin care peste câteva zile apărea şi defecţiunea.
Foto: Linii de cod identificate, ce stabileau declanşarea algoritmilor de defectare în funcţie de coordonatele GPS ale altor ateliere

Mai mult ca atât, dacă anumite componente cheie era demontate şi montate ulterior fără a respecta o secvenţă exactă de acţiuni, prevăzute de soft, acele piese puteau manifesta în scurt timp şi defecţiuni, mai spune raportul publicat în presa poloneză.
Foto: Coordonatele GPS incluse în soft coincid cu adresele atelierelor feroviare independente, unul din ele aflându-se abia în construcţie

După această informaţie publicată în Polonia, Newag a negat acuzaţiile, indicând că e victima unei defăimări organizate, iar acuzaţiile par a fi teorii ale conspiraţiei. Însă tot după aceleaşi informaţii publicate 10 alţi operatori regionali au contactat acelaşi grup de IT-işti pentru a le investiga locomotivele lor achiziţionate de la Newag, indicând suspiciuni similare.
Primul operator spune că analizează acum opţiunea unui proces de judecată cu Newag, iar dacă investigaţiile făcute la ceilalţi operatori vor demonstra o problemă universală, producătorul polonez ar putea avea în faţă rambursări uriaşe de pagube şi compensaţii faţă de aceşti operatori.
1
101,628
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!