Producătorul japonez Daihatsu a încetat total producţia maşinilor, recunoscând că timp de peste 30 de ani a falsificat rezultatele testelor de siguranţă

7 Ianuarie 2024, 14:23
Redacţia PiataAuto.md
Din când în când, în lumea auto se produc scandaluri uriaşe, la o scară inimaginabilă, care pot pecetlui soarta unui producător, pot determina amenzi uriaşe, sau pot determina schimbări majore în percepţia publicului. Când s-a produs Dieselgate-ul de la VW, compania germană nu a pierdut doar bani, ci şi o mare parte din reputaţie, iar publicul a încetat să mai aibă încredere la fel de mare în motoarele diesel ca înainte, spulberându-se imaginea că acestea ar fi prietenoase cu mediul. Asta a accelerat într-o oarecare măsură şi migrarea spre electrice, iar azi VW nu mai e văzut ca un producător lider în maşinile electrice, mai ales în unele regiuni. Iar un scandal de scară similară, sau poate chiar mai mare, e acum în plină derulare în Japonia şi e de natură să afecteze nu doar producătorul implicat, ci şi încrederea pentru toată industria auto japoneză.
Producătorul japonez Daihatsu e marele vinovat, dar Daihatsu înseamnă automat şi Toyota, pentru că Daihatsu aparţine de ani buni în totalitate celor de la Toyota. În luna mai 2023, anunţam pentru prima dată despre primele seminţe de izbucnire a acestui scandal, în care devenise cunoscut faptul că Daihatsu trişase la mai multe teste de siguranţă, în special la modele fabricate sau vândute în ţări precum Malaysia, Thailanda, Orientul Mijlociu, Mexic şi alte ţări.
Marea problemă era că Daihatsu modifica construcţia maşinilor pe care le trimitea la testele de siguranţă — adăugându-le elemente adiţionale de protecţie — spre exemplu bare în uşi, elemente de absorbţie a impactului, elemente mai dure de construcţie, etc. Astfel, când acele maşini treceau prin crash-teste ale autorităţilor, notele erau bune, iar producătorul le anunţa frumos. Doar că maşinile vândute publicului nu mai aveau acele elemente adiţionale, la ele economisându-se. Ceea ce înseamnă că efectiv Daihatsu şi Toyota nu doar că au făcut vreo eroare sau vreo scăpare, ci au vândut direct şi conştient maşini mai periculoase şi mai puţin capabile să protejeze viaţa celor de la bord în acele ţări. Iar Toyota a recunoscut atunci, în mai 2023, că a existat o asemenea problemă, doar că Toyota a dat vina pe Daihatsu, arătându-se indignată, şi a spus că demarează o anchetă internă, pe lângă ancheta demarată de autorităţi. Ei bine, acum aceste anchete au descoperit că toată situaţia a fost şi mai gravă decât se credea în mai 2023.
Ancheta a arătat acum că Daihatsu a falsificat în asemenea mod testele de siguranţă ale maşinilor sale de mai bine de 30 de ani încoace, începând cu anul 1989! Anchetatorii au identificat 64 modele de-a lungul acestei perioade, în care s-a trişat în mod similar, modificându-se constructiv maşinile pentru a avea rezultate acceptabile la teste, iar oamenilor li se vindeau maşini care le puteau lua viaţa, de fapt. Şi unora le-au şi luat-o, ci siguranţă, în cei aproape 35 de ani de trişări!
Mai mult ca atât, modelele afectate nu au fost destinate doar unor ţări mai puţin stringente la securitate, ci şi distribuţiei globale, iar întrucât Daihatsu a fabricat în anumite perioade în fabricile sale şi modele Toyota, Subaru şi Mazda, există şi modele ale acestor mărci afectate. Lista modelelor, din păcate, n-a fost anunţată, pentru că în total sunt investigate încă 174 de suspiciuni şi ancheta mai derulează, dar deja e clar că lista de trişări e imense şi include până şi senzori diferit de declanşări a airbag-urilor puşi pe maşinile clienţilor, faţă de cele livrate la teste de siguranţă, dar cele mai mare probleme vin la elementele constructive ce protejează de impact lateral. Unele modele au fost identificate drept mai puţin sigure decât se pretindea, dar oricum conforme cu minimul legal, dar au fost găsite şi modele care sunt sub minima legală după manipulările Daihatsu şi li s-a retras certificatul de omologare.
Daihatsu a ieşit al final de an 2023 şi a recunoscut public, într-un stil tipic de căinţă publică japoneză, că a trişările au avut loc şi ceea ce a făcut compania timp de aproape 35 de ani a fost greşit, cerându-şi scuze de la toţi cumpărătorii Daihatsu din această perioadă, dar şi de la Toyota, Mazda şi Subaru, care n-ar fi ştiut că Daihatsu, contractat să le producă maşinile, le manipulase construcţia.
Odată cu acest anunţ, a fost sistată producţia în toate fabricile Daihatsu, iar muncitorii au fost trimişi într-un soi de concediu tehnic. Daihatsu a anunţat că are nevoie de această sistare totală de producţie, pentru a schimba radical totul în uzinele sale, de la modul de fabricare şi control, până la cultura corporativă în interiorul companiei, care a permis să se ajungă în această situaţie. Iar asta înseamnă că pauza de producţie va fi lungă, cel mai probabil. Şi sunt mari şanse să fie definitivă, de fapt.
Acest caz e unul istoric, cu consecinţe grave, care nici nu pot fi estimate în totalitate acum. Despre imaginea Daihatsu nici nu mai vorbim, ea e la pământ acum, iar acţiunile Toyota au avut de suferit şi ele în valoare. E un mare semn de întrebare dacă ştiau, totuşi, şi ceilalţi producători despre aceste trişări, or, încearcă acum Daihatsu să-şi ia toată vina asupra sa, pentru a-i scoate curaţi pe ceilalţi. E o lovitură grea de imagine pentru industria auto japoneză, acuzată în ultimii ani că ar fi devenit prea legată de tradiţii şi relaţii de neclintit între companii, dictate nu neapărat de performanţă şi dorinţă de produse mai bune, ci de privilegii reciproce, fapt care i-a făcut să stagneze la stadiul de dinozauri ai lumii auto deja. Iar acum, se pare că aceştia au pus în joc şi vieţile propriilor cumpărători într-un mod direct. De aici ar putea urma procese colective de judecată, în care mulţi dintre cumpărători, sau rudele unor victime de accident, să le ceară socoteală celor de la Daihatsu, iar toată povestea ar putea îngropa definitiv Daihatsu şi cu el o bună parte din imaginea aia de cândva de cultură corporativă exemplară şi onestitate a companiilor japoneze. Şi, din păcate, e un fapt confirmat deja, chiar de Daihatsu, că această mare înşelătorie a cumpărătorilor a durat din 1989 încoace!
0
176,948
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!