Bateriile cu stare solidă QuantumScape pot ajunge la 500.000 km parcurşi fără o degradare notabilă pe o maşină electrică, indică rezultatele primelor teste

4 Ianuarie 2024, 16:30
Redacţia PiataAuto.md
În ultimele luni, am vorbit mult despre echipe de ingineri şi companii care sunt în plină dezvoltare, sau chiar în pregătire pentru producţia de serie a bateriilor cu stare solidă, o tehnologie care promite rezilienţă mult mai mare la cicluri de încărcare fast charge, cu o putere mult mai mare acceptată, ceea ce s-ar traduce în durată de viaţă mai lungă şi încărcare mai rapidă a maşinilor electrice. Iar cele mai multe dintre ele promit şi renunţarea la materiale rare în producţia lor. Ei bine, acum bateriile QuantumScape, anunţate drept elaborate sub formă de prototipuri funcţionale acum un an, au trecut programe intense de testări, inclusiv la terţe părţi, şi vin cu rezultate promiţătoare.
Mai exact, noile baterii cu stare solidă QuantumScape pot ajunge pe o maşină electrică până la 500.000 km parcurşi cu o degradare mai mică de 5%, deci la această cifră de kilometri parcurşi, maşina ar avea încă peste 95-96% din capacitatea bateriei păstrată.
Rezultatul se conţine în raportul de testare a celor de la PowerCo, entitate independentă care a avut la dispoziţie tot parcursul ultimul an pentru a le organiza un program de uzură accelerată bateriilor, care să le imite cei 500.000 km parcurşi. De fapt, întrucât bateriile au fost testate în laborator, s-au efectuat 1.000 de cicluri de încărcare şi descărcare, şi s-a luat drept reper o autonomie medie de 500 km pentru maşinile moderne, care ar putea face uz de noile baterii.
Compania QuantumScape e una americană, dar grupul VW a investit 100 milioane de dolari în ea încă în 2018, devenind cel mai mare acţionar, după o primă investiţie mică în 2012. Ulterior, în 2020, VW a mai investit 200 milioane de dolari, apoi şi un fond de investiţii din Qatar a mai investit în ea, ajungându-se la investiţii totale de 1 miliard către acel an, care s-au dublat ulterior. În 2021 compania a fost acuzată că îşi umflă artificial realizările şi prin urmare preţul la acţiuni, în special de fondul de investiţii Scorpion Capital.
Succesul testelor de acum a fost anunţat tot de grupul VW şi dacă ar fi să-l trecem un pic prin sita realităţii, rezultatele sunt foarte bune, dar nu sunt unice în lume, şi nici primele sau cele mai bune, mai ales dacă intrăm un pic în detaliile scrise cu text mărunt în comunicatul VW, despre ce au însemnat aceste teste.
Foto: Aşa arată electrolitul solid al bateriei QuantumScape

Ei bine, testele anunţate au fost făcute cu o celulă de baterii cu stare solidă QuantumScape, o celulă având 24 de straturi, de formă asemănătoare unor folii. VW spune că asemenea grupări a câte 24 de folii se intenţionează şi pe viitoarele baterii de serie pentru maşini electrice. Respectiv, o baterie mare pentru o maşină ar urma să aibă câteva zeci de asemenea celule a câte 24 de straturi.
În testul celor de la PowerCo, însă, a fost folosită o singură celulă, cu 24 de folii. Ea a fost supusă la puţin peste 1.000 de cicluri de încărcare şi descărcare, şi astfel s-au dedus cei 500.000 km. Cei de la PowerCo spun că procedura de test e una deja standard pentru bateriile cu stare solidă şi cerinţa minimă ar fi fost dacă bateria îşi reţinea 80% din capacitate după 700 cicluri de încărcare. În cazul bateriei QuantumScape, ea a indicat 95% după peste 1.000 cicluri, depăşind astfel cu mult cerinţele minime şi depăşind, bineînţeles, parametrii actuali ai bateriilor litiu-ion obişnuite, folosite pe maşinile electrice.
Foto: Aşa arată o celulă cu 24 de straturi a bateriei QuantumScape

Acum două luni, însă, anunţat despre testele bateriei StoreDot, care au trecut prin doi ani de testări, şi unde nu se anunţau kilometrii, ci doar 1.000 de cicluri de încărcare. Iar partea cea mai impresionantă e că acele baterii indicau practic 0% degradare, astfel încât bateriile pot continua să opereze şi să fie testate în continuare. Şi acele baterii acceptă puteri atât de mari, încât încărcarea până la 80% a bateriei unei maşini ar dura circa 5-10 minute. Cei de la StoreDot n-au echivalat rezultatele cu kilometrii, deşi ar fi putut să o facă, dar deja Volvo a anunţat că Polestar va fi prima marcă auto ce va folosi baterii StoreDot pe modelele de serie. Deci, după doi ani de teste ult mai intense şi mai comprehensive, la StoreDot există mai puţine declaraţii pompoase în rezultatele anunţate.
Foto: Bateria StoreDot

În acelaşi timp, în situaţia actuală de vânzări de maşini electrice ale VW, e de înţeles dorinţa acestora de a anunţa măcar o mică victorie tehnologică acum cu QuantumScape. Până la urmă, şi aceste baterii promit eliminarea litiului şi o încărcare de la 10 la 80% în 15 minute, dar şi un preţ mai mic în producţie. Deci, chiar dacă n-ar fi cele mai performante baterii cu stare solidă din lume, tot ar putea aduce beneficii majore maşinilor electrice pe care vor fi instalate.
Mai multe despre tehnologia şi construcţia bateriilor QuantumScape poţi citi într-un articol anterior publicat de noi la acest subiect.
1
10,830
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!