Echipa de ingineri din Moldova, care voia să construiască o fabrică de autobuze la fosta uzină de tractoare, a produs primul autobuz electric

22 August 2023, 12:14
Ilie Toma
În vara anului trecut, scriam despre o echipă de ingineri din Moldova, care voia să producă autobuze electrice la fosta uzină de tractoare din Chişinău, având deja şi investiţiile necesare acumulate, în sumă de 4 milioane de euro din propriul profit muncit, dar şi experienţă enormă de a produce componente esenţiale pentru troleibuze, autobuze electrice şi chiar tramvaie, produsese lor circulând în peste 120 oraşe ale lumii. Ei bine, aşa cum se întâmplă adeseori în Moldova, aceştia n-au putut să-şi îndeplinească visul pe teritoriul fostei uzine de tractoare, azi parcul industrial Tracom, însă aceştia nu s-au lăsat bătuţi şi azi au prezentat public primul autobuz electric fabricat în Moldova, de echipa lor!
Evenimentul e unul istoric şi prin faptul că, pentru a produce acest prim autobuz electric, Moldova a trebuit să solicite atribuirea de cod VIN de ţară, pentru prima dată. Oricât de absurd ar suna, dar, deoarece Moldova nu a produs niciodată vehicule motorizate proprii complete de la independenţă încoace, nu exista un cod VIN atribuit ţării. Acum acest cod VIN există, şi el începe cu S09 în faţă. Deci, codurile VIN care vor începe cu S09 vor însemna că reprezentă vehicule fabricate în Moldova de acum încolo, la fel cum Germania începe cu W în faţă, sau cum România începe are coduri cuprinse în intervalul UU-UZ.
Acum echipa de ingineri, condusă de Vitalie Eşanu, a primit şi codul de producător, 001 din Moldova, iar primul autobuz fabricat are şi codul de ordine 001. Denumirea din acte e EVN, dar aşa e cu inginerii de multe ori, aceştia şi-au conceput produsul, dar n-au făcut brainstorming-uri sofisticate pentru a-şi alege denumire frumoasă şi zic că o vor face în curând. Acest prim autobuz electric va ajunge să circule pe străzile din Bălţi, iar oraşul Bălţi din nordul Moldovei a şi contractat deja 23 de asemenea autobuze electrice!
Şi aici, trebuie să specificăm un pic mai multe despre termenul de autobuz şi troleibuz. Acest vehicul e de facto un troleibuz, care se conectează la firele normale de troleibuz, şi-şi încarcă bateriile de la reţea, dar are şi baterii care-i pot asigura o autonomie maximă de circa 70 km. Această configuraţie e deja folosită în Chişinău, în special pentru rutele de troleibuz spre aeroport şi suburbii, şi tehnologia de bază de pe acele troleibuze e tot produsă în Moldova, de aceeaşi echipă. Doar că anterior troleibuzul de bază, era produs în Belarus şi livrat la Regia de Transport Electric Chişinău, echipa de ingineri moldoveni livrând bateriile şi tot creierul electronic al sistemului de propulsie, cu elementele de control. Acum, însă, autobuzul electric e o concepţie în întregime a inginerilor din Moldova, şi un grad mult mai mare de componente sunt produse local. Doar carcasa caroseriei este deocamdată importată, plus alte componente mecanice, până la crearea de facilităţi proprii, dar în rest — bateriile, elementele de control, până şi electromotorul e conceput şi produs local, în Moldova. Apropo, electromotorul e unui de 160 kW, ajustat să poată propulsa vehiculul până la o viteză de 130 km/h.
Foto: Electromotorul conceput şi fabricat în Moldova pentru noul autobuz electric

Ei bine, deşi formal vorbind i se potriveşte denumirea de troleibuz mai mult, vehiculul moldovenesc a fost certificat şi a primit şi cod VIN de autobuz electric, pentru că e capabil să ruleze pe baza propriilor baterii. Practic, organismele de certificare l-au clasificat drept un autobuz electric ce-şi poate încărca bateriile nu de la priză, dar de la firele electrice, clasificându-l într-o categorie similară autobuzelor cu pantograf retractabil.
Foto: Postul de condus al noului autobuz electric fabricat în Moldova

Pe lângă asta, exact acest autobuz pe care-l vedem acum produs cu numărul 1, va sta şi la baza unei versiuni cu baterii mai mari şi cu autonomie de 300-400 km, care nu va mai avea conexiune cu fire. Acela va fi un autobuz electric în deplinul sens al expresiei, şi tocmai pentru acel scop cu bătaie lungă a şi fost creat electromotorul nou, capabil de viteze de până la 130 km/h.
Foto: Interiorul noului autobuz electric fabricat în Moldova

Dar, după cum vedem, primul autobuz electric fabricat în Moldova şi-a făcut debutul public într-o hală mică, improvizată, la Măgdăceşti, nu într-o fabrică mare, aşa cum şi-au dorit inginerii să facă la Tracom. De ce? Pentru că acolo li s-au impus condiţii imposibile, după cum ne-au spus chiar ei, deşi Tracom ar fi fost locaţia perfectă, datorită conexiunilor de fire electrice puternice şi cale ferată trasă până la poarta fabricii, prin care s-ar fi putut exporta mai uşor. Apoi, ei au decis că-şi vor construi fabrica în altă parte, cu propriile forţe, şi au cumpărat un teren în afara Chişinăului, aproape de oraş. Acum sunt în etapa unor alte impedimente birocratice legate de autorizaţiile pentru acel teren, pentru a putea începe să-şi construiască fabrica de vis acolo, mare, cu linii de producţie, pe care să ia naştere autobuzele fabricate în Moldova în număr mare şi-n condiţii civilizate!
Prezenţi azi la inaugurare, prim ministrul Dorin Recean şi miniştrii Dumitru Alaiba şi Vitalie Parlicov şi-au luat angajamentul să rezolve impedimentele birocratice ce stau în calea autorizării acelei noi fabrici, ca aceştia să şi-o poată construi. Inginerii spun că au nevoie de 4-5 luni pentru a ridica construcţia din elemente metalice şi panouri, plus turnarea fundaţiei şi a podelei halei viitoare de asamblare. Sunt oameni care nu cer bani de la stat, ei şi-au muncit deja banii pe care vor să-i investească în acest vis al lor. Au nevoie doar să nu li se pună bariere birocratice simple, sau să nu li pună condiţii imposibili de îndeplinit, cum a fost la Tracom.
Şi dacă ne întrebăm ce cerere ar putea avea autobuzele electrice produse în Moldova, putem afla că preţul unui autobuz electric livrat oraşului Bălţi e de 242.000 euro, fără tva, întrucât valoarea tva e zero în acest caz. În lume, preţurile autobuzelor electrice comparabile de 12 metri lungime oscilează între 500 mii şi 750 mii euro de obicei, dacă nu sunt modele mai sofisticate, ce pot costa şi peste 800 mii. Deci autobuzele moldoveneşti sunt foarte competitive ca preţ. Mai mult ca atât, pe lângă cele 23 autobuze care sunt cumpărate deja de Bălţi şi vor fi livrate în anul 2023, pentru anul 2024 există deja comenzi confirmate de la oraşe din Ucraina pentru un număr de 150 de asemenea autobuze, care ar putea fi produse cam în decursul a 6 luni din 2024! Deci vorbim deja de comenzi confirmate de 5,56 milioane euro în 2023 şi alte 37,5 milioane de euro pentru jumătatea anului 2024! Ce argumente ar mai fi necesare pentru ca Moldova să susţină iniţiativele acestor ingineri?
Foto: Una din bateriile autobuzului electric. Aceasta se deschide ca un sertar spre exterior şi toate bateriile sunt poziţionate în podea, nu pe acoperiş, ajutând centrului de greutate

Din fericire, aceşti ingineri au o determinare extraordinară de a merge înainte şi chiar dacă azi şi-au prezentat autobuzul pe care l-au fabricat într-o mică hală, aceştia sunt convinşi că în scurt timp vor reuşi să-şi construiască şi marea fabrică de vis, unde vor fi produse autobuze electrice în Moldova!
Foto: Aceştia sunt oamenii, inginerii, din spatele fabricării primului autobuz electric din Moldova
Foto: Aşa arată plăcuţa cu inscripţia „Made in Moldova” şi codul de caroserie VIN de pe primul autobuz fabricat în Moldova
3
140,198
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!